AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #21 Skrevet 27. desember 2011 Å, har så lyst på hund:) Men vet ikke helt hva slags hund som ville passet meg og kjæresten. Ingen av oss har lyst på liten hund(med unntak av ovnsrøret kanskje<3), men store hunder trenger som oftest så utrolig mye trim... Kunne tenkt meg en Kookier hound; http://www.hunderase.com/images/hunderase/kooikerhondje.jpg Men vet ikke hvor mye trim dem trenger? Jeg så på kooiker forrige gang jeg skulle skaffe meg hund, men det er er visst en temmelig krevende og aktiv rase, som visstnok kan være litt stri også. Vi valgte en med litt roligere lynne. Synes kooikeren nesten minner litt om border collie når du ser den på videoer, så den kan virke som man bør drive mye mental trening med den for at den skal være lykkelig. Sjekk ut videoer på youtube, der får du et godt inntrykk Vi har to hunder, men det er en så rar mix at jeg tror jeg lett blir gjenkjent om jeg forteller om dem her Kooikeren er den desidert vakreste langhåra rasen! Har ikke selv, men har hatt veldig lyst på. Det som har stanset oss er et svært stort aktivitetsbehov, og det faktum at den ikke er en nybegynner-rase, pga et noe sært gemytt som krever korrekt oppfølging fra bisken er valp. Kanskje en gang i fremtiden... Har ikke hund nå, men om jeg skulle hatt en i fremtiden blir det en husky. Fantastisk vakre hunder, men ekstremt sære og ekstremt krevende, og en rase som ikke passer svært få i hverdagen. Vi har en pinschertispe. I hverdagen får hun en hovedtur på 1-2 timer, og gjerne noe form for hjernetrim, alt fra en lydighetsøkt til å søke opp gjenstander inne i huset. Vi trener spor i sesongen, og tenker å starte på agility til våren. I tillegg til hovedturen behøver hun en morgen- og kveldstissetur, som ofte varierer i lengde og er alt fra 5 til 30 minutter (morgenen som regel kortest pga stress for å komme seg på jobb). I helgene går vi gjerne tur på 2-3 timer. På alle turene hennes springer hun for det meste løs. Hun er veldig kosete, og trives ikke dersom hun blir oversett en hel dag. Pinscheren er korthåra, og krever ikke noe pelsstell i det hele tatt. Vi dusjer henne 2-3 ganger i året, thats it. Ellers kan jeg jo nevne at dette er en vokterrase, som passer på huset, kan være litt skeptisk til fremmede når de møtes første gang, og som vil jage små dyr (rotter, ekorn, fugler etc), spesielt inne på territoriet. De skal ikke gneldre, om de føler behov for å si fra om noe rundt huset kommer det ett, distinkt dypt bjeff. De er heller ikke de mest utprega førerorienterte hundene, jobber selvstendig men innenfor kort radius. Og ellers en svært allsidig, kvikk, vakker og sjarmerende rase
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #22 Skrevet 27. desember 2011 AB # 21; Mente selvfølgelig at huskyen er en rase som passer svært få i hverdagen
Gjest BamseB Skrevet 27. desember 2011 #23 Skrevet 27. desember 2011 Hadde Australian Shepherd, men hu var dessverre klin gal. Kunne virkelig tenkt meg jaktbikkje, men så er det alle de dagene da man ikke føler for å løpe 2 timer i skogen da. Blir vel liten stuebikkje neste gang tenker jeg
Gjest Badabing Skrevet 27. desember 2011 #24 Skrevet 27. desember 2011 Hadde Australian Shepherd, men hu var dessverre klin gal. Kunne virkelig tenkt meg jaktbikkje, men så er det alle de dagene da man ikke føler for å løpe 2 timer i skogen da. Blir vel liten stuebikkje neste gang tenker jeg Om de blir klin gale, er det som regel som med andre gjeterhunder, at de ikke får nok mental og fysisk trening. De er heller ikke for nybegynnere, det er krevende hunder som blir kjempefine om de blir stimulert riktig. 1
