Gå til innhold

Endre planer på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har egentlig planlagt og dra til mine svigerforeldre lille julaften og bli til 2. dag, men nå har det seg sånn at vi/jeg har endelig fått innført gode soverutiner på lillegutt (4,5 mnd) og han sover nå igjennom natta uten pupp i tillegg til at han sover gode dupper på dagen. Dette er fortsatt relativt ferskt og jeg er redd for om vi drar bort i jula vil han gå tilbake til gamle "uvaner" Han sover alltid veldig dårlig borte...

Hos svigers er det bare de to + eldste bror til mannen, og de bor "bare" 2,5 timer unna. Er jeg urimelig som ønsker at de kan komme hit og feire med oss? Vi har dog ikke noe gjesterom til de så de må enten sove i stua eller kjøre hjem igjen på kvelden...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du er urimelig.

Hvorfor skal hele verden ta hensyn til deg bare fordi du har barn? Å få barn har en del konsekvenser, leve med det!

• Liker 20
Skrevet

Jeg tenker at ungen sikkert sover like godt borte, og om det blir litt kluss med søvnen løser det seg nok når dere kommer hjem igjen. Slitsomt for dem å skulle kjøre hjem igjen på julaften, evt måtte sove på stua. Syns dere kan reise til dem.

• Liker 15
Skrevet

Det er fullt lovlig å ombestemme seg! De MÅ jo ikke komme til dere, men velge å bli hjemme så det er ingen tvang.

Skjønner godt at dere ikke vil ødelegge de nye soverutinene. Kan dere ikke ta en dagstur på enten julaften eller 1. dag? Eller hva med å ringe og snakke med svigermor? Hun har jo selv hatt små barn og har vel ikke glemt hvordan det var.

Lykke til! :)

Skrevet

Så tett opp til julaften så synes jeg egentlig det er urimelig. De begynner sikkert å nærme seg klare til selskap, har kanskje kjøpt mat, har helt sikkert lagt planer tilpasset at dere skal være der frem til 2.dag og er generelt "klare" for jul og gjester hjemme hos seg. Når dere i tillegg ikke har soveplass så blir det jo ekstra tungvindt for dem å dra til dere.

Går selvfølgelig an å ta en telefon og høre, men her hadde jeg ikke nølt et sekund med å ta et nei for et nei, og hadde også tatt enhver tvil/nøling som nei, for svigers sin skyld.

• Liker 13
Skrevet

Ja det er urimelig av deg. Skal de altså sove på hver sin sofa i stuen? eller kjøre 2,5 time til dere og 2,5 time tilbake igjen sent om kvelden? Kun fordi du har en baby på 4,5 mnd som nettopp har sovet natta gjennom? Er sikker på at hvis du legger han som vanlig hos dine svigerforeldre så sover han normalt der også. Og du har ingen garanti for at babyen sover regelmessig enda heller.

Siden de bor "bare" 2,5 time unna som du sier er det jo ikke problem for dere å kjøre hjem på 1 juledag hvis han ikke vil sove og er urolig og sutrete.

La oss snu det på hodet, hvis det var dine foreldre hadde det vært aktuelt for deg da å endre julen på grunn av dette?

• Liker 13
Skrevet (endret)

La oss snu det på hodet, hvis det var dine foreldre hadde det vært aktuelt for deg da å endre julen på grunn av dette?

Hvorfor går du ut ifra at det har noe med å gjøre at det er svigerfamilie? Ikke alle har et dårlig forhold til svigerfamilien sin eller favoriserer sin egen familie.

Ungen vår sover ikke godt borte og er veldig var på endringer.

Endret av Piri Formis
Skrevet

Ja, du er urimelig.

Hvorfor skal hele verden ta hensyn til deg bare fordi du har barn? Å få barn har en del konsekvenser, leve med det!

Fair enough :)

Det er fullt lovlig å ombestemme seg! De MÅ jo ikke komme til dere, men velge å bli hjemme så det er ingen tvang.

Nei, og det er derfor jeg skrev det slik også, de kan selvfølgelig feire hjemme, jeg krever på ingen måte at de kommer hit.

Ja det er urimelig av deg. Skal de altså sove på hver sin sofa i stuen? eller kjøre 2,5 time til dere og 2,5 time tilbake igjen sent om kvelden? Kun fordi du har en baby på 4,5 mnd som nettopp har sovet natta gjennom? Er sikker på at hvis du legger han som vanlig hos dine svigerforeldre så sover han normalt der også. Og du har ingen garanti for at babyen sover regelmessig enda heller.

Siden de bor "bare" 2,5 time unna som du sier er det jo ikke problem for dere å kjøre hjem på 1 juledag hvis han ikke vil sove og er urolig og sutrete.

Vi var hos de forrige uke, men måtte dra hjem etter to dager da jeg var helt utslitt etter at han hadde grått en time etter amminger begge nettene.. (Dette skjer hver gang vi er borte, han roer seg tydeligvis best hjemme) Er på bakgrunn av disse episodene at jeg helst ønsker og bli hjemme.

Hvis det var mine foreldre hadde jeg i hvert fall ikke dratt, er litt tøffere til og si i fra når det gjelder de! Ønsker ikke og tråkke svigermor på tærne eller bli sett på som en fæl svigerdatter, men må si jeg gruer meg til nettene...

Skrevet

Jeg hadde nok ikke avlyst på grunn av noe slik når det er under en uke til julaften. Men kanskje dere kan dra hjem førstedag, dersom barnet sliter med å sove?

Gjest Nuppdupp
Skrevet

du får bli hjemme med barnet mens han drar.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor går du ut ifra at det har noe med å gjøre at det er svigerfamilie? Ikke alle har et dårlig forhold til svigerfamilien sin eller favoriserer sin egen familie.

Ungen vår sover ikke godt borte og er veldig var på endringer.

Ok. His du har et godt forhold til dine svigerforeldre så er det fint, men hvis du ser alle svigerstrådene her inne så er det ikke rart jeg og andre trekker slike slutninger.

Du har tydeligeligvis vist en stund at din lille pode sover dårlig borte så hvorfor avtale et slikt besøk i utgangspunktet? For så å ville endre dette rett før jul når besteforeldre gleder seg til jul med lille barnebarnet sitt og dere? Og sikkert har handlet inn og forberedt seg på besøk til 2 juledag. Og så vil du at vi her inne skal si om du er urimelig eller ikke, hvis alle sier du ikke er det vil du da avlyse? hvis alle sier at du er urimelig, vil du dra da? Og hvorfor spiller det noen rolle hva vi mener? Det er du som til syvende og sist må ta valget på egen hånd.

Har du spurt hva mannen din synes om dette? Og om han er ening i at dere skal være hjemme?

• Liker 10
Skrevet

Ønsker ikke og tråkke svigermor på tærne eller bli sett på som en fæl svigerdatter, men må si jeg gruer meg til nettene...

Få din mann til å ringe sin mor. Få din man til å fortelle at dere gleder dere til å komme. Få din mann til å fortelle om at knøttet sover fint hjemme og at dere er spendt på om det holder seg på bortebane. Få din mann til å ta seg av ungen etter du har ammet på natten.

Kort og godt, få satt i gang forståelse for samspill og drift av en familie, slik ting må være for fungere. Se til at ungen kan grine av full hals, om natten, hos svigers, uten at foreldrene til knøttet skal føle at det forstyrrer alle andre. Har du flaks og har en superduperfantastisk bestemor til knøttet, eller bestefar i disse likestillingstider, så kan det hende vedkommende mer en gjerne tar jobben med å roe ned knøttet på natten. Uansett, oppegående besteforeldre vet at knøtt lever livet etter egen vilje og at det er knøttene en tar hensyn til. Mens voksne tar hensyn til voksne og reiser dit det er sengeplass til alle.

Dagens visdomsord: Snakk om det.

• Liker 7
Skrevet

Jeg foreslår å reise til dem tidlig julaften morgen, overleve én kjip natt, og reise hjem igjen første dag.

Har dere sagt dere skal komme, så kommer dere, med mindre det er noe akutt. Søvnvaner er ikke akutt.

• Liker 12
Skrevet

Barn sover godt hvor som helst, om de læres opp til det fra de er små. Små babyer blir var for lyder, lukter ol om foreldrene passer på at det alltid er stille rundt de små, går på tå hæv for å ikke vekke osv. Kjenner flere som kobler ut ringeklokken, telefonene ol når den lille skal sove, og det har resultert i at barna sover utrolig dårlig om det er lyder rundt de.

Mine barn har vært vant til høye lyder fra de kom ut av magen, og har et fantastisk godt sovehjerte. Det handler litt om hvaman gjør det til, og blir mor litt ekstra var når hun ikke er hjemme selv vil den lille merke dette og bli ekstra urolig. Foreldre må lære seg å slappe av litt mer, og venne de små til andre ting enn bare den trygge havnen hjemme.

Men du kan snakke med svigerforeldrene dine, forklare de situasjonen. Godt mulig de ser på deg som litt hysterisk, men da får du bare akseptere at de gjør det. Jeg mener man strekker seg litt lengre rundt juletider, og syns det er helt forferdelig om hans foreldre skla måtte kjøre i 2,5 timer for at du skal slippe litt uro på natten. Skal de overnatte burde der latt de få deres seng, er i alle fall det jeg hadde gjort.

• Liker 2
Skrevet

Ja, du er urimelig.

Du har ikke barn du...?

Det er ikke slik at alle skal ta hensyn, jeg skjønner godt TS og synes absolutt ikke at det er urimelig, hun burde ikke spørre engang, når man får så dustesvar som dette.... :kjefte:

Skrevet

Jeg synes det er uhøflig å melde avbud nå. Det er julen vi snakker om og vertskapet har sikkert kjøpt inn og planlagt. OG hvorfor kommer du først nå på at du ikke vil - jeg går ut fra at det er lenge siden dere ble bedt og sa ja?

Jeg signerer forøvrig Mor Aase - snakk om det!

• Liker 3
Skrevet

Du har ikke barn du...?

Det er ikke slik at alle skal ta hensyn, jeg skjønner godt TS og synes absolutt ikke at det er urimelig, hun burde ikke spørre engang, når man får så dustesvar som dette.... :kjefte:

Jeg har flere barn og mener også at ikke alt dreier seg rundt små barn og nybakte mødre. Dessuten er dette et åpent diskusjonsforum. Her kan alle spørre og alle svare.

• Liker 5
Skrevet

Du har tydeligeligvis vist en stund at din lille pode sover dårlig borte så hvorfor avtale et slikt besøk i utgangspunktet? For så å ville endre dette rett før jul når besteforeldre gleder seg til jul med lille barnebarnet sitt og dere? Og sikkert har handlet inn og forberedt seg på besøk til 2 juledag. Og så vil du at vi her inne skal si om du er urimelig eller ikke, hvis alle sier du ikke er det vil du da avlyse? hvis alle sier at du er urimelig, vil du dra da? Og hvorfor spiller det noen rolle hva vi mener? Det er du som til syvende og sist må ta valget på egen hånd.

Har du spurt hva mannen din synes om dette? Og om han er ening i at dere skal være hjemme?

Hvorfor vi avtalte? Ja, si det... Det er "deres" tur til og få besøk av oss i år, og igjen turde jeg ikke si nei i frykt for og fornærme svigermor :gjeiper: Jeg hadde på en måte forberedt meg på at par helvetesnetter (og nei, de hjalp ikke til forrige helg, mannen gjorde det selvfølgelig, men de kommenterte ved forkostbordet at han hadde grått. Og greit er det, det er vår unge og jeg forventer ikke at de skal bysse han på natta) Men nå som han har fått så gode rutiner vil jeg på en måte ikke risikere at de går bort...En ting er at han kan få tenner og gråte på natta, men en annen ting er og ta han med bort der jeg vet at han frem til nå har vært urolig på natta... Men nok sove/gråteprat

Ideen med julaften hos oss begynte etter at jeg snakket med ei venninne i går og nevnte at jeg kviet meg for og dra fordi han nå sover så fint hjemme. Hun mente jeg bare kunne invitere svigers opp og da begynte jeg og tenke da...

Mannen likte ideen, men syns som meg at det er dumt at vi ikke har gjesterom til de, og at det kan være i seneste laget og endre dette når det er så kort til jul.

Skrevet

Vi var hos de forrige uke, men måtte dra hjem etter to dager da jeg var helt utslitt etter at han hadde grått en time etter amminger begge nettene.. (Dette skjer hver gang vi er borte, han roer seg tydeligvis best hjemme) Er på bakgrunn av disse episodene at jeg helst ønsker og bli hjemme.

Hvis det var mine foreldre hadde jeg i hvert fall ikke dratt, er litt tøffere til og si i fra når det gjelder de! Ønsker ikke og tråkke svigermor på tærne eller bli sett på som en fæl svigerdatter, men må si jeg gruer meg til nettene...

Men da har dere jo prøvd og vet at det ikke går. Ring og si at du har ombestemt deg etter hvordan det gikk nå siste gangen.

Få din mann til å ringe sin mor. Få din man til å fortelle at dere gleder dere til å komme. Få din mann til å fortelle om at knøttet sover fint hjemme og at dere er spendt på om det holder seg på bortebane. Få din mann til å ta seg av ungen etter du har ammet på natten.

Hvorfor i all verden kan ikke ts ringe svigermor og snakke med henne selv? Hva slags samhold skaper det om all informasjon og kontakt skal gå gjennom mannen?!! Her ringer svigermor til meg og jeg til henne når det er noe, jizzes.

Barn sover godt hvor som helst, om de læres opp til det fra de er små. Små babyer blir var for lyder, lukter ol om foreldrene passer på at det alltid er stille rundt de små, går på tå hæv for å ikke vekke osv. Kjenner flere som kobler ut ringeklokken, telefonene ol når den lille skal sove, og det har resultert i at barna sover utrolig dårlig om det er lyder rundt de.

Mine barn har vært vant til høye lyder fra de kom ut av magen, og har et fantastisk godt sovehjerte. Det handler litt om hvaman gjør det til, og blir mor litt ekstra var når hun ikke er hjemme selv vil den lille merke dette og bli ekstra urolig. Foreldre må lære seg å slappe av litt mer, og venne de små til andre ting enn bare den trygge havnen hjemme.

Bullshit. At du har hatt barn med godt sovehjerte fra de var små betyer ikke at alle babyer sover godt hvor som helst om de vennes til lyder som du skriver. Jeg trodde det selv helt til snuppa kom. Tro meg, det funket ikke.

Skrevet

Det er for sent å melde avbud så tett på julaften. Det vil være fryktelig uhøflig.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...