Gå til innhold

Islam


sebastianen

Anbefalte innlegg

De fleste europeere er sekulære, det er en del av vår kultur.

oja kultur??? det er derfor europere har lite respekt for andre religioner. De bryr seg ikke om religionen sin, da kan de ikke kritisere de som respekterer sin egen religion. De må ikke forvente at alle skal dritte i religionen sin slik som de selv gjør. Everybody has a choice to make.. PEACE. :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

oja kultur??? det er derfor europere har lite respekt for andre religioner. De bryr seg ikke om religionen sin, da kan de ikke kritisere de som respekterer sin egen religion. De må ikke forvente at alle skal dritte i religionen sin slik som de selv gjør. Everybody has a choice to make.. PEACE. :popcorn:

Europas kamp mot religionens rett til å fastsette normer og regler var ikke noen søndagsutflukt. Det var halshugging av munker og prester, og voldtekt av nonner. Kanskje lærte begge sider noe.

Uansett kunne folk i europa senere ha sin religion uten å lovfeste hva andre skulle mene.

Jeg ser det absolutt ikke som et kvalitetstempel at du ikke setter spørsmålstegn ved din religion .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IkkeRegistrert

Ja, og når man kritiserer den såkalte profeten eller krenker ham ved å, jeg vet ikke, for eksempel tegner et bilde av ham, så blir man jo på ingen måte drapstruet og hatet. Landet vedkommende kommer fra blir heller ikke boikottet og flagget blir ikke brent.

Tja, du argumenterte for at Muhammed er skånet for kritikk i Norge, så jeg beviste det motsatte. Jeg har ikke argumentert for at dette ikke skaper reaksjoner blant enkelte muslimer.

Men dette gir jo fortsatt ikke islam noen særstilling i Europa. Det er mye mange kan bli drapstruet for. Kjendiser blir jo feks drapstruet for mange av sine ytringer, som ikke er nødvendigvis av religionskritisk art.

http://www.kvasir.no/alle?q=kjendis+drapstruet

http://www.side2.no/underholdning/article3022423.ece

Og om noen velger å boikotte et land eller brenne dets flagg, så er vel det noe de har rett til. Drapstrusler er dog selvsagt uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom å sette likhetstegn mellom Islam og fattige mennesker har islam blitt fremstilt som et offer, noe den ikke er.

Man bruker ord som islamofob , ikke i første omgang som et våpen mot andre religioner . Men som et våpen mot dem innen islam som tenker nytt og utfordrer gamle sannheter. En av de første som fikk stempelet var Salman Rushdie.

Så kan man si at disse tar feil og ikke er "ekte" muslimer.

Man har og i fullt alvor foreslått gjennom FN at det skal være forbudt å fornærme profetene og misbruke religiøse symboler.

Når skal islamta oppgjør med sin historie, ta inn over seg europa og piske seg selv litt.

Endret av sebastianen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist når en religion ikke tåler kritikk og med en gang roper "krenkelse". Jeg føler ingen sympati, fordi gjennom kritikk kan noe forbedre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tar feil. Islam og profeten Muhammed er ikke skånet for kritikk. Olav Versto hadde en to sider lang kronikk i VG, på andre side, hvor han sterkt kritiserte Muhammed. Han hadde da tidligere også kritisert muslimske land (etter stockholm terroren).

http://www.vg.no/vgpluss/article/l8h7rNb

Haddy har rett, det er nok ikke noen annen religion som får mer kritikk enn Islam i vår tid. Religioner og deres utøvelse må selvsagt kritiseres. Men kritikken bør være sannferdig og konstruktiv, og ikke av karakter "Muhammed var pedofil".

Er du ironisk. Fra artikkelen du lenker til:

"Det hadde vært naturlig i en bokomtale som denne i vår tids avisspråk å summere opp de viktigste av hovedpersonens gjerninger og å gi en vurdering av dem. Men jeg tør ikke. Folk er blitt drept for langt mindre.

– Jeg vil ikke tegne ham. Jeg vil ikke bli tvunget til å leve som min danske kollega Kurt Westergaard. Muhammed er det eneste menneske i verdenshistorien som jeg ikke kan tegne, sier tegneren Hagen."

Det er jo akkurat dette som bekrefter det jeg sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IkkeRegistrert

Er du ironisk. Fra artikkelen du lenker til:

Det er jo akkurat dette som bekrefter det jeg sier.

Du skrev følgende

Tvertimot. Den er skånet for kritikk. Spesielt "profeten" er det ingen kritikk av blant de priveligerte intellektuelle med tilgang til alle de store mediene.

Og dermed lenket jeg til en artikkel av Versto, hvor han kritiserte Muhammed, for å vise at det har vært muhammedkritiske artikler i de store mediene. Muhammed er ergo ikke skånet for kritikk fra de største avisene.

Karikaturene som har blitt tegnet av Muhammed har egentlig bare vært tåpelige, og istedenfor å få enkelte muslimer til å reflektere over hvorvidt Muhammed faktisk var feilfri, så har de heller fungert som en bekreftelse for muslimer at Muhammed var feilfri, og nettopp derfor klarer man ikke å kritisere han, uten å være smålig.

Forøvrig så er historiene om Muhammed omstridt, og det fins ingen fasitsvar på hvem han var. Ergo er egentlig "biografien" som ble skrevet om han, basert på beretningene til mennesker som levde flere tiår etter hans død, ikke særlig troverdig, fra en nøytral ståsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PseudonymBruker

Er du ironisk. Fra artikkelen du lenker til:

Det er jo akkurat dette som bekrefter det jeg sier.

Det er fortsatt å komme med kritikk.Kritikk som blir hørt.

Intelligent kritikk som det går an å forholde seg til og som har reell påvirkningskraft fordi den blir ytret på en balansert, saklig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes Islam får mye pepper jeg. Både her inne på KG og andre medier. Mye av pepperet de motar er jo uberetiget også. De fikk skylden for 22/7 før det viste seg at terroristen hadde blå øyne og lyst hår. Noen gir jo Islam og det lille vi har av ikke vestlige innvandrere fortsatt skylden for 22/7 og nå sist for nisselue skolen i Drammen som viser seg å være en marginal ytterligående kristen religiøs sekt som skolen ønsket å ta hensyn til. Står Jehovas Vitner sterkt i Drammen? Videre så kan vi jo vise til tråden om den muslimske sykepleieren som ikke ville gjøre istand til jul. Dette viser seg også å være en skapt problemstilling som de færeste har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oja kultur??? det er derfor europere har lite respekt for andre religioner. De bryr seg ikke om religionen sin, da kan de ikke kritisere de som respekterer sin egen religion. De må ikke forvente at alle skal dritte i religionen sin slik som de selv gjør. Everybody has a choice to make.. PEACE. :popcorn:

Det er nettopp europeeres kamp mot religionens makt som har skapt et humanistisk og sekulært samfunn hvor kristendommen ikke har total makt som gjør at slike som deg og din familie som jeg regner med ikke er kristne kan bosette dere i Europa sammen med disse "fæle europeerne som ikke har respekt for andre religioner". Vis litt REEEESSSSPEEEEEKKT!!!!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som utaler seg om Islam utaler seg bare om den lille fundamentalistiske delen av den.

Det er jo den fundamentalistiske delen som er mainstream. Over 80% av innbyggerne i midt-østens største land og med de ledende islamske institusjonene, Egypt, mener de som forlater islam bør bli drept.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skrev følgende

Tvertimot. Den er skånet for kritikk. Spesielt "profeten" er det ingen kritikk av blant de priveligerte intellektuelle med tilgang til alle de store mediene.

Og dermed lenket jeg til en artikkel av Versto, hvor han kritiserte Muhammed, for å vise at det har vært muhammedkritiske artikler i de store mediene. Muhammed er ergo ikke skånet for kritikk fra de største avisene.

Karikaturene som har blitt tegnet av Muhammed har egentlig bare vært tåpelige, og istedenfor å få enkelte muslimer til å reflektere over hvorvidt Muhammed faktisk var feilfri, så har de heller fungert som en bekreftelse for muslimer at Muhammed var feilfri, og nettopp derfor klarer man ikke å kritisere han, uten å være smålig.

Forøvrig så er historiene om Muhammed omstridt, og det fins ingen fasitsvar på hvem han var. Ergo er egentlig "biografien" som ble skrevet om han, basert på beretningene til mennesker som levde flere tiår etter hans død, ikke særlig troverdig, fra en nøytral ståsted.

Det der er da slett ikke noen kritikk av Muhammed. Han tør jo ikke å gå inn i noen kritikk av "profeten" nettopp fordi han er glad i livet sitt, og setter dermed søkelyset nettopp på det jeg ønsker.

Selvsagt vil en fyr som stod for så mye lidelse som Muhammed være "omstridt" fordi mange ønsker å renvaske han. Men historikere som ikke har denne egeninteressen har et klart bilde av hvem denne fyren var og hva han stod for. Det interessante er likevel denne totale mangel på toleranse for kritikk både innad og utad når det gjelder "det perfekte menneske Muhammed". Det er skremmende og totalitært som en annen Kim Jong Il.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, islam. Er det noen grunn til at denne religionen skal ha en annen status enn andre religioner i europa ?

Det er en av de 3 store verdensreligionene! En religiøs majoritet. Selvfølgelig skal denne flokkideologien sin status reflektere det.

Islam er trelldom, og betyr trelldom. Jeg, i min naturlige verdensanskuelse, forstår mye av dette som mannlig dominering, noe som er helt greit i seg selv...så lenge det er med gjensidig samtykke.

I Norge så skal barn og voksne, dette er lovbestemt, være fri til å selv velge hvilke guder og vetter de skal tro på og mange forkaster forståelig nok de å 'gjøre blot til' den herskerguden der.

På et generellt grunnlag synes jeg det semittiske (ikke det er det er noe i veien med menneskene, de er kule de) er overflatisk, i overkant sexistisk og blygt.

Finnes det noen grunn til å forandre vår kultur ?

Snakk for deg selv, ikke for andre. Det gjelder å være konsis på hva som er problemet. Muslimer i Pakistan og Iran blir skutt når de søker til å fjerne blasfemilovgivningen, og denne ukulturen har vi fått i Norge.

Men da blir jo det å kritisere religion "vår kultur" da, noe som muslimer også dør for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Corto Maltese

Det er jo den fundamentalistiske delen som er mainstream. Over 80% av innbyggerne i midt-østens største land og med de ledende islamske institusjonene, Egypt, mener de som forlater islam bør bli drept.

Jeg var ikke klar over at alle verdens muslimer bor i Egypt.

Det vil vel si at Egypt nå er verdens mest befolkningsrike land... Merkelig at de ikke har nevt dette på nyhetene

Men det er vel enklere det en og innrømme at ut av de 1.1 milliarder muslimer er mindre en 10% fundamentalister.... Men for all del la oss ignorere det

Endret av Corto Maltese
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp europeeres kamp mot religionens makt som har skapt et humanistisk og sekulært samfunn hvor kristendommen ikke har total makt som gjør at slike som deg og din familie som jeg regner med ikke er kristne kan bosette dere i Europa sammen med disse "fæle europeerne som ikke har respekt for andre religioner". Vis litt REEEESSSSPEEEEEKKT!!!!!!! :)

WTF våknopp, tror du at kristne bor bare i europa.... Kristne bor i flere muslimske land. så den der komentaren din er helt latterlig. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...