Gå til innhold

Alternativ til giftermål?

Jotunjenta

Anbefalte innlegg

Hei!

Synes det er veldig koselig med folk som gifter seg, men i bunn og grunn så ønsker vi ikke dette selv. Vi er samboere på 24 år, god utdannelse og god økonomi, ønsker å tilbringe resten av livet sammen. Det er det ingen tvil om. Men å ha en stor fest bare for oss, det er ikke helt hva vi ønsker. Slektene våre bor på to ulike plasser av landet, og det blir vanskelig å få samlet alle. Dessuten har vi ikke lyst til å ha en sånn fest.

Kan være interessant å høre hvilke andre alternativer som er ute og går for tiden. Er det noen/kjenner dere noen som har giftet seg hos byfogden (heter det det?) og ikke hatt noe selskap. Bare giftet seg i stillhet, liksom. Hvordan reagerer slekta og familier på at barna deres har giftet seg uten å si fra....? Evt. sagt at de skal reise til utlandet de to og gifte seg. (uten gjester).

Om en ikke skal gifte seg, hva gjør forskjellige folk for å "markere" at de ønsker å tilbringe resten av livet sammen? Kanskje kjøpe ringer med "din xxxxxx for alltid!" inngravert inni. Da blir jo det et symbol på evig samliv. Andre alternativer for å symbolisere evig troskap? Folk gjør sikker mye forskjellig, hadde vært kjekt om dere kunne dele hvis dere har noen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom dere ønsker å være sammen for resten av livet og ikke ønsker selskap vil jeg foreslå at dere gifter dere enkelt og ikke har selskap.

Det kan gjøres hos byfogd eller på prestekontor. Begge steder kan vielsen skje privat og enkelt uten kjole, musikk og stas.

På prestekontoret vil det være religiøse elementer med i vielsen, det vil det ikke hos byfogd.

Du behøver ikke ha selskap om du gifter deg.

Jeg er prest og ser at mange inngår ekteskap i kontortiden, uten å ha selskap.

Å gifte seg slik koster ingen ting, og du trenger ikke pynte deg.

Alternativ til å gifte seg må være å sette opp sambokontrakt hos advokat. Dette koster litt, og du får ikke samme rettighetene.

Forskjellen på dette og å gifte seg er at å gifte seg er like enkelt og gratis+ at du får flere rettigheter.

Sambokontrakt koster penger (om den skal settes opp hos advokat), og du får ikke de samme vilkårene som gifte.

Hilsen Lampeskjerm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen som giftet seg på tinghuset kun med forlovere tilstede, men det var ikke hemmelig. Familien syntes det var litt trist, men aksepterte det.

Kjenner andre som har hatt foreldre og forlovere i tinghuset og kaffe hejmme etterpå.

Kjenner neon som har tatt med et godt vennepar til Mexico og giftet seg på ambassaden, til stor lykke.

Kjenner noen som giftet seg helt hemmelig, foreldrene ble veldig lei seg.

Mitt inntrykk er at de fleste små bryllupp har gått fint for seg, men jeg synes foreldre bør få vite det, eventuelt forberede dem på at man en vakker dag er gift uten at de fikk beskjed. Ihvertfall hvis man ikke skal ha en liten fest etterpå.

Kjenner forøvrig to samboere som ikke ønsker giftemål, men de skal allikevel ha svært selskap med en storslått feiring av dem som par. Vel så romantisk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen ønsket heller ikke tradisjonelt bryllup med hvit kjole, kirke og stor fest. Vi tok turen til en ambassade i utlandet, en løsning vi aldri har angret på.

Nå hadde vi noen runder med både familiefest og vennefest når vi kom hjem, men helt uformelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok med oss et vennepar til Gøteborg, og giftet oss i sjømannskirken der. Måtte betale for "leie" av kirken, tror det kostet 1500 sek, og vi valgte å ha organist i kirken, det kostet 500kr.

Våre venner og foreldre var informerte om at vi skulle gifte oss, og at vi ikke ønsket å ha selskap. Mine svigerforeldre var vel de eneste som reagerte litt - svigerfar sa "jeg er overhodet ikke enig, men jeg forstår valget. Dere gjør som dere selv vil..."

Vi brukte en del penger i Gøteborg - på hotell, frisør, blomster osv, og vi valgte å bruke fotograf (og dermed måtte vi pynte oss - så jeg kjøpte kjole, og mannen min leide seg en pen dress). Vi kunne ha spart oss en god del av utgiftene, men samtidig er jeg veldig glad for at vi hadde en drømmedag :-)

Når vi kom hjem spiste vi middag ute sammen med min manns familie - svigerfar insisterte :-)

For oss var det riktig med kirkebryllup - vi har også et vennepar som giftet seg hos byfogden, uten noe mer ståk og styr - og et vennepar (studenter) som etter vielsen tok med sine venner på kinarestaurant for å feire. Alle betalte for sin middag selv..

Som du skjønner - det er mange måter å gjøre dette på, og man trenger ikke bruke 70 000 på bryllupet sitt hvis man ikke vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss i Las Vegas i all hemmelighet, og hadde en fantastisk fin og romantisk dag!

Familiene våre tok det veldig pent, og var glade på våre vegne, men vi ble pent nødt til å holde bryllupsfest når vi kom hjem.

Det ble forøvrig veldig hyggelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Synes det er veldig koselig med folk som gifter seg, men i bunn og grunn så ønsker vi ikke dette selv.  

Hvis dere ikke vil gifte dere er det jo ingen ide å gifte seg et annet sted enn i kirken, man blir jo like gift uansett....

Lag deres egen personlige høytidsstund, lag skikkelige samboerkontrakter og sørg for at felles barn sikres sine rettigheter.....

Eller rett og slett gift dere allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tante og onkel giftet seg i all stillhet på ett kontor (byfogden??). Tror foreldrene ble litt skuffet, men de respekterte ønsket. Jeg synes det bare var flott at de gjorde det på sin måte! :)

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min kommende mann var forlovere for et vennepar av oss. De giftet seg i kirka med bare oss sammen med dem :D

Det var veldig koselig, og sermonien var flott og rørende. Vi var altså bare 4 stk + presten i den svære kirka, og vi følte oss beæret over at de valgte oss som forlovere. Organisten dukket overraskende opp også, og spilte et flott stykke! Etter at de var erklært gift, spanderte de middag på oss på en restaurant - vi storkoste oss! Bryllupet var hemmelig, og måten familien fikk vite det på dagen etterpå var annonse under "nygifte" i avisen :wink:

Det ble holdt en familiesammenkomst for dem et par uker etterpå.

Tror nok noen slektninger ble litt skuffet, men det er da tross alt brudeparets valg, og ingen kan bestemme hvordan man skal gjøre det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føyer meg vel bare inn i rekken her av noen som kjenner noen som har giftet seg mer eller midre "hemmelig". Har hørt fra flere av disse at foreldrene ble skuffet/lei seg, men slikt går jo (forhåpentligvis) over. Har også hørt fra et par av parene at det ble en litt trist dag og at de angret på at de ikke hadde lagt opp til en fest istedenfor. Men om man har tenkt nøye gjennom ting på forhånd og er helt sikker på at man ønsker å gifte seg uten for mye "styr" så er det sikkert like så bra som noe som helst annet bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt fra et par av parene at det ble en litt trist dag og at de angret på at de ikke hadde lagt opp til en fest istedenfor. Men om man har tenkt nøye gjennom ting på forhånd og er helt sikker på at man ønsker å gifte seg uten for mye "styr" så er det sikkert like så bra som noe som helst annet bryllup.

En ting som også er mulig er å gifte seg enkelt, og så feire skikkelig senere en gang dersom en angrer på at man har gjort det for enkelt.

Det er ikke så sjeldent at noen gifter seg enkelt og så senere har stor bryllupsfest.

Da går det an å enten ha kirkelig velsignelse eller å lage en slags seremoni selv, som markering av ekteskapet og deretter lage bryllupsfest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært innom de fleste alternativer etter at vi fant ut at vi ikke ønsket noe stort bryllup. Tenkte å gifte oss i hemlighet i utlandet, men fant ut at da ville foreldrene våre bli veldig skuffet. Så tenkte vi å ta med foreldre og forlovere til utlandet, men det ble for vanskelig å gjennomføre. Så bestemte vi oss for borgelig vielse etterfulgt av middag for foreldre, søsken og forlovere, og at vi tar med oss forloverene på bryllupsreise med avreise dagen etter bryllupet. Og når foreldrene kom inn i bildet med sine meninger så ble det til at vi inviterte tanter og onkler og en del venner til kaffe og fest etter middagen. Blir sikkert hyggelig det. Men jeg skulle nesten ønske vi hadde giftet oss i hemlighet fordi vi allerede har fått høre ;"ja, men dere må jo invitere dem! Og ikke minst dem, og dere burde ikke gjøre det sånn!" fra et par tanter... Det virker ikke som om folk har noe respekt for at noen kan ha litt andre ønsker, og ikke minst at det koster sinnsykt mye å arrangere et bryllup! Så mitt tips er at dere gjør akkurat som dere ønsker. Gift dere borgelig og ta med forlovere ut på middag, og kanskje også foreldrene? Eller ta kaffe hos dem etterpå. Det er mange som gjør det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...