Gå til innhold

ADSL-faktura fra Telenor- trenger synspunkter

¤¤Ginger¤¤

Anbefalte innlegg

Jeg fikk installert ADSL i juli i år.

I september fikk jeg en regning som jeg forventa skulle være for 3 mnd.

Men den var på nesten 3000 kroner, altså for 6 mnd.

Jeg ringte telenor og spurte om det ikke var slik at jeg skulle få faktura pr kvartal og ikke hvert halvår.

Fikk til svar at joda, slik var det, men jeg fikk en for 6 mnd nå fordi de ikke hadde fått det med på forrige regning.

Det forstod jeg igrunn ikke så mye av, for dette var jo første regning jeg fikk fra dem på mitt adsl abbonnement.

Jeg ba dem om å dele regningen opp i 3, med ny forfallsdato 4 oktober, 4 november og 4 desember.

Disse betalte jeg i god tid før forfallsdato.

I dag får jeg ny regning, fra 1 januar til 31 mars-04.

Summen er på 1344, det jeg reagerer på er at de har lagt på et tillegg på 118 kroner, som inkluderer rente ved for sen betaling + administrasjonsgebyr.

Jeg syns dette var litt drøyt, siden jeg betalte fakturaene etter ny, avtalt forfallsdato, og spesielt siden jeg ikke fikk beskjed om at jeg ville få faktura for et halvt år.

Skal jeg da måtte betale 118 kroner som straff for at jeg ikke klarte betale regningen som ble dobbelt så dyr som jeg trodde,noe jeg ikke fikk beskjed om på forhånd ?

Er dette rett og rimelig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg beklager at jeg ikke svarte mer utfyllende. Mannen kom plutselig med litt middag her, skjønner du ...

Når man ikke betaler til forfall, så må man betale purregebyr. Max purregebyr er i dag kr. 53,- Så kan man ta renter (tilsvarende 12% pa) og selvfølgelig kan man ta administrasjonsgebyr for å få betalingsutsettelse/-ordning.

Man har selv plikt til å følge med på at fakturaene kommer til riktig tid. Man er også pliktig til å sørge for at betalingen kommer inn på mottakers konto til fristen. I tillegg er man pliktig til å betale purregebyr og renter som fakturautsteder ilegger en ved manglende/sen betaling. Betalingsutsettelse/ordning er en ekstraservice fra Telenor og de kan ta "hva de vil" for denne tjenesten.

Inkassoloven kan du lese på www.lovdata.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skjønner jeg, men poenget mitt er jo at jeg aldri fikk beskjed på forhånd om at regningen ville være dobbelt så dyr som den ble.

Det var ingen som informerte meg om at jeg ville få regning for et halvt år istedenfor det vanlige 3 mnd som er standard.

Hadde jeg fått regning for et kvartal hadde jeg også kunne betalt hele regningen med en gang & hadde sluppet å dele opp regningen.

Hadde de sagt fra på forhånd er jeg med på det du sier, men jeg syns det er litt drøyt å gi meg straffegebyr for dette når jeg ikke ble informert i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sendte en faktura som du ikke betalte i sommer. Det er varsel nok. De har regelrett vært kjempesnille som ikke har krevd pengene av deg før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg syntes det er drøyt at de sender regning for seks måneder når det i utgangspunktet skal betales for tre måneder i slengen. regningen kom jo i september og da skulle det jo i utgangspunktet betales for juli - sept.

Jeg betaler ADSLregningen hver tredje måned, noen ganger går det 3,5 mnd på ei regning. sist hadde jeg dårlig råd, så jeg fikk den oppdelt og måtte betale litt gebyr, men syntes ikke det er drøyt med straffegebyr og rente for forsen betaling. Det er noe som en må regne med uansett hvilke regninger som betales for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også regning for 6 mnd første gangen og syntes det var litt rart. Men pga at det er forskudds betaling så var det rett.

Så de neste regningene blir på bare det halve da(for 3 mnd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også regning for 6 mnd første gangen og syntes det var litt rart. Men pga at det er forskudds betaling så var det rett.

Så de neste regningene blir på bare det halve da(for 3 mnd).

Aha! Nå forstår jeg situasjonen her. Beklager, jeg hadde ikke fått med meg alt.

Telenor har ilagt deg renter og gebyr. Dette må de ha rett til så lenge du har valgt å inngå en betalingsavtale med dem. Jeg synes det er rimelig at man må betale for slik ekstratjeneste.

Men at de fakturerte deg tilbake 3 mnd og frem 3 mnd synes jeg var litt sleipt (selv om du har tjent noen kroner i rente på den måten). De burde ha sendt ut en faktura for de første 3 mnd rimelig umiddelbart etter oppstart av abonnementet. Men de har kanskje fakturarutiner som gjør at de lager kun faktura hver 3. måned? Og blir man kunde etter den magiske datoen fakturaen blir skrevet, så blir man fakturert neste måned. Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Tror jeg hadde sendt en skikkelig sint mail jeg, hvis jeg absolutt ikke ville betale det gebyret. Fikk feil opplysninger da jeg bestilte fasttelefonlinje hos Telenor for en tid tilbake, og regninga som kom var på over det dobbelte av det jeg fikk oppgitt. Jeg sendte DEN sinte mailen, og skrev at det ikke var aktuelt i det hele tatt at jeg betalte det gebyret som kundebehandleren sa spesifikt at jeg slapp unna. Funka det - Vips, så fikk jeg ny faktura på det opprinnelige beløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ringt telenor og sagt hva jeg mente om det. Og da vil de mest sannsynlig slette gebyret. Dersom du syns det er verdt stresset. Men det gjør jeg når de roter med regningene. Jeg gjør rett fra min side og overholder avtaler, da må de og gjøre det. Det er helt naturlig å ikke reagere på at regningen ikke kommer de første tre månedene ettersom vi vanligvis betaler telefonregning på etterskudd. Derfor bør telenor i tilfelle sørge for at du har forstått og godtatt en dobbelt så stor regning før de gir deg abbonementet.

Men det er min mening da.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Tydeligvis ikke bare jeg som syns dette her var drøyt..

Jeg skal ta en telefon til dem i morgen og si hva jeg mener om saken og se om jeg kommer noen vei med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kan være like lurt å skrive en mail som å ringe? Da har du det skriftlig. Dessuten kan du kanskje også lettere formulere deg bedre i en mail enn over telefon. Jeg anbefaler deg å legge fram saken omtrent som du har gjort her. Hold en høflig tone, men gi gjerne uttrykk for at du ble overrasket over disse ekstra utgiftene, og at du håper du kan slippe å betale dette ekstragebyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klipte ut deler av dette innlegget og sendte på mail i går kveld.

Tok ingen aggressiv tone.

Kan forvente svar iløpet av 24 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dette svaret fra Telenor..(legger det ut i tilfelle andre kommer i samme situasjon)

"

Hei.

Det er jo beklagelig at du fikk en så høy ADSL-faktura. Administrasjonsgebyret er du blitt belastet med pga. at du fikk oppdelt første ADSL-faktura. Samme greie med rentebelastningen. Når man ber om utsettelse, oppdeling så blir man fakturert renter for dette. Men jeg har valgt å kreditere dette. Bruk derfor tilsendte giro, trekk fra kr. 117,63 og betal resterende.

Hvis du trenger utsettelse av faktura XXXX så kan du sende oss en reply.

Med vennlig hilsen,

XXXX XXXX

Telenor Kundeservice "

Flott !

Trengte ikke bli sint jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott :D

Telenor får mye ris.

Kanskje ikke helt fortjent alltid?

Fikks elv en HØY regning på noe jeg ikke hadde fått. Vi ringte og spurte hva dette var en fredag, rett før stengetid på fakturaavdelingen. Selv om dette var en feil Telenor hadde gjort, så fikk vi super service. Ble ringt opp etter kort tid, men beskjed om å kaste fakturaen.

I et så stort konsern, så er det sikkert ikke lett å holde styr på alt og gi personlig service. Men jeg har ALDRI opplevd at de ikke har ordnet opp etter seg og har som regel fått god service ganske så raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, dette var jo knallservice! Nei, det er ikke knallservice en gang. Jeg mener det er ekstraservice.

Bare vær så snill og ikke tro at alle firmaer driver med ekstraservice. Noen velger å forholde seg strikt til regelverket - og de stakkarne på fakturaavdelingen skal ikke li for et lovlig valg ledelsen har tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempeflott!! Og faktisk må jeg si at det ofte går slik, hvis man legger frem saken på en skikkelig måte - og det virkelig er på kanten.

Hvis det ikke går slik pleier jeg bli drittsur og skjelle dem ut, får da somregel viljen min likevel :oops: Det er sant altså - men jeg gjør det bare når jeg virkelig syns jeg må betale for noe som faktisk ikke er min feil altså. Jeg prøver å være rettferdig - men er litt hissig noen ganger.

Kjekt at det gikk bra var det i alle fall :) et ekstra kryss i taket for telenor. Der er ikke mange av dem :), så de trengs nok sårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...