Gjest PseudonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #81 Del Skrevet 19. desember 2011 Det har kanskje litt med din egen nedlatende tone å gjøre. Da blir det ofte ikke så koselige svar. Så det er min skyld at folk er ute etter å ta noen fordi de faktisk har lært seg noe? Jeg har opplevd sånt før. "Kos" dere videre, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #82 Del Skrevet 19. desember 2011 Jeg fant heldigvis ingenting på sprakrad.no om at det har blitt lov å bruke hun og henne i samme betydning. Måtte det aldri skje. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #83 Del Skrevet 19. desember 2011 Tenk om dette skulle ha skjedd i det engelske språket også da, at folk ikke kunne forskjellen på him/he og her/she. "I told she that her had a nice appartment." "I told he that him was good looking." Ja, så dumt høres det faktisk ut på norsk også når folk ikke kan forskjellen på ham/han og hun/henne!!! (Jeg vet at ham/han er sidestilt, men jeg synes fremdeles det ser dumt ut skriftlig.) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 19. desember 2011 #84 Del Skrevet 19. desember 2011 Tenk om dette skulle ha skjedd i det engelske språket også da, at folk ikke kunne forskjellen på him/he og her/she. "I told she that her had a nice appartment." "I told he that him was good looking." Hehe, men de kan jo for eksempel ikke forskjellen mellom subjektsform og objektsform for 2. person flertall heller, ettersom distinksjonen ye/you har kollapset. Og ei heller forskjellen mellom entall og flertall for disse pronomenene, ettersom distinksjonen thou/you har kollapset. Det samme har thou/thee, som var entallsformene (du/deg). Alle disse fire - som altså tidligere var thou/thee/ye/you/ (du/deg/dere/dere) er nå bare "you". Men er det noe problem, sånn enkli? ... og JA, jeg vet at det egentlig staves "egentlig". 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #85 Del Skrevet 19. desember 2011 Nice try. Jeg kommer fra Jar og har foreldre med høyere utdanning og internasjonale lederstillinger. Tror ikke jeg har hørt moren min si "dem" noen gang, så jeg har nok blitt litt påvirket av HUN. Forresten, jeg KAN reglene, men jeg bare føler ikke for å føye meg på lik linje med alle de som velger å skrive/snakke på dialekt/sosiolekt. Da er de nok ikke fra Bærum/Oslo Vest opprinnelig. Lykke til med den holdingen der når du skal ta videre utdanning samt i arbeidslivet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 19. desember 2011 #86 Del Skrevet 19. desember 2011 Det er da en kjent sak at henne er på vei ut i Bærum og omegn. Kanskje ikke blant godt voksne, men så definitivt blant den yngre garde. Jeg kommer selv fra Asker og er i slutten av 20-årene, og hører særlig en del som er litt yngre enn meg som konsekvent bruker hun og de. Hovedgrunnen til at det irriterer meg, er at det virker som det blir sagt fordi det høres finere ut, kanskje fordi en del som snakker bred østlandsdialekt/sosiolekt har et overforbruk av henne. Men vi må vel godta at henne og dem er på vei ut. Her er du nok inne på noe. Dette er temmelig sikkert eksempler på hyperkorreksjon. Og den har nok, slik du sier, oppstått på bakgrunn av at "dem" og "henne" (av enkelte grupper som de aktuelle talerne ikke ønsker å bli assosiert med), blir brukt som subjektsform. Dermed får disse formene en negativ klang i enkelte miljøer, sånn at en del begynte å overforbruke, og ovekompensere med, "de" og "hun". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #87 Del Skrevet 19. desember 2011 Da er de nok ikke fra Bærum/Oslo Vest opprinnelig. Lykke til med den holdingen der når du skal ta videre utdanning samt i arbeidslivet. Hm, vel 4-5 generasjoner tilbake bodde familien min utenfor Bærum. Men nå er det like før jeg name-dropper etternavnet mitt her, så du kan Google og rødme... (Ble du virkelig så provosert av innlegget mitt at du må rakke ned på meg personlig?) Jeg har ikke samme ”ikke føye meg” holdning til jobb/autoriteter som jeg har til den ’O Store Ordboken. Jeg er generelt en ganske konservativ person, men innen språk -særlig på fritiden min - velger jeg det som føles naturlig for meg, og hittil har det fungert meget bra siden både utdanningen er fullført, og karrieren er godt i gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 19. desember 2011 #88 Del Skrevet 19. desember 2011 Hm, vel 4-5 generasjoner tilbake bodde familien min utenfor Bærum. Men nå er det like før jeg name-dropper etternavnet mitt her, så du kan Google og rødme... Utrolig bra (plus fra meg) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #89 Del Skrevet 19. desember 2011 Hm, vel 4-5 generasjoner tilbake bodde familien min utenfor Bærum. Men nå er det like før jeg name-dropper etternavnet mitt her, så du kan Google og rødme... (Ble du virkelig så provosert av innlegget mitt at du må rakke ned på meg personlig?) Jeg har ikke samme ”ikke føye meg” holdning til jobb/autoriteter som jeg har til den ’O Store Ordboken. Jeg er generelt en ganske konservativ person, men innen språk -særlig på fritiden min - velger jeg det som føles naturlig for meg, og hittil har det fungert meget bra siden både utdanningen er fullført, og karrieren er godt i gang. Så du tyr til "Vet du ikke hvem jeg er?" Classy. Hvis du tror at jeg skal bli flau hvis jeg ser hvem foreldrene dine er, må du tro om igjen. Hvorfor i alle dager skulle jeg det? Dette er vel utmerket eksempel på hva som skjer når folk skal ha barn, men ikke har tid til å oppdrag dem selv. Man kan vet ikke forvente for mye av noen som har lært både norsk og folkeskikk av au pairen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #90 Del Skrevet 19. desember 2011 Så du tyr til "Vet du ikke hvem jeg er?" Classy. Hvis du tror at jeg skal bli flau hvis jeg ser hvem foreldrene dine er, må du tro om igjen. Hvorfor i alle dager skulle jeg det? Dette er vel utmerket eksempel på hva som skjer når folk skal ha barn, men ikke har tid til å oppdrag dem selv. Man kan vet ikke forvente for mye av noen som har lært både norsk og folkeskikk av au pairen. "Hvorfor i alle dager skulle jeg det?" Jo, fordi du virker som en hissig ”angrep er beste forsvar”-person (a.k.a mindreverdighetskompleks/new money).... Personlig krangler jeg aldri i nettfora, så nå dropper jeg å diskutere mer med deg. Ønsker deg en koselig dag og en fredfull jul. Senk skuldrene så går det nok bra... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #91 Del Skrevet 19. desember 2011 Utrolig bra (plus fra meg) Takk. Jeg misliker å krangle på forum, fortrekker seriøse diskusjoner. Kan vi ikke bare holde oss til temaet? - Dog, litt innenfor temaet er det selvsagt det som vi nå diskuterer; at bosted/utdanning påvirker hvordan vi velger å ordlegge oss! For eksempel det å si ”håber” med B slik som Dronning Sonja sier, det er kanskje litt samme konsept som å bruke ”de” når det egentlig burde være ”dem”? - Noe man sier fordi man er såpass vant til å snakke *pent* at man forfiner sitt eget språk uten å tenke på at det er feil i følge ordboken... Og når man blir rettet på, så høres fasiten gal ut... Enkelte fra Østfold og Oslo Øst sier jo på sin dialekt/sosiolekt ”henneR”, jeg tror kanskje det har gjort sitt til at ”henne” har blitt et ord enkelte unngår å bruke...? Flere som har samme oppfattning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 19. desember 2011 #92 Del Skrevet 19. desember 2011 Et typisk eksempel på dette er jo feil bruk av "i forhold til". "Jeg er trøtt i dag, i forhold til at jeg la meg sent i går." Det høres liksom mer formelt ut. Eller bruk av slik istedenfor sånn. "Det smaker slik som vanlig melk". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Smilla Skrevet 19. desember 2011 #93 Del Skrevet 19. desember 2011 Nice try. Jeg kommer fra Jar og har foreldre med høyere utdanning og internasjonale lederstillinger. Tror ikke jeg har hørt moren min si "dem" noen gang, så jeg har nok blitt litt påvirket av HUN. Forresten, jeg KAN reglene, men jeg bare føler ikke for å føye meg på lik linje med alle de som velger å skrive/snakke på dialekt/sosiolekt. Hvis du kan reglene, hvorfor valgte du da å omgå hele problemet ved å velge synonymer da du skrev stiler på videregående? Gitt at du er samme bæring som sa at du gjorde det, da ... Jeg er selv oppvokst i Bærum, og kjenner meg overhode ikke igjen i fremstillingen din, snarere tvert i mot. De som ikke brukte riktige former av de personlige pronomnene, ble heller rettet på. Nå er jeg lærer i barneskolen i en annen kommune i Akershus, og oppdager at flere og flere dropper "hun" til fordel for "henne": "I dag skal henne være med meg hjem", "Henne slo meg" o.s.v. Jeg har min fulle hyre med å lære dem at det skal være HUN og hvorfor, men de kan jo dessverre så forsvinnende lite grammatikk at det er et langt lerret å bleke. Jeg gir meg dog ikke! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #94 Del Skrevet 19. desember 2011 Hvis du kan reglene, hvorfor valgte du da å omgå hele problemet ved å velge synonymer da du skrev stiler på videregående? Som nevnt av andre tidligere i tråden, dette handler om alder også - det er nok mest oss mellom 15-30 år kanskje, som dropper "henne"? Jeg er selv fortsatt noen år under 30, kanskje du er litt eldre? Jeg skrev nok "henne" noe ganger når jeg måtte det på VGS (som nevnt, jeg kunne reglene), men jeg syns at det så/ser så uvant ut at stort sett styrte/styrer jeg unna å bruke "henne", både av nevnte årsaker, vane, samt at det i stiler og historier ofte er mer logisk å bruke vedkommendes navn? "Henne"/"ham" virker så uvant... (min subjektive mening). Dere som bruker "henne", bruker dere "ham" like flittig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 19. desember 2011 #95 Del Skrevet 19. desember 2011 Eller bruk av slik istedenfor sånn. "Det smaker slik som vanlig melk". Er det jålete å si/skrive "slik", mener du? Eller er det "østkant/ruralt"? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 19. desember 2011 #96 Del Skrevet 19. desember 2011 Er det jålete å si/skrive "slik", mener du? Eller er det "østkant/ruralt"? Neida, og jeg vet ikke om det er noen faste retningslinjer, men jeg føler det er en forskjell mellom "sånn" og "slik", er det ikke? Og at folk kanskje ser på "sånn" som litt uformelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 19. desember 2011 #97 Del Skrevet 19. desember 2011 Neida, og jeg vet ikke om det er noen faste retningslinjer, men jeg føler det er en forskjell mellom "sånn" og "slik", er det ikke? Og at folk kanskje ser på "sånn" som litt uformelt Jeg vet heller ikke om det er noen retningslinjer. Jeg bruker "sånn" og "slik" om hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 19. desember 2011 #98 Del Skrevet 19. desember 2011 Jeg vet heller ikke om det er noen retningslinjer. Jeg bruker "sånn" og "slik" om hverandre. Jeg også. Men kan vi klare å se noen tendenser i den bruken av de to? Slik går kanskje litt mer på en måte å gjøre noe på? Aner ikke. Nå slenger jeg bare ut forslag Men jeg synes jeg ser tendenser til veldig mye "slik" med en gang folk skal snakke/skrive formelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #99 Del Skrevet 19. desember 2011 Jeg også. Men kan vi klare å se noen tendenser i den bruken av de to? Slik går kanskje litt mer på en måte å gjøre noe på? Aner ikke. Nå slenger jeg bare ut forslag Men jeg synes jeg ser tendenser til veldig mye "slik" med en gang folk skal snakke/skrive formelt. Jeg skriver også slik når jeg skriver formelt, og sånn når jeg skriver uformelt. Tror nok det kan ha noe å gjøre med at jeg pga. dialekta mi aldri sier "slik" (ordet "finnes ikke" i dialekta mi), og dialekta mi er litt "rå". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #100 Del Skrevet 19. desember 2011 "Hvorfor i alle dager skulle jeg det?" Jo, fordi du virker som en hissig ”angrep er beste forsvar”-person (a.k.a mindreverdighetskompleks/new money).... Personlig krangler jeg aldri i nettfora, så nå dropper jeg å diskutere mer med deg. Ønsker deg en koselig dag og en fredfull jul. Senk skuldrene så går det nok bra... Det går helt strålende,takk skal du ha. Jeg har påpekt at du har et språk som tilsier at du kommer fra et annet sosialt lag enn det du selv hevder å komme fra. Om dette stemmer, så tyder det på at hverken du eller foreldrene dine har noe særlig kulturell kapital. Når det gjelder min bakgrunn, så kunne du ikke tatt mer feil. Ha en strålende jul! (Har du ikke kjøpt alle julegavene ennå, kan jeg anbefale en ordbok til din mor og en skikk og bruk-bok til din far.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå