AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #1 Del Skrevet 26. desember 2011 Føler nesten alle skriver sånne ord feil jeg. Til og med studievenner som går på master, og burde kunne skrive ortografisk korrekt gjør særskrivingsfeil a la de nevnt i overskriften. Det er faktisk så jeg begynner å lure. Er det jeg som tar feil? F.eks kjempebra, det skriver kjempebra og ikke kjempe bra? Andre eksempler på særskrivingsfeil jeg ofte observerer: Monster fort (så det på Face her om dagen, idiotisk uttrykk, men dog...) Kjempe fint Super bra Kanon dårlig Super fornøyd Kjempe vanskelig Det er feil, sant? Jeg skriver alltid ord som starter med kjempe-, super-, kanon-, monster- sammen. Jeg ble faktisk litt i tvil selv, fordi f.eks veldig bra skrives jo veldig bra og ikke veldigbra. Mens kjempebra skrives sammen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Katten. Skrevet 26. desember 2011 #2 Del Skrevet 26. desember 2011 Du som framstår som så bevandret i ordenes verden, bør da vite at dette kalles orddelingsfeil og meget utbredt i Norge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #3 Del Skrevet 26. desember 2011 Oppslagsord Ordbokartikkel dødsbra ~bra slang: svært bra, kjempebra rockekonserten var d- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Survival Skrevet 26. desember 2011 #4 Del Skrevet 26. desember 2011 Oh the irony! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #5 Del Skrevet 26. desember 2011 Du som framstår som så bevandret i ordenes verden, bør da vite at dette kalles orddelingsfeil og meget utbredt i Norge. Det heter ikke orddelingsfeil, men særskrivingsfeil. Jeg vet hva det heter, men lurer på hvorfor så mange skriver akkurat kjempe- osv feil. Og om faktisk alle tilfellene er feil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Katten. Skrevet 26. desember 2011 #6 Del Skrevet 26. desember 2011 I stand corrected. Ironien er definitivt verdsatt. Greia med orddelingsfeil (man skal være konsekvent i sine absurditeter) er at det er mye forvirring rundt hvilke ord som skal være sammensatt og hvilke som skal være hver for seg. Spesielt for de som lærer andre språk, som gjerne har betraktelig mindre sammensatte ord. Eksempelvis engelsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 26. desember 2011 #7 Del Skrevet 26. desember 2011 Uenig i det med "kanon dårlig", for i henhold til min språkfølelse, kan dette uttales både i ett ord, og i to ord - f.eks. "Det var helt kanon dårlig!" (Bare for å komme med et eksempel.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanta Exotic Skrevet 26. desember 2011 #8 Del Skrevet 26. desember 2011 Sier folk virkelig "kanon dårlig" med et lite mellomrom, istedenfor kanondårlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 26. desember 2011 #9 Del Skrevet 26. desember 2011 Jeg bare henviser til linken i signaturen min! Ikke den øverste, men den i blått.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #10 Del Skrevet 26. desember 2011 Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig for voksne folk i Norge å skrive slike ord korrekt. Som nevnt tidligere heter det særskriving, orddeling er når du deler et ord med bindestrek. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 26. desember 2011 #11 Del Skrevet 26. desember 2011 Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig for voksne folk i Norge å skrive slike ord korrekt. Som nevnt tidligere heter det særskriving, orddeling er når du deler et ord med bindestrek. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bustenskjold Skrevet 26. desember 2011 #12 Del Skrevet 26. desember 2011 Synes det er helt topp når de henger opp varselskilt i butikken jeg "Ananas biter"... Jeg vil jo nødig bli bitt av en ananas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 26. desember 2011 #13 Del Skrevet 26. desember 2011 Lamme lår... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bustenskjold Skrevet 26. desember 2011 #14 Del Skrevet 26. desember 2011 Lamme lår... Kan kompenseres med trebein fra kneet og opp... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 26. desember 2011 #15 Del Skrevet 26. desember 2011 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 26. desember 2011 #16 Del Skrevet 26. desember 2011 Tre bein mener du vel.. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bustenskjold Skrevet 26. desember 2011 #17 Del Skrevet 26. desember 2011 Tre bein mener du vel.. :gjeiper: ...og følgelig tre føtter? Juletreføtter? Eller jule treføtter? :gjeiper: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 26. desember 2011 #18 Del Skrevet 26. desember 2011 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Skrevet 26. desember 2011 #19 Del Skrevet 26. desember 2011 Jeg prøver (dog uten særlig stor suksess) å be folk om å tenke seg at de skal ta en liten pause innmellom ordene de planlegger å ha mellomrom mellom. Høres det rart ut skal det IKKE være mellomrom!! Kjempe (pust) bra?? Nei, det høres jommen bedre ut med kjempebra, gitt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bustenskjold Skrevet 26. desember 2011 #20 Del Skrevet 26. desember 2011 Jeg prøver (dog uten særlig stor suksess) å be folk om å tenke seg at de skal ta en liten pause innmellom ordene de planlegger å ha mellomrom mellom. Høres det rart ut skal det IKKE være mellomrom!! Kjempe (pust) bra?? Nei, det høres jommen bedre ut med kjempebra, gitt! slett ikke lett det der med puste pause... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå