addict Skrevet 24. desember 2011 #21 Skrevet 24. desember 2011 helt ærlig synes jeg det er du/dere som er urimelige her. det ville ikke falltmeg inn å ekskludere steforeldre på denne måten, det høres helt snålt ut for meg. her har vi min far og stemor som er grandpa og mormor (pappa er utenlandsk), min mor og stefar er bestemor og bestefar, og pappaen sine foreldre er farmor og farfar. ikke noe problem. om mamma hadde blitt leiseg fir at jeg inkluderte min stemor med en tittel så hadde jeg nesten ledd litt, for det må da virkelig gå an å være voksen nok til å forstå situasjonen når nye omsorgspersoner er involvert. la henne bare ha sin egen tittel, ser virkelig ikke grunnen til å sende henne en så ufyselig og egoistisk MELDING som du gjorde. det kunne nok satt i gang helvete for de fleste. 4
hulaboer Skrevet 24. desember 2011 #22 Skrevet 24. desember 2011 Er denne stemora fortsatt gift med faren til, eh, faren?
addict Skrevet 24. desember 2011 #23 Skrevet 24. desember 2011 nl vi hadde egentlig lagt denne saken dø, men hun drar den opp og krangler hver gang vi møtes. Vi har mange ganger bare ignorert henne, men hun gir seg ikke. Grunnen for at jeg tok det via sms, er fordi jeg ikke ønsker å se henne eller være i nærheten av det kvinnfolket... hun har oppført seg så jævlig og vi er lei. BF er svært skuffa over hennes oppførsel og vi har valgt å ikke ha kontakt med henne mer, men jenta må jo treffe sin farfar og sine tanter.. ehh.. farmor her og farmor der? Seriøst? Og to farmødre? Skjønner at det er mange her som selv er stemødre ovs, men barnet vil kun ha EN farmor, EN mormor, EN morfar og EN farfar. Noe annet går ikke, og jenta mi skal ikke få tro at det å ha to farmødre er vanlig.. Men takk for synspunkter, men vi har tatt valget nå. Hun er ikke endel av jentas liv mer pga oppførsel. nei for det å ha steforeldre i 2011 osv er helt uvanlig? :-P tydelig at det er du som kjører skuta her, manipulerende kvinnemenneske som tror at hun selv er midtpunktet i universet. kan du ikke bare være glad for at noen bryr seg om ungen din i det heletatt? det hadde vel blitt leven om hun ikke hadde brydd seg og kan jeg tenke meg ;-) søsteren min har en bestemor og bestefar i ****** og en bestemor og bestefar på *****. de er biologiske på begge sider, men i vegge familiene er det tradisjon å kalles det. men hadde det vært opp til deg så hadde vel ditt barn måtte sagt noe helt annet, mens resten av søskenbarna hadde felles betegnelse, for det er jo ikke NORMALT å ha to par besteforeldre!!!! krise. 1
acna Skrevet 24. desember 2011 #24 Skrevet 24. desember 2011 Jeg synes dere virker hårsåre og litt smålige angående denne tittelen. Det er faktisk ikke uvanlig, og absolutt ingen krise om barnet har to farmorer. Dette er slik samfunnet er blitt med mine/dine/våre-barnfamilier og nye partnere, da blir det plutselig en ekstra farmor, eller hva det måtte være. Hvis to par vil ha samme tittler, så bruk fornavnet etterpå. Farmor anna og farmor else. Barn har ikke problem med å ha to farmorer, dette "problemet" er skapt av de voksne. Jeg tror jeg ville blitt såret hvis jeg selv kun ble omtalt med fornavn, mens mannen var bestefar/farfar/morfar. Mine barn har tre sett besteforeldre, og alle har titteler, også den personen som skaper uhygge i familien Be the bigger man, og.gi dama en tittel selv om hun kanskje er ett "troll",.... God jul! 1
Gjest Blondie65 Skrevet 24. desember 2011 #25 Skrevet 24. desember 2011 (endret) vi hadde egentlig lagt denne saken dø, men hun drar den opp og krangler hver gang vi møtes. Vi har mange ganger bare ignorert henne, men hun gir seg ikke. Grunnen for at jeg tok det via sms, er fordi jeg ikke ønsker å se henne eller være i nærheten av det kvinnfolket... hun har oppført seg så jævlig og vi er lei. BF er svært skuffa over hennes oppførsel og vi har valgt å ikke ha kontakt med henne mer, men jenta må jo treffe sin farfar og sine tanter.. Men man tar ikke en slik diskusjon på SMS - UANSETT! Hvis du ikke gidder å møte henne så lar du vel være å svare henne også da på den tåpelige oppførselen. ehh.. farmor her og farmor der? Seriøst? Og to farmødre? Skjønner at det er mange her som selv er stemødre ovs, men barnet vil kun ha EN farmor, EN mormor, EN morfar og EN farfar. Noe annet går ikke, og jenta mi skal ikke få tro at det å ha to farmødre er vanlig. DU er sær. Det er faktisk helt vanlig å forholde seg til flere foreldresett grunnet stemødre. Om man velger å kalle det farmor-else eller farmor-anna eller bestemor eller bare anna så blir det en sak dere må enes om i din familie. Jeg er enig med deg i en ting: det er dere og ikke stemor til mannen som bestemmer det spesielt når hun inntar martyr rollen. Du vet forøvrig ingenting om hva jenten VIL HA. Endret 24. desember 2011 av Blondie65
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2011 #26 Skrevet 24. desember 2011 Enig med TS, jeg. Stemoren er ikke besteforelder til datteren hennes, så hvorfor skal hun kalles det? Det høres helt fjernt ut for meg. Greit at det er vanlig blant noen av dere, men hvis foreldrene ikke ønsker det så burde det være opp til dem, ikke stemoren. 4
Gjest wahaj Skrevet 24. desember 2011 #27 Skrevet 24. desember 2011 Her har våre foreldre førsterett. (vi foreldre har en 'stemor' hver og begge de er bestemor), men kun én farmor/farfar, og resten er bestemor/bestefar (min mor og far vil ikke bli kalt mormor/morfar, men de hadde hatt første og eneste rett på de) Enkelt og greit, og det fungerer for alle. Litt surr når man har 3 bestemødre, men får det til på et vis.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #28 Skrevet 25. desember 2011 Lever i forhold der jeg har barn fra før. Min mor har ny mann som ikke er min far, og min eks sine foreldre lever sammen fortsatt. Her har barna på egent initiativ valgt å kalle besteforeldre for "mommo" "mimmi" "fornavn" "fornavn". Deres nye stebesteforeldre går på fornavn fordi det har falt dem naturlig. Unger finner sin vei i denne jungelen er min erfaring etter mange år. Min eks traff sin nye mange år før jeg gjorde, og nå har jeg også ny mann. Og ungene er glade i sine nye steforeldre, men kaller dem ved fornav etter eget initiativ. Tror at jeg bare hadde oversett hele dama rett og slett!!
cellar Skrevet 25. desember 2011 #29 Skrevet 25. desember 2011 Jeg er også enig med TS. Jeg synes ikke det er rimelig at slekta selv skal bestemme hvilke titler de vil ha. I mange familier faller jo titlene naturlig, men i slike ste-familier så er det ikke bestandig slik. Jeg ville heller ikke hatt to mormorer for barnet mitt, for MEG så er det unaturlig. Og jeg synes helt klart at den biologiske mormoren skal få hete det fremfor stemoren. Dere kan finne på et annet navn til henne, eller, som andre sier, konsekvent kalle henne for "Else", til barnet er gammelt nok til å omtale henne selv. Synes forøvrig det var tøft av TS å si i fra, uavhengig om det var via SMS eller ikke. Hva mener egentlig mannen til stemor (din samboers far?) om dette? Holder han seg nøytral til saken? 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #31 Skrevet 25. desember 2011 Dere er ikke kvasse mot henne! Har selv en stemor, og vil så gjerne inkludere henne, men i sin rette forstand så er hun ikke bestemor til mitt barn, på samme måte som hun ikke er min mor. Og som TS skriver, så har ikke "stemor" ville vært en mor for mannen hennes, og da mener jeg også at hun ikke skal være en bestemor for barnet hans. Så klart skal hun inkluderes, hun er en del av familien, på en måte, men hun er (desverre?) ikke bestemor til ditt barn. Men vi har jo filletanter som de kalles, kanskje hun kan bli fillefarmor? Eller som andre skriver, så fins det jo andre fine kallenavn, som fammo, mommo, mutte, mimmi... Vent å se hva barnet ditt vil kalle henne, og inntil da så bruker dere den betegnelsen dere vil på henne når dere snakker til barnet, for eksempel kan dere si: "skal vi dra på besøk til farfar og fammoKari idag" eller bare "skal vi dra på besøk til farfar?". Deres valg, deres barn. Vi bruker barne navnet til stemor, og hun syns dette er helt greit. Om jeg skal snu det på en annen måte da, så sier jeg ikke "stemor" når jeg snakker til eller om min stemor (annet enn her på tråden for å holde anonymitet), jeg sier jo navnet hennes! Jeg siker heller ikke "mor" eller "mamma" til henne... 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #32 Skrevet 25. desember 2011 Går det ikke an å ha farmor, mormor og bestemor?
Furstina Skrevet 25. desember 2011 #33 Skrevet 25. desember 2011 Hos oss har vi bestemor och bestefar i Norge, mormor och 'Svein', morfar och 'Kicki'. Mina föräldrars nya partners har aldrig varit styvföräldrar till mig då det träffats efter jag passerat 35, även om de blir extra familj till mina barn så kan de aldrig bli morfar, mormor eller bestemor. Jag tror aldrig de skulle komma på att ge sig själv någon titel och skulle de ge en så nära titel skulle jag protestera
Gjest enig med ts Skrevet 25. desember 2011 #34 Skrevet 25. desember 2011 Er fullstendig enig med ts. Virker som det er mange hårsåre stemødre her som ville blitt passe fornærmet over å ikke få tildelt tittelen "farmor" eller "mormor" etc. Fatter dere ikke at det er forskjell på steforeldre? Det er vel ikke ene og alene det at hun er stemor som er hovedpoenget her, men oppførselen hennes. JA, hun er en stemor, som har gitt beskjed til ts sin sambo at hun ikke er hans mor da han var barn, nå passer det henne å være "farmor" og hun krever å være det. Det finnes gode snille steforeldre som blir som en ekte forelder og det finnes steforeldre fra helvete. Hun her høres ut som faller i sistnevnte kategori, og ts sier jo at dette er noe samboeren hennes sier og vil. Syntes dere gjør det rette ts, hun høres ikke ut som en person man ønsker ha i livet sitt. Det er hun som lager problemer, ikke dere.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #35 Skrevet 26. desember 2011 Hos oss har vi stefar og stemor hos pappaen. Disse er ikke "biologisk" farmor og farfar, så vi har valgt å ikke kalle dem det. Men uansett hva de er for pappaen, så vil de være besteforeldre til datteren vår. Så vi kaller de for farmor og bestefar og farfar og bestemor. Mine foreldre er mormor og morfar, men om de skulle skille lag så vil evt nye partnere der bli bestemor/far. Jeg syns det er synd om de skal bli "ekskludert" fra å være besteforeldre selv om de ikke er biologiske foreldre. Og det å kalle de konsekvent med navn når barnet vokser opp med de i familie syns jeg bare høres trist ut. Uansett hvordan de har vært med barn/stebarn (med unntak av vold/rus/alkohol) fortjener de å få en sjanse med barnebarn, og viktigst: barnebarna fortjener å få bli kjent med besteforeldrene på egne premisser! 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #36 Skrevet 26. desember 2011 Ikke rart det e rkrig i verden, når man klarer å henge seg opp i noe så tåpelig som dette. Mormor og morfar på mors side, farmor og farfar på farsside, og er det noen stebesteforeldre der ute kan de kalles for bestemor, bestefar, besta, besto osv. Vanskelige mennesker finnes overalt, og det må være forferdelig at hun føler seg som en bestemor siden enkelte her inne mener hun ikke er det. Er hun ikke bestemor bare fordi hun ikke er i blod med noen av de? Hva da med alle adoptivbarn, fosterbarn ol, skal de plutselig ikke ha besteforeldre i de hjemmene bare fordi de ikke har samme blod? Men forstår at det viktigste for mennesker er blodet 1
Gjest *Røyskatt* Skrevet 26. desember 2011 #37 Skrevet 26. desember 2011 Jeg har en ekstramor, og ho er bestemor for mine unger. Jeg skjønner at forholdet her er langt mer betent, både mellom deg og henne, og mannen din og henne. Det kan hende at dere kan få gjenopprettet et godt forhold her, folk forandrer seg jo. Jeg får ett inntrykk av at ho gjerne vil være en bestemor for dine barn, selv om hun ikke har fungert godt som stemor for mannen din. Går det an å få til en dialog og introdusere muligheter for bestemor, mimmi, mossa eller ett av de andre uttrykkene?
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #38 Skrevet 26. desember 2011 Er fullstendig enig med ts. Virker som det er mange hårsåre stemødre her som ville blitt passe fornærmet over å ikke få tildelt tittelen "farmor" eller "mormor" etc. Fatter dere ikke at det er forskjell på steforeldre? Det er vel ikke ene og alene det at hun er stemor som er hovedpoenget her, men oppførselen hennes. JA, hun er en stemor, som har gitt beskjed til ts sin sambo at hun ikke er hans mor da han var barn, nå passer det henne å være "farmor" og hun krever å være det. Det finnes gode snille steforeldre som blir som en ekte forelder og det finnes steforeldre fra helvete. Hun her høres ut som faller i sistnevnte kategori, og ts sier jo at dette er noe samboeren hennes sier og vil. Syntes dere gjør det rette ts, hun høres ikke ut som en person man ønsker ha i livet sitt. Det er hun som lager problemer, ikke dere. Jeg syns ikke det er forskjell på steforeldre når det kommer til å være besteforeldre, så lenge de har vært tilstede så lenge barna husker, og kommer til å være det. (Kommer det inn en ny partner hos farmor når barnebarna er 15, eller det er en som bare er sammen med mormor en kort stund, så er det mindre naturlig å kalle denne for bestefar, den ser jeg).
Gjest Doh Skrevet 26. desember 2011 #39 Skrevet 26. desember 2011 Jeg syns ikke det er forskjell på steforeldre når det kommer til å være besteforeldre, så lenge de har vært tilstede så lenge barna husker, og kommer til å være det. (Kommer det inn en ny partner hos farmor når barnebarna er 15, eller det er en som bare er sammen med mormor en kort stund, så er det mindre naturlig å kalle denne for bestefar, den ser jeg). Men er det ikke urimelig å kreve og være farmor når du har sagt til faren til barnet at du ikke kommer til å være noen slags mor for han? For å være en farmor må man også være en mor. Så jeg støtter TS og mannen fullt ut. Dere bestemmer. Selv har jeg en stefar som blir kalt ved navn av familien til broren min(han er den eneste som har barn). Og det gjør ikke stefaren min noenting, han koser seg med nevøen min 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #40 Skrevet 26. desember 2011 Så dere som er så for å kalle en stebestemor for bestemor eller farmor eller hva det nå skal være. Ville dere ha kalt en stemor for mamma eller mor også? For det viktigste er jo ikke blodsbånn vet dere. Jeg ville ikke ha kalt denne stebestmoren for noe annet enn navnet hennes både foran henne og når jeg snakket om henne, konsekvent. Så kan hun sitte der å kalle seg selv for farmor.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå