Gå til innhold

alkohol under middag med barn tilstede?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

takk for mange tilbakemeldinger :)

et lite tilleggsspørsmål: som sagt så drikker vi alkohol foran ungene våre. Når vi er hos søsteren min, så vil de ikke ha alkohol på bordet når ungene også er der. (de har unger på samme alder som oss).

Men hva gjør vi når vi er hjemme hos oss? vi vil jo drikke til maten, men skal vi lavære siden de er imot det?

ts

Jeg ville sagt deres hjem, deres regler. Er det bare søsteren med familie som kommer, så ville jeg latt være å servere alkohol, men er det et større selskap, med flere som ønsker alkohol til maten, så ville jeg servert den. Det er ihvertfall slik jeg praktiserer det når jeg får venner som er avholds, eller med lignende holdning som din søster på besøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

takk for mange tilbakemeldinger :)

et lite tilleggsspørsmål: som sagt så drikker vi alkohol foran ungene våre. Når vi er hos søsteren min, så vil de ikke ha alkohol på bordet når ungene også er der. (de har unger på samme alder som oss).

Men hva gjør vi når vi er hjemme hos oss? vi vil jo drikke til maten, men skal vi lavære siden de er imot det?

ts

Jeg ville vurdert hva som er viktigst, alkoholen, eller at din søsters familie skal kose seg ved middagen? For meg ville svaret gitt seg selv, men så er jeg også enig med din søster når det gjelder å drikke alkohol foran barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for mange tilbakemeldinger :)

et lite tilleggsspørsmål: som sagt så drikker vi alkohol foran ungene våre. Når vi er hos søsteren min, så vil de ikke ha alkohol på bordet når ungene også er der. (de har unger på samme alder som oss).

Men hva gjør vi når vi er hjemme hos oss? vi vil jo drikke til maten, men skal vi lavære siden de er imot det?

ts

Når du er i ditt hjem, er det selvsagt du som bestemmer hvordan du vil ha det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Hvis det var veldig viktig for søsteren min at ungene hennes ikke skulle være rundt alkohol, så hadde jeg helt klart latt være med å servere det hvis det bare var hennes familie og min. Har ingen problemer med å ofre min øl for at søsteren min skal bli glad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for mange tilbakemeldinger :)

et lite tilleggsspørsmål: som sagt så drikker vi alkohol foran ungene våre. Når vi er hos søsteren min, så vil de ikke ha alkohol på bordet når ungene også er der. (de har unger på samme alder som oss).

Men hva gjør vi når vi er hjemme hos oss? vi vil jo drikke til maten, men skal vi lavære siden de er imot det?

ts

Nei, da er det deres hjem og deres regler. Det er ikke noe å diskutere engang. Dere godtar jo at det ikke serveres alkohol hos dem . Er det moralsk mer høyverdig å ikke servere alkohol enn å gjøre det ? Hvorfor skal det ene standpunktet ha forrang fremfor det andre ? Det greieste er at vertene bestemmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk for mange tilbakemeldinger :)

et lite tilleggsspørsmål: som sagt så drikker vi alkohol foran ungene våre. Når vi er hos søsteren min, så vil de ikke ha alkohol på bordet når ungene også er der. (de har unger på samme alder som oss).

Men hva gjør vi når vi er hjemme hos oss? vi vil jo drikke til maten, men skal vi lavære siden de er imot det?

ts

Mitt hjem, min trone, deres hjem, deres trone.. Jeg er mye på besøk hos min søster og hun hos meg, da følger vi denne regelen.. Selvfølgelig skal en ta hensyn, og hadde det vært snakk om å drikke seg beruset på rødvin synes jeg ikke du skulle gjort det. Men et glass eller to til mat, så ser jeg ikke den store kneika med det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har det alltid vært alkohol på bordet under slike middager så lenge jeg kan huske. Ser ikke problemet med det, så lenge ingen blir beruset eller det som verre er. Ditt hjem, dine regler. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mine søsken følt sterkt på det å ikke drikke alkohol med barn til stede, ville jeg nok ikke servert det hvis det var bare de på besøk. Alt trenger ikke å være et prinsipp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min oppvekst har foreldre og andre voksne drukket både til maten og etterpå, evt også før maten. Det har vært i sånne mengder at man kan merke at de snakker litt mer og ler litt høyere, men aldri fyll, snøvling og denslags. Men altså: det har vært mer enn 1-2 glass.. Kan ikke huske at jeg noengang har opplevd dette som ubehagelig. Alkoholen ble aldri viktigere enn oss barna. Har kun gode minner fra jul og andre høytider hvor alkohol har inngått som en naturlig del av det hele hvor vi har kost oss sammen store og små. Jeg har inntrykk av at det er lavere toleranse for å ta et glass i nærvær av barn i dag sammenlignet med for 20-30 år siden. Har feiret jul med små barn i år, og har drukket kun 1-2 glass vin før de gikk til sengs, pluss noen til etter at de var lagt.. Når de blir eldre og kan være lengre oppe nytter ikke det. Synes det kan bli litt vel mye pekefing rundt det der med barn og alkohol..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke barn tar noen skade av å se at voksne drikker voksendrikk og kanskje til og med blir litt røde i kinnene ved middagsbordet, så lenge de voksne har et normalt forhold til alkohol. Jeg tror faktisk ikke jeg noen gang har vært i middagsselskap uten alkohol på bodet, med mindre vertskapet har vært totalister eller man har hatt nytørrlagt alkoholiker blant gjester/vertskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-2 glass tar ikke barn skade av å se. Begynner det å bli mer, kan enkelte bli litt løsere i praten og da merker de det med en gang.

Enig. Ett par glass er helt greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere? selv drikker vi alkohol ved julemiddagen. vi har øl og vin, men drikker selvsagt kun et par glass. ungene våre er 8 år.

Er det barn tilstede som har hatt dårlige opplevelser med alkohol,så NEI.

Her i huset er det aldri alkohol nesten. Til julematen er det en liten akevitt og juleøl til maten. De voksne får en cognac eller likør til kaffen. Det er alt.

Det har vært mange juler uten noen form for alkohol,da det har vært barn her med dårlige opplevelser ti alkohol. Tar hensyn til alle gjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboern min hadde foreldre som var ekstra pertentlige på å ikke drikke i ungenes nærvær. Alle tre ungene deres drakk seg dritings da de var var 13-14år.

Selv har jeg hatt foreldre som har tatt seg ett glass i sosiale sammenhenger og selv rørte jeg ikke alkohol før jeg var 18.

Tror ikke det er noen fasit for hvordan det påvirker barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid hatt øl til pinnekjøttet ... og nå de senere årene, også vin.

Da barna var små og vi var i større juleselskap så kjørte alltid en av oss (som regel jeg).

Fra min egen barndom så ble det alltid drukket øl til julemiddagen og det er helt greit, synes jeg. Derimot så synes jeg ikke det passer seg å drikke 2-3 akevitt ... det er altfor mye i slike sammenhenger. Når vi er i voksne selskap så er det selvsagt annerledes.

Som barn husker jeg godt at det var utrolig vemmelig å se mine egne foreldre endre adferd når de drakk, så det har jeg alltid lagt vekt på at mine barn skulle slippe.

Det er svært mange barn som synes det er ekkelt når foreldrene endrer seg ved alkoholinntak .. og det skal ikke alltid så mye til før den endringen inntreffer.

Så jeg for min del kunne glatt gått gjennom julen uten øl og vin - Farris funker like bra for meg. ¨

Og man leser stadig om barn som gruer seg til julen - hvilket er helt tragisk, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er helt greit at folk drikker et glass eller to til maten, og kanskje har en cognac til kaffen eller noe. Så lenge de voksne ikke blir brisne, så tror jeg at unger har godt av å se at det går an å kose seg med alkohol, uten at man trenger å bli full. Det har iallefall jeg lært av mine foreldre. De tar seg ofte et glass rødvin om kvelden for kosens skyld, og har som regel øl til maten til jul osv (men de har knapt mer enn en flaske hver på deling da!). Så både jeg og søsteren min begynte selv å drikke sent, når vi selv følte at vi var klar for det. (og for å nevne det, så har jeg omtrent bare sett mine egne foreldre brisne en gang eller to, og det var i voksen alder)

Men selvfølgelig, er det barn i selskapet som har dårlige opplevelser med alkohol (noe jeg ikke følte det var hos TS?) så ville jeg nok ikke servert alkohol nei.

edit:måtte bare legge til noe :)

Endret av aglaea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...