Gjest gro Skrevet 18. desember 2011 #1 Skrevet 18. desember 2011 datteren min stjal 500 kr fra meg. nå får hun ikke gå på juleball. for strengt? jeg er utrolig skuffa over henne.
Orchideae Skrevet 18. desember 2011 #2 Skrevet 18. desember 2011 Det synes jeg ikke er for strengt, nei.
QueenPenelope Skrevet 18. desember 2011 #3 Skrevet 18. desember 2011 Har ei i samme alderen, og synes ikke det er for strengt. Det kunne ha blitt en konsekvens her i huset også. Skjønner godt at du er skuffet. 1
Gjest Solise Skrevet 18. desember 2011 #4 Skrevet 18. desember 2011 Ta deg heller en rolig alvorsprat med henne og fortell hun at om hun trenger penger til noe må hun bare spørre, så skal hun få det. Å ikke la hun gå på juleballet er egentlig ganske slemt. Du ødelegger en viktig kveld for hun og jeg tipper hun har gledet seg til dette lenge...
Gjest "gjest" Skrevet 18. desember 2011 #5 Skrevet 18. desember 2011 Pinadø. intet juleball er grei nok straff. 6
Gjest Surrehodet Skrevet 18. desember 2011 #6 Skrevet 18. desember 2011 Mine hadde IKKE fått gått på juleball OG jeg hadde gitt enda mer straff. For et tillittsbrudd å stjele penger fra deg. 5
HvittHus Skrevet 18. desember 2011 #7 Skrevet 18. desember 2011 Dette synes jeg er en for streng straff, og gjelder dette det ene ballet som er på ungdomskolen, kan du ende opp med en datter som er bitter på deg pga at hun mister dette ballet, resten av livet. Selvfølgelig skal hun ha straff, men ta heller fra henne andre goder som feks ukelønn, internett, tv el. 5
★Blackstar★ Skrevet 18. desember 2011 #8 Skrevet 18. desember 2011 Ta deg heller en rolig alvorsprat med henne og fortell hun at om hun trenger penger til noe må hun bare spørre, så skal hun få det. Å ikke la hun gå på juleballet er egentlig ganske slemt. Du ødelegger en viktig kveld for hun og jeg tipper hun har gledet seg til dette lenge... Enig! 1
aprikosogklem Skrevet 18. desember 2011 #9 Skrevet 18. desember 2011 Dette synes jeg er en for streng straff, og gjelder dette det ene ballet som er på ungdomskolen, kan du ende opp med en datter som er bitter på deg pga at hun mister dette ballet, resten av livet. Selvfølgelig skal hun ha straff, men ta heller fra henne andre goder som feks ukelønn, internett, tv el. Helt enig i dette! 2
Tullamore Dew Skrevet 18. desember 2011 #10 Skrevet 18. desember 2011 Tja, vet ikke om det er så strengt jeg. Er det styggere fra moren å ta fra datteren det viktigste ballet på ungdommskolen, noe hun har gledet seg til lenge osv, enn det er for datteren å ta fra moren det hun trodde at hun hadde til sin datter, tillit? Her bør straffen stå i stil med forbrytelsen. 12
Gjest gro Skrevet 18. desember 2011 #11 Skrevet 18. desember 2011 Hun var på juleball i fjor + vinterferie- og påskeball...........så det er nå nok ball.. 9
Gjesten Skrevet 18. desember 2011 #12 Skrevet 18. desember 2011 Ta deg heller en rolig alvorsprat med henne og fortell hun at om hun trenger penger til noe må hun bare spørre, så skal hun få det. Å ikke la hun gå på juleballet er egentlig ganske slemt. Du ødelegger en viktig kveld for hun og jeg tipper hun har gledet seg til dette lenge... Du får ikke oppdratt barn på denne måten. Hvordan skal hun lære å oppføre seg hvis straffen for å stjele penger fra moren sin er at hun får mer penger bare hun spør først? 8
She_Leiva Skrevet 18. desember 2011 #13 Skrevet 18. desember 2011 Jeg synes straffen din er helt rimelig og ganske passende til dette scenarioet, MEN det er viktig at du setter deg ned og forklarer hvorfor du gjør som du gjør og forteller henne hvor skuffet du er. Det var verre for meg å høre min mor si: "Jeg er ikke sint, jeg er bare veldig skuffet" enn når hun kjefta på meg. Ellers må jeg bare få si lykke til, kan skjønne at dette er litt vanskelig for deg ettersom at det handler om at ditt eget barn har brutt din tillit. 2
Athene Skrevet 18. desember 2011 #14 Skrevet 18. desember 2011 Jeg er i mot straff som oppdragelse, jeg trur at det bare avler mer negativ atferd - men at man bare sikrer seg bedre mot å bli tatt. Jeg er selv vokst opp uten noen gang å bli straffet, fratatt goder, fått husarrest eller lignende. Gjorde jeg noe som foreldrene mine vurderte at var uheldig fulgte det en alvorsprat der jeg måtte redegjøre for mine valg, og de formidlet at de var skuffet og lei seg. På den måten var det samvittigheten som gjorde at jeg ikke gjorde noe feil, og ikke redselen for straff. 2
Gjesten Skrevet 18. desember 2011 #15 Skrevet 18. desember 2011 På den måten var det samvittigheten som gjorde at jeg ikke gjorde noe feil, og ikke redselen for straff. Må den ene utelukke den andre? Mange barn får ikke nødvendigvis dårlig samvittighet av tingene de ikke skal gjøre. Det er ikke mange som har etiske kvaler med å være ute senere enn de får lov til f.eks. Og hvis et barn/en ungdom er i en situasjon der hun ikke helt vet hva hun skal gjøre, vil det kanskje holde henne på rett side å vite at det vil være negative konsekvenser ved det ene valget. 5
Gjest altvitende Skrevet 18. desember 2011 #16 Skrevet 18. desember 2011 Jeg er i mot straff som oppdragelse, jeg trur at det bare avler mer negativ atferd - men at man bare sikrer seg bedre mot å bli tatt. Jeg er selv vokst opp uten noen gang å bli straffet, fratatt goder, fått husarrest eller lignende. Gjorde jeg noe som foreldrene mine vurderte at var uheldig fulgte det en alvorsprat der jeg måtte redegjøre for mine valg, og de formidlet at de var skuffet og lei seg. På den måten var det samvittigheten som gjorde at jeg ikke gjorde noe feil, og ikke redselen for straff. Det høres vel og bra ut det, men mener du at man ikke skal straffe noen overhodet? Siden det bare avler mer negativ adferd. Skal man avvikle hele rettssamfunnet og erstatte det med "alvorsprat"? 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #17 Skrevet 18. desember 2011 Helt grei straff det, jeg ble og nektet ballet i niende klasse, ikke fordi jeg stjal men fordi jeg snek meg ut, hadde en megastor krangel med mor og kalte henne diverse ting i etterkant. Jeg fikk alvorsprat og konsekvens. Skadet av det? Nei. Lei meg og grein jeg?. Ja. Dritflaut å fortelle venner hvorfor jeg ikke skulle på ball? VELDIG! Dere som er imot straff, hva tror dere hadde skjedd om datteren hadde stjålet penger fra en butikk? Anmeldelse og det som verre er. 3
Gjest "gjest" Skrevet 18. desember 2011 #18 Skrevet 18. desember 2011 Tyveri er uakseptabelt pga det truer fellesskapet.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #19 Skrevet 18. desember 2011 Jeg er i mot straff som oppdragelse, jeg trur at det bare avler mer negativ atferd - men at man bare sikrer seg bedre mot å bli tatt. Jeg er selv vokst opp uten noen gang å bli straffet, fratatt goder, fått husarrest eller lignende. Gjorde jeg noe som foreldrene mine vurderte at var uheldig fulgte det en alvorsprat der jeg måtte redegjøre for mine valg, og de formidlet at de var skuffet og lei seg. På den måten var det samvittigheten som gjorde at jeg ikke gjorde noe feil, og ikke redselen for straff. Høres konsekvens bedre ut? Ts, siden det er nok av ball for din datters del synes jeg at å nekte henne dette ballet er en grei straff/ konsekvens. Hun må lære seg at det er ikke ok å stjele. 1
Gjest fireflies Skrevet 18. desember 2011 #20 Skrevet 18. desember 2011 Jeg er i mot straff som oppdragelse, jeg trur at det bare avler mer negativ atferd - men at man bare sikrer seg bedre mot å bli tatt. Jeg er selv vokst opp uten noen gang å bli straffet, fratatt goder, fått husarrest eller lignende. Gjorde jeg noe som foreldrene mine vurderte at var uheldig fulgte det en alvorsprat der jeg måtte redegjøre for mine valg, og de formidlet at de var skuffet og lei seg. På den måten var det samvittigheten som gjorde at jeg ikke gjorde noe feil, og ikke redselen for straff. Dette er jeg veldig, veldig enig i. Jeg hadde en forelder av hver sort. Mamma var den som alltid straffet, mens pappa var den som heller pratet og forklarte. Jeg har bestandig stolt mer på, hatt mer tillit og bedre forhold til pappa. Dette er neppe tilfeldig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå