Gå til innhold

Krangler om juleforberedelsene hvert år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvert år er det den samme kranglingen her i familen om juleforberedelsene her hjemme - begynne tidlig eller starte sent?

Jeg liker å være tidlig ute, handle inn det som trengs, rydde og vaske og prøve å få gjort unna pynting så tidlig som mulig. Andre vil handle alt lille julaften selv om jeg prøver å si at ting blir utsolgt så sent og at det ikke er ønskelig å bruke halve natta til julaften på å pynte og styre.

Hvordan er det hjemme hos dere? Liker dere å begynne tidlig eller tar dere alt de siste dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her skjer egentlig alt den siste uken, utenom gavene som gjerne blir ordnet i starten av des. Men nå har vi ikke et fanatisk forhold til julen, så vi vender ikke husholdningen på hodet for å rydde, vaske etc. Ribbe og div. julepålegg blir bestilt hos slakter sånn at vi kan hente det noen dager før julaften, resten av mathandlingen skjer et par dager før julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma er ikke så glad i julen, hun henger opp gardiner og sånn krans på døra i starten av desember, kanskje noen duker og adventsstake. Pluss stjerne i vinduet.

Resten tar vi 23. des. Da gjør jeg og broren min all pyntingen. Og pynten har vi jo, vi kjøper aldri ny pynt, hatt den samme i årevis.

Vi er ikke så hysteriske med rydding og vasking, vi rydder og vasker -- ja, men ikke super nøye. Vi hjelper mamma med det vi kan. Hun fikser maten, vi hjelper til og dekker på og sånt. Ikke noe stress.

Det er kanskje litt stress å handle inn all maten da. Mamma hiver ut treet 1 nyttårsdag, da er hun lei :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydding og vasking så tidlig som mulig, men siden jeg alltid reiser bort i jula (hjem til foreldrene eller til kjæresten) så blir jo ryddinga 2-4 dager før jul. Å pynte til jul er helt uaktuelt å gjøre før 23. desember. Litt adventpynt og den type ting er greit før, men selve julepynten skal ikke frem før lille julaften. Jeg blir nesten lei meg når jeg er på besøk hos folk som har pyntet alt allerede rundt 20. des og, enda verre, tatt frem juletreet! :ler: Det ødelegger julestemninga mi, det... :sjenert:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fr21_5ffdsa

Innkjøp av julepresanger starter jeg med etter sommeren. Vi kjøper de ikke på salg, men økonomisk sett er det mest fornuftig å fordele det utover flere måneder. Julerengjøring starter jeg med i begynnelsen av desember. Pynting av huset gjør jeg lille julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver alltid å være litt tidlig ute, men får det bare ikke til. Har fast at jeg har fri en eller to dager før julaften for å komme i mål, men jobber da gladelig i romjula. Jeg har ikke tro på at ting på skje i siste liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg rydder og vasker litt hele desember, men julevasken tar jeg ei ukes tid før julaften.

Jeg pynter litt til advent, men ikke veldig mye.

Lille julaften setter jeg opp og pynter treet. Så farer jeg over gulv og overflater en siste gang, mest for å få den gode grønnsåpelukten i huset. Til sist pynter jeg det lille jeg skal pynte, og så koker jeg julepålegg.

Gavene prøver jeg å ha unnagjort en ukes tid før jul, men jeg liker å handle når det er mange mennesker og litt kaos i butikkene så, med mindre jeg finner noe helt spesielt, liker jeg å handle sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner tiiiidlig :)

Julegavene kjøper jeg igjennom hele året :) Julepynten kommer opp 1 Desember og juletreet tar vi opp i dag :) Alt av mat ble handla inn i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julegavene er tidlig. Rydding også, forsåvidt. Pynter til advent første søndag, og da sjekker jeg ofte juletrelysene o.l også.

Ribba kjøpes i god tid, og andre "spesielle" tørr- eller frysevarer.

Men husvasken må jo tas siste dagen for at det sjal være ordentlig rent til jul!?:)

Og jo, jeg pynter til langt utpå natta, skal være sånn!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...