Gå til innhold

En annerledes måte å feire jul på


Starstruccck

Anbefalte innlegg

Jeg kommer fra utlandet, og har ikke så mye familie her i Norge. Når jula kommer, pleier det bare å være meg, mamma, min bror og stefar som feirer jul sammen. De andre familiemedlemmene som bor i Norge, feirer dessverre ikke jul (men kommer på middag 1 og 2 juledag). Jeg har ofte hatt en følelse av at jeg er så flau over dette. Føler alle andre er kjempemange på julaften, og blir jeg litt lei meg rett og slett. men samtidig blir jeg sint på meg selv, fordi mamma gjør alt hun kan for at jula skal bli fin for oss ungene.

jeg har en kjæreste som har en stor slekt (han er norsk), og de er veldig mange i jula. Syns derfor det er veldig flaut å fortelle han hvordan jeg feirer jul, og jeg pleier å lyve og si at vi skal til min onkel (etc) på julaften, for at det skal virke som om jeg også skal noe staselig.

Jeg har skikkelig skyldfølelse for at jeg føler en slik skam over dette:( Spesielt siden jeg har lyvd osv til kjæresten min og venner. Hva syns dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg synes ikke det er noe å være flau over, bortsett fra at du har løyet om det.

Vi er forresten bare to i år, tre med hund.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har det bra sammen med din mor, bror og stefar, og dere har en fin julefeiring (Du sier selv også at din mor gjør alt for at jula skal bli bra), så syns jeg ikke du skal tenke på hvordan andre feirer jul VS dere.

Er nok mange som feirer jul 3-4-5 stk sammen (I min familie er det meg, 2 søsken, mor og far, og vi har alltid hatt det koselig sammen:) ).

Blir ikke bedre av å lyve om det, så si det som det er neste gang det dukker opp når du snakker med kjæresten. Kanskje prat med han om hvordan du føler det, at han har en 'større' feiring enn deg?:)

Jeg syns det viktigste er at dere som familie har en fin feiring. Og ikke basere seg på hvor mange dere er. Er jo også koselig å ikke være så veldig mange, slik at alle får tid til hverandre:) GOD JUL!

Edit: Skrivefeil.

Endret av teatimee
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 20 år og "etnisk norsk" eller hva det nå kalles, har bestandig feiret julen med kun "kjernefamilien", altså mor, far og søster. Dette har egentlig bare vært vår tradisjon, med ganske få unntak. Så jeg tror ikke det er så unormalt som du kanskje tenker å feire jul uten hele slekta!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut får meg at du har en super julefeiring:) hvor mange man er er vel ikke så viktig... Vi er mange noen år, får noen år. Vi har vanlig julemiddag og det er det. Jeg er veldig fornøyd med det. Kjærsten din er sikkert intresert i hvordan du feirer jul uansett hva du gjør i julen. Innviter han en av dagene da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la oss si at dere til sammen er 2.. hvor er problemet? Hvis du sier til alle STOLT at du feirer jula med den lille familien som du elsker kjempe mye, stolt og hodet hevet, så kommer ikke folk til å bry seg. Det hadde jeg aldri gjort ihvertfall.. Vær sikker, og ikke bry deg, du kommer ikke langt med løgnen din heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 20 år og "etnisk norsk" eller hva det nå kalles, har bestandig feiret julen med kun "kjernefamilien", altså mor, far og søster. Dette har egentlig bare vært vår tradisjon, med ganske få unntak. Så jeg tror ikke det er så unormalt som du kanskje tenker å feire jul uten hele slekta!

takk for svar:) jeg har vel kanskje bare innbilt meg at alle har en gigantisk slekt, og unngått tanken på at mange familier er små!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også liten familie og feirer jul med mor, far, bror og barn. Jeg har heller ingen annen familie som kommer de andre juledagene. Det går helt fint det. :) Jeg kjenner mange som er færre også. De gangene jeg har feiret julaften med andre, store familier føles det litt feil faktisk, siden jeg ikke er vant til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingenting å være flau over. Da jeg var barn så feiret jeg kun med en forelder siden den andre var død. Vi hadde jo familie, men de bodde veldig langt unna.

Som voksen så har jeg feiret med mann og barn samt min forelder. Utrolig fine juler. Det er ikke antall mennesker som teller, men at man har det fint med de som er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen ganger feiret Jul med familien i Tromsø og da har vi bare vert 3. Synes ikke det har vert noe som helst stusselig.

I år blir det feiring med mamma i Bergen og da bli vi 8 stk som jeg synes kanskje er litt mange...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er en familie på 5, og vanligvis er det bare oss. bortsett fra annethvert år da bestemor er på besøk... så det er ikke så unormalt trur jeg. Blir nok flere folk da jeg og søsknene mine fyller opp plassen med kjærester og barn etterhvert da. Blir nok enklere å få jula litt mer sånn som man vil når man får familie selv. Når jeg får hus og barn selv har jeg veldig lyst til å invitere til julefeiring der. Men nå blir det bare hos mine foreldre eller kjærestens, og der er det ikke så mye man skulle ha sagt, siden det er vi som blir invitert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Jeg feirer sammen med min gamle far og den ene sønnen min. Skulle selvfølgelig ønske meg at det var annerledes, men tenker at det viktigste er å kose seg sammen, uansett hvor mange eller få man er på juleaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så mye press det er på alt i jula. Har følt litt som deg, TS, at "alle andre" feirer jul med perfekt bordekning, hundrevis av gaver under treet og haugevis av familie på julaften som alle går overens med hverandre.

Her varierer det veldig hvor mange vi er. For 2 år siden var vi vel en 8 stk. I fjor var det bare meg, mamma og pappa. Koselig er det uansett! Og maten er jo kjempegod. Synes ikke du skal føle at du trenger å pynte på virkeligheten din. Du har jo faktisk familie å feire med, og som andre sier her er det nok mer normalt enn du tror å være "bare" kjernefamilien på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest badeand1

I år er det bare meg, mamma og bestemor som feirer julaften. Syns det er mer koselig enn å ha en drøss med folk. Så du er ikke aleine om å feire jul med få folk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

takk for svar:) jeg har vel kanskje bare innbilt meg at alle har en gigantisk slekt, og unngått tanken på at mange familier er små!

Det er slik julaften blir fremstilt på TV og reklamer.

Her er det bare meg og mannen min på julaften.

Om vi er hos pappa så er det oss to pluss pappa og hans kone.

Har egentlig aldri opplevd at vi er så mange på julaften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...