Gå til innhold

Jeg fikk mye mer enn søsteren min:(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk gaver for 800,- + 500-lapp av mormor. Lillesøsteren min fikk gaver for 600,- + 200-lapp av mormor.

Jeg skjønner ingenting, mormor pleier alltid være veldig nøyen på at alle barnebarna skal få ca likt til jul. Ikke alltid det passer ut så klart, men så lenge hun gir penger har det aldri hendt at en av oss får såpass mye mer.

Min andre søster fikk det samme som meg, og de andre barnebarna (søskenbarna mine) jeg vet om fikk også rundt 1300,- i gave.

Lillesøsteren min syns dette var dumt, ikke fordi hun syns hun fikk lite, men fordi hun syns det var urettferdig. Hun er i tenårene og veldig sårbar for "Liker de meg ikke?". Jeg prøvde å forklare at det enten har skjedd et uhell (at de har lagt feil lapp oppi) eller at de har trodd at mitt var billigere eller hennes dyrere osv.

Det har også skjedd tidligere at jeg har fått betydelige pengesummer av mormor, og søsteren min ingenting. Dette opplevdes derfor som "toppen av kransekaka" for henne, at det ble forskjellsbehandlig igjen.

Jeg vurderer å gi henne 500-lappen jeg fikk. Jeg tjener penger selv (er student, men har deltidsjobb) og 500,- merkes ikke sånn hos meg. Hun derimot trenger sårt pengene. Jeg nevnte for henne i går at hun kunne få pengene, eller et av gavekortene jeg fikk fra en annen. Det syns hun var litt dumt, siden det var mine gaver.

Noen råd?

P.S Dette er ikke ment som en "jeg fikk for lite"-tråd i det hele tatt. Det er kun pga den betydelige forskjellen på gavene vi fikk av en person som står oss begge like nært. Og at den samme tendensen har vist seg tidligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så snill du er, som tenker på lillesøsteren din!

Jeg tror jeg ville gjort det samme som deg. Gitt summen jeg fikk 'for mye' til henne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Kanskje din mormor tenker at du som student trenger penger i større grad enn din søster som blir forsørget av foreldrene :klo:

Ikke vet jeg, men jeg er helt enig i at det blir urettferdig når ett av barnebarna får en del mindre enn alle de andre og skjønner godt at hun synes det er sårt. kanskje du kan ta opp sakne med mormor på en pen måte?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snill du er, som tenker på lillesøsteren din!

Jeg tror jeg ville gjort det samme som deg. Gitt summen jeg fikk 'for mye' til henne.

Ja, tenker å bytte min 500-lapp mot hennes 200-lapp. Da jevner det seg litt ut:)

Eller gi henne gavekort på et shoppingsenter som er verd 200.- (det glemmer jeg sikkert bruke uansett).

Ikke gøy når hun er litt lei seg og i tillegg tar det personlig:) Hun laget ikke noe drama av det, men merket at hun syns det var urettferdig og rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i grunnen ikke du skal trenge å gi henne dine penger, men det er kanskje på tide at noen tar en prat med denne bestemoren? Helst foreldrene deres. De burde spørre hvorfor hun gir forskjellig, og helst be hende om å holde opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje din mormor tenker at du som student trenger penger i større grad enn din søster som blir forsørget av foreldrene :klo:

Ikke vet jeg, men jeg er helt enig i at det blir urettferdig når ett av barnebarna får en del mindre enn alle de andre og skjønner godt at hun synes det er sårt. kanskje du kan ta opp sakne med mormor på en pen måte?

Det kan hende:) Sannheten er at hun trenger de mye mer, fordi hun er for ung til å få skikkelig jobb og har travle dager på vgs, mens jeg har mulighet til å jobbe mye utenom studiene og har nok penger. Må jo være en grunn til det, nekter å tro at mormor med vilje har forskjellbehandlet sånn. Likevel er søsteren min litt lei seg. Jeg hadde ikke brydd meg, men jeg er ikke tenåring lengre:P

Tror ikke jeg vil ta det opp med mormor, vet ikke om en ok måte å gjøre det på. Har hintet tidligere om at hun trenger penger mer enn meg, siden hun bare har en liten sesongjobb, men virker ikke som om de tar hintet eller vil ta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes i grunnen ikke du skal trenge å gi henne dine penger, men det er kanskje på tide at noen tar en prat med denne bestemoren? Helst foreldrene deres. De burde spørre hvorfor hun gir forskjellig, og helst be hende om å holde opp.

