Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, og mener ikke at alle forhold med stor aldersforskjell består av en ung&naiv&usikker jente som leter etter en farsfigur og en manipulativ gammel gris. Og du har helt rett, slike relasjoner kan oppstå uavhengig av alder, og vil aldri være greit.

Men det er vel ikke til å stikke under en stol at forhold som er veldig skjeve i fht en eller flere av faktorene alder, erfaring, modenhet, nettverk, penger, status, utdanning, m.fler kan være uheldig for den "svake" parten.

Da er vi stort sett veldig enig. Jeg kan bare snakke for meg selv, og aner lite om hvordan andre har det i sine forhold hvor aldersforskjellen er stor. Men når jeg ser rundt meg på forumet her ser jeg at det er mange mennesker som har helt andre verdier i forholdet enn det jeg har. Noen vil slå opp med samboeren fordi de ikke fikk julepresang fra typen, noen mener deres far er det de kommer til en skikkelig mann og alle andre er en gjerrigknark. En trenger ikke være ung å være i et forhold med en eldre mann for å få betegnelsen ”golddigger”. I vårt forhold er maktbalansen stort sett 50 -50. Vi er begge like "fattige", vi kommer begge fra ”møblerte hjem”, han har ikke så mange kompiser, men nettverk vil jeg absolutt si at han har. Selvfølgelig har han mye mer livserfaring enn meg, men så har jeg (dessverre) opplevd en del ting her i livet jeg også.

Det er lett å genalisere, gjør det selv også fra tid til annen. Men par med stor aldersforskjell er ikke noe annerledes enn like aldrende par. For noen er gjerne maktbalansen skeiv, er den det tror jeg ikke forholdet er sunt. Så alt i alt tror jeg vi tenker likt om det Kosemose.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg spiller aldersforskjell liten rolle. Men jeg blir jo selvsagt litt småskeptisk når jeg ser en jente på 14 år som er sammen med en mann på 23 (ja, slike par finnes det mange av), for man er gjerne på to forskjellige stadier i livet. Men det kommer helt an på parene, for slike ting er veldig individuelt. Generelt er den seksuelle lavalder en grei grense. Noen jenter/gutter er kanskje mer modne og får muligens mer ut av et forhold sammen med en eldre partner enn noen på sin egen alder. Og noen voksne mennesker trives kanskje best sammen med noen som er litt yngre - men alt innenfor normalt, sunt folkevett, hva nå enn det er for no'.

Jepp, jeg var en av disse en gang i tida :fnise:

Skrevet

Min kjære er 8 år eldre enn meg, og det funker helt fint. Men det handler veldig om hvor man er i livet, hvilket stadiet man er på, og hvordan man er som PERSON. Så lenge dere går godt sammen ser jeg ikke noe grunn til å ikke være sammen, men det finnes jo noen grenser. Syns også over den seksuale lavalder er en ok regel, men 18 er vel den beste, altså 18 og 26 f.eks ser jeg ikke på som noe problem :)

Skrevet

2-3 år, kanskje... Spørs hvor i tenårene man er det, da! Ville vært litt rart om en 11-åring var sammen med en på 14/15. Men 15 og 17 hadde nok funket helt fint.

Skrevet

Den seksuelle lavalder er en fin indikasjon. Men jeg finner f.eks. at et menneske på 20+ er i lag med en annen på 16 som... patetisk.

Enig.

Skrevet

da jeg og min samboer ble sammen, var jeg 15 (fylte 16 samme året) og han 21. men jeg har vært veldig voksen for alderen siden jeg var 12, har hatt mange psykiske påkjennelser som jeg har lært mye forskjellig av. dessuten har jeg alltid hatt venner som er minst 2 år eldre :)

Skrevet

Når det er snakk om tenåringar, tykkjer eg ikkje aldersforskjellen bør vera på meir enn 3-4 år, det aukar gradvis. Når ein kjem litt opp i 20-åra blir det greitt med 10-15 år. Eg trur det er få forhold med noko særleg større aldersforskjell enn 20 år, som held i lengden.

Skrevet

Hva? Samme regnestykket så klart, bare motsatt

Da tar du din alder, trekker fra 7 og så ganger med 2.

Da toucher mitt forhold på øvre aldersgrense, tydeligvis, mens jeg nesten er for ung for ham. Fiffig regel. Bra det ikke er en naturlov ;)

Skrevet

Når det er snakk om tenåringar, tykkjer eg ikkje aldersforskjellen bør vera på meir enn 3-4 år, det aukar gradvis. Når ein kjem litt opp i 20-åra blir det greitt med 10-15 år. Eg trur det er få forhold med noko særleg større aldersforskjell enn 20 år, som held i lengden.

Jeg er hun ene som har en kjæreste som er 30 år eldre en meg selv, vi er samboere, og er i lag på det 5 året, forelsket og lykkelig. Har venniner som har slått opp med typene sine både 3-4 ganger i løpet av disse 5 årene. Så her er jeg uenig. Viss en og strekker øynene sine litt utover så er det en rekke kjendiser som har store aldersforskjeller mellom seg, men også disse holder sammen år etter år. Om et forhold lykkes eller ikke tror ikke jeg er avhengi av alder.

Gjest just words
Skrevet

Alder betyr ingenting med mindre man er en ost. Man bør være over den seksuelle lavalder. Men om man er i lag med noen som er 10-20 eller 30 år eldre, spiller ingen rolle så lenge man får det til å fungere.

Skrevet

Jeg er hun ene som har en kjæreste som er 30 år eldre en meg selv, vi er samboere, og er i lag på det 5 året, forelsket og lykkelig. Har venniner som har slått opp med typene sine både 3-4 ganger i løpet av disse 5 årene. Så her er jeg uenig. Viss en og strekker øynene sine litt utover så er det en rekke kjendiser som har store aldersforskjeller mellom seg, men også disse holder sammen år etter år. Om et forhold lykkes eller ikke tror ikke jeg er avhengi av alder.

Du såg kanskje at eg skreiv at det var få forhold med stor aldersforskjell som kunne fungere i lengden, ikkje ingen? Sjølvsagt finnest det unntak.

Når det er sagt, har du og kjærasten din berre vore i lag i fem år - du veit jo ikkje om du vil halde saman med han resten av livet... No veit eg ikkje kor gamle de er, men tenkj når du er femti er han åtti... Du kan vera ei sprek dame i din beste alder, medan han er gamal og skrøpeleg, kanskje på sjukeheim?

Skrevet

Min mor er 60 år og har funnet seg en mann på 35, han har ei datter som er like gammel som min stedatter. Jeg syns det er kleint, men de later ikke til å ha noen problemer med det. Det er vel helst utenforstående som ikke forstår...

Skrevet

Du såg kanskje at eg skreiv at det var få forhold med stor aldersforskjell som kunne fungere i lengden, ikkje ingen? Sjølvsagt finnest det unntak.

Når det er sagt, har du og kjærasten din berre vore i lag i fem år - du veit jo ikkje om du vil halde saman med han resten av livet... No veit eg ikkje kor gamle de er, men tenkj når du er femti er han åtti... Du kan vera ei sprek dame i din beste alder, medan han er gamal og skrøpeleg, kanskje på sjukeheim?

Heller 10 fantastisk år, enn 60 ok år. jeg så at du skrev få forhold, ikke ingen, men jeg følte allikevel for å forklare det fra min side. Jeg er 27 forresten. At vi kommer til å leve SAMMENS for resten av MITT liv? nei tror nok ikke det. Vet vi hva vi får her i livet forresten? Folk blir syk unge men holder sammen om ene parten er syk eller ikke. Når jeg blir 50 og han 80, så, ser ikke på det som noe problem i det hele tatt. Jeg velger kvalitet foran kvantitet når det gjelder forhold, og aldri har jeg hatt det så godt noensinne. At det plager noen folk får være deres problem, det er jo ikke mitt.

Skrevet

Heller 10 fantastisk år, enn 60 ok år. jeg så at du skrev få forhold, ikke ingen, men jeg følte allikevel for å forklare det fra min side. Jeg er 27 forresten. At vi kommer til å leve SAMMENS for resten av MITT liv? nei tror nok ikke det. Vet vi hva vi får her i livet forresten? Folk blir syk unge men holder sammen om ene parten er syk eller ikke. Når jeg blir 50 og han 80, så, ser ikke på det som noe problem i det hele tatt. Jeg velger kvalitet foran kvantitet når det gjelder forhold, og aldri har jeg hatt det så godt noensinne. At det plager noen folk får være deres problem, det er jo ikke mitt.

Det plagar jo ikkje meg i det heile tatt, kor har du det frå? Eg berre svarar på spm i hovudinnlegget.

Resten av ditt liv blir det nok ikkje, sida han med stor sannsynlegheit kjem til å døy før deg. Du skjønte kanskje at eg meinte til ein av dykk døyr? Det er vanlegvis det ein meiner med "livet ut".

Skrevet

Det plagar jo ikkje meg i det heile tatt, kor har du det frå? Eg berre svarar på spm i hovudinnlegget.

Resten av ditt liv blir det nok ikkje, sida han med stor sannsynlegheit kjem til å døy før deg. Du skjønte kanskje at eg meinte til ein av dykk døyr? Det er vanlegvis det ein meiner med "livet ut".

De De fleste har jo meninger om evnet, at det plager DEG har jeg heller ikke sagt. Var mer som en generell setning. Skjønte at du mente til en av oss dør. Men det finnes da flust av enker og enkemenn.. Om jeg er så heldig å få elske noen i de årene så er jeg mer heldig enn mange andre, som de som lever et ok liv med noen til de er 80..

Skrevet

Jeg er 20 og er sammen med en på 50..

Det kleineste er vell at han er faren til eksen min!

La meg gjette - du er fra Østfold? xD

Skrevet

jeg er 27 og sammen med en som er 38 år. første gangene jeg så han før vi ble kjent trodde jeg ikke han var "så gammel". vi har det veldig fint sammen, fordi vi har samme verdier i livet og ser etter de samme tingene i et forhold. men hadde noen spurt meg for 2 år siden så tror jeg ikke jeg hadde sett for meg å bli sammen med noen som er såpass mye eldre enn meg. men funnet ut at en ikke bare kan se på alder men faktisk må se personen og at en er på samme nivå i livet.

også hørt om motsatt vei. en som er 28 år og sammen med ei som er pasert 40 år... føler flere reagerer når damen er såpass mye eldre.

men som flere sier, en må ikke bry seg om hva alle andre mener men en må vite selv at en har det bra og godt i det forholdet en er i :)

Skrevet

Med tanke på skilsmisse statistikken så er det nok ikke bare de med høy aldersforskjell seg i mellom som ikke kommer til å være i lag resten av livet.

Skrevet

Ens egen alder delt på 2, pluss 7 år.

Altså er man selv 40 år kan man strekke seg ned til 27 år

shit, da gikk det akkurat ikke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...