Gå til innhold

Har du latt være å ta imot en for dyr gave?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en julegave, fra venner, til en verdi av 12 000kr. Jeg vurderer sterkt å ikke ta imot. Jeg forstår ikke deres godhet rett og slett, det er noe jeg har trengt lenge, men valgt å spare til selv. De svømmer heller ikke i penger, men har spart og kjøpt det til meg. Jeg vet ikke hva jeg skal si, jeg vil nesten ikke ta imot, det overvelder meg, sjokkerer meg, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Ja, jeg fikk gaven en dag før jul, kjørende opp på tunet, fordi jeg skulle slippe å forklare det for familien i morgen. Dog vet jeg ikke hvordan jeg skal forklare at jeg plutselig har det jeg trenger, sånn uten videre.

Jeg vet bare ikke, altså de er mine beste venner, det er ingen tvil, men her går de for langt, de er for snille, jeg vet ikke hva jeg skal si eller føle. Det er for mye, bare. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig ja.

Men jeg hadde nok tatt imot, for de kan bli lei seg hvis du leverer den tilbake. De har jo lagt inn mye tid og jobb i den "perfekte" gaven til deg.

Kanskje spurt de om noe nedbetaling og sett hvordan de reagerte? Men jeg hadde nok endt opp med å ta imot og kanskje heller bruke de pengene du har spart opp til å invitere de med på en flott middag på byen eller noe?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange er vennene du har fått gaven fra?

Og, ikke lever den tilbake, ta den imot!

Om du vil, så si ifra at du synes det er overveldende av dem, og at du gjerne vil betale dem tilbake litt for gaven, da det er veldig stort å få noe så kostbart.

Hadde jeg og min kjære VIRKELIG ønsket å kjøpe en gave til en kjær venn av oss, og vi hadde spart og styrt og skaffet det vi VISSTE ville gjøre en forskjell i denne vennens liv, også ville ikke vedkommende ta imot gaven???? Jeg hadde blitt så lei meg jeg!!

Kunne forstått at vedkommende sa ifra at h*n syntes det var altfor mye, og å SI at du ikke vet hvordan du kan ta imot noe så dyrt er en ting, men å faktisk ikke ta imot vil såre ufattelig. Dette er helt klart mennesker som bryr seg veldig om deg, vil du såre dem?

Nei, si tuuuuuuuuusen takk, si ifra at du gjerne vil få lov til å betale for noe av gaven, da du vet den er dyr og du selv har spart til det. Si at det vil gjøre det enklere å ta imot en så dyr gave. Kanskje de lar deg, kanskje de ikke lar deg. Da har du ihvertfall vist at du trenger og setter stor pris på gaven, tar den imot og gjerne betaler dem noe for det.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at du er i et dilemma. Tror jeg ville følt at jeg stod i "evig gjeld" eller følt at jeg måtte gi tilsvarende tilbake.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er glede å få gi gaver, ikke bare å ta i mot. La de få denne gleden, selv om du synes det er litt ubehagelig. Pris deg lykkelig for at du har slike venner! Du får heller prøve å betale tilbake på en annen måte, ved å vise hvor takknemlig du er, og gjøre (ikke nødvendigvis kjøpe) noe ekstra for dem ved en annen anledning.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor ville ge mig en iPhone, hon tjatade och tjatade men jag nektet. Jag förklarade det som sa att jag alltid skulle känna mig så skyldig gentemot henne om jag tog emot den och att jag helt enkelt inte skulle kunna njuta av den. Jag sa också att jag hellre köper slike bruksföremål för mina egna pengar och får en gåva som faktiskt betyder något. Jag skulle lätt kunna njuta av till exempel en resa tillsammans, men att hon ska betala mina telefonräkningar i två år.. Nej! Hon blev inte lei eller trist för det utan godtog min ursäkt. Man ska inte ta emot gåvor om man tror att det kan påverka relationen i negativ riktning, men det är ju viktigt att tänka igenom situationen. Dina vänner har med all säkerhet konstaterat att de har råd - annars skulle de inte ge dig gåvan. ;) Men som sagt, relationen är ju viktigast och om du tror att du kommer att spendera en massa tid till att betala tillbaka till dem så kanske set inte är värt det. Annars är det inget fel att ta emot gåvan! De vill ju faktiskt att du ska ha den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, ta imot! Hadde jeg gjort noe slikt for en venn hadde jeg blitt kjempe lei meg om vedkommende hadde takket ja! Kan du ikke kjøpe en takk til de? Flaske med god vin f.eks til hver av de? Eller noe lignende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt en gave som var verdt nesten mer, i hvertfall om man tar hensyn til hvor lite jeg tjente den gangen...:fnise: Og jeg hadde blitt veldig skuffet og lei meg om vedkommende ikke tok i mot...

Gråt gjerne litt, hyl, hopp og dans!:danse: Men ikke returner den!

God jul, TS!:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta i mot og smil. Du hadde i hvert fall knust meg om jeg hadde investert i en dyr gave til deg og du ikke ville ta i mot den.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen fantastiske venner du har!

Ville tatt imot og heller brukt sparepengene på å invitere dem på en skikkelig fest med middag over nyttår :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt i hele dag, og er fortsatt veldig usikker, og gledet meg til svarene her. Dere har ikke skuffet :) Jeg ser det fra den vinkelen at de har gledet seg veldig til å gi meg dette, de sa de har planlagt det i over et år, så de har tydeligvis gledet seg veldig, veldig. Likevel unngikk jeg dem i dag, fordi jeg ikke visste hvordan jeg skulle se på dette. Dere har gitt meg mange gode vinklinger her, og jeg er glad for det. Har ikke tenkt over at det kan være veldig sårende for dem at jeg ikke vil ta imot. Likevel holder jeg igjen..

Men jeg skal ta imot, jeg er bare litt redd for å stå i evig gjeld, som noen her sa, og føle at jeg skylder mye, skylder noe osv.

Takk alle sammen, god jul.

De er forresten 4 stykker om gaven og det er en stasjonær superdata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

En gir ikke gaver og forventer noe igjen. Slik sett skal en aldri stå i gjeld for en gave.

Dette er helt sant.

Samtidig er det nok ganske overveldende å motta en slik gave.

Men så tenker jeg: hvis du TS og 3 andre hadde blitt enige om å gi en tilsvarende gave til venn nr 5, ville ikke du sagt ja til å være med på den dersom du hadde råd?

Ta i mot med god samvittighet. Tenk så kjekt de har hatt det når de planla og hvor spente de har vært. Det er jo det som er den største gaven - at du blir så glad? Da har de jo fått igjen for det de har kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i alle dager måtte de kjøpe en så dyr datamaskin? Jeg hadde følt det veldig ubehagelig skulle ta imot noe så dyrt, når man strengt tatt får tak i en pc for 2000 på elkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvorfor i alle dager måtte de kjøpe en så dyr datamaskin? Jeg hadde følt det veldig ubehagelig skulle ta imot noe så dyrt, når man strengt tatt får tak i en pc for 2000 på elkjøp.

Ja, man får tak i PC for 2000 kr, men er det en bra PC? Nei.

For å svare på spm: Jeg ville ha tatt i mot, og som noen over her nevnte bedt alle på en skikkelig middagsfest eller hva som måtte passe!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fr21_5ffdsa

Jeg hadde aldri latt noen (bortsett fra kanskje min mann og foreldre) spare penger for å kjøpe en gave til meg!

Endret av fr21_5ffdsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Hva voksne mennesker bruker pengene sine på (så lenge de er vel bevart, selvsagt) får være opp til dem. Så om de ønsker å bruke pengene sine på deg, så må de nesten få bestemme det selv. De er glad i deg, og vil vise det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...