Mr Trist Skrevet 19. desember 2011 #21 Skrevet 19. desember 2011 La henne gå på ballet, mot at hun betalertilbake hele summen, beklager og lover å aldri stjele noen ting igjen. Det er lov å feil 1 gang. Som min mor sier: 1 gang er ingen-gang, 2 ganger er 1 gang for mye. 2
Gjest SemperFi Skrevet 19. desember 2011 #22 Skrevet 19. desember 2011 Jeg vil si at du tar ifra henne en erfaring og en ganske så fin opplevelse. Juleball er ikke ofte arrangert. Det må være andre "straffer" som hun kan få. F.eks jobbe for de pengene hun tok. Samtidig at du forklarer henne hva hun har gjort, eventuelt hvor skuffa du ble. Men å straffe henne ved å ikke la henne gå på ball er for strengt. 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #23 Skrevet 19. desember 2011 Hun var på juleball i fjor + vinterferie- og påskeball...........så det er nå nok ball.. Hvis hun har det, synes jeg det er en fin konsekvens å ikke få gå på juleballet. Jeg synes saken kunne stilt seg litt annerledes om hun ikke hadde fått opplevd ball tidligere, men det har hun jo tydeligvis. Det er viktig å vise at stjeling ikke er akseptabelt og at det får konsekvenser. Jeg må også si at etter min egen erfaring gir det mye mer innvirkning om du setter deg ned med henne, forklarer og snakker om hvorfor dette er galt og hvor skuffet du er. Å fyre seg opp og begynne å skrike og rope går ihvertfall rett ut om noen gjør det med meg. Tar det verken seriøst eller alvorlig.
Gjest O___o Skrevet 19. desember 2011 #24 Skrevet 19. desember 2011 Jeg har lite tro på denne straffen. Jeg forstår godt at du er skuffet og at dere nå må skape et nytt tillitsforhold. Men du fratar henne et gode - som ikke var en avtalt konsekvens av en slik hendelse. Straffen har ingen sammenheng med ugjerningen, og legger heller ikke opp til noen form for læring, Jeg ville tenkt ut andre løsninger. F.eks avtale med henne en straff begge to opplever som "rettferdig". F.eks at hun støvsuger huset hver fredag i en måned og går ut med søpla --- eller at hun tilbringer 4-5 timer i "jobb" som frivillig på et suppekjøkken. Det siste kan gi henne flere tankevekkende lærdommer Lykke til! Tøft av deg å dele eksempelet ditt med oss 3
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2011 #25 Skrevet 19. desember 2011 Barn må lære seg at å stjele er alvorlig og vil få konsekvenser. Du skriver jo selv at hun har vært på flere ball de siste månedene, tviler på at hun får noen skade av å ikke være med på denne. 2
Naos Skrevet 19. desember 2011 #26 Skrevet 19. desember 2011 Jeg tror jeg ville bestemt meg for to alternativer som er omtrent like store, og så latt det være opp til datteren å velge. Da må hun foreta et aktivt valg, og dersom skoleballet er viktigere enn ukelønn + oppgaver + whatever så vil hun velge det hun selv syns er minst viktig å gå glipp av.
Gjesten Skrevet 19. desember 2011 #27 Skrevet 19. desember 2011 La henne gå på ballet, mot at hun betalertilbake hele summen, beklager og lover å aldri stjele noen ting igjen. Det er lov å feil 1 gang. Som min mor sier: 1 gang er ingen-gang, 2 ganger er 1 gang for mye. En 14-åring vet veldig godt at man ikke skal stjele, man kan ikke gi en tenåring fripass for noe sånt. 2
Gjest gurimalla Skrevet 19. desember 2011 #28 Skrevet 19. desember 2011 Men du fratar henne et gode - som ikke var en avtalt konsekvens av en slik hendelse. Straffen har ingen sammenheng med ugjerningen, og legger heller ikke opp til noen form for læring, Det er snakk om en 14 åring og ikke en treåring. Det er en vesentforskjell når det er snakk om at det er nødvendig med sammeheng mellom mellom ugjerning og straff. Jeg synes straffen er passende og hun overlever garantert. Hilsen enda en som ikke fikk gå på juleball etter at hun hadde vært på en ikke godkjent "heisatur" før mobiltelefonens tid, jeg var sur og fornærmet, men jeg forsto godt hvorfor jeg ikke fikk lov til å gå på juleball... 3
Gjest Doh Skrevet 19. desember 2011 #29 Skrevet 19. desember 2011 Synes det er en bra straff jeg, TS. Å stjele fra noen er ganske alvorlig og da fortjener man også en straff som svir. Og siden det ikke er det eneste ballet hun noensinne kommer til å ha på skolen synes jeg ikke det er for strengt. 1
Avalon Skrevet 19. desember 2011 #30 Skrevet 19. desember 2011 Det at hun ikke får gå på skoleballet ser jeg som en konsekvens fordi hun stjal. Barn må lære at det de velger å gjøre også fører med seg konsekvenser. Så klart skal man snakke om det og forklare, men det skal også være konsekvenser. Tom prat uten konsekvens = en unge som allikevel gjør akkurat som h*n vil fordi h*n vet at det ikke skjer noe annet enn nettopp tom prat som man jatter med på. 1
Mr Trist Skrevet 19. desember 2011 #31 Skrevet 19. desember 2011 (endret) En 14-åring vet veldig godt at man ikke skal stjele, man kan ikke gi en tenåring fripass for noe sånt. Ja, selvfølgelig vet man det. Jeg drakk første gang en halv liter 40 prosent sprit når jeg gikk i 8 klasse... Det gikk jo... tja heller dårlig. Jeg var fult klar over at det var ikke ok. Jeg forulempet en del mennesker. (kastet opp inne hos en bekjent, måtte kjøres hjem av foreldre til en venn) Når jeg våknet dagen etterpå var jeg sjeleglad for at min mor ikke kjeftet på meg. Jeg var selv fulstendiog klar over hvor dumt det var. Det eneste hun krevde var at jeg gjorde opp for meg. Altså, jeg måtte betale for ett teppe jeg ødela, snakke med foreldrene til de jeg forulempet etc. Det var en veldig pinelig og kjip opplevelse, men det var en mye mer fornuftig straff enn feks husarrest. Opp gjennom livet er det lov til å gjøre feil, men når man gjør det må man sørge for å rette opp skadene så godt det lar seg gjøre, og sørge for at man tar læring av hendelsen. Hvis du gjør noe feil på jobben og det er første gang er det mye mer fair at du må rette opp skadene og sørge for å ikke gjøre det igjen, enn å få sparken. Dere snakker om konsekvanser, å ikke få gå på ballet er ikke en konsekvens av å stjele. Å gjøre opp for dumme ting man gjør er en konsekvens. Jeg har ikke gjort noe lignende etter den hendelsen. Endret 19. desember 2011 av Mr Trist
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #32 Skrevet 19. desember 2011 Ja, selvfølgelig vet man det. Jeg drakk første gang en halv liter 40 prosent sprit når jeg gikk i 8 klasse... Det gikk jo... tja heller dårlig. Jeg forulempet en del mennesker. (kastet opp inne hos en bekjent, måtte kjøres hjem av foreldre til en venn) Når jeg våknet dagen etterpå var jeg sjeleglad for at min mor ikke kjeftet på meg. Jeg var selv fulstendiog klar over hvor dumt det var. Det eneste hun krevde var at jeg gjorde opp for meg. Altså, jeg måtte betale for ett teppe jeg ødela, snakke med foreldrene til de jeg forulempet etc. Det var en veldig pinelig og kjip opplevelse, men det var en mye mer fornuftig straff enn feks husarrest. Opp gjennom livet er det lov til å gjøre feil, men når man gjør det må man sørge for å rette opp skadene så godt det lar seg gjøre, og sørge for at man tar læring av hendelsen. Hvis du gjør noe feil på jobben og det er første gang er det mye mer fair at du må rette opp skadene og sørge for å ikke gjøre det igjen, enn å få sparken. Så du kan å forulempe du altså
Mr Trist Skrevet 19. desember 2011 #33 Skrevet 19. desember 2011 Så du kan å forulempe du altså Den egenskapen har nok de fleste av oss Men jeg har også den egenskapet at jeg gjør opp for meg.
Blod Skrevet 19. desember 2011 #34 Skrevet 19. desember 2011 Altså, juleball er en opplevelse for livet. Ja, det er veldig alvorlig å stjele så mye penger... Men jeg synes du burde straffe henne med noe annet. Jeg er sikker på at hun angrer sykt mye på det hun gjorde. 1
Gjesten Skrevet 19. desember 2011 #35 Skrevet 19. desember 2011 Ja, selvfølgelig vet man det. Jeg drakk første gang en halv liter 40 prosent sprit når jeg gikk i 8 klasse... Det gikk jo... tja heller dårlig. Jeg var fult klar over at det var ikke ok. Jeg forulempet en del mennesker. (kastet opp inne hos en bekjent, måtte kjøres hjem av foreldre til en venn) Når jeg våknet dagen etterpå var jeg sjeleglad for at min mor ikke kjeftet på meg. Jeg var selv fulstendiog klar over hvor dumt det var. Det eneste hun krevde var at jeg gjorde opp for meg. Altså, jeg måtte betale for ett teppe jeg ødela, snakke med foreldrene til de jeg forulempet etc. Det var en veldig pinelig og kjip opplevelse, men det var en mye mer fornuftig straff enn feks husarrest. Opp gjennom livet er det lov til å gjøre feil, men når man gjør det må man sørge for å rette opp skadene så godt det lar seg gjøre, og sørge for at man tar læring av hendelsen. Hvis du gjør noe feil på jobben og det er første gang er det mye mer fair at du må rette opp skadene og sørge for å ikke gjøre det igjen, enn å få sparken. Dere snakker om konsekvanser, å ikke få gå på ballet er ikke en konsekvens av å stjele. Å gjøre opp for dumme ting man gjør er en konsekvens. Jeg har ikke gjort noe lignende etter den hendelsen. Å drikke seg full er ikke det samme som å stjele 500 kr av noen. Altså, juleball er en opplevelse for livet. Ja, det er veldig alvorlig å stjele så mye penger... Men jeg synes du burde straffe henne med noe annet. Juleballet på ungdomsskolen er ikke en opplevelse for livet. Hun er 14 år gammel, altså skal hun ha et ball til med samme gjengen neste år, samt at TS har sagt hun allerede har vært på en del ball med denne skolen. 2
Mr Trist Skrevet 19. desember 2011 #36 Skrevet 19. desember 2011 Å drikke seg full er ikke det samme som å stjele 500 kr av noen. Juleballet på ungdomsskolen er ikke en opplevelse for livet. Hun er 14 år gammel, altså skal hun ha et ball til med samme gjengen neste år, samt at TS har sagt hun allerede har vært på en del ball med denne skolen. Nei særr? Poenget var at hun som 14-åring var fult klar over at det var feil. Det var jeg også når jeg drakk. At straffen har en sammenheng med det som ikke burde gjøres er lurt. Å ikke la henne gå på ballet har INGENTING med å stjele å gjøre. Å la henne gjøre opp for seg, beklage etc er en mye mer fair straff..
Gjesten Skrevet 19. desember 2011 #37 Skrevet 19. desember 2011 Nei særr? Poenget var at hun som 14-åring var fult klar over at det var feil. Det var jeg også når jeg drakk. At straffen har en sammenheng med det som ikke burde gjøres er lurt. Å ikke la henne gå på ballet har INGENTING med å stjele å gjøre. Å la henne gjøre opp for seg, beklage etc er en mye mer fair straff.. Å jodda. Det er en negativ konsekvens. Å være helt nazi på at straffen skal være direkte relatert til handlingen, er nødvendig når det er snakk om småbarn som ikke forstår at det de gjør er galt. Denne jenta visste at hva hun gjorde, hun visste at det var galt, men hun valgte å gjøre det allikevel. Da er det på tide å vise litt mamma-makt og demonstrere at hun ikke kan velge helt selv hvilke lover og regler hun vil følge. 2
Mamma1 Skrevet 19. desember 2011 #38 Skrevet 19. desember 2011 Jeg syns det var i overkant strengt. Hvorfor tok hun pengene? Var det noe spesielt? 1
Gjest Surrehodet Skrevet 19. desember 2011 #39 Skrevet 19. desember 2011 Jeg har nettopp spurt min 15 åring om hva hun syntes om denne straffen. Hun mente at "det var alt for strengt" men la til at årsaken til at hun stjal penger måtte telle. Så spurte jeg 14 åringen min hun mente først: Tenk når alle på skolen snakker om ballet og hun føler seg helt utenfor, det er jo en once of a lifetime opplevelse., Da jeg sa at jenta di hadde fått med seg ball før og skulle på flere ball, mente mi at klart du skulle nekte henne å gå på ball.Og at 14 åringer skjønner at ting får konsekvenser (så la hun til, at det var verre å bli fratatt pc og tlf enn å miste ett ball 1
Gjest Anuket Skrevet 19. desember 2011 #40 Skrevet 19. desember 2011 Jeg har lite tro på denne straffen. Jeg forstår godt at du er skuffet og at dere nå må skape et nytt tillitsforhold. Men du fratar henne et gode - som ikke var en avtalt konsekvens av en slik hendelse. Straffen har ingen sammenheng med ugjerningen, og legger heller ikke opp til noen form for læring, Jeg ville tenkt ut andre løsninger. F.eks avtale med henne en straff begge to opplever som "rettferdig". F.eks at hun støvsuger huset hver fredag i en måned og går ut med søpla --- eller at hun tilbringer 4-5 timer i "jobb" som frivillig på et suppekjøkken. Det siste kan gi henne flere tankevekkende lærdommer Lykke til! Tøft av deg å dele eksempelet ditt med oss Den setningen der forstår jeg ikke? Så Ts burde på forhånd ha avtalt at; stjeler du så får du ikke gå på ball, gjør du noe annet stygt så får du ikke være med på tur osv osv? Straffen har alt med gjerningen å gjøre, datteren har brutt tilliten og stjålet penger fra henne. Dermed har hun mistet den tilliten hun fortjener for å gå på ball og at moren skal stole på at hun ikke gjør noe dumt der. Å gå ut med søppelet hver fredag, er i mine øyne ikke en straff. Det var noe jeg måtte gjøre uansett resten av tiden min som ungdom når foreldrene mine ba om det. Hadde jeg fått det som straff tror jeg at jeg hadde ledd og fortsatt med det jeg egentlig holdt på med, fordi hei; straffen var jo bare å gå ut med søppelet. Hvorfor må straffen være rettferdig? Man skal da ikke være med selv på å tenke ut sin egen straff? Stjeler du fra en butikk feks og blir tatt, er ikke du selv med på å bestemme hvor hardt du skal straffes..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå