AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #1 Del Skrevet 18. desember 2011 Jeg har sett folk på facebook skrive f. eks. "Skal ut med gjenget i kveld" eller "for et bra gjeng". Når jeg leser noe sånt så gjør det vondt i hele kroppen. I mitt hode heter det "skal ut med gjengen i kveld" og "for en fin gjeng", som jeg mener er korrekt. Hva mener dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 18. desember 2011 #2 Del Skrevet 18. desember 2011 Du har rett, tror det er påvirkning fra svensk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snoopy_93 Skrevet 18. desember 2011 #3 Del Skrevet 18. desember 2011 Jeg mener ".. ut med gjengen" og "..en herlig gjeng" høres mer riktig ut. Selv sier jeg "Ute med folka" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 18. desember 2011 #4 Del Skrevet 18. desember 2011 I bokmål og nynorsk er det "en gjeng", men i noen dialekter, spesielt nordnorske(tror jeg), heter det "et gjeng". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nimorna Skrevet 18. desember 2011 #5 Del Skrevet 18. desember 2011 I mitt hode er gjengen norsk, og gjenget svensk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 18. desember 2011 #6 Del Skrevet 18. desember 2011 ... "ein gjeng" i nynorsk, selvfølgelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 18. desember 2011 #7 Del Skrevet 18. desember 2011 (endret) dobbelt Endret 18. desember 2011 av Ludovie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HedvigR Skrevet 18. desember 2011 #8 Del Skrevet 18. desember 2011 En gjeng. I mitt hode er "gjenget" preteritum av et verb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå