Viljaa Skrevet 19. desember 2011 #41 Skrevet 19. desember 2011 Som 14-åring er man gammel nok til å vite at stjeling er helt feil. Synes straff er helt på sin plass. 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #42 Skrevet 20. desember 2011 Det er tydelig at de som mener ts er for streng gjerne er blant den yngre garde her på kg. Når det gjelder tyveri så er det viktig at det får alvorlige konsekvenser, som feks ikke å få lov til å gå på ball, for å vise barnet at dette er fullstendig uakseptabele handlinger som faktisk er straffbare.
Gjest grapefrukt Skrevet 20. desember 2011 #43 Skrevet 20. desember 2011 Altså, juleball er en opplevelse for livet. Ja, det er veldig alvorlig å stjele så mye penger... Men jeg synes du burde straffe henne med noe annet. Jeg er sikker på at hun angrer sykt mye på det hun gjorde. Regner med at du og er rundt 14-15 år? Det er nemlig kun da man tror juleball er en opplevelse for livet. Hun angrer sikker "sykt mye", men hennes handlinger må likevel få konsekvenser. 3
olinee Skrevet 20. desember 2011 #44 Skrevet 20. desember 2011 Jeg lurer litt på grunnen til at hun tok disse pengene. Var det fordi hun ville ha en ny bukse? Eller fordi hun hadde lånt penger av noen skumle mennesker litt tidligere, som var tilbøyelige til å bli skikkelig kjipe dersom hun ikke betalte tilbake? Dersom det er av grunn nummer en, mener jeg det er helt på sin plass å ikke få gå på ball. Hun kommer nok til å forbanne deg ei god stund, men som 14-åring er hun gammel nok til å forstå at man ikke stjeler, og at det får konsekvenser. Dersom det er av grunn nummer to, trengs det nok en lengre alvorsprat, men i en slik situasjon ville jeg nok ikke nektet henne å dra på ball. (For ordens skyld: jeg er 19.)
Gjesten Skrevet 20. desember 2011 #45 Skrevet 20. desember 2011 Jeg lurer litt på grunnen til at hun tok disse pengene. Var det fordi hun ville ha en ny bukse? Eller fordi hun hadde lånt penger av noen skumle mennesker litt tidligere, som var tilbøyelige til å bli skikkelig kjipe dersom hun ikke betalte tilbake? I så fall burde hun ha snakket med moren sin og fått lånt pengene av henne. 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #46 Skrevet 20. desember 2011 Vanskelig situasjon. Hadde ikke nektet henne ballet, men funnet på en annen straff, tror jeg. Vet at jeg selv, som irrasjonell tenåring, hadde blitt skikkelig rebelsk hvis jeg ble nektet skoleball, og sikkert lagt mine foreldre for hat og funnet på alt mulig rart (og ulovlig) med venninnene pga at jeg var sint. Så ville jeg forklart at du lurte på om du skulle si nei til skoleballet, men besluttet at hun fikk gå, og at hun skal få gjøre opp for dette på en annen måte. Tror jeg ville gjort straffen litt mer pengerelatert. F.eks. at hun måtte gjøre en kraftig innsats ett eller annet sted som matchet de 500 kronene i arbeidstid, for å føle pengenes verdi litt mer. Fortalt hvor mange timer man må jobbe for de 500 kronene, og at de er en nødvendig del av et budsjett som man som foreldre må ha kontroll på. Men nå har jeg ikke tenåringsbarn (ennå) så dette er bare hvordan jeg TROR jeg ville taklet dette... 1
Wolf Skrevet 20. desember 2011 #47 Skrevet 20. desember 2011 Har en sønn som er veldig gla i cash og har rappa en del penger. Husker som liten at jeg alltid fikk innestraff og lovet meg selv at det skulle ikke jeg gi, dessuten funker det jo ikke idag fordi de er jo ikke ute lenger. Men straffen vi ble enig om var betale tilbake med uke penger. Skal gutta på kino så kan han ikke bli med pga at han må bruke uke pengene på å betale tilbake gjeld. Det er konsekvensen, samtidig så begrenset vi TV/PC bruk og heller sitte i stua med oss. For en 14 åring er det pining. Til TS så ville jeg ikke tatt fra henne gleden av å dra på ball, selv om det hun gjorde var galt. 1
Gjest trådstarter Skrevet 20. desember 2011 #48 Skrevet 20. desember 2011 takk for alle svar.. hun fikk ikke gå på ball. fant ut at jeg måtte holde fast ved dette når jeg hadde sagt det. hun syns det var leit, men forsto hvorfor og maste ikke så veldig mye på det. har snakket mye med henne om dette, sagt hva jeg mener og at jeg er mer skuffa og lei meg enn sint. litt av pengene brukte hun på chips og snop, resten hadde hun i lomma si..det hun har brukt opp, må hun betale tilbake. håper dette er siste gang, men merker at jeg passer litt ekstra på lommeboka.. 5
olinee Skrevet 20. desember 2011 #49 Skrevet 20. desember 2011 I så fall burde hun ha snakket med moren sin og fått lånt pengene av henne. Selvsagt burde hun ha gjort det, men når handlingen er gjennomført er det ikke snakk om hva annet man burde ha gjort. 1
Gjesten Skrevet 20. desember 2011 #50 Skrevet 20. desember 2011 Selvsagt burde hun ha gjort det, men når handlingen er gjennomført er det ikke snakk om hva annet man burde ha gjort. Jo, selvfølgelig er det det. Det er jo derfor man straffer et barn som gjør noe galt - fordi hun burde gjort noe annet. At hun hadde lånt penger av tvilsomme mennesker, hadde overhodet ikke vært en formildende omstendighet, snarere tvert imot.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #51 Skrevet 26. desember 2011 Selv tenker jeg at et alvorsord for stjeling passer mer en 3åring enn en 14 åring. 14åringer burde vite det er galt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå