Gå til innhold

Endre planer på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du har ikke barn du...?

Det er ikke slik at alle skal ta hensyn, jeg skjønner godt TS og synes absolutt ikke at det er urimelig, hun burde ikke spørre engang, når man får så dustesvar som dette.... :kjefte:

Jo, dette har en allerede vert gjennom, og en har familie og venner i nøyaktig samme situasjon som trådstarter. Ikke tro at jeg henter mine meninger fra tynn luft!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

du får betale hotell da vet du. er det mulig å være så egoistisk som deg?

• Liker 3
Skrevet

Jeg syntes det er trist at små barn skal få så stor kontroll over sine foreldre, at alt må innrettes etter de. Et barn på 4,5 mnd vil jeg ikke tro har fått en fast rutine - og sover slik som nå særlig lenge. Så små babyer forandrer søvnmønster ofte. Det kan like gjerne gå bra frem til juleaften hjemme, og plutselig bli skriking ingen - selvom dere er hjemme.

Jeg syntes det er ikke er fint å avlyse pga. søvnrutiner, når barnet er rimelig nyfødt. Jeg vil heller tro at årsaken til at barnet sover dårlig borte, er fordi du selv blir stresset på dette med søvn. Babyer merker det med èn gang.

Det er jo en omveltning å få barn, og ting må selvsagt leggers til rette - men det er jo ikke en party julefeiring det er snakk om. Det er snakk om en rolig julefeiring hos svigerforeldre.

• Liker 10
Skrevet

hvor mange ganger ammer du om natten egentlig da? jeg er ofte oppe noen timer om natta, evt står veldig tidlig opp, holder ikke på å gå under fordet.. + at hos svigers kan vel de ta ungen litt på morgenen så du får sove litt ekstra?

Gjest Annaires
Skrevet

Du vil nok enda oppleve noen netter hvor ungen vil ha mat... Uavhengig av om dere er borte i julen eller ikke...

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det vil være uhøflig å melde avbud nå.

Jeg ville tatt med meg mest mulig av det babyen er vant med å ligge i. Har han feks en sovebag til vognen kan det være lurt å la han sove i den. Ta med samme dyne og tepper som han bruker og har brukt en stund. Ikke skift til nytt sengetøy. La det være litt kjente lukter på dem.

• Liker 3
Skrevet

Bullshit. At du har hatt barn med godt sovehjerte fra de var små betyer ikke at alle babyer sover godt hvor som helst om de vennes til lyder som du skriver. Jeg trodde det selv helt til snuppa kom. Tro meg, det funket ikke.

Da er det nok du som har ødelagt ungen din. Hvor stille tror du det er inne i livmoren?

• Liker 2
Skrevet

Jeg syntes det er ikke er fint å avlyse pga. søvnrutiner, når barnet er rimelig nyfødt. Jeg vil heller tro at årsaken til at barnet sover dårlig borte, er fordi du selv blir stresset på dette med søvn. Babyer merker det med èn gang.

:jepp:

Skrevet

Skal dere sove der om dere drar? Kan dere ikke bare legge barnet i den tiden dere ville gjort hjemme og la han sove natta gjennom, da?

Skrevet

Takk for masse gode innspill!

Det blir nok til at vi drar nedover julaften morgen og ser etter første natten om vi drar hjem igjen da eller blir en natt til :)

Ringte med svigermor og forklarte situasjonen, hun foreslo at de kunne komme oppover, men da hadde jo vi allerede bestemt at vi forkorter oppholdet litt. Hørtes ut som om hun ble veldig glad av og høre det :)

Så da blir det og krysse fingrene for at han sover selv om han er borte, skal prøve og forholde meg rolig under leggingen, kan være noe i det du skriver Myrtel!

• Liker 3
Skrevet

Det blir nok til at vi drar nedover julaften morgen og ser etter første natten om vi drar hjem igjen da eller blir en natt til :)

Ringte med svigermor og forklarte situasjonen, hun foreslo at de kunne komme oppover, men da hadde jo vi allerede bestemt at vi forkorter oppholdet litt. Hørtes ut som om hun ble veldig glad av og høre det :)

Så da blir det og krysse fingrene for at han sover selv om han er borte, skal prøve og forholde meg rolig under leggingen, kan være noe i det du skriver Myrtel!

Så bra!

Det var akkurat dette jeg skulle foreslå også. :ler:

Lykke til! :)

Skrevet

Ja, jeg snakker av erfaring - samtidig som jeg vet dette stemmer for mange andre også. Det er så lett å bli stressa i en situasjon der man ønsker/håper at alt skal gå bra. Skriker babyen om natta, og man er hos andre - er det jo normalt å føle på at dette ikke er ok, og stresse seg opp selv. Så reagerer babyen med å hyle enda mer.

Jeg vil anbefale at du nevner din bekymring under kveldstellet til dine svigerforeldre. Si du er bekymret for at babyen skal skrike/gråte på natta og vekke de.... Da vil du garantert få til svar at det ikke gjør noe....og da blir du sikkert roligere på natta hvis det skjer også...Tenk på at de "overlever" en time med hyl på natta fra et nydelig barnebarn :rodmer:

Skrevet

Barn sover godt hvor som helst, om de læres opp til det fra de er små. Små babyer blir var for lyder, lukter ol om foreldrene passer på at det alltid er stille rundt de små, går på tå hæv for å ikke vekke osv. Kjenner flere som kobler ut ringeklokken, telefonene ol når den lille skal sove, og det har resultert i at barna sover utrolig dårlig om det er lyder rundt de.

For noe sprøyt. Årsakssammenhengene går oftest motsatt vei av hva du beskriver her.

• Liker 1
Skrevet

Høytider med liten baby har vært forholdsvis styrete og hektisk med begge mine små. Mye nattevåk, amming og rutiner som blir ødelagt. Men jeg kunne aldri tenke meg å la være å reise hjem til nærmeste familie/få masse besøk likevel. Disse våkenettene er jo faktisk en veldig liten del av livet (jeg er midt oppi periode nummer to nå), det å være sammen, og ikke minst for familien å være med den lille den korte tiden den er baby, er gull verdt. Når vi kommer hjem igjen/gjestene drar kommer rutinene på plass igjen etterhvert.

Når det er sagt, så ga jeg og mannen beskjed til alle leire i fjor om at vi kommer til å feire jul hjemme i eget hus i årene framover (mens barna er små). Og alle som vil er hjertelig velkommen til oss, men vi orker ikke å reise i jula på en stund.

Flott at du tar sjansen på å dra, det blir sikkert koselig. Og familen kan passe baby på morgenen så dere kan få sovet ut litt. Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Tykkjer det høyrast uhøfleg ut, ja! Gjer det noko med ei dårleg natt, då? Slik er det å ha ungar, dei søv ikkje alltid så bra! Så kan du sikkert få svigers til å passe ungen eit par timar på dagtid så du og mannen får slappa av/sovi litt.

Skrevet

himmel her var mange negative innlegg.

Forstår deg godt! Alle mine barn har vært et helvete med soving. Hvis jeg hadde lyktes i å etablere gode soverutiner allerende fra 4-5 mnd alder, da hadde jeg gitt en lang bæng i hele jula!!:)

Hvis svigerforeldrene dine også sleit med søvn i småbarnsperioden, er jeg sikker på at de forstår. Hvis de derinot var velsignet med små smørbukker som bare gulpet og sov fredelig mellom puppestoppene - da kan du nok neppe vente særlig forståelse.

Og: ja; når man har en liten baby i hus, så er det på en måte verdens navle den tiden det varer. Det er normalt. Andre får ergre seg så mye de vil, bare å drite i det. Når man sover normalt igjen, kan man gjenoppta vanlig sosial omgang.

Skrevet

Forstå jeg dette riktig? Hun ble glad for at dere forkorter oppholdet? I så fall forstår jeg jo hvorfor du blir stresset!

Skrevet

Jeg har vært helt nazi på rutiner når de først har blitt etablert, og vært "livredd" for å "fucke up" noe i forbindelse med det. Så jeg forstår deg. Men, jeg hadde aldri i utgangspunktet sagt ja til å overnatte borte med en 4 mnd gammel baby, men nå når du først har gjort det, syns jeg det blir feil å avlyse.

Skrevet

Forstå jeg dette riktig? Hun ble glad for at dere forkorter oppholdet? I så fall forstår jeg jo hvorfor du blir stresset!

Jeg tolket det innlegget som at svigermor følte seg forpliktet til å tilby at de kom oppover til julefeiringen, men at hun ble glad for at ts og familien kom nedover til dem som avtalt, selv om det kanskje blir et kortere opphold.

Jeg synes det er flott at ts og mannen har tatt den avgjørelsen. Det bør ligge veldig tungtveiende grunner bak avlysning av julefeiring på så kort varsel (både pga innkjøp og planlegging og forventninger hos dem man skal være hos), og søvnvanene til en baby er ikke tungtveiende nok i mine øyne. Som andre har sagt før: Søvnvanene kan endre seg fort på den alderen.

Skrevet

Barn sover godt hvor som helst, om de læres opp til det fra de er små. Små babyer blir var for lyder, lukter ol om foreldrene passer på at det alltid er stille rundt de små, går på tå hæv for å ikke vekke osv. Kjenner flere som kobler ut ringeklokken, telefonene ol når den lille skal sove, og det har resultert i at barna sover utrolig dårlig om det er lyder rundt de.

Mine barn har vært vant til høye lyder fra de kom ut av magen, og har et fantastisk godt sovehjerte. Det handler litt om hvaman gjør det til, og blir mor litt ekstra var når hun ikke er hjemme selv vil den lille merke dette og bli ekstra urolig. Foreldre må lære seg å slappe av litt mer, og venne de små til andre ting enn bare den trygge havnen hjemme.

Men du kan snakke med svigerforeldrene dine, forklare de situasjonen. Godt mulig de ser på deg som litt hysterisk, men da får du bare akseptere at de gjør det. Jeg mener man strekker seg litt lengre rundt juletider, og syns det er helt forferdelig om hans foreldre skla måtte kjøre i 2,5 timer for at du skal slippe litt uro på natten. Skal de overnatte burde der latt de få deres seng, er i alle fall det jeg hadde gjort.

ROTFL :skratte:

Kjære deg. Selv om ditt barn fungerte på den måten så betyr det ikke at alle gjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...