Gå til innhold

Brukt en del penger på venninne - ingenting tilbake

Dunkel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg lagde ett svært album til venninna mi, brukte nok 7-800 kr til sammen på det. Vi fikk smokker igjen til dattera mi... De har akkurat kjøpt hus og har tatt opp stort lån, så det er helt greit for meg. De ba ikke om ett dyrt album heller, det er noe jeg lagde til de fordi jeg ville og jeg syns de fortjener det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde ett svært album til venninna mi, brukte nok 7-800 kr til sammen på det. Vi fikk smokker igjen til dattera mi... De har akkurat kjøpt hus og har tatt opp stort lån, så det er helt greit for meg. De ba ikke om ett dyrt album heller, det er noe jeg lagde til de fordi jeg ville og jeg syns de fortjener det :)

Det hadde jeg blitt kjempe glad for! :)

Men kanskje blitt litt satt ut av beløpet brukt på det Oo

De hjemmelagede tingene jeg får av venner/familie/slekt er som oftest de jeg setter mest pris på - og tar lengst vare på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som studerer i en annen by, foreldrene våre er naboer. Hvert år, proklamerer hun på facebook til meg: Anuket! Jeg har julegave til deg, vi må møtes! Så jeg har alltid kjøpt til henne, hvert eneste år -ganske fine ting også, som jeg vil gi. Noen har jeg lagt i postkassen eller gitt til moren hennes. Men hvert år, så kan hun aldri møtes i ferien, selv om vi er naboer, typen: vi bor nesten ved siden av hverandre, det er ett hus i mellom. Jeg ringer, sender sms, får aldri svar. Men hun får alltid gaven sin, jeg har aldri fått noe igjen. Så i år gadd jeg rett og slett ikke, og i går tikket det inn en melding, har en gave til deg! Kunne ikke dy meg og svarte at jeg desverre ikke hadde noe til henne i år.

EDIT: Jeg hadde nok ikke kjøpt til henne neste år :) 500 kr er mye å bruke, så jeg hadde nok bare latt være å kjøpe neste gang. Og den kommentaren om at man ikke alltid kan få viljen sin synes jeg var frekk, dere hadde en avtale.

Endret av Anuket
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns 500,- var veldig mye å bruke på en venninne. Men hvis dere har avtalt pris og at dere skal gi gave, skjønner jeg at ts blir skuffet.

Selv gir jeg gaver til de jeg vil gi til, men bruker maks 100,- per venninnegave. Lager ofte noe selv, som noe hjemmestrikket f.eks, og det er jo noe jeg gjør fordi jeg liker å gi bort ting. Dermed blir ikke skuffelsen så stor for meg, fordi mitt fokus ikke er på utvekslingen, men på det å lage, evt. kjøpe en fin gave til en ikke alt for stor sum. Mulig dette er annerledes når man er yngre - jeg husker selv at vi hadde tydeligere avtaler med venninner da vi var i tenårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner skuffelsen, men jeg tror jeg ville svalgt den ned og forsøkt å kose meg utenom.

Jeg har flere år på rad gitt gaver til venner (alt fra 100kr-klassen til 6-700kr klassen) fordi jeg har lyst, uten å forvente noe igjen. Jeg skriver også rundt 40 julekort hvert år, og får 10-15 tilbake.

Jeg skriver ikke julekort for å få et tilbake, men fordi jeg vil gi en julehilsen, og jeg er ikke norges beste småkakebaker, og har derfor andre tradisjoner. Noen ganger finner jeg ting som er perfekt til en kollega eller venn som vanligvis ikke er på gavelisten, men det hindrer meg ikke i å pakke den inn og overlevere den.

Det blir noe annerledes når man har avtalt gave or prisklasse allerede. Men det kan være hun trodde dette gjaldt i fjor. Men for å unngå å føle deg "brukt" fremover og dere har ny avtale neste år, så ville jeg hatt gaven klar til hun kom med sinm eller det alternativet jeg pleier å gå for: Gi det jeg har råd til og ønsker. Uten å forvente annet enn en klem og håpe at mottakeren blir glad.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg blir det litt feil at du er så opptatt av at du ikke får noe av henne. Jeg syns det er gøy å få gaver, jeg syns det er gøy å gi gaver, men jeg kommer over det om jeg ikke får noe tilbake. Da lar du være å gi henne neste år. Kanskje hun ikke hadde råd?

Nei dette er bare tull. En god venninne og et ordentlig menneske ville dratt ut og kjøpt noe tilbake hvis det dreide seg om en misforståelse. Og hvis poenget var at venninnen ikke ønsket å bytte julegaver i år må man forvente at hun sier ifra.

Å ta i mot uten å gi tilbake blir bare helt feil, spesielt når de har gitt i alle år, og det er snakk om store gaver og avtaler. Noe annet var det hvis denne gaven kom helt ut av det blå, men det syns jeg ikke den gjorde...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den kommentaren venninnen din ga deg så synes jeg at det virker som at det ligger noe annet bak.. Hun er ikke irritert på deg eller noe da? Har du spurt henne hva hun mente? Kanskje hun ikke er komfortabel med å gi så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo bli ENIGE om å gi hverandre gaver! I år sa jeg til venninna mi at "..i år gjør vi det enkelt du. Okey?" Hun sa at det var HELT okey (og jeg hørte hun puste litt letta ut ettersom de er småbarnsforeldre med mye lån). Jeg fikk en pakke med julekaffe + konfekt - og hun fikk en god flaske vin + en Marimekko grytevott. Prismessig lå vi ca på det samme.

Hvis forventningene ikke blir møtt, blir man naturligvis skuffa.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. Pris var avtalt på 300. Og da hun var i fult arbeid - og jeg ikke, burde det trolig ikke vært noe problem for hennes del.

Jenta satte i hvert fall stor pris på det, og brukt det i både ball-konfirmasjon-bryllup-jul-nyttår-ol. sammenhenger. Så sånnsett var det et godt kjøp :)

Velvel. Shit happens.

Men hvorfor kjøpte du noe til 500 kr når dere hadde avtalt 300 kr? Gelelys koster selvsagt langt mindre, altså, men siden du avviker med 200 kr kan vel hun gjøre det samme? Satt litt på spissen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor kjøpte du noe til 500 kr når dere hadde avtalt 300 kr? Gelelys koster selvsagt langt mindre, altså, men siden du avviker med 200 kr kan vel hun gjøre det samme? Satt litt på spissen. :)

Fordi hun hadde bursdag i desember.

I stede for å få en bursdag- og en julegave, fikk hun heller en gave :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_noon

Hjelpeeeee meg! Jeg tenker at det er litt dårlig av venninna di å ikke gi gave hvis dere har avtalt det på forhånd. Men er det så utrolig viktig å lage en stor sak ut av? Da vet du til neste gang at du ikke skal gi henne noen gave da.

Jeg ga ei av venninene mine julekalender med 23 små gaver, den 24 var litt større enn den andre. Verdien kom vel på rundt 600 kroner. Dette ga jeg henne for å glede og overraske henne og det var langt i fra avtalt på forhånd. Jeg forventa heller ikke at hun skulle bruke like mye penger på min gave. Dette var noe jeg hadde lyst til å gjøre for henne.

Jeg har en annen venninne jeg ser sjelden, men som jeg er veldig glad i. Vi snakker ikke mye sammen og hadde ikke avtalt å kjøpe gave. Men jeg ville gi henne en liten gave allikevel og fant noe jeg trodde hun ville like. Hun hadde ikke gave til meg, men det gjør ikke noe.

Synes dere som forventer å få har en rar tankegang. For min del er det mye glede i å gi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvertfall at om jeg hadde vært venninda di, og innsett at jeg hadde "glemt" noen jeg fikk gave av (og hadde avtalt med i tillegg) så hadde jeg LØPT til byen for å få kjøpt en gave jeg kunne fått levert før jul. Ser på innlegget ditt at det hadde vært tid til det. Om det først ble oppdaga på selve julaften hadde jeg beklaga såå mye og følt meg kjempeflau, og dratt ut og kjøpt en fin gave så fort butikkene åpnet igjen i romjulen med en STOR beklagelse. Ut fra de andre kommentarene dine om at hun sier du ikke alltid kan få det som du vil, så virker hun jo ikke direkte sympatisk heller. Kanskje revurdere om du skal kjøpe noe til henne neste år? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpeeeee meg! Jeg tenker at det er litt dårlig av venninna di å ikke gi gave hvis dere har avtalt det på forhånd. Men er det så utrolig viktig å lage en stor sak ut av? Da vet du til neste gang at du ikke skal gi henne noen gave da.

Jeg ga ei av venninene mine julekalender med 23 små gaver, den 24 var litt større enn den andre. Verdien kom vel på rundt 600 kroner. Dette ga jeg henne for å glede og overraske henne og det var langt i fra avtalt på forhånd. Jeg forventa heller ikke at hun skulle bruke like mye penger på min gave. Dette var noe jeg hadde lyst til å gjøre for henne.

Jeg har en annen venninne jeg ser sjelden, men som jeg er veldig glad i. Vi snakker ikke mye sammen og hadde ikke avtalt å kjøpe gave. Men jeg ville gi henne en liten gave allikevel og fant noe jeg trodde hun ville like. Hun hadde ikke gave til meg, men det gjør ikke noe.

Synes dere som forventer å få har en rar tankegang. For min del er det mye glede i å gi.

Jeg synes kanskje det ikke er så rart at man har forventninger om slikt. Særlig hvis man er ungdom/ ung / elev / student og har relativt stramt budsjett.

Men tror oppdragelse kommer litt inn og :P

Hvordan det nærmest sitter i beinmargen - at dersom man får noe - så gir man noe igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjedde meg også. Jeg og en venninne hadde ikke snakket sammen om å bytte julegave i det hele tatt, og ettersom vi heller ikke kjøpte året før regnet jeg med at det ikke ble julegavebytting i år. Da hun dukket opp med julegave til meg allikevel (selv om vi ikke hadde avtalt), kjøpte jeg selvfølgelig en presang til henne også! Å bare ta imot en gave hun hadde brukt penger og tid på og ikke gitt noe tilbake hadde ikke føltes særlig bra.. så jeg skjønner du synes det var litt dårlig gjort ;) Du får dobbelsjekke neste år om dere har avtale eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...