Gå til innhold

bortskjemte unger..


Gjest uff

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop28

Man blir ikke overvektig av å fin gave en gang i året. Kjære vene da :roll:

Mn blir overvektig av å få alt man vil ha hele tiden, som f.eks yndlingsretten hver dag eller junkfood hvis de ikke liker middagen og godteri i hverdager. Un ger som alltid får dyre ting får det ellers i året også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mn blir overvektig av å få alt man vil ha hele tiden, som f.eks yndlingsretten hver dag eller junkfood hvis de ikke liker middagen og godteri i hverdager. Un ger som alltid får dyre ting får det ellers i året også.

Jeg skulle likt å sett en statistikk på at de som får dyre julegaver får dyre ting hele tiden, samt at de i tillegg bare spiser junk og godteri :ler:

Hva er pristaket på julegaver for å hindre dette? Man må jo passe på skjønner jeg, kan jo ikke risikere at den ene iPhonen får slike følger for oppdragelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg skulle likt å sett en statistikk på at de som får dyre julegaver får dyre ting hele tiden, samt at de i tillegg bare spiser junk og godteri :ler:

Hva er pristaket på julegaver for å hindre dette? Man må jo passe på skjønner jeg, kan jo ikke risikere at den ene iPhonen får slike følger for oppdragelsen.

Unger som blir sure fordi de ikke fikk en iphone til jul er garantert bortskjemte fra før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selger mobiler til voksne hver eneste dag som skal ha til barna sine, særlig iphone. Personlig kommer jeg aldri til å forstå hvordan man kan gi så dyre mobiler til barna sine, men hver sin smak. Min erfaring er dog at de samme foreldrene ofte ringer tilbake for å rapportere at mobilen har blitt stjålet, nettopp fordi barna ikke klarer å ta vare på dem, de blir ødelagt eller stjålet. Men, hvis foreldre har så god råd at de kan miste en såpass dyr telefon så be my guest, mine unger kommer aldri til å få så dyre telefoner når de er i den alderen ihvertfall.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke overvektig av å fin gave en gang i året. Kjære vene da :roll:

Du vil jo bare ikke innse det. Man blir overvektig av for lite aktivitet, noe som skjer da må blir for opptatt av elektroniske ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil jo bare ikke innse det. Man blir overvektig av for lite aktivitet, noe som skjer da må blir for opptatt av elektroniske ting.

Personlig vil jeg tro at enhver mobil vil gjøre ungene mindre mobil dersom de ønsker det. Jeg tror neppe dyre telefoner gjør ungene latere en billigere.

Jeg tror personlig heller ikke om ungen blir latere om hun får mobilen framfor om hun sparer selv.

Men jeg lurer fortsatt hva pristaket på julegaver bør være, slik at jeg slipper å havne i fellen. Jeg kan jo ikke risikere junk-spisende late barn bare fordi de får en for dyr mobil.

Endret av ticket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest D_flatmajor

Jeg syns det er galt, for ungene blir bortskjemte og utakknemlige av det.

Ja, det er forståelig at det er delte meninger om dette.

Jeg tror ikke en julegave (noe man får en gang i året, altså) avgjør om et barn blir bortskjemt.

Takknemlige kan man være om man får dyre julegaver, mener iallefall jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min side av familien gir ikke gaver til nevøen min på 3, men på farens side gir de i bøtter og spann. Vi setter penger inn på en konto som foreldrene ikke engang har mulighet til å røre. Den blir hans når han er 18. Unger trenger ikke tre tonn med leker, duppeditter og tull. Min barndom var fantastisk med hyttebygging, tryning på sykler, kassebilkjøring og fotball på en litt nedslitt bane.

MEN jeg er enig med de som sier at en dyr julegave fører ikke til et bortskjemt barn. Tror det handler mer om hva det barnet får resten av året, og om han/hun i hele tatt må jobbe for å få noe som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 og 3-åringer som får iPad til jul? Hva faen skal de med det da? Hva skjedde med byggeklosser og puslespill i tre?

:daane:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Du vil jo bare ikke innse det. Man blir overvektig av for lite aktivitet, noe som skjer da må blir for opptatt av elektroniske ting.

At barn i dag er lite aktive, og at det (blant annet)henger sammen med "elektroniske ting" er nok en sannhet vi bør ta på alvor. Men dette var vel en diskusjon om hvorvidt Iphone som julegave gjør barn bortskjemte.

Jeg skal ikke være så selvrettferdig at jeg dømmer barn i dag utelukkende ut fra min egen oppvekst/en annen tid. Det høres så nostalgisk,sunt og bra ut på egne vegne, men det blir feil siden jeg hadde andre oppvekstvilkår enn barn i dag. Samt at jeg sikkert ville lista opp det positive, og glemt det negative.

Hvis man vil at barn i 2011 skal bli mer aktive, så mener jeg man må ta utgangspunkt i dagens samfunn, der barn lever i en digital hverdag.

Man trenger ikke å elske alle aspekter ved samfunnsutviklingen for å være mindre unyansert enn noen i denne tråden er. Alt som var positivt ved vår oppvekst er ikke automatisk like positivt i dag. Dette er selvsagt bare min oppfatning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig vil jeg tro at enhver mobil vil gjøre ungene mindre mobil dersom de ønsker det. Jeg tror neppe dyre telefoner gjør ungene latere en billigere.

Tuller du? Med de hundretalls appene og spillene en iphone kan ha, så er det langt mer interessant enn snakes på pikselskjerm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri gitt ungen min en iphone, uansett egen økonomi. For det første trenger de den absolutt ikke, og for det andre er den alt for lett å ødelegge. I tillegg spesialiserer jo mange mobiltyver seg på nettopp iphone. Ja det er en kul dings, men no way. Telefon til 4000 kroner kan de kose seg med når de har tjent pengene selv og vet hva de er verdt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

..... Nå hadde det seg slik at min samboer fikk en da han kjøpte datautstyr til fimraet for x antall tusen, og plustelig hadde vi tidenes julegave i havn! ........

Ja, vi fikk den. Og både jeg og min samboer har telefoner vi er utmerket fornøyd med. Og siden husets 14-åring ønsket seg denne omtrent over alt på jord ( og nesten hadde spart opp til å kjøpe den selv; med å vaske for sine bestforelde, løpe ærend osv), så ja, hun fikk den.

Om verdien av gaven ikke er av betydning? Den skjønte jeg ikke helt. Nei, jeg har ikke penger til å kjøpe en så dyr telefon til ungene mine. Nå fikk vi denne servert i fanget, skal jeg da la være å gi den til henne siden jeg ikke har mulighet til å kjøpe den til ordinær pris?Kanskje kaste den i steden for? Siden den er for dyr? ;-)

Tips til din mann Wildy; dersom han har forhandlet frem en avtale om kjøpet (på vegne av frimaet) og så som privatperson (og ikke som firmaets representant) fått denne iPhonen så er han nok på meget tynn is i forhold til de aller, aller fleste firmaers verdigrunnlag og etiske retningslinjer. Da tilhører denne iPhonen det firmaet han har gjort innkjøpet på vegne av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger som blir sure fordi de ikke fikk en iphone til jul er garantert bortskjemte fra før.

Er enig med mange av argumentene her inne, men ikke dette. Kusina mi ønsket seg en mobil mer enn alt annet da hun var 10, foreldrene syns hun var for ung så hun fikk Nintendo ds istedenfor. Ungen ble sååå skuffet og rørte ikke Nintendoen hele julekvelden. Hun er ikke bortskjemt i det hele tatt, nå er hun 15 og den mest fornuftige på hennes alder jeg vet om hvertfall. Sånn er det å være barn. Tror de kunne blitt like skuffet over å ikke få et par ullsokker om det var de ønsket seg mest :gjeiper:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevøen min på 6 fikk en iPad i år av besteforeldrene sien (altså foreldrene til dama til broren min) Jeg sa ingen ting, men synes det var ganske drøyt. Han er bare 6 år!

Å gi en liten unge som bare er 1 år gammel en iPad er virkelig sjokkerende! :sjokkert:

Endret av smalls
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tips til din mann Wildy; dersom han har forhandlet frem en avtale om kjøpet (på vegne av frimaet) og så som privatperson (og ikke som firmaets representant) fått denne iPhonen så er han nok på meget tynn is i forhold til de aller, aller fleste firmaers verdigrunnlag og etiske retningslinjer. Da tilhører denne iPhonen det firmaet han har gjort innkjøpet på vegne av.

Som er hans eget enkeltmannsforetak......Alle ansatte har tilgang til mobiltelefoner ( fordi det er nødvendig for å gjøre jobben),og begge ungene( 14 og 16 år) jobber helger\ettermiddager i firmaet når det er behov for ekstra mannskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ms_kwang

hva skjer med verden, sier jeg bare

Det som skjer med verden er at den blir mer og mer..vel hva kan man si.

Teknologien.

F.eks for 10 år siden, fikk jeg enda låne mobilen til mamma. det var en Sony Ericsson Nokia, 3310 *tror jeg* så fikk jeg 3310i ,eller 3510? noe sånt, nesten samme modell, bare hvit, kanskje det var 3410? Kan jo tenke seg da, uten farger, kunne ha opptil 50 meldinger, og du kunne ikke skrive laaange meldinger heller :fnise:

Uansett det tok ikke lang tid, 2-3 år før første mobil med kamera og fargebilder kom ut, og du kunne ha mp3 låter på den! (såklart det fantes vel slike mobiler før, men de var IKKE allemanns eie)

Det samme med datamaskiner, laptop osv, bare de som hadde GOD råd kunne investere i en blikkboks av en bærbar.

Det jeg skal fram til er at om en 10-15 års tid så ser vi ikke det store i at man gir mobiler, laptop, diverse til barn. For alt vi vet kan babyer få satt inn en mikrochip, og den micro chippen er i tilknyttning til bank,fødselsnummer, rulleblad osv osv.

*man trenger bare pekefingeren i framtida*"E.T Phoooone home!"

:fnise:

Edit: NOKIA!!

(jøssenavn altså, tusen takk AB!)

Endret av ms_kwang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ms_kwang

hihi, å guuud, nå ble jeg flau altså! :P

har ikke hatt Nokia...siden..erhm...siden min første telefon :fnise:

Bare SE, stor fornøyd av mobilen som jeg har nååå hatt siden 2009 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...