Moscato Skrevet 21. desember 2011 #21 Del Skrevet 21. desember 2011 TS her. Selvfølgelig vet jeg at dekkene mine er piggfrie, men hvilket merke det er, det vet jeg neimen meg ikke. Jeg vet jammen ikke om mange, verken av venner eller kollegaer som er klar over merke, kvalitet osv osv på alt utstyr de har til bilen. Synes det er merkelig å si noe sånt. Jeg leverer bilen inn på service, og sjekker den jevnlig. Har mange år bak rattet, og det er som sagt første gang noe sånt har skjedd, og kun med denne bilen. Allikevel så er jeg ikke rik på kunnskap om bil, og det er nettopp derfor jeg spør her. Dekkene er forøvrig på rett plass, rett vei. Jeg spurte da ikke spesifikt etter merke og kvalitet (selv om det også kan være greit å få med, ettersom det er stor forskjell på ulike produsenter). Svaret ditt var "vinterdekk er det en kompis av min far som har fikset". Hvorfor ikke svare at det er piggfrie vinterdekk, da, og heller at du ikke vet merke? Merket står for øvrig på dekkene, så om du hadde gjort en knøttliten innsats hadde du også kunne svart på dette. En gang må jo være den første, men hvis man sørger for å ha oversikt over hva man kjører rundt med kan man utsette den første gangen også, og være bedre forberedt når det først skjer. Hvorfor bruker du vennene og kollegaene dine som en unnskyldning for selv å være uansvarlig? Det blir for dumt! Det koster knapt en halv kalori å finne ut hva slags dekk man har, og det burde være en selvfølge på linje med at man sørger for å ha lys i orden, drivstoff på tanken og skrapet frontrute når man kjører av gårde. Jeg eier ikke bil selv, og min far skifter biler så ofte (i tillegg til at vi til enhver tid har tre tilgjengelige) at jeg sjelden rekker å kjøre samme bil mer enn et par dager etter hverandre, når jeg er hjemme. Du kan jo sammenligne det med at bilen din ble byttet ut med en helt annen omtrent annenhver uke, uten at du fikk forvarsel. Og hva gjør man da? Man setter seg jo ikke inn og fiser av gårde som om man aldri har gjort annet. Når jeg får en ny nøkkel spør jeg raskt om det er piggdekk som står på, om det er diesel eller bensin, hvilke hjul som trekker (fordi det er vinter, om sommeren er det ikke like vesentlig) og om det evt er andre ting jeg må huske på (dette kan være startsperre, en sær alarm, eller et håndbrekk som ikke fungerer eller har lett for å fryse fast). Når jeg så prøver en ny bil for første gang tar jeg det litt rolig i starten og kjenner hvordan clutchen oppfører seg (om det ikke er automat, da), gjør meg litt kjent med instrumentpanelet og hvilke funksjoner bilen har. Det tar ikke lang tid, men er veldig nyttig i og med at det reduserer tiden jeg trenger til å se på knapper mens jeg kjører. Jeg ser også etter om lyktene lyser sånn noenlunde riktig (man ser det fra førersetet om det er noe som er helt på viddene). Hvis jeg så skulle begynne å spinne (jada, det skjer, jeg bor i toppen av en lang og bratt bakke) er jo det første jeg gjør å kjenne etter hvor/hvilke hjul som slipper. Dette gjør jeg MANGE ganger i året. Jeg har bare ikke forståelse for at folk som kjører den samme bilen dag ut og dag inn kan ignorere vesentlige aspekter ved denne tingen som gjør at man fyker gjennom verden i en fart som kan knuse både en selv og andre mennesker hvis man gjør en feil (om vinteren er det svært kort fra veibane til grøft, selv når farten er veldig lav). Du kan gjerne mene at jeg overdriver, men du har jo faktisk vist oss at du ikke har kontroll, og dermed BURDE sette deg bedre inn i ting. Ikke bli sur, vær heller glad for at du har hatt flaks hittil, og sørg for at du neste gang kan får hjelp av økte kunnskaper om bil og kjøring, slik at du slipper å ha så mye flaks. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Best Skrevet 22. desember 2011 #22 Del Skrevet 22. desember 2011 snip kjempebra svar! Pluss fra meg;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2011 #23 Del Skrevet 28. desember 2011 Har hatt Stratus selv og hadde aldri noe problemer på vinteren. Og de har forhjulstrekk. Sjekk dekkene dine og ikke vær så hard på gassen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå