Gå til innhold

plasttre vs ekte juletre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hva pleier dere å ha? pleier dere å ha plasttre, eller ekte? om dere har ekte, har dere vanlig gran, eller edelgran?

vi har en liten "diskusjon" på gang her, jeg vil ha edelgran, mannen vil ha plast. vi har variert mellom edel og vanlig gran de andre årene, men mannen syntes det er så dyrt med noe som dør etter noen uker. :gjeiper: mye kjekkere å kjøpe et tre til 3-400 kr, som ikke drysser, og varer år etter år mener han. jeg syntes det er utrolig koselig med både lukta av ekte tre, og at man ser at det er ekte, ikke plast. (den kan jo forsåvidt han se også, derfor vi har hatt ekte hver gang).

så, hva har dere, og hva er dere mest fornøyd med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dytt. :)

obs, ikke anonym lengre gitt. :gjeiper: får håpe mannen ikke snoker her da, han vet nicket mitt. ;) blir sikkert kjempefornøyd med kommentaren: de på kvinneguiden sa.. :gjeiper: (hehe, neida, skal ikke dra den). med mindre alle her har plasttre da, da sier jeg ikke noe om tråden. :ler:

Endret av Namine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har plasttre. ;)

Jeg vet det er fyfy i visse kretser med mindre man har ekstrem allergi mot gran. Hos oss er det et ørlite snev av allergi, men ikke verre enn at vi hadde tålt et ekte tre i et par uker.

Fordelene med plasttre er i våre øyne:

- Billigere på sikt (kjøpte et plasttre til 800 kr for å få et vi syntes var fint nok)

- Slipper å låne bil bil for å få fraktet et ekte tre hjem (vi har liten bil uten takgrind, ingen sjans for å få treet hjem alene)

- Slipper grannåler på golvet

- Slipper å bruke masse energi på å få treet til å stå beint (har traumatiske minner om voldsomme "prosjekt-få-juletreet-til-å-stå-pent-i-foten-sin" fra oppveksten der humøret dalte i takt med barnålene mens noen krøp rundt på alle fire under treet for å få det på plass, med øksa klar for å gjøre stammen tynnere)

- Slipper å lure på hva vi skal gjøre med treet etter jul

Jeg synes det er koselig med ekte tre, men synes også det er koselig med plast så lenge det ser noenlunde ekte ut. Jeg var intens motstander av plasttre da mine foreldre kjøpte det for første gang da jeg var ung voksen og hjemme på julebesøk. Men etter ei jul eller to så var jeg blitt glad i plasttreet også, og i eget hus har jeg alltid hatt plast. Granbarlukta får vi av noen granbarkvister som vi får plukke med oss gratis fra juletreselgere om vi vil, men jeg synes det kun lukter jul de første timene og så er lukta uansett borte.

Så nå sitter jeg her og ser på vårt nypyntede plastjuletre og har skikkelig julestemning i stua. :jepp:

Lykke til med juletrevalg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjelledelgran:) her i området er det selgere fra Hallingdal som selger og de borer et hull i stammen og så setter man det i en slik "rett i foten"-juletrefot. Helt genialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar ab 3! :)

ja, det der er vel omtrendt det mannen sier også. :fnise: det er ikke det at det er noe galt i plast, men de plasttrærne jeg har sett, ser så.. plast ut. :gjeiper:

men det kan jo være at vi har sett på feil type tre? de vi har sett, har kostet alt mellom 3-500 kr, og har ikke vært spesielt pene. eller, de har i alle fall ikke sett veldig ekte ut. og jeg også har vokst opp med ekte tre, så for meg er det ikke vanlig med plast. :gjeiper:

men tusen takk igjen, vi får prate å tenke litt til, selv om vi må få kjøpt nå straks. :)

tusen takk for svar ab 4!

det hørtes jo veldig kjekt ut! vi har en sånn supergrip (er det det den heter tro?) juletrefot, så er i grunn ikke store justeringene som skal til før det står rett her heller. :)

Endret av Namine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det plastre grunnet allergi.

Men har kjøpt et tre til 2000 kr, da jeg ønsker at det skal se penest mulig ut. Det ble kjøpt på fagmøbler. Og jeg får masse skryt av treet mitt hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest just words

Det er mange år siden jeg hadde et tre inni i min egen stue, men i år skal jeg feire i barndomshjemmet, der er plastre fy fy, og noe jeg egentlig er enig i når en først skal ha tre. Men så er opprinnelsessted mitt fra ”midt uti bushen” også, så der er det bare hjemme hogst som duger, det ender stort sett med at det blir hogget i skumrings øyenblikket, så resultatet har variert noe om jeg husker rett. Et år kjøpte vi tre, bare det var som å banne i kirken for enkelte familie medlemmer. For oss betyr vist tradisjon tro mer enn noe behagelig å hvile øynene på. For meg så er edel gran finere enn plastre,dog varierer det sikkert. Men igjen har jeg ikke brydd meg så mye de siste årene så kanskje jeg ikke rette personen til å utale meg, men av og til kan man bare ikke la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe tre her fordi kattene klatrer i det og river ned pynten. Jeg er allergisk mot vanlig gran, så ville nok valgt edelgran om det ikke var for kattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har vi plast for første gang. Kjøpte et til 2000, som har "ordentlige" barnåler av plast, ikke bare de strimlene, for det synes vi ikke er så fint. Vi har pyntet det allerede, og det ser kjempefint ut. Selv min i utgangspunktet skeptiske mann er fornøyd :)

Vi har plasttre nå mest på grunnen av alle innsektene som kravlet rundt (etter å ha bodd i treet), dryssingen, og at det er deilig å slippe og måtte tenke på å kjøpe juletre hvert år. Det er en grunn til men...jaja, jeg er jo anonym så :P Min svigerfar har snilt nok ordnet tre til oss hvert år og i beste mening, men jeg synes liksom ikke det blir like koselig med et tre med 5 grener på hvor resten bare er stamme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha edelgran..men så syns jeg at det er så koselig å dra på julehandel og leite etter det perfekte treet da, er noe av julesjarmen det og synes jeg..har kattunge, blir litt leiking med pynten, men det går som regel bra..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes absolutt edelgran er finest! Når mannen og jeg skal finne tre(har ikke tre nå siden vi ikke er hjemme i jula) ser jeg for meg at han kommer til å nekte at vi skal bruke mange hundre på edelgran når vi kan finne vanlig gran gratis i foreldrene sin skog:P treet er veldig viktig for meg og ser for meg at jeg må lete i mange måneder. Er heller ikke særlig begeistret for gran. Men, så er jo ikke dette det viktigste:-/ må prøve å ikke henge meg opp i slikt!

Syntes plast er ett veldig godt alternativ. Du sparer jo inn det etter hvert. Men jeg ville nok lagt på en null på de 3-4 hundre om du skal ha noe som kan se litt ekte ut. I hvert fall brukt 2000 på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos foreldrene mine har det variert, men de siste årene har det stort sett vært ekte tre. I år skal jeg feire med samboeren min, og vi hadde i utgangspunktet tenkt å ha edelgran, men det ble litt dyrere enn vi hadde tenkt oss. Der foreldrene mine bor, koster en edelgran 600 kr. I Oslo, en plass de selger juletrær rett ved der jeg bor, koster edelgran i den høyden vi vill ha, nesten en tusenlapp... Kan hende de har andre priser andre plasser i oslo, men vi har ikke bil, og det er uaktuelt å ta det på trikken :fnise: så da blir det plasttre i år. Heldigvis har vi et fint plasttre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal jeg ha ordentlig, stort juletre, vil jeg ha det ordentlig, altså ekte. Men det har vi ikke plass til, i tillegg har vi fugler som ikke tåler gran (de er ute av burene og flakser rundt stort sett daglig)

Så inntil videre har det vært et godt, gammelt plasttre jeg har hatt siden jeg var liten. Og det er SKIKKELIG plast! Men og i bordstørrelse.. I tillegg blir det nostalgisk å ha samme tre som jeg og søs hadde på barnerommet for 25 år siden :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha plast i år. Jeg er allergisk mot ekte, ikke veldig, så hadde sikkert holdt ut, men får rett og slett litt noia av å tenke på alle de allergenene og småkrypene inn i huset. ;) Redd for å trigge allergi hos sønnen min også. Sikkert litt ekstremt, men blir sånn av å ha vært plaget av allergi (mot andre ting) i alle år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skal absolutt ha furutre, men jeg syns de er grusomt stygge. Har alltid hatt grantre, men etter at vi flyttet inn i eget hus, så har det blitt plast. Det er bare oss to, og vi er ikke hjemme på julaften, så jeg syns det er bortkasta penger å kjøpe et tre som ikke blir "brukt" på julaften. Finnes veldig mange fine plasttrær. Jeg har kjøpt mitt på Europris, og er fornøyd med det. Så får vi heller gå tilbake til edelgran (nydelig!!) når vi en gang får barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg et plasttre som ser ekte ut (ja, det finnes) av flere forskjellige grunner. At treet har tjent seg inn i løpet av noen år er en. Dryssing av barnåler er en. Insekter er en. Slipper å stresse med å finne juletre hvert år er en. Allergivennlighet er en. Slippe å kvitte seg med det etter jul er en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...