Lavendela Skrevet 27. desember 2011 #25 Skrevet 27. desember 2011 Jeg har en nydelig grand danois gutt. Han krever ca 1.5 times tur i skogen, løs da vel og merke. Verdens beste hunder.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 27. desember 2011 #26 Skrevet 27. desember 2011 Hadde en låvemiks. Ant border collie og noe elghund med mer i henne. Krevde mye aktivitet i form av både hjernetrim og fysisk trim. Hun var helt rå på gjete elgen, noe som førte til en del springmarsjer ut av skogen i hui og hast med elgen etter oss :gjeiper: Å blande to så sterke og kryssende instinkter, er livsfarlig og jeg forbanner bondejævelen den dag i dag for at han lot et slik valpekull komme til verden. Må også si at ingen av hundene fra dette kullet ble særlig gamle Har også hatt Australian Shepherd og for en fantastisk hund! Han fikk brukt sitt gjeter- og vaktinstinkt da vi bodde på gård og hadde masse hester. Han var helt super å ha med seg på rideturer når jeg skulle ha med flere folk på ridetur. Han holdt full koll på alle hestene i rekka og passet på at ingen stakk ut. Han gikk ut og inn hele døgnet som han ville også og holdt seg på gården (så lenge ikke tispa noen kilometere unna hadde løpetid vel og merke)
Zakuro Skrevet 27. desember 2011 #27 Skrevet 27. desember 2011 (endret) Jeg så på kooiker forrige gang jeg skulle skaffe meg hund, men det er er visst en temmelig krevende og aktiv rase, som visstnok kan være litt stri også. Vi valgte en med litt roligere lynne. Synes kooikeren nesten minner litt om border collie når du ser den på videoer, så den kan virke som man bør drive mye mental trening med den for at den skal være lykkelig. Sjekk ut videoer på youtube, der får du et godt inntrykk Vi har to hunder, men det er en så rar mix at jeg tror jeg lett blir gjenkjent om jeg forteller om dem her Mener jeg leste Kookier hunden hadde et lettere lynne? Men jeg leste det på wikipedia da såe... *host!* Men er vel forskjell på lynne innenfor rase også til en viss grad. Bodde en husky nedfor meg da jeg var lita, og når det snødde var det så vidt den ville utfor døra å pisse:P Mind blown:P Men trodde ikke at Kookier hunden var like aktiv som border collien:\ Da er det kanskje ikke hund for oss... Selv om det er en vakker hund:D Endret 28. desember 2011 av Zakuro
Gjest SemperFi Skrevet 27. desember 2011 #28 Skrevet 27. desember 2011 Huskyer er NYDELIGE!!!!! Jepp, svart og hvit med blå øyne De er kjempefine hunder!
Gjest uAnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #29 Skrevet 27. desember 2011 Jeg har en nydelig grand danois gutt. Han krever ca 1.5 times tur i skogen, løs da vel og merke. Verdens beste hunder. Elsker GD, er nok på topp tre listen min over raser jeg syns burde ha flyttet inn hos meg om jeg hadde hatt tid, plass og råd Jeg har en italiensk mynde Full fres og action hele dagen.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #30 Skrevet 27. desember 2011 Har en blanding mellom lagotto og golden retriver. Den er kosete, snill, bedagelig og litt sta Vi valgte den fordi vi selv er kosete, snille, bedagelige og litt stae, ergo passer den inn sammen med oss, og vi valgte denne blandingen pga dette og det at den er allergivennlig;) Jeg syns det er uforsvarlig å velge hund pga utseende eller fordi man "kjenner en som er så fin av den rasen" uten å sette seg inn i gemytt og behov. Ser dessverre rundt meg at en del velger hunderaser de aldri skulle hatt.
LilleMy Skrevet 27. desember 2011 #31 Skrevet 27. desember 2011 Har 2 Schafere, snille som få, krever store uteareal eller mange turer, mental trening og ikke minst konsekventhet. Gode vakthunder og super glade og snille med alt av barn.
Leo Skrevet 28. desember 2011 #32 Skrevet 28. desember 2011 (endret) Jeg har en langhåret standard dachs, altså et "ovnsrør", og venter på nr. 2. Rolig og snill hund, men det skyldes nok 2 - 3 timers trening og aktivitet de fleste av ukens dager. Vi går spor, sykler, trener lydighet osv. Størrelsen er praktisk, men jeg vil påstå at selv om de er små, er dette krevende hunder i oppveksten! På den annen side er de enkle å holde i form og trene når de først har blitt voksne. Gamle blir de også, så når man først har gjort jobben, har man gjerne 12 - 14 år med behagelig hundehold foran seg. Langhåren tåler det meste av vær og vind og kan gå i dagevis i "mennesketempo". Også på ski. Minuset må være at han ikke kan trekke eller bære kløv og at en dårlig dressert dachs gjerne både bjeffer en del og stikker av. Min er svært lydig og stille, men det skyldes MYE trening! Min erfaring med kooiker er forresten at de er enda særere enn dachsen. Vakre hunder, men lite sosiale og krevende! Skulle jeg ha hatt en mellomstor hund som kan brukes til mye og som tåler det nordiske klimaet godt, ville jeg ha valgt en västgötaspets. Sjelden i Norge, men det finnes mange bra oppdrettere i Sverige! Endret 28. desember 2011 av Leo
LovelyMonroe Skrevet 28. desember 2011 #33 Skrevet 28. desember 2011 Jeg har en Eurasier, en herlig rase! Rasen er krysning mellom Samojed, chowchow og keeshond, så den har flott eksteriør! Utseendemessig kan den minne endel om finsk lapphund. Ellers ser den ut som en typisk polarhund De krever moderat med mosjon, men det viktigste for den er at den får være med deg, den krever ikke så mye av deg men jeg mener det er bedre å gi for mye mosjon enn for lite. Min er en valp enda, gleder meg til han blir stor så vi kan gå i fjellet Rasen er en flott familiehund og finnes ikke vanskelig, er bare snill og grei som dagen er lang, men de er veldig selvstendige og er ikke som f.eks retrieveren. Det er en " what's in it for me?'' rase, dvs at de vil ikke gjøre alle slags kommandoer om de ikke ser poenget i å faktisk gjøre dem, du bør ha godbit! Herlige Grei hund å ha med seg på alt mulig, og å bruke til vinteraktiviteter som å dra deg på ski, eller å bære kløv om sommeren.
Stueloff Skrevet 28. desember 2011 #34 Skrevet 28. desember 2011 Jeg har en italiensk mynde. Energibombe uten like, og når han ikke er i hundre så sover han som regel Vi går én lengre tur hver dag samt flere korte lufteturer. Null pelsstell, men må passe godt på tennene for å forhindre tannstein. Litt reservert av natur, men med nok og rett sosialisering blir dem fort glad i både mennesker og dyr. Herlig liten rase som blir veldig knyttet til eieren, så hvis du kjøper italiener må du forvente å få en ekstra skygge til alle døgnets tider
Gjest Wolfmoon Skrevet 28. desember 2011 #35 Skrevet 28. desember 2011 LovelyMonroe: Høres ut som en typisk spisshund, og Eurasier står definitivt over min korte liste over aktuelle raser når jeg blir "stor"
chicadee Skrevet 28. desember 2011 #36 Skrevet 28. desember 2011 Hos meg har jeg hatt litt problemer med hilsing og passering av folk, da hun så utrolig gjerne vil ha kos av alle! Men med positiv trening har hun tatt det utrolig fort, men trenger litt mer trening når det gjelder og ikke hoppe på folk Broren min har desverre vært litt uheldig med staffordshiren sin, da hu ikke hilser helt korrekt på andre hunder, som gjør at de iblandt reagerer negativt. Derfor har jeg vært nøye med og sosialisere tispa mi mye med andre hunder, og gjerne voksne hunder som sier ifra, og er vandt med unghunder ( hu mi er 8 mnd) og hun går super overens med alle hunder! Men det er to litt "tøffe" raser som krever og bli brukt og få bruke hue Men jeg kunne ikke tenkt meg og hatt noen annen rase! Ja, staffer har jo veldig rett fram-språk har de ikke, som kan bli misforstått av andre hunder? Var en veldig koselig staffe her som skremte vannet av pelsen, pga språket... Men det gikk fint, gav de litt tid også fikset det seg tilslutt. Vil tro at hunden din er fantastisk flott! jeg har allerede begynt å planlegge neste pelsen, og det blir endten schâfer eller beuceron. Agility og lydighet i vinden altså! :D Tenk synet, en liten shih tzu og et svært "udyr" ved siden av
chicadee Skrevet 28. desember 2011 #37 Skrevet 28. desember 2011 Har en blanding mellom lagotto og golden retriver. Den er kosete, snill, bedagelig og litt sta Vi valgte den fordi vi selv er kosete, snille, bedagelige og litt stae, ergo passer den inn sammen med oss, og vi valgte denne blandingen pga dette og det at den er allergivennlig;) Jeg syns det er uforsvarlig å velge hund pga utseende eller fordi man "kjenner en som er så fin av den rasen" uten å sette seg inn i gemytt og behov. Ser dessverre rundt meg at en del velger hunderaser de aldri skulle hatt. Er helt enig! Jeg hadde egebtlig lyst på en annen hund, men pga masse advarsler om hvor mye de trengte så ble det en liten tass istedenfor. Da var det mer på impulsen, og jeg ville ha en kvikk,intelligent og førervennlig hund. Det ble shih tzu. jeg bryr meg ikke så mye om at det er mye pelsstell, men blir nok ikke flere
Auroressa Skrevet 28. desember 2011 #38 Skrevet 28. desember 2011 Jeg har to Papillon gutter, han ene er nå 18 måneder, han andre er nettopp fylt 1 år. Merker på minstemann at han har veldig "stor" personlighet, nesten konstant glad , veldig sosial, "snakker" mest, vil gjerne bli bært og kost på. Ligge inntil meg om natten osv. Han hadde nok vært fornøyd med en times tur om dagen. Man kan gjøre nesten hva man vil med han, for han er litt likegyldig til alt, så dusjing, pelsstell og filing av klør går unna som en lek! Eldste gutt er mer sær. Han er mer tilbakeholden - og til meg. På han tar det litt tid for at fremmede kan hilse på han, både hund og menneske. Han blir fort sur, knurrete og glefsete. Men har gitt seg litt nå, lurer på om det er fordi han tror han er "sjefen" eller bare er i den "perioden" i livet. Han liker verken og dusje eller få gredd pelsen.. Så her må man få litt hjelp! Men begge to er mine øyenstener og jeg gleder meg til dem er "voksne" flotte gutter :-) Nå er dem veldig valpete, til tider slitsomme , og litt rare i pelsen he he :-)
la Flaca Skrevet 28. desember 2011 #39 Skrevet 28. desember 2011 (endret) Jeg har en Eurasier. Rasen er en flott familiehund og finnes ikke vanskelig, er bare snill og grei som dagen er lang, Jeg kjenner dessverre mange eurasiere som ikke passer den beskrivelsen, "bare snill og grei som dagen er lang" er en sannhet med store modifikasjoner. Eurasiern har et litt frynsete nervesystem i bunnen, og du bør ikke stole på at hunden ikke tar snarveier hvis den vil ut av en situasjon. De er heller ikke utpreget sosiale som mange andre raser, og kan være skvetne. Så vært litt på vakt rundt barn og fremmede er mitt råd. Må legge til at eurasiern i huset her ikke kan sammenliknes med andre hunder vi har og har hatt. Han er lynende intelligent og lydig, og det har jeg hørt andre også si om rasen. For eksempel ba jeg han gå bak meg opp en bakke her om dagen, fordi det kom noen på sykkel som skulle forbi. Neste gang vi skulle opp den bakken smatt han bak meg, og der gikk han og tråkka selv om jeg sa at han kunne gå fri (han går alltid uten bånd). Det som er litt morsomt er at han er like lydig med andre som håndterer han også. Frihet under ansvar er definitivt noe som fungerer godt med eurasiere, for de liker å følge sitt eget hode. (Og det gjør jo ingen ting når de er så villige til å gjøre som eieren ønsker). Har sheltie også, og opplever det som en utrolig hengiven rase fremfor alt. Kjærlig til tusen, og ideell med barn. Masse fart i kroppen, og morsomme påfunn. Men klart avhengig av å strekke på beina hver dag og få mentale utfordringer. Har også hatt berner, og syns den krevde veldig lite i forhold til de rasene vi hadde senere. Eurasiern krever veldig mye mer fysisk i forhold. Mentalt er de omtrent på samme nivå. Endret 28. desember 2011 av la Flaca
skruf Skrevet 28. desember 2011 #40 Skrevet 28. desember 2011 Har verdens skjønneste Berner Sennen jente; https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash2/20137_258679666506_524726506_3802423_4535174_n.jpg Hun krever egentlig ikke stort, går på tur med henne tre ganger om dagen, en liten tur om morgenen, lengre tur på ettermiddagen, og en kveldstur. Men masse kos og kløing på magen:-) Og litt herjing og bølling da, med lek og drakamp med ei leke, i tillegg har hun en fabelaktig snute, så vi går ofte spor med henne ute... En fantastisk familiehund er hun og, ganske så lydig og gjør ikke en flue fortred. Bortsett fra at det er gøy å boffe når det kommer folk. Men Bernere er vel egentlig vakthunder, så det er ikke unaturlig. To boff for å varsle at noen kommer. Blir ganske imponert over hørselen hennes, hun merker det med engang noen svinger opp den lange oppkjørselen vår!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå