Gå til innhold

Likningsverdi bolig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For 2011 hadde jeg likningsverdi på bolig på kr 628 000, ca 25% av boligverdien. Synes å huske %andelen ikke skulle overstige 30%.

Nytt skattekort for 2012, og der er likningsverdien kr 750 000. Økning på kr 122 000. Seriøst? Kan det stemme?

Jeg bor i Stavanger der boligprisene er rimelig høye og økning på verdi siste 5-10 åra har skytt i taket, men allikevel.. Jeg hadde megler verdivurdering i fjor, siden det var nytt med likningsverdi på bolig i forbindelse med skattekort, og 628 000 sa meg ingenting dengang.

Men bør jeg nå hente inn ny verdivurdering for å få verifisert skatteetatens verdistigningsprognose på min bolig for 2012? Eller kanskje økningen er innen rimelighetens grenser. Betalte kr 2000 sist for megler, syntes det var noe dyrt da...

Hvor stor økning har dere fått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge ligningsverdien er innenfor 30% av boligens verdi, har skatteetaten sitt på det tørre. Du har sikkert selv en formening om hva verdien på boligen din er, og kan vurdere den opp mot det som er ført opp som ligningsverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jo ut som du nå har en likningsverdi på ca 30% og da får du ikke redusert likningsverdien.

Forøvrig må man ikke innhente takst for å få nedsatt verdien, men du kan henvise til liknende salg i området den siste tiden.

Og så lenge du har mer enn 30% belåning går jo regnestykket i null. Dessuten må du ha mer enn 700 000 i formue før du får formuesskatt som kun er på 1,1 promille av det overstigende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jo ut som du nå har en likningsverdi på ca 30% og da får du ikke redusert likningsverdien.

Forøvrig må man ikke innhente takst for å få nedsatt verdien, men du kan henvise til liknende salg i området den siste tiden.

Og så lenge du har mer enn 30% belåning går jo regnestykket i null. Dessuten må du ha mer enn 700 000 i formue før du får formuesskatt som kun er på 1,1 promille av det overstigende.

Formueskatten er på 1,1% av overskytende (ikke promille)

Jeg er satt opp på en økning på 15% på min bolig.

Med de prisstatistikkene, som nå blir lagt til grunn, tror jeg vel at det er ganske riktig i mitt område.

Forøvrig, er bolig veldig lavt beskattet i Norge etter min mening.

Man kan jo nærmest trylle bort store bankinnskudd ved å investere i bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tanken at om belåningsgraden er innenforbi 30% så går regnestykket opp i 0, så betyr det at når min gjeld er mindre enn 30% av boligens verdi, eller helt nedbetalt, så må jeg skatte for de 30% allikevel. Alså, det lønner seg ikke å nedbetale boliglån mer enn til 30%? Man får jo også lavere skattetrekk om man har høyere gjeld enn boligens likningsverdi.

Har sett i andre tråder her på KG at meningen har vært at det vil alltid lønne seg å nedbetale gjeld, men vil det alltid lønne seg å nedbetale all bolig-gjeld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tanken at om belåningsgraden er innenforbi 30% så går regnestykket opp i 0, så betyr det at når min gjeld er mindre enn 30% av boligens verdi, eller helt nedbetalt, så må jeg skatte for de 30% allikevel. Alså, det lønner seg ikke å nedbetale boliglån mer enn til 30%? Man får jo også lavere skattetrekk om man har høyere gjeld enn boligens likningsverdi.

Har sett i andre tråder her på KG at meningen har vært at det vil alltid lønne seg å nedbetale gjeld, men vil det alltid lønne seg å nedbetale all bolig-gjeld?

Det vil alltid lønne seg å betale ned boligjeld.

Men ellers tror jeg du misforstår nesten alt.

Les tråden nøyere.

Du har jo bunnfradrag i formueskatt og formueskatt er jo bare på 1,1%...osv

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...