Gå til innhold

julegavetips til en blind


Mamma1

Anbefalte innlegg

Gjest True Khaleesi

Noe spiselig/drikkelig.

Han ønsker seg neppe blindeskriftbøker eller lydbøker da han er nesten 100 år. Er kanskje best å kjøpe noe han kan kose seg med allerede rett etter åpning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også nylig kjøpt lydbok i gave til min blinde bestefar. Har pleid å kjøpe konjakk el.l., men tenkte at lydbok var tingen i år. Vet at han får lydbok-cder med noen av riksavisene fra blindeforbundet en fast dag i uken, og er glad i å lytte til dem, og får fint til å betjene cd-spilleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så vanskelig å ta ham med ut.. Man må nesten ha rullestol, og å få ham opp trapper er nesten umulig.. I tillegg har han kronisk lungebetennelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Det er så vanskelig å ta ham med ut.. Man må nesten ha rullestol, og å få ham opp trapper er nesten umulig.. I tillegg har han kronisk lungebetennelse...

Oh. :/

Et lite julebesøk da. ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ønsker seg neppe blindeskriftbøker eller lydbøker da han er nesten 100 år.

Hvorfor sier du det? En lydbok hvor de snakker rolig høres da kjempefint ut; kanskje du kjenner noen som ikke er interessert men det betyr da ikke at han TS skal gi gave til føler det på samme måte.

Ts har jo uansett kjøpt gaven til ham nå, så da er det ikke noe poeng i å insinuere at han ikke setter pris på gaven hun har funnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil kjøpe gave til en gammel, blind mann. Han er dårlig til bens, er på aldershjem. Klarer ikke lytte til radio fordi de snakker så fort. Jeg har tenkt på ting selv, men det er vanskelig i finne noe bra. Budsjettet er ca 200kr.

Litt svar fra meg,selv om det er sent. Har hatt jobb med blinde og svakynte. En gruppesom ikke ønsker noe annerledes til jul,enn andre.

Leste en del andre svar,sikkert svart utifra at de ikke har kunnskap om evnet.

I hver kommune skal det være en synskontakt. Det er mye hjelpemidler,selv en på 90 kan ha nytte av. Det kan søkes plass på han på hurdalenteret. Vet ikke om han har vært der,men der har jeg møtt veldig mye eldre folk. De får en opplevelse som de ikke glemmer.

Går du dårlig,så ser det ut for at det blir verre etter de blir blind. De blir redde for å gå.

Det blir vanskelig å gå ut i dagslys,de trenger spes.solbriller.(vanlige hjelper ikke)

Hjelperne på hjemmet bør kunne å lede blinde folk.Det er ikke bare å dra de med seg rundt. Dt er den blinde som skal styre gåingen. Det er forskjellige kopper,hvor de kjenner etter hvor full koppen er osv. Utrolig mye hjelpemidler. Dessuten bør det søkes om en støttekontakt for han på hjemmet,han blir isolert,slik han har det nå.

Du slipper å kjøpe lydbøker. Hjelpemiddelsentralen har spes.avspillingsmaskiner for blindebøker. den starter boken igjen der du stopper den. det kan være han trenger et armbåndsur,somforteller han hva klokken er,likeså en vekkerklokke som sier hva klokken og dato er. Blindeforbundet har eget lydbibliotek...der får de allverdens bøker,tidsskrifter,aviser osv.Og det helt gratis for denne gruppen.Kansje intr.han hadde før.jakt,fiske?Historie? Ikke sikkert sykehjemmet tenker over alt han trenger,men min erfaring er at ting endrer seg for disse.

etter hurdalsoppholdet har jeg sett blinde damer har begynt å strikke igjen...det sier litt.

En annen ting som en skrev,det tar flere år å lære blindeskrift. Noe som er feil,kansje ikke aktuelt for han,men det er ikke anskelig.da blindeskrift er enkel.

Om det er vanskelig å høre for han som du skriver,så skyldes vel det hørselen,og ikke synet,selv omde blir ukonsentrert. Lenge siden han var til hørselspedagogen,mulig høreaparatet må stilles på. Jeg kunne skrevet mye om emnet,men det er bare å ta kontakt med de som har med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til min bestemor på 97 (ikke blind, men har fått tunnelsyn) har jeg kjøpt, de seneste årene;

Duntøfler

Pledd

Kurv med sjokolade, kjeks, marsipan osv

Brent ei cd-plate med musikk jeg vet hun liker (hun har cd-spiller)

Boks med div julebakst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er blind.

Prøver du å påstå at blinde ikke kan lese?!

Min søster er blind og hun kan så absolutt lese. Ikke nok med det men hun leser minst dobbelt så fort som meg, da hun leser to linjer av gangen og på merkelig vis kobler det hele sammen i hodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver du å påstå at blinde ikke kan lese?!

Min søster er blind og hun kan så absolutt lese. Ikke nok med det men hun leser minst dobbelt så fort som meg, da hun leser to linjer av gangen og på merkelig vis kobler det hele sammen i hodet.

Enig,mange tror de blinde ikke kan noe som helst. Mange av de gjør faktisk ting de seende ikke kan...

Var på julebord,og der fikk vi servert drinker. Der var en blind med.Da sier en av de andre: Kan han drikke alkohol da? ja, hvorfor skulle han ikke det? Han er jo blind!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver du å påstå at blinde ikke kan lese?!

Min søster er blind og hun kan så absolutt lese. Ikke nok med det men hun leser minst dobbelt så fort som meg, da hun leser to linjer av gangen og på merkelig vis kobler det hele sammen i hodet.

Det tar litt tid å lære å lese blindeskrift. Her ble han blind for noen år siden, og han er nærmere 100 år, så da kan det være vanskelig å lære det. Folk som blir blinde, eller er født blind, lærer det kjappere.

Blinde kan lese, ja, men må ta tilstanden i betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...