Gjest Poirot Skrevet 29. desember 2003 #21 Del Skrevet 29. desember 2003 Når barnet da er seks mnd. og ting begynner å gå seg til - DA skal far overta?? NEI! Når mine to var seks mnd. hadde det vært sjanseløst å begynt å jobbe igjen! Jeg var fortsatt sliten etter den tøffe starten og vi fullammet ennå. Endelig begynte ting å stabilisere seg og jeg kunne nyte det å være mor.... (tenk å da måtte forlate barnet hjemme hos far... som da får oppleve bare kosetiden) Permisjonen er til beste for barnet, ikke ferie og kos for mor. Hva tror du mødre i alle andre land i verden (som har myyye kortere permisjon enn i Norge) gjør...? De går på jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. desember 2003 #22 Del Skrevet 30. desember 2003 Og det beste for barnet er å få morsmelk og det kan ikke far bidra med. Hvordan reglene er i andre land sier ingenting om hvordan mammaene opplever å måtte dra på jobb kort tid etter fødselen eller hvordan helsetilstanden til babyene er som følge at de får langt mindre morsmelk enn det som er anbefalt. Poirot, jeg tror du skal oppleve å gjennomgå ett tøft svangerskap, en hard fødsel og den påfølgende barseltida før du kaller det å være hjemme med en baby ferie. Typisk kommentar fra en barnløs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 30. desember 2003 #23 Del Skrevet 30. desember 2003 Og det beste for barnet er å få morsmelk og det kan ikke far bidra med. Hvordan reglene er i andre land sier ingenting om hvordan mammaene opplever å måtte dra på jobb kort tid etter fødselen eller hvordan helsetilstanden til babyene er som følge at de får langt mindre morsmelk enn det som er anbefalt. Poirot, jeg tror du skal oppleve å gjennomgå ett tøft svangerskap, en hard fødsel og den påfølgende barseltida før du kaller det å være hjemme med en baby ferie.Typisk kommentar fra en barnløs. Mammaen kan da pumpe seg? Forøvrig er Norge er av de landene i verden mest best fødselspermisjonsordning, skulle bare mangle at ikke pappaen fikk sin del av denne! Hva angår helsetilstandene til babyene syns jeg du skal være forsiktig med å uttale deg så bastant, det er da ikke alle mødre som hverken fullammer eller ammer selv om de tar ut hele fødselspermisjonen, klarer ikke helt å se relevansen her... Videre må det være et EKSTREMT tøft svangerskap og en EKSTREMT tøff fødsel hvisman ennå ikke har "kommet seg" etter 35 uker? Husk, svangerskap og fødsel er IKKE en sykdomstilstand, tvert i mot en helt naturlig del av livet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. desember 2003 #24 Del Skrevet 30. desember 2003 Hvor skrev jeg at man ikke har kommet seg etter 35 uker? Og hvor skrev jeg at far ikke skal få mer permisjon? Og nei, alle mammaer ammer ikke og det synes jeg er noe forbannet tull når det bare går på at hun ikke gidder/orker. Da ser jeg ingen grunn til at mammen skal ta hele permisjonen heller. (Om man ikke får til ammingen er det noe annet, men da er jo heller ikke behovet etter mammaen større enn behovet for pappaen og man bør kunne dele permisjonen anderledes.) Men morsmelk er det beste en baby kan få og da bør forholdene ligge til rette for at de mammaene som ønsker å fullamme og opprettholde mye amming en stund etter fullammingsperioden er over kan det. Det er det beste for babyen, samme hvordan man vrir og vender på saken. Det er ikke "bare å pumpe seg" heller. Det tar lenger tid å pumpe seg enn å amme barnet direkte (i hvert fall med vanlige håndpumper), dessuten er det jo ikke sånn at det bare er å skru på en kran og fylle opp så mye melk man trenger for en hel dag i løpet av noen sekunder. Ja, så klart er svangerskap, fødsel og barseltid naturlig. Kan ikke naturlige ting være krevende og slitsomme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 30. desember 2003 #25 Del Skrevet 30. desember 2003 Og det beste for barnet er å få morsmelk og det kan ikke far bidra med. Hvordan reglene er i andre land sier ingenting om hvordan mammaene opplever å måtte dra på jobb kort tid etter fødselen eller hvordan helsetilstanden til babyene er som følge at de får langt mindre morsmelk enn det som er anbefalt. Poirot, jeg tror du skal oppleve å gjennomgå ett tøft svangerskap, en hard fødsel og den påfølgende barseltida før du kaller det å være hjemme med en baby ferie. Typisk kommentar fra en barnløs.[/quote] *kremt* Det er ikke jeg som har kommet med det lovforslaget som her diskuteres. det kommer fra folk som jobber i det departementet som styrer med disse reglene, jeg går ut fra at opptil flere av de har barn. Jeg mener absolutt ikke at å gå hjemme er ferie, det var andre her som bragte inn at man etter 6 mnd hadde fått en normal hverdag. Selv om jeg ikke har barn selv betyr det ikke at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Har flere venner med barn, og mange av disse har faktisk begynt å jobbe/studere etter 6 mnd, så selvfølgelig er det mulig!!!! Kjenner også folk som har vært svært syke, selv etter 6 mnd. Det er ikke disse det diskuteres her, her diskuteres de som er friske. I og med at jeg IKKE har barn, kan kanskje gangsynet mitt tilogmed være litt klarere enn andres.... Forøvrig skjønner jeg GODT at mødre tviholder på permisjonen. Jeg kjenner imidlertid til fedre som gjerne skulle vært litt mer hjemme med barna, men ikke får lov av mor, eller blir uglesett av andre fordi moren tillater slikt. Kun 13 % av mennene tar ut mer enn de pålagte "manneukene" av permisjonen. Det er derfor dette lovforslaget er kommet. Hadde mødre gitt mer av permisjonen til far, er det ike sikkert at endringsforslaget ville kommet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. desember 2003 #26 Del Skrevet 30. desember 2003 Kanskje far rett og slett ikke ønsker så mye permisjon, siden så få benytter tilbudet? Jeg synes foreldrene skal bestemme dette selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ambi Skrevet 30. desember 2003 #27 Del Skrevet 30. desember 2003 Jeg syns det er helt på sin plass at pappa får/gis en større andel av permisjonen. Selv delte vi permisjonstiden begge gangene. Jeg tror rett og slett ikke at far får fullkommen innsikt i farsrollen og tar sitt rettmessige ansvar før han har hatt hovedomsorg over en lengre periode. Eller er det slik at vi ikke ønsker å slippe ham til? En annen ting jeg syns er helt utidig er all de som benytter (dagens) pappa-kvote til å reise på en lenger ferie til eksotiske steder el.lign. De ordner seg da slik at mor tar ut oppspart ferie eller hva vet jeg, og hele familien drar avgårde. Til hva? En ferietilværelse der mor gjør det hun altid har gjørt: tar seg ev ungene, styrer og steller. Og pappas oppfatning av omsorg for barn er 3 måneder på stranda med en kone som steller for'n!! Dette er etter min mening misbruk av systemet - og pappaperioden (kort eller lang) bør være reservert for dem som faktisk tar daglig omsorg for sine barn mens mor arbeider, studerer el. lign. Ambi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 30. desember 2003 #28 Del Skrevet 30. desember 2003 Kanskje far rett og slett ikke ønsker så mye permisjon, siden så få benytter tilbudet? Jeg synes foreldrene skal bestemme dette selv. Mange ønsker det, men mange jobber seg ikke blidt på det og himler med øynene. Man ser jo også reaksjonene fra kvinner på tanken på å dele, både her og i andre kvinneforum. Det er slike fordommer man må bli kvitt, så kanskje flere menn tar ut mer permisjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. desember 2003 #29 Del Skrevet 30. desember 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jolie Skrevet 31. desember 2003 #30 Del Skrevet 31. desember 2003 Hvorfor ble denne permisjonsdiskusjonen en ammedebatt? Hos oss skal pappaen ta ut mer enn de 6 ukene som er tilgodesett far. Det vrir seg i hjertet mitt allerede ved tanken på at jeg skal 'gå fra' barnet mitt etter 6/8 måneder, men hvorfor er jeg den eneste som skal få knytte meg til vårt felles barn? En far produserer ikke morsmelk. Argument godt nok til å gi han mer av permisjonstiden. En 6 måneder gammel baby som allerede har fått morsmelk i like mange måneder er sterk nok utrustra mot baselusker til å kunne trilles/kjøres til mammaens jobb hver dag for en skvett melk. Om man ønsker det. Men den vil også kunne greie seg uten den skvetten de ni timene mammaen er borte hjemmefra. Små babyer er akkurat så skjøre som man gjør dem til. De tåler vind og ruskevær. Pappaer også. Alternativ løsning er at begge to tar tidskonto. Hjemme annenhver dag med barnet. Alle trenger ikke ha et shitty svangerskap med påfølgende barseltid. De aller fleste er fit for fight igjen etter kort tid og kan uten vanskeligheter returnere til jobben. Veldig mange mødre tviholder på permisjonen sin. Og velding mange ser på det som en velfortjent ferie. Er jobben så utrolig uspennende er det kanskje på tide å se seg om etter en ny? Dessuten synes jeg man skal respektere andres valg. Enten det gjelder å ikke amme, eller den grusomme fargen på naboens nybil. Døm ikke folk du ser på gata uten å ha hørt deres versjon først. Alltid minst to sider av en sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. desember 2003 #31 Del Skrevet 31. desember 2003 Skremmende med alle damene her som tviholder på permisjonen "sin". Og ganske sikkert i neste øyeblikk klager over at mannen ikke engasjerer seg nok i barnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. desember 2003 #32 Del Skrevet 31. desember 2003 Jeg har lyst til å spørre; er det fedre her inne som ikke har fått lov av mor å ta ut pappapermisjon? Eventuelt; har mor lagt hindringer i veien under permisjonstiden? Og hvilke "hindringer" har så dette bestått i? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 31. desember 2003 #33 Del Skrevet 31. desember 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ingeline Skrevet 6. januar 2004 #34 Del Skrevet 6. januar 2004 Jeg må bare si at jeg støtter Poirot og andre som tar til orde for mer pappaperm. Jeg har ikke barn ennå, men hos oss har vi allerede snakket om at den dagen vi eventuelt får en liten baby, skal ikke jeg være hjemme i tolv måneder. Svangerskapspermisjonen i Norge er lengre enn i de fleste andre land. Det er et gode som ikke bare bør komme kvinner til gode. I dag har menn mulighet til å ta ut lang permisjon, men svært få gjør det. Hvorfor skal menn bare avspises med fire-fem uker. Hos oss kan jeg tenke meg at mannen tar ut tre eller fire måneder. Litt avhengig av hvilken jobbsituasjon han er i når en baby evt kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathrine-77 Skrevet 8. januar 2004 #35 Del Skrevet 8. januar 2004 Ang. pappapermisjon. Min mann ønsker virkelig å være hjemme med gutten vår, så vi har delt litt på permisjonen oss i mellom. Han skal være hjemme i 4,5 mnd. Dette synes jeg er helt supert. Ære være alle menn som ønsker å ha mer permisjon enn de egentlig er tildelt!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå