Gå til innhold

Sensorer til private skoler


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei

Hatt en duruvelig diskusjon med min svoger angående stalig og privat sektor. Da vi kom inn på privatskoler, karkaterer og sensorer ble vi begge svar skyldig. Er det statlige sensorer på privatgymnas, eller bruker de private sensorer? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det brukes statlige sensorer.

Mulig også private, men i alle fall statlige.

Jeg mener de burde ha statlige eksaminatorer også , slik at man ikke fikk vite alt man ble spurt om på forhånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener de burde ha statlige eksaminatorer også , slik at man ikke fikk vite alt man ble spurt om på forhånd...

Ja de burde, men bruker de det? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja de burde, men bruker de det? Noen som vet?

Nei, for det er den læreren du har hatt som skal spørre deg. På privatskoler er det vanlig å få noen alternative lister med spørsmål i forkant, så kan man pugge litt mer enn det vanlige elever kan.

At det er mer vanlig med 5 og 6 i karakter på private skoler er ikke kun pga at alle der er så himla flinke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for det er den læreren du har hatt som skal spørre deg. På privatskoler er det vanlig å få noen alternative lister med spørsmål i forkant, så kan man pugge litt mer enn det vanlige elever kan.

At det er mer vanlig med 5 og 6 i karakter på private skoler er ikke kun pga at alle der er så himla flinke...

Jepp, riktig - det var mitt argument også, men jeg viste ikke helt hvilket regelverk som foreligger på privatskoler. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. da jeg gikk privatgymnas fikk vi i hvert fall ikke noen liste over spørsmål vi skulle pugge i det hele tatt. Det vi derimot fikk var en liste over tema som kunne bli tatt opp under eksamen - i tillegg til at vi hadde en del eksamensøvelser der vi plukket ut et tema og ble spurt uti det. Det tema var IKKE samme som på eksamen - noe jeg vet at mange tror.

Ellers er det vel vanlig at faglærer har innvirkning på eksamen, det er tross alt faglærer som har lagt opp pensum. Trodde det var likt over alt, men det er jo mulig jeg tar feil i det da, ettersom jeg jo ikke har tatt andre gymnas og heller aldri før på noen skole måttet ta eksamen i alle fag. Ville personlig foretrukket standpunktkarakterer med en eller to eksamener - det ville hjulpet litt på snittet ja.

Ellers er jo privatgymnas et sted der man melder seg opp som privatist til alle eksamener - så det er på lik linje med alle andre studenter. I tillegg til at en privatist på ta eksamen i ALLE fag både skriftelig og muntlig.

et lite forsvar mot myten om at lettvindhet og urettferdighet er grunnen til at private skoler har et høyere snitt enn andre.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi derimot fikk var en liste over tema som kunne bli tatt opp under eksamen - i tillegg til at vi hadde en del eksamensøvelser der vi plukket ut et tema og ble spurt uti det. Det tema var IKKE samme som på eksamen - noe jeg vet at mange tror.

Mulig det. På den vgs jeg gikk fikk vi en lapp med hviklet FAG vi fikk på muntlig, så var det bare å gå hjem og lese hele pensum. Ingen liste med mulige tema Det ER en forskjell på privat og offentlig.

Så jo eks på Yngrebølgen hvordan han ene sluttet på skolen pga dårlige karakterer for å begynne på privat, og fikk 5 og 6 i alle fag.

Forøvrig kjenner jeg jo mange som har tatt opp fag, og de har fått lister med spørsmål fordelt på ulike temaer i hvert fag utdelt før eksamen.

Greit med private gymnas, men eksaminator bør ikke være læreren fra skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det. På den vgs jeg gikk fikk vi en lapp med hviklet FAG vi fikk på muntlig, så var det bare å gå hjem og lese hele pensum. Ingen liste med mulige tema Det ER en forskjell på privat og offentlig.

Så jo eks på Yngrebølgen hvordan han ene sluttet på skolen pga dårlige karakterer for å begynne på privat, og fikk 5 og 6 i alle fag.

Forøvrig kjenner jeg jo mange som har tatt opp fag, og de har fått lister med spørsmål fordelt på ulike temaer i hvert fag utdelt før eksamen.

Greit med private gymnas, men eksaminator bør ikke være læreren fra skolen.

Det høres jo helt merkelig ut. Vi måtte lese alt vi, ettersom vi måtte ta to eksamener i hvert eneste fag. Men kanskje der er forskjell fra skole til skole. Jeg gikk nå på helt vanlig privatgymnas i stavanger jeg. trodde de var ganske så standard. Å jada, vi fikk kjempegode karakterer - 6 eller 5 i de aller fleste fag. Men så hadde jeg samme standard på høyskolen og jeg da - så jeg tenker at det var min lesning og god kvalitet på skolen som ga meg de karakterene, ikke lurerier. Men - det er jo helt klart at det kan være annerledes på andre skoler. dersom lærer på forhånd sier hva som kommer på eksamen er jo det alvorlig, men da burde det vært meldt inn til en innstans som kan ta seg av det. det er nå min mening på det i hvert fall.

Men hvem pleier være eksaminator ved eksamener på andre gymnaser eller videregående skoler da? er det ikke faglærer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo helt merkelig ut. Vi måtte lese alt vi, ettersom vi måtte ta to eksamener i hvert eneste fag. Men kanskje der er forskjell fra skole til skole. Jeg gikk nå på helt vanlig privatgymnas i stavanger jeg. trodde de var ganske så standard. Å jada, vi fikk kjempegode karakterer - 6 eller 5 i de aller fleste fag. Men så hadde jeg samme standard på høyskolen og jeg da - så jeg tenker at det var min lesning og god kvalitet på skolen som ga meg de karakterene, ikke lurerier. Men - det er jo helt klart at det kan være annerledes på andre skoler. dersom lærer på forhånd sier hva som kommer på eksamen er jo det alvorlig, men da burde det vært meldt inn til en innstans som kan ta seg av det. det er nå min mening på det i hvert fall.

Men hvem pleier være eksaminator ved eksamener på andre gymnaser eller videregående skoler da? er det ikke faglærer det?

Jo, det er faglærer. Men de sier ikke hva de kommer til å spørre om hvis man trekker det eller det emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har vi nok veldig ulik erfaring du og jeg. ;) Uansett så blir det vel egentlig da læreren som er et problem og ikke skolen - tenker jeg i hvert fall. ettersom det er noe lærere kan gjøre uansett hva skole de underviser på. Jeg kan ikke egentlig uttale meg mer enn jeg selv har erfart, men helt ærlig er dette helt fjernt i forhold til min skolegang på privatskole.

Angående listen over tema - hvert fag er delt inn i forskjellige tema. For eksempel tysklands samling osv. De listene vi fikk var over ALLE tema vi hadde gått gjennom, ikke noe annet. Og ja, vi måtte pent gå hjem å lese HELE pensum i alle fag - 7 eksamener i løpet av litt over ei uke. Jeg tror ikke det er noe lettere jeg. I hvert fall satt jeg med følelsen at litt mindre press ville hjulpet godt på. Jeg hadde for eksempel 6 i matte gjennom hele året, men stressa på eksamen og sitter med 4 på vitnemålet. Heldigvis gikk det greit ellers, men det er jo ikke så veldig kjekt da, og jeg syns i hvert fall ikke det er værken mer lettvindt eller urettferdig i forhold til andre skoler - tverdt i mot. Slik jeg ser deter det mer urettferdig andre veien.

Atmi

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...