Gjest Anonymous Skrevet 21. desember 2003 #1 Del Skrevet 21. desember 2003 Et forslag i tiden er å utvide den samlede fødselspermisjonen til 14 måneder og øremerke halvparten av tiden til pappaen. Hva synes dere om dette? Jeg synes det er flott med pappaer som vil være hjemme med babyen og de kan gjerne få et par uker mer enn de har i dag. Men halvparten av hele permisjonen? Nei. Hvordan skal mammaen få ammet da? "Alle" vet jo hvor viktig og bra det er med morsmelk. Jeg har selv en datter på 10 måneder, som fortsatt får morsmelk til alle måltider (selvsagt i tillegg til annen mat). Det hadde ikke vært mulig om jeg måtte gått tilbake i jobb etter allerede seks måneder. Jeg lurer derfor på om de som har fremmet dette forslaget har tenkt på barnets beste eller kun på at det skal være likestilling, samme hva. På noen områder i livet er kjønnene forskjellige og papper kan faktisk ikke amme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 21. desember 2003 #2 Del Skrevet 21. desember 2003 Hvordan skal mammaen få ammet da? Bruk av flaske er populært blant nybakte foreldre. Det betyr at mors tilstedeværelse ikke trengs når ammingen holder på, og gir derfor friere tøyler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. desember 2003 #3 Del Skrevet 21. desember 2003 Det er faktisk litt krevende å pumpe seg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huldra1 Skrevet 21. desember 2003 #4 Del Skrevet 21. desember 2003 Jeg vil ikke i jobb etter 6 mnd. - far må gjerne få mer permisjon, men jeg synes ikke det skal gå på bekostning av det mor har i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. desember 2003 #5 Del Skrevet 22. desember 2003 Er det virkelig ingen som har meninger om dette? :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. desember 2003 #6 Del Skrevet 22. desember 2003 Mor har krav på ammepermisjon, dvs fri til å amme barnet. Da kan far komme på jobben med barnet. Selv ville jeg ikke ha mer morsmelk da jeg var 6 mnd, så det trenger overhodet ikke være noen krise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 22. desember 2003 #7 Del Skrevet 22. desember 2003 Det kan også poengteres at unger som går uten morsmelk også klarer seg fint. Morsmelk er ikke et must. Og det er som de sier, det er ikke hva du spiser, med hva det du spiser inneholder. Man kan fint bytte ut morsmelken med noe annet som har de samme næringsstoffene. Dette vil også gi friere tøyler i de sammenhengende hvor mor har det travelt med å komme seg tilbake til jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. desember 2003 #8 Del Skrevet 22. desember 2003 Takk for meninger! Poirot, du mener ikke seriøst at en baby skal dras ut i all slags vær og vind til mammas jobb? Ikke alle jobber ligger rett ved hjemmet og ikke alle arbeidsplasser egner seg til amming heller. Og selv om du ikke ville ha morsmelk etter 6 måneder, er ikke det en ledetråd for alle babyer. Min baby er som sagt 10 måneder og får fortsatt morsmelk til alle måltider og det er ikke uvanlig. Jeg kunne definitivt ikke ammet så mye så lenge dersom jeg hadde begynt å jobbe da babyen var 6 måneder. Når det gjelder morsmelk, er den faktisk mer riktig sammensatt for babyen enn noe annet babyen får. Ingenting kan erstatte morsmelk fullt ut. Bare det at mammaen er forkjøla gjør at kroppen hennes produserer antistoffer som overføres med melka, slik at babyen får en bedre beskyttelse mot akkurat den sykdommen den er mest disponibel for der og da. Som sagt kan gjerne far få mer permisjon, men ikke så tidlig som fra da barnet er seks måneder. Og selvfølgelig hadde det for barnets del vært helt topp om den samlede permisjonstida til far og mor ble utvidet, slik at barnet kunne beholdt en av foreldreen hjemme lengst mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. desember 2003 #9 Del Skrevet 22. desember 2003 Og ja, mor har krav på fri til å amme barnet, men det er faktisk ikke alle som har råd til å ta ut denne timen med fri hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. desember 2003 #10 Del Skrevet 22. desember 2003 Poirot, du mener ikke seriøst at en baby skal dras ut i all slags vær og vind til mammas jobb? Ikke alle jobber ligger rett ved hjemmet og ikke alle arbeidsplasser egner seg til amming heller. Det tror jeg ikke babyer har vond av, kjenner da babyer som er dagen lang på alle mulig andre utfarter. Om man synes det er et problem kan man kombinere flaske, pumping, besøk på jobb, avspasering osv. Jeg vet at morsmelk er best, og jeg vet at ikke alle babyer er som meg. Men jeg kjenner en dal babyer som har sluttet tildlig, og en del mødre som har avvent tidlig. For disse babyene vil en regelendring ikke ha noe å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. desember 2003 #11 Del Skrevet 22. desember 2003 Men hvorfor alt dette bare fordi man skal ha likestilling? Hvorfor ikke bare la far få et par uker til av en totale permisjonen og la det være opp til foreldrene hvordan de vil dele resten, slik som i dag? Da kan de som ønsker å amme mye utover 6 måneder gjøre det og de som vil at far skal ha mer av permisjonen kan dele de som de vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. desember 2003 #12 Del Skrevet 22. desember 2003 Kun 13 % av mennene tar ut mer enn 4 uker permisjon. Det er et tankekors om at man kanskej trenger et spark bak. Blir jo flott for barnet å ha 14 mnd, med foreldre, da!! Men jeg er enig i at det her kanskje var litt mye. Men mer reservering for far synes jeg er på sin plass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Far til 2 Skrevet 23. desember 2003 #13 Del Skrevet 23. desember 2003 Jeg synes det er flott at far får rett til mer omsorg for de små. Ofte blir dette sett på negativt av enkelte arbeidsgivere og enkelte mødre. Med en slik ordning vil det ikke lenger bli noen diskusjon mht hvor mye omsorg fedrene "har rett til" ettersom de får tildelt halvparten, - og ferdig med det. Ingen konflikter på jobben. Ingen konflikter hjemme. mer samvær mellom barn og far. Mer tid for far til å bygge rutiner mht husarbeid. Kan det bli bedre ? Far til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. desember 2003 #14 Del Skrevet 23. desember 2003 Man må ikke være så naiv at man tror at alle fedre automatisk tar på seg oppgaven som hjemmeværende familiefar fordi om man utvider fars permisjonstid. Jeg skulle gjerne visst om en annen måte man kunne endre enkelte unge fedres 50-talls holdninger.....slike menn finnes fortsatt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. desember 2003 #15 Del Skrevet 27. desember 2003 Gi far en mulighet også da damer... Å utvide fødselspermisjonen og la det være opp til hver "familie" å velge selv, er etter mitt syn det samme som å øke mors permisjonstid. Ta en kikk på diskusjonen i denne tråden. Ser ut til at det ikke ville være så lett for fedrene til barna deres å ta mer en den lovpålagte delen av permisjonen her slik det er argumentert for at dette er mors permisjon (det er tross alt stor grad av valgfrihet idag også, selv om det er mor som formelt står ansvarlig overfor trygdekontoret). Har som leder forelsått for at far kunne ta ut deler av permisjonen (og legge til rette for dette). Kvinner har ledd dette bort og menn som har vist interesse for dette har ikke klart å få gjennomslag for dette hjemme. Er selv far med omsorgen allene for to gutter på 1 og 3 år. Opplever å ha fått et helt annet forhold til barna etter å ha hatt ansvaret for dem allene (noe en må ha i mer en 4 uker). Kvinner, kom dere tilbake i jobb og slå et slag for likestillingen. Dere vil få igjen for dette ved å skape en helt annen interesse for barna deres hos barnas fedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 27. desember 2003 #16 Del Skrevet 27. desember 2003 Det hadde ihvertfall vært HELT uaktuellt for meg å jobbe så lenge jeg fullammet. Pumping og flasker hørses praktisk og greit ut - vel, slik opplevde ikke jeg det. Pumping er noe herk, og gav meg en følelse av å være redusert til en melkeku! Hadde aldri kunnet amme på jobb heller. Dessuten er det vel slik at far får permisjonspenger ut i fra mors opparbeidete lønn?? Det i seg selv bidrar tli at menn ikke tar ut mer permisjon, det økonomiske tapet blir i mange tilfeller større når far tar ut permisjon enn mor. Kanskje det hadde vært en ide å rydde opp i det aller først? (hvis ikke det er gjort da, det er en stund siden dette var aktuelt for oss, og altså en stund siden jeg var helt inne på disse reglene) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 27. desember 2003 #17 Del Skrevet 27. desember 2003 Dessuten er det vel slik at far får permisjonspenger ut i fra mors opparbeidete lønn?? Tror ikke det er slik lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 27. desember 2003 #18 Del Skrevet 27. desember 2003 Oki, det er ihvertfall et stort steg i riktig retning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huldra1 Skrevet 29. desember 2003 #19 Del Skrevet 29. desember 2003 Jeg synes ikke far skal få halvparten av permisjonstiden, mor har tross alt gått gravid i 9 mnd. kanskje hatt et vanskelig svangerskap, tung fødsel og barseltid. og for å male fanden på veggen - kanskje til og med hatt kolikk. Når barnet da er seks mnd. og ting begynner å gå seg til - DA skal far overta?? NEI! Når mine to var seks mnd. hadde det vært sjanseløst å begynt å jobbe igjen! Jeg var fortsatt sliten etter den tøffe starten og vi fullammet ennå. Endelig begynte ting å stabilisere seg og jeg kunne nyte det å være mor.... (tenk å da måtte forlate barnet hjemme hos far... som da får oppleve bare kosetiden) Far må gjerne få utvidet permisjonen - men ikke på bekostningen av det mor har i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. desember 2003 #20 Del Skrevet 29. desember 2003 Fødselspermisjonen er på 42 uker (100%) / 52 uker (80%) -Far kan ta ut intill 33 uker (100%) / 43 uker (80%). -Mor kan ta ut intill 38 uker (100%) / 48 uker (80%). Mor har altså 5 flere øremerkede ukers fødselspermisjon en faren, hvorav 3 uker skal tas ut før fødselen (ellers bortfaller disse). Selv om enkelte her har vanskelig / ikke vil oppfatte dette, er det ikke snakk om å ta fra mor permisjon, men å øremerke mer av familiens permisjon til faren. Ser ut til at dette er nødvendig da mange kvinner bl.a. her ser permisjonen ut over uker øremerket til far som "sin" permisjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå