Gå til innhold

Er det frekt av meg å ville feire alene på julaften?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt sent å avlyse dagen før, men ut i fra det du skriver skjønner jeg godt at du ikke ønsker å være der.. Du kan ikke bare spise der da, og så dra hjem etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår deg. Skal selv feire alene da jeg ike orker familien.

Men fant du ut det i dag eller har du planlagt det lenge? Synes det å avlyse dagen før grunnet dårlig stemning er trassunge-oppførsel. Når man er voksen kan man ikke forvente at mor kaster alt hun har i hendene for å prøve å gjøre alt perfekt, man har like mye ansvar selv. Mor er tydeligvis sliten og heller ikke fornøyd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også dratt. Kanskje bare dratt hjem litt tidligere enn vanlig. Sånn at du kan ha litt tid for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fant du ut det i dag eller har du planlagt det lenge? Synes det å avlyse dagen før grunnet dårlig stemning er trassunge-oppførsel. Når man er voksen kan man ikke forvente at mor kaster alt hun har i hendene for å prøve å gjøre alt perfekt, man har like mye ansvar selv. Mor er tydeligvis sliten og heller ikke fornøyd.

What you said! TS virker umoden og høres minst like sytete ut som hennes øvrige familiemedlemmer. Syns det er både frekt og egoistisk å ikke holde ut et par timer, spesielt med tanke på at moren har slitt seg ut for å prøve å lage en hyggelig aften for hele familien.

Suck it up, TS!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt feil råd folk kommer med. Selv aldri så mye det er jul eller lillejulaften. Du skal selvsagt gjøre akkurat hva du føler for og har lyst til, uten å tenke på å måtte tilfredsstille behovene til andre for at du skal være der.

Vil ikke du, og mener det er best for deg å være hjemme. Ja så er det akkurat det rette valget for deg. Ikke la deg styre av hva majoriteten uansett måtte mene om det. Bestem selv og ta kontroll over hva du vil.

Kos deg hjemme, lag deg noe god mat og drikke. Gjør noe morsomt, spill noen spill, se gode filmer og bare slapp av. Så unngår du ubehagelighetene din familie utifra hva du skriver steller i stand.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dra hvis du ikke har lyst :) Hvorfor skal en alltid gjøre ting en ikke vil fordi det er frekt, uhøflig, "slemt" å ikke gjøre det? Selvfølgelig kan TS avlyse når hun føler at familien har slått seg vrang, uansett når! Du har ansvar for at en person skal være fornøyd, deg selv :) Så får de andre ta seg av seg selv.

BTW, hunder har ikke tidsfølelse, ti min og to timer føles det samme. Du får hjulpet med mye på en time ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest finurlig

Jeg må si meg uenig i de to over:

Jule handler ikke om å gjøre seg selv fornøyd!

Den handler om å glede andre, hvertfall for min del. Om det er aldri så mye krangling og misnøye.

Synes det er barnslig og uhøflig av ts å ville droppe julefeiringen med familien, og høres ut som en trassig protest. Suck it up!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dratt... blir litt dumt å komme i siste liten å si at man ikke kan komme,ødelegger sikkert veldig for din mor og resten av familien. Men jeg skjønner deg veldig altså.. det er ikke altid så lett i julen,når familien samles å det ligger mye tanker og følelser i luften. Ønsker deg uansett en god jul,prøv å overse negativitet å prøv å kos deg av beste evne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dra hvis du ikke har lyst :) Hvorfor skal en alltid gjøre ting en ikke vil fordi det er frekt, uhøflig, "slemt" å ikke gjøre det? Selvfølgelig kan TS avlyse når hun føler at familien har slått seg vrang, uansett når! Du har ansvar for at en person skal være fornøyd, deg selv :) Så får de andre ta seg av seg selv.

BTW, hunder har ikke tidsfølelse, ti min og to timer føles det samme. Du får hjulpet med mye på en time ;)

For et samfunn vi ville hatt dersom alle bare skulle tenke på seg selv og fullstendig drite i andres følelser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Bli hjemme du :)

Her har vi valgt (meg og min mann) å bare være oss to på julaften.

Orker ikke stress, orker ikke mas, orker ikke å gjøre noe vi ikke har lyst til, så vi koser oss hjemme i vårt helt eget tempo.

Åpner pakket når vi vil, spiser julemat når vi vil, ser hva vi vil på tv når vi vil - og vi elsker det!!

Noen i familien ble sure første året vi gjorde det, men det har gått over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Hadde vært fint om dere kunne forstått meg litt mer da, jeg gjør ikke det for å være jævel da, må dere skjønne.

Det går da an å forstå deg samtidig som man mener at du likevel burde dra en tur. Det kan jo hende at det faktisk blir en ganske fin kveld. Hvorfor ta sorgene på forskudd? Hvis du møter opp med godt mot og ei positiv innstilling kan det jo hende at det smitter over på de andre. Dessuten er det jo et godt tegn at du dukker opp til tross for krangling og vanskelig bestemor. Som de andre sier kan du jo bare avslutte tidlig dersom ting blir for ille. Da har du i hvertfall prøvd.

Jeg synes ikke du burde avlyse så nært innpå feiringen. Hvis man ønsker å feire alene avklarer man det med familien i god tid på forhånd. Din mor stresser nok aller mest på forhånd, og da er det desto mer stressende og skuffende for henne dersom du avlyser i siste liten. Hva med å dra i år og dersom ting utarter seg til det verre, feirer du jul alene til neste år? Og selvsagt sier ifra til de andre i god tid på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke avlyse dagen i forveien, det går bare ikke, uansett hvor kjipt det er.

Det er ikke slik at eg har så veldig lyst til å feire jul med andre mennesker i år (jeg har gruet meg i to måneder). Men jeg gjør det alikevel. Fordi folk ville blitt triste og det ville blitt rart om jeg ikke møtte opp. Og da må man ofre seg.

Har man lovt seg bort må man følge opp også. Det er kun 14åringer og barn som dropper i siste liten fordi "det kommer til å bli kjipt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke avlyse dagen i forveien, det går bare ikke, uansett hvor kjipt det er.

Har man lovt seg bort må man følge opp også. Det er kun 14åringer og barn som dropper i siste liten fordi "det kommer til å bli kjipt".

Selvsagt kan man avlyse. Og det er tøysete å si at det er forenlig med en 14 årings oppførsel når man legger til grunn årsakene til nettopp hvorfor han ønsker å avlyse.

Her handler det om at familien utstråler negativ energi, som vedkommende ikke føler seg komfortabel med. Det handler slettes ikke om å være trassig, vrang, ikke glede andre eller kun tenke på seg selv. Det handler rett og slett om å beskytte egne følelser og ta valg man selv føler er riktig. Og det er da ingenting galt med det, selv hvilken dag det måtte skje på.

Hva jeg føler er mer riktig omtalt som uvoksent, primitivt, og smålig her, er alle innleggene som fremstiller han som en barnslig person pga hva han føler for å gjøre. Følger du ikke massene..., ja da er man straks satt i bås som 14 åring. Go figure

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...