Burde det, men det er jammen meg ubehagelig:/ Meg og min andre søster får ofte gjerne 1000,- på kontoen, mens minstesøster får ingenting. Jeg tror dette har noe med at vi er "fattige studenter", mens lillesøsteren min sikkert er et barn i hennes øyne. Dette godtar hun, men når julegavene også blir forskjellige blir hun lei seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville faktisk tatt det opp med mormor - men på en veldig hyggelig måte.

Bare fortell at du valgte å bytte pengegaven med din søster, siden hun fikk mindre.

Ikke fortell at søsteren din blir lei seg, men si selv at du tror man i den alderen er litt sårbar for "liker de meg ikke" tankene.... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville faktisk tatt det opp med mormor - men på en veldig hyggelig måte.

Bare fortell at du valgte å bytte pengegaven med din søster, siden hun fikk mindre.

Ikke fortell at søsteren din blir lei seg, men si selv at du tror man i den alderen er litt sårbar for "liker de meg ikke" tankene.... ;)

Det var en god ide:D

Skal se om jeg klarer snike det inn på en fin måte:)

Skal i selskap der nå straks, så håper jeg får sagt det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk gaver for 800,- + 500-lapp av mormor. Lillesøsteren min fikk gaver for 600,- + 200-lapp av mormor.

Jeg lurer litt på hvordan dere vet hvor mye gavene koster.

Kanskje hadde bestemor betalt 1100 kr for gavene i stedet for 600 som dere antar, og derfor gitt 200 kr i kontanter ved siden av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvordan dere vet hvor mye gavene koster.

Kanskje hadde bestemor betalt 1100 kr for gavene i stedet for 600 som dere antar, og derfor gitt 200 kr i kontanter ved siden av?

Agreed. Ting kan variere svært mye i pris avhengig av hvor man handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvordan dere vet hvor mye gavene koster.

Kanskje hadde bestemor betalt 1100 kr for gavene i stedet for 600 som dere antar, og derfor gitt 200 kr i kontanter ved siden av?

Vet det fordi hun kjøpte det på butikken jeg jobbet på før og prislappen fremdeles hang på. Mine gaver er samleobjekter som jeg vet hva koster fordi jeg vet hvor de kjøpte de (de spurte meg når de var der).

Vanligvis vet jeg ikke prisene på ting, men akkurat disse gavene er jeg 100% sikker på pga overnevnte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bestemor dement på dødens rand eller er hun frisk i hodet med mange år igjen? Hvis det er det siste som er tilfellet så kommer vel kanskje lillesøster til å få større gaver når hun begynner å studere, mens dere da er i jobb (forhåpentligvis!) og ikke får så mye lenger? Det synes jeg er helt ok. Det er ikke opp til dere å bestemme hvem som trenger en gave mest nå, og jeg liker egentlig systemet. Vi har alltid blitt 'rettferdig' skjevfordelt i min familie etter alder, men det jevner seg ut når man vokser opp. Jeg krevde da ikke like mye til 15-årsdagen som min bror fikk til 18-årsdagen.

Endret av Glynis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke lag noe mer styr. Du skriver at bestemor alltid pleier å gjøre likt, og da regner jeg med det har skjedd en feil. Se det ann til neste år. Gi henne litt av dine penger, det styrker ikke bare din lillesøsteres leie følelse, men også deres søsterforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det fordi hun kjøpte det på butikken jeg jobbet på før og prislappen fremdeles hang på. Mine gaver er samleobjekter som jeg vet hva koster fordi jeg vet hvor de kjøpte de (de spurte meg når de var der).

Vanligvis vet jeg ikke prisene på ting, men akkurat disse gavene er jeg 100% sikker på pga overnevnte:)

Dere vet ingenting om hva bestemor har betalt for gavene, ikke engang når du vet hvor de er kjøpt og hva de vanligvis koster.

Du vet ikke om det var kampanje/salg når de kjøpte dine gaver, så kanskje dine gaver kostet 300 kr i stedet for 800 kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke ulik sum for ulik alder da? Jeg har det, de som er under konfirmasjon får en sum, mens de som er konfirmert får en større sum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

vil bare nevne at jeg kjøote en kjole til min søster til jul som opprinnelig kostet 600 kr, men var på halv pris. likevel er lappen på som 600 kr (under merket)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...