AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #21 Skrevet 28. desember 2011 Det er ganske strengt hvem som får ECT-behandling. Man må ha prøvd annen behandling (inkludert medisinering) uten effekt først. Men ECT er den mest effektive depresjonsbehandlingen som finnes, og bør absolutt vurderes om man ikke lykkes i å bli kvitt depresjonen på annen måte. Det varierer nok veldig etter hvilke helsepersonell man har kontakt med. Jeg fikk tilbud om ECT, og jeg har ikke en gang en depresjonsdiagnose. Hvis man bestemmer seg for at man ønsker ECT, og foreslår dette for behandleren sin tror jeg at man som regel får det, med mindre det er medisinske grunner som taler i mot.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #22 Skrevet 28. desember 2011 For meg når jeg var deprimert var det værste når jeg var lei meg og jeg ikke hadde noen tiltak og ta meg til som liksom skulle gjøre meg "frisk", legene ga meg ingenting å forsøke. Det er mulig det høres litt teit ut men jeg søkte på nettet og fant at hvis man tvinger frem et smil og holder den i 20 sekunder et par ganger for dagen så vil man føle seg litt bedre, selv om smilet er falsk. Gå turer når du kjenner du blir deppa, puste øvelser, og skriv dagbok hjalp meg mye. Og klemmer fra dem jeg er glad hjalp meg forbløffende mye. Cipralex for meg ga meg ingen vekt økning, jeg ble ikke slapp eller likegyldig og jeg forble den samme personen men med mye mer regulerte følelser. Og det var en deilig pause i det mørke helvette jeg gikk igjennom.. Bieffekter jeg var uheldig med var ekstremt lite sex lyst, kunne ikke bli kåt eller få orgasme men fikk beskjed at dette ikke var spesielt vanlig for denne pillen. Munntørrhet og kvalme i begynnelsen og kunne bli svimmel om jeg glemmte pillen. Men det gikk veldig kjappt å trappe ned og avslutte pillen problemfritt når jeg ikke trengte den mer. For meg var det en veldig viktig krykke for min behandling. Jeg vil tro du burde snakke med din lege om medisinene, det er jo tross alt ditt valg om du vil avslutte etter at du har begynt på dem. Men det er viktig å virkelig gå inn for et reelt forsøk når man først begynner.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #23 Skrevet 28. desember 2011 Jeg begynte på antidepp og de hjalp meg veldig ihvertfall, tok nesten to år så var jeg frisk. Det er tre år siden nå og jeg har ikke vært deprimert siden. Så for meg var det helt klart verdt det. Skulle ønske det var like lett å bli kvitt angsten, jeg hadde gladelig og uten tvil heller valgt et helt liv med depresjon fremfor et par år med angst.
SafariTom Skrevet 29. desember 2011 #24 Skrevet 29. desember 2011 Jeg har slitt med sosial angst og depresjon de siste fem årene og begynte med cipralex rett før jul i fjor. Medisinen har hjulpet meg mye, følte jeg fikk mer energi og overskudd samtidig som jeg ble mindre engstelig. Eneste bivirkningen jeg har merket er at det tar litt lengre tid å få orgasme. Har blitt kvitt depresjonen nå mens angsten henger fortsatt litt igjen, Forskjellen fra før er at nå har jeg overskudd nok til å slåss med angsten og merker at jeg blir gradvis bedre. Tar bare en veldig liten dose nå, men har fortsatt ikke merket noen bivirkninger eller tilbakefall. Forstår at mange er skeptiske til medisiner og var det selv også før jeg begynte, men synes absolutt det var verdt det.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #25 Skrevet 29. desember 2011 TS her. Setter veldig pris på att så mange tar seg tid til å svare. Trist å lese at mange sliter psykisk, samtidig hjelper det å se at det ikke bare er jeg som sliter. Selv om man utenfra har et perfekt liv, med alt materielt man kan ønske seg, mange venner og alt vel, så hjelper ikke det når man er deprimert. Skal prøve cipralex jeg.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #26 Skrevet 29. desember 2011 Skal prøve cipralex jeg. Om ikke Cipralex/SSRI fungerer, så finnes det mange andre typer antidepressiva på markedet
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #27 Skrevet 29. desember 2011 TS her. Setter veldig pris på att så mange tar seg tid til å svare. Trist å lese at mange sliter psykisk, samtidig hjelper det å se at det ikke bare er jeg som sliter. Selv om man utenfra har et perfekt liv, med alt materielt man kan ønske seg, mange venner og alt vel, så hjelper ikke det når man er deprimert. Skal prøve cipralex jeg.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #28 Skrevet 29. desember 2011 Det varierer nok veldig etter hvilke helsepersonell man har kontakt med. Jeg fikk tilbud om ECT, og jeg har ikke en gang en depresjonsdiagnose. Hvis man bestemmer seg for at man ønsker ECT, og foreslår dette for behandleren sin tror jeg at man som regel får det, med mindre det er medisinske grunner som taler i mot. Dette hørtes mildt sagt merkelig ut. De fleste steder er det veldig strengt hvem som får ECT (elektrosjokkbehandling) og ikke noe man kan bestille. Primært de med alvorlige depresjoner (en diagnose som settes av helsepersonell og ikke bare baserer seg på hvor deprimert en person føler seg). Vanligvis skal man også ha forsøkt flere antidepressiva uten effekt. I tillegg brukes det vel noe oftere på eldre, uten at jeg vet noe mer om det.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #29 Skrevet 30. desember 2011 Dette hørtes mildt sagt merkelig ut. De fleste steder er det veldig strengt hvem som får ECT (elektrosjokkbehandling) og ikke noe man kan bestille. Primært de med alvorlige depresjoner (en diagnose som settes av helsepersonell og ikke bare baserer seg på hvor deprimert en person føler seg). Vanligvis skal man også ha forsøkt flere antidepressiva uten effekt. I tillegg brukes det vel noe oftere på eldre, uten at jeg vet noe mer om det. Jeg har flere andre diagnoser, men ingen diagnose på depresjon. Jeg var veldig nede en periode (scorte veldig høyt på MADRS, så det er jo snakk om depresjonssymptomer selv om jeg aldri har fått (og ikke får) noen diagnose på det). Første gangen jeg fikk tilbud takket jeg nei, men jeg opplevde flere ganger senere å bli tilbudt ECT og takket til slutt ja. Det ble med en behandling for meg, fordi jeg fikk bivirkninger som jeg synes var svært ubehagelige.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #30 Skrevet 30. desember 2011 SSRI har jo i tester vist seg å være like effektive som placebo og det skader vel ikke å bruke de.
Gjest Anonym Skrevet 3. januar 2012 #31 Skrevet 3. januar 2012 Jeg ble veldig deprimert/nedstemt som en bivirkning av p-pillen Yasmin. Brukte denne i mange år, men så ikke sammenhengen. Den dagen jeg sluttet var det som å slå på en bryter og depresjonen og nedstemtheten ble borte!
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #32 Skrevet 3. januar 2012 Jeg regner med at etter så lang tid i behandling så har psykologen anbefalt deg antidepressiva? Depresjon er en sykdom, det kan være at du mangler serotonin i hjernen. Dersom du hadde hatt diabetes hadde du tatt medisiner, hadde du hatt lungebetennelse hadde du tatt medisiner, hadde du hatt kreft hadde du tatt medisiner osv osv. Mangler du serotonin blir du deprimert og trenger MEDISINER. Jeg har gått på cipralex i 3 perioder på tilsammen 4 år. De har reddet livet mitt. Var suicid. Jeg har ingen bivirkninger, kun litt nattesvette, men det går det fint an å leve med. Ved å være SÅ imot medisiner kan du ødelegge flere år av livet ditt, gi de en sjans!
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #33 Skrevet 3. januar 2012 Jeg har også veldig tro på hypnose, og særlig de som bruker EFT sammen med hypnoterapi. Jeg ville aldri funnet på å ta medisiner. Ville du tatt medisiner for en annen sykdom da??? Noen får en depresjon pga. mangel på serotonin i hjernen. Jeg er en av de. Jeg har ingen grunn til å være deprimert, har det supert på alle måter og har alltid hatt det. Ingen traumer eller vanskelige tider. Jeg mangler serotonin i hjernen, det er en sykdom, som så mange andre sykdommer. Jeg blir forbannet på folk som er så imot antidepressiva, de har tydeligvis ALDRI vært så langt nede som noen av oss andre.
2shy Skrevet 4. januar 2012 #34 Skrevet 4. januar 2012 Ville du tatt medisiner for en annen sykdom da??? Noen får en depresjon pga. mangel på serotonin i hjernen. Jeg er en av de. Jeg har ingen grunn til å være deprimert, har det supert på alle måter og har alltid hatt det. Ingen traumer eller vanskelige tider. Jeg mangler serotonin i hjernen, det er en sykdom, som så mange andre sykdommer. Jeg blir forbannet på folk som er så imot antidepressiva, de har tydeligvis ALDRI vært så langt nede som noen av oss andre. I all hovedsak, Nei. For all del, står det om livet mitt, gi meg medisin. Men ellers så er jeg svært skeptisk til å putte gift i kroppen min for å bli frisk fra noe som helst. Jeg snakker av erfaring, fordi jeg har vært svært deprimert selv, og jeg har hatt annen alvorlig sykdom. Du må gjerne kjefte så mye du vil, men du trenger ikke anta hva jeg har vært gjennom/ikke vært gjennom fordi jeg har en annen oppfatning enn deg. Jeg vet svært godt at depresjon er en sykdom, og jeg har sett folk som står meg nær ødelegges av medisiner. Nå snakker jeg også om depresjon generellt, ikke om enkelttilfeller hvis serotonin mangles.
Smores Skrevet 4. januar 2012 #35 Skrevet 4. januar 2012 Er ikke meningen å kuppe tråden til TS, men lurer på hva man sier til legen? Mener jeg lider av depresjon, skal jeg bare si det rett ut på den måten, eller? Liker ikke å snakke med fremmede, har alltid vært sjenert som har videreutviklet seg til en form for sosial angst.
altflyter Skrevet 4. januar 2012 #36 Skrevet 4. januar 2012 Jeg slet i 6 år med depresjon før jeg omsider nå har gått med på å begynne på antidep... Er vel verdt å gi det et forsøk. Har desverre ingen trøstende ord, for jeg har det på samme måten som deg... Men du er i hvert fall ikke alene om å føle deg sånn
altflyter Skrevet 4. januar 2012 #37 Skrevet 4. januar 2012 Er ikke meningen å kuppe tråden til TS, men lurer på hva man sier til legen? Mener jeg lider av depresjon, skal jeg bare si det rett ut på den måten, eller? Liker ikke å snakke med fremmede, har alltid vært sjenert som har videreutviklet seg til en form for sosial angst. Jeg kom til legen min med småplager hele veien uten å egentlig være klar over at jeg var deprimert selv... Ville liksom dytte det over på det fysiske... Til slutt spurte han meg vel om hvordan jeg hadde det, og da sprakk jeg litt.. Går nå i behandling... Det enkleste er vel å si det som det er. Bare si at du ikke har det så bra, så vil legen komme med oppfølgingsspørsmål... Lykke til
2shy Skrevet 4. januar 2012 #38 Skrevet 4. januar 2012 Jeg vil også si dette, at da jeg gikk til legen for depresjon, så gikk det noen uker før han anbefalte medisiner (som jeg ikke tok). Et par år senere var jeg til utredning for annen sykdom, og det ble oppdaget at jeg manglet alvorlig mye d vitamin, og dette i seg selv kan gi depresjon. Dette ble aldri sjekket av legen min da jeg var deprimert.
Gjest premo Skrevet 4. januar 2012 #39 Skrevet 4. januar 2012 Nå har jeg vært deprimert i 1.5 år ca. Går til psykolog. Har ikke tatt noe antidep enda, er så redd for det. Men depresjonen går jo ikke over, selv om jeg prøver alle råd. Spise sunt, trene, være med på sosiale ting. Har bare konstant lyst til å grine og stenge meg inne. Dere som sliter med depresjon og har blitt bedre, hvor lang tid tok det for dere? Hva var det som hjalp for å få dere ut av det? Kjenner jeg er veldig lei av å ha det sånn. Vil leve og ha det bra.
Gullet85 Skrevet 4. januar 2012 #40 Skrevet 4. januar 2012 (endret) google NLP.... jeg er imot tabletter og tror kan kan endre tanker selv med hjelp. Jeg er på god vei Hva er vitsen med å sitte i evigheter hos en psykolog og snakke om fortiden? Jo det er bevisstgjøring. Hvis du vet selv hvorfor du er deprimert, hva det kom av og alt det har ført til så vet du det. Psykologer hjelper til å finne ut av hvorfor problemene evt oppstod, men de gjør ikke noe med problemet videre.. I know. Blir man ren av å grave i gammel drit? Du må begynne å endre tankene dine selv. Jeg har hatt endel timer hos nils henrik hougen i halden. NLP er unikt. mange som er imot det, siden det er "nytt" og annerledes tenking enn vanlig psykologi... Men sånn har det jo alltid vært, tenk bare på kristendommen og vitenskapen... lykke til :) Endret 4. januar 2012 av Gullet85
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå