Gå til innhold

Bilen bare spinner og spinner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kommer ikke opp den minste lille bakke med bilen min nå så det er snø, og dekkene er helt nye vinterdekk. Jeg ser ingen av de andre bilene som har samme problemet. Hva gjør jeg galt? Jeg sklir i svinger og kommer ikke opp bakken, bilen klarer nesten ikke å bremse om jeg triller nedover baklengs...... Er det meg det er noe galt med? Fy f jeg gruer meg til vinteren, allerede livredd. Hadde aldri detteproblemet med min gamle bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For- eller bakhjulstrekk? Hva slags bil er det, og hvilke dekk har du?

Ellers kan du også fortelle litt om hva slags føre det er/har vært når du har fått problemer, og hvilke teknikker du har prøvd for å komme deg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har bakhjulstrekk kan det hjelpe veldig å legge tunge ting i bagasjen. Sandsekker, dekk, ambolt osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Applestore

Da har du altfor mye gass! Da greier ikke bilen og få feste. Bare la bilen krype sakte oppover til du har tak, og prøv og øke farten, eller bare "krabb" opp hele veien :) Dette skal da kunne gå uansett for- bakhjul eller pigg uten pigg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg har desverre ikke peiling på om det er for-eller bakhjulsdrift. Det er en chrysler stratus. Jeg har prøvd å såvidt trykke på gassen men den spinner og spinner uansett. Ser for meg en marerittvinter. Vinterdekk er det en kompis av min far som har fikset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til Chrysler Stratus, har aldri kjørt den, men du som kjører den burde vite at den er forhjulsdrevet. Det merker man;)

Dessuten har man litt forskjellig kjørestil med for- og bakhjulsdrevne biler:)

Søk på google så får du hits på diverse bilforum:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applestore

TS her. Jeg har desverre ikke peiling på om det er for-eller bakhjulsdrift. Det er en chrysler stratus. Jeg har prøvd å såvidt trykke på gassen men den spinner og spinner uansett. Ser for meg en marerittvinter. Vinterdekk er det en kompis av min far som har fikset.

Er det bare is eller hva? For jeg kan umulig tenke meg at den vil spinne om du bare lar den jobbe alene. Om du har manuell, går det ann og prøve å gire opp litt også, slik at den må jobbe for å greie dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chrysler Stratus er en skikkelig pen bil (ikke at det hjelper deg så mye, da :fnise:). Jeg er ganske sikker på at den har forhjulstrekk, så da er det sannsynligvis teknikken din som må finpusses litt. Det er ingen skam i å øve seg på parkeringsplasser og lite traffikerte veier selv om man har lappen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du få en annen til å kjøre bil din? En som du ser på som flink til å kjøre bil? Be vedkommende kjøre opp bakkene der du ikke klarer, da får du svar på om det er deg eller bilen. Om vedkommende har null problemer, få personen til å gi deg tips.

Veldig vanskelig over forum og skulle forklare hvorda det gjøres når jeg aldri har testet bilen du har eller sett bakken.

Endret av Tropic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke is eller noe, det er det som er så merkelig. Jeg har som sagt aldri hatt problemer med dette med mine andre biler. Blir rett og slett veldig frustrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

står dekkene rett? det står på de fleste dekk om det er en spesiell vei de skal stå, om du da setter høyre dekk på venstre siden vil du få dårligere grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, jeg skal få noen til å prøve å kjøre bilen. Bilen er fin ja, rett før jeg krasjet flere ganger idag. Skal også sjekke med dekkene.. Håper jeg får dreisen på dette, evt at det er bilen/dekkene.... Ughh:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov til å si at du som bilfører bør sette deg bedre inn i hva slags utstyr du kjører rundt med? Du visste ikke om den var for- eller bakhjulsdrevet, og du kunne ikke svare på hva slags dekk som står på (om ikke annet så er det vesentlig å vite om det er pigg eller piggfritt). Begge disse tingene har mye å si for hvordan bilen oppfører seg på vinterføre, og jeg skjønner ikke at du våger å utsette både deg selv og andre for den risikoen det innebærer å ikke være obs på slikt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

om du spinner så er du for hard på gassen. slipp klutsj rolig ut. om du fortsetter å spinne på første gir, prøv å ta i gang på andre gir. kjøp dekkrens som du har tilgjengelig i bilen, saltlag kan komme fort og det fører til dårligere grep. kan også være lurt å ha en sekk med strøsand i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov til å si at du som bilfører bør sette deg bedre inn i hva slags utstyr du kjører rundt med? Du visste ikke om den var for- eller bakhjulsdrevet, og du kunne ikke svare på hva slags dekk som står på (om ikke annet så er det vesentlig å vite om det er pigg eller piggfritt). Begge disse tingene har mye å si for hvordan bilen oppfører seg på vinterføre, og jeg skjønner ikke at du våger å utsette både deg selv og andre for den risikoen det innebærer å ikke være obs på slikt.

TS her. Selvfølgelig vet jeg at dekkene mine er piggfrie, men hvilket merke det er, det vet jeg neimen meg ikke. Jeg vet jammen ikke om mange, verken av venner eller kollegaer som er klar over merke, kvalitet osv osv på alt utstyr de har til bilen. Synes det er merkelig å si noe sånt. Jeg leverer bilen inn på service, og sjekker den jevnlig. Har mange år bak rattet, og det er som sagt første gang noe sånt har skjedd, og kun med denne bilen. Allikevel så er jeg ikke rik på kunnskap om bil, og det er nettopp derfor jeg spør her. Dekkene er forøvrig på rett plass, rett vei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være noe som ikke er rett med den bilen. Det du beskriver er jo ganske ekstremt. Du kommer ikke opp den minste bakke, og bilen sklir og ikke får grep i det hele tatt? Jeg kjører Primera med 3 sesongs PENT brukte vinterdekk, er en del pigg igjen, men til vinteren igjen skal jeg ha nye. Jeg synes disse dekkene slurver litt, men selv dette er jo perfekt i forhold til din mye bedre, nyere, og nyere dekk liksom. Eller, er dekkene helt nye forresten? Har glemt det om jeg har lest det, jeg er skikkelig trøtt og gåen. Jeg lurer på om bilen din er veldig lett kanskje, så den ikke har nok tyngde? Det kan kanskje lønne seg å kjøre med tyngde i bagasjerommet. Er bilen ny? Jeg leser at Chrysler gikk tilbake til bakhjulsdrift de siste 10 årene ca, googla litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...