Gå til innhold

krangling med "stemor" ang tittel (lang)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Trenger litt synspunkter fra dere:)

Ved min datters fødsel (nå 6mnd), kalte min samboers "stemor" seg for farmor. Da ble selvfølgelig den biologiske farmoren lei seg og da starta det en krangel som fortsatt pågår.

"Stemoren" har sagt til min samboer at hun aldri ville være en mor for han (da han var yngre), men nå når datteren våres har kommet hadde hun plutselig sett på han som sin egen sønn, og krever en tittel, og hvis ikke så ville hun ikke eksistere.

Vi har kommet fram til at det var best at "stemor" og "stefar" bruker sitt eget navn, slik at det ikke blir så mye titler å forholde seg til. For "stefaren" er dette helt ok, og det har aldri vært noe snakk om annet. Han bryr seg om henne og hjelper oss med ting, det gjør derimot ikke denne "stemoren". Når hun er på besøk er hun mest opptatt av kattene, og ikke jentungen, noe som er svært sært synes vi.

Hun har nå laget seg en egen tittel(tittelen minner om mormor, så det er uaktuelt uansett), og skriver dette overalt (julekort, gaver ovs..).

Igår fikk vi nok og jeg sendte hun en meld hvor jeg skrev at jeg håpet hun kunne respektere vårt valg om at jenta vår aldri kom til å kalle henne denne egenlagde tittelen. Jeg fikk raskt til svar at det aksepterte hun ikke, og at hvis vi skulle behandle hun sånn, så eksisterte ikke hun.

Hun har også blandet seg med våres fadder valg og etternavnet til barnet, noe også resten av familien er sjokkert over. Hun har også vært ekkel mot min mormor, og uansett om vi prater med henne så bryr hun seg ikke.Vi har egentlig ikke noe til overs for henne lenger...

Hva synes dere? Er det vi som er vanskelige, eller burde vi ta en ordentlig snakk med henne, utestenge henne? Vi føler at hun er mer opptatt av tittelen enn å i det hele tatt ha kontakt med barnet..

Videoannonse
Annonse
Gjest Annaires
Skrevet

Jeg ser jo at hun ikke oppfører seg noe særlig bra, og det er jo dumt. Men hvorfor krangle på noe så uvesentlig som en tittel? Er ikke det å lage mye mas og krangling ut av ingen ting?

Her blir stefedrene på begge sider kalt for bestefar. Frøkna på 2,5 klarer helt fint å skille mellom dem alle...

Skrevet

Herregud, man tar da ikke slike ting på sms.

• Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet

For det første - en lite irettesettelse til deg: Ikke hiv bensin på bålet. Du kan umulig vite hva ditt barn kan komme til å kalle din manns stemor i fremtiden. Å sende skriftlige meldinger av denne typen bidrar ikke til å roe forholdene.

Utover det ville jeg latt saken dø - og da hadde jeg snakket med de andre fornærmede parter om det og bedt dem om å ignorere Stemor-Primadonna-Bestemor. Hun er totalt urimelig og skaper bare splid i dette, og er åpenbart kun opptatt av titler og at ting skal se fint ut utad. Slike mennesker er totalt uinteressert i å høre på fornuft, så det er like greit å spare pusten til noe viktig.

Det går selvsagt an å ta en skikkelig siste prat med henne - spesielt ville jeg konfrontert henne med 2-åring trassen: enten får jeg det som jeg vil eller så vil jeg ikke være med og leke. Faktum er at hun har fornærmet andre med sin oppførsel og det var derfor det ble tatt opp i utgangspunktet.

Ikke kommuniser slike ting på SMS. Ta det når dere møtes - og kanskje det er nødvendig å møtes særskilt for denne anledningen.

Gjest Consensio
Skrevet

Hvorfor kan ikke begge kalles farmor?

Ja, kanskje den egentlige farmoren blir lei seg i begynnelsen, men etterhvert klare å aksepterr det, for stemoren hans er jo farmor for barnet hun også.

Min bestemor ble skikkelig sur når vi kalte min stefars foreldre for farmor og farfar, men det gikk over.

For MEG så falt det seg naturlig å kalle dem det fordi de var en del av familien og behandlet meg som om jeg skulle vært deres biologiske barnebarn.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Barn finner da etterhvert gjerne egne navn, så jeg tviler på at jeg hadde lagt spesielt mye energi i det. La henne kalle seg hva hun vil ovenfor barnet, så får hun se at det ikke funker når hun er mer opptatt av kattene enn barnet ;)

Sånne mennesker går det ikke an å snakke med, så da er det bedre å ignorere dem, og gjerne ha så lite som mulig med dem å gjøre.

Skrevet

Hvis FAR synes det " stemor " gjør er greit er det overhode ikke din sak. Hvis de er enige om tittelen må du akseptere det, du har en datter som har TO familier og du er ikke et medlem av den ene, men i det er "stemor" .. Hvorfor et noen mødre så utrolig hårsåre???

Skrevet

Jeg hadde brukt ordene mormor, farmor osv der det var biologisk riktig. De andre stebesteforeldrene kan ha like koselig navn som Mommo, Moffa osv.

Jeg er Mormor og jeg vil ikke konkurrere med noen utenfor om den tittelen.

Her spurte jeg min mamma hva hun ville kalles. Hun valgte mormor. Da ble besteforeldre på fars side bestemor og bestefar.

Skrevet

Her spurte jeg min mamma hva hun ville kalles. Hun valgte mormor. Da ble besteforeldre på fars side bestemor og bestefar.

Hvorfor kumme ikke de hete farmor og farfar?

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor kumme ikke de hete farmor og farfar?

De ville heller kalles bestemor og bestefar.

"Riktig" betegnelse fra det stedet de er fra er mor og far, men jeg synes det høres så kaldt ut.

Skrevet

Hvis FAR synes det " stemor " gjør er greit er det overhode ikke din sak. Hvis de er enige om tittelen må du akseptere det, du har en datter som har TO familier og du er ikke et medlem av den ene, men i det er "stemor" .. Hvorfor et noen mødre så utrolig hårsåre???

Faren til jentungen synes tydeligvis ikke noe om det, så skjønner ikke utbruddet ditt her..

Man lager ikke en tittel til seg selv uten å høre med foreldrene, særlig om de har gitt uttrykk for at de ønsker å kun ha titler på biologiske besteforeldre.

Selvfølgelig er det ikke feil å ha titler på ikke-biologiske "besteforeldre", men det synes jeg blir opp til enhver å bli enige om. Personlig synes jeg det er koselig og inkluderende, men da må man ha vært involvert fra tidligere og.

Men, TS, som andre sier, ta det face2face. Håper dere finner en løsning :klemmer:

• Liker 2
Skrevet

Av erfaring vet jeg at barn vil referere til folk som det dere kaller dem hver gang de blir nevnt. Så dette er ikke noe å lage problemer av. Dere treffer ikke kjerringa så ofte uansett. Og når det snakkes om henne, som i " I dag skal vi til Else og spise middag." Så vil barnet kalle henne "Else" også. Hva hun selv sier er bare å overse, til hun eventuellt begynner å rette på barnet selv...

• Liker 3
Skrevet

Synes dere skal gjøre som dere vil!

Jeg har en steforelder. Hvis jeg en gang får barn skal ikke mine barn kalle vedkommende noe annet enn det vanlige navnet. Vedkommende er hyggelig, men ikke min forelder, bare gift med en av mine foreldre. Dere må finne det som føles komfortabelt for dere.

Gjest Surrehodet
Skrevet

Først, slike diskusjoner tar man ansikt til ansikt.....

Så til problemet, tittelen.

Jeg vet om folk som kaller besteforeldre/stebesteforeldre for feks. Farmor i Arendal og farmor i Lillesand.

(eller stedsnavnet i bydelen de bor) Det er overhodet ikke problem for ungene.

Selv om hun ikke er så engasjert i ungen deres la henne ha en tittel for å slippe masse styr.

Mine unger ser sin mormor ca 1 gang hvert 2 år, snakker ikke med henne ellers, men tittelen mormor har hun alikevel.

Skrevet

vi hadde egentlig lagt denne saken dø, men hun drar den opp og krangler hver gang vi møtes. Vi har mange ganger bare ignorert henne, men hun gir seg ikke.

Grunnen for at jeg tok det via sms, er fordi jeg ikke ønsker å se henne eller være i nærheten av det kvinnfolket... hun har oppført seg så jævlig og vi er lei. BF er svært skuffa over hennes oppførsel og vi har valgt å ikke ha kontakt med henne mer, men jenta må jo treffe sin farfar og sine tanter..

ehh.. farmor her og farmor der? Seriøst? Og to farmødre? Skjønner at det er mange her som selv er stemødre ovs, men barnet vil kun ha EN farmor, EN mormor, EN morfar og EN farfar. Noe annet går ikke, og jenta mi skal ikke få tro at det å ha to farmødre er vanlig..

Men takk for synspunkter, men vi har tatt valget nå. Hun er ikke endel av jentas liv mer pga oppførsel. :)

• Liker 1
Skrevet

Hva med at stemor blir kalt mimmi, eller noe sånt da?

Så får hun en tittel hun også? :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Hvis hun har funnet på en helt ny, egen tittel, kan hun jo bare få ha den. Da har hun jo på en måte skilt seg selv fra de andre. Du/dere kan jo konsekvent omtale henne med fornavn foran barnet, slik at barnet blir vant til at navnet brukes. Da vil sikkert tittelen dø ut etter hvert. Og så vil nok stemora ha litt drama også. Noen liker det og trekker næring av konflikt.

Nå er det slik at TS har motforestillinger mot dette og det er hennes barn. Synes "den eldre" burde vite bedre enn å forsøke å bli noe hun ikke er eller har rett til å være.

Skrevet

Hva med at stemor blir kalt mimmi, eller noe sånt da?

Så får hun en tittel hun også? :jepp:

Mimmi høres ut som ei koselig dame, noe denne stebestemora ikke akkurat lever opp til såvidt jeg kan lese... Biskemor tenker jeg vi sier.

• Liker 3
Skrevet

Her har vi mormor, bestemor, stedfarmor heter besteKarin og de to siste bare fornavnet. Her er alle fornøyde :)

• Liker 2
Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

jaja.. du vet jo at hun kan kalle seg hva hun vil, mens dere kan gjøre det samme. på den måten slipper dere å irritere dere og kan legge saken død. biologisk eller ei, jeg hadde ikke brydd meg. hun er stolt over tittelen da vet du :) kanskje det endrer når hun har fått rast fra seg noen år :gjeiper:

Endret av Nuppdupp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...