AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #1 Del Skrevet 18. desember 2011 Hei, jeg forsøker å lære meg regresjonsanalyse men sitter fast på et punkt: hva er forskjellen (bruker SPSS) på å kjøre en multiple regression analysis med dummy variable 0 og 1 for menn og kvinner vs. å kjøre to separate multiple regressions - en for menn og en for kvinner? Kan man fortsatt sammenlikne effektene av de forskjellige coefficientene til regresjonene og selve forskjellene mellom menn og kvinner når analysene er kjørt separat? er det helt likt som når man har én analyse med begge varibablene? har forsøkt å google dette, men finner ingen god forklaring, kun at det er mer effektivt (og enklere?) å estimere forskjeller mellom kjønn med en felles analyse... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PseudonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #2 Del Skrevet 19. desember 2011 Hei, jeg forsøker å lære meg regresjonsanalyse men sitter fast på et punkt: hva er forskjellen (bruker SPSS) på å kjøre en multiple regression analysis med dummy variable 0 og 1 for menn og kvinner vs. å kjøre to separate multiple regressions - en for menn og en for kvinner? Kan man fortsatt sammenlikne effektene av de forskjellige coefficientene til regresjonene og selve forskjellene mellom menn og kvinner når analysene er kjørt separat? er det helt likt som når man har én analyse med begge varibablene? har forsøkt å google dette, men finner ingen god forklaring, kun at det er mer effektivt (og enklere?) å estimere forskjeller mellom kjønn med en felles analyse... Hæ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 19. desember 2011 #3 Del Skrevet 19. desember 2011 Hei, jeg forsøker å lære meg regresjonsanalyse men sitter fast på et punkt: hva er forskjellen (bruker SPSS) på å kjøre en multiple regression analysis med dummy variable 0 og 1 for menn og kvinner vs. å kjøre to separate multiple regressions - en for menn og en for kvinner? Kan man fortsatt sammenlikne effektene av de forskjellige coefficientene til regresjonene og selve forskjellene mellom menn og kvinner når analysene er kjørt separat? er det helt likt som når man har én analyse med begge varibablene? har forsøkt å google dette, men finner ingen god forklaring, kun at det er mer effektivt (og enklere?) å estimere forskjeller mellom kjønn med en felles analyse... Du trenger en lærebok. Og tydeligvis trenger du en lærebok i statistikk, først og fremst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kløftfrid Skrevet 25. desember 2011 #4 Del Skrevet 25. desember 2011 Står det verkeleg ikkje noko om dette i læreboka i økonometri? Det er lenge sidan eg studerte dette, men er det ikkje slik at ein kan bruke mange ulike typar analysar? Men dersom ein har mange variablar så er det enklare å bruke dummyvariabel (så lenge ein har tunga rett i munnen). Det er viktigaste at alle føresetnadane er oppfylt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 12. januar 2012 #5 Del Skrevet 12. januar 2012 Anbefaler denne boka for de som vil lære SPSS: Introduksjon til SPSS av Asbjørn Johannessen Jeg er ingen kløpper selv, men bruker programmet i forbindelse med masteroppgaven min. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå