Gå til innhold

Islam


sebastianen

Anbefalte innlegg

Ja, islam. Er det noen grunn til at denne religionen skal ha en annen status enn andre religioner i europa ?

Europa har kjempet seg fri fra religionens kontroll. Vi har kultur på å kritisere religion , og ikke i forsiktige ordelag.

Finnes det noen grunn til å forandre vår kultur ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest IkkeRegistrert

Ja, islam. Er det noen grunn til at denne religionen skal ha en annen status enn andre religioner i europa ?

Europa har kjempet seg fri fra religionens kontroll. Vi har kultur på å kritisere religion , og ikke i forsiktige ordelag.

Finnes det noen grunn til å forandre vår kultur ?

Hvordan har den en annen status enn andre religioner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahahahha

latterlig må jeg si, har du ikke noe annet å bruke energien din på?

ikke tenk mye på hva, hvis, hvor, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har den en annen status enn andre religioner?

Ta bare ordet islamofobi, hva er det for noe vrøvl ?

Jeg vil si det er et forsøk på å gjøre islam til en størrelse man ikke kan kritisere uten å være facist eller rasist.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen religion i vår tid som mottar mer kritikk enn Islam.

Og neppe noen religion som trenger det mer heller, de fleste andre har vært gjennom kritikken og selvransakelsen.

Islam har ikke kommet dit enda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, islam. Er det noen grunn til at denne religionen skal ha en annen status enn andre religioner i europa ?

Europa har kjempet seg fri fra religionens kontroll. Vi har kultur på å kritisere religion , og ikke i forsiktige ordelag.

Finnes det noen grunn til å forandre vår kultur ?

Jeg er for sekulær samfunn, basert på verdier fra kristendommen. Som vi har det i dag. Ser ikke noe grunn å endre på det i fordel for en annen religion.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IkkeRegistrert

Ta bare ordet islamofobi, hva er det for noe vrøvl ?

Jeg vil si det er et forsøk på å gjøre islam til en størrelse man ikke kan kritisere uten å være facist eller rasist.

Nei, dette er ikke noe god argument for at islam har en særstilling i Europa som religion. Jeg trodde du faktisk hadde et godt argument for din oppfatning om islams særstilling i Europa, som religion.

Ville ha vært interessant å høre om du faktisk har det? (alvorlig spørsmål, ikke ment å være nedlatende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo patetisk.

Det som er patetisk er at i frankrike kan ikke Voltaires teaterstykke, profeten muhammed oppføres uten politivakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen religion i vår tid som mottar mer kritikk enn Islam.

Tvertimot. Den er skånet for kritikk. Spesielt "profeten" er det ingen kritikk av blant de priveligerte intellektuelle med tilgang til alle de store mediene. Landets avistegnere oppsummerer saken greit når de sier at de ikke våger å utsette de for samme kritikk som kristendommen fordi de ønsker å leve.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IkkeRegistrert

Det som er patetisk er at i frankrike kan ikke Voltaires teaterstykke, profeten muhammed oppføres uten politivakt.

Har du noen lenke som dokumenterer denne påstanden? (ikke at jeg betviler, men er alltid fint om påstander blir dokumentert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi andre di andre har mistet respekt for sin egen religion, det fleste kristne dritter i hva som står i bibelen. hvem sin skyld er det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du noen lenke som dokumenterer denne påstanden? (ikke at jeg betviler, men er alltid fint om påstander blir dokumentert)

Nei, jeg leser andre steder enn på nett og. Du får tro det eller la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IkkeRegistrert

Tvertimot. Den er skånet for kritikk. Spesielt "profeten" er det ingen kritikk av blant de priveligerte intellektuelle med tilgang til alle de store mediene. Landets avistegnere oppsummerer saken greit når de sier at de ikke våger å utsette de for samme kritikk som kristendommen fordi de ønsker å leve.

Du tar feil. Islam og profeten Muhammed er ikke skånet for kritikk. Olav Versto hadde en to sider lang kronikk i VG, på andre side, hvor han sterkt kritiserte Muhammed. Han hadde da tidligere også kritisert muslimske land (etter stockholm terroren).

http://www.vg.no/vgpluss/article/l8h7rNb

Haddy har rett, det er nok ikke noen annen religion som får mer kritikk enn Islam i vår tid. Religioner og deres utøvelse må selvsagt kritiseres. Men kritikken bør være sannferdig og konstruktiv, og ikke av karakter "Muhammed var pedofil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi andre di andre har mistet respekt for sin egen religion, det fleste kristne dritter i hva som står i bibelen. hvem sin skyld er det da.

De fleste europeere er sekulære, det er en del av vår kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest IkkeRegistrert

Nei, jeg leser andre steder enn på nett og. Du får tro det eller la være.

Så lenge du ikke kan dokumentere den påstanden, så vil jeg selvsagt velge å la være og tro på det, og anse deg som en useriøs debattant som brer om deg med påstander, uten å dokumentere de. Du har jo en bevisbyrde, når du bastant påstår noe.

De aller fleste nyheter finner veien til nettet i vår tid. Det ville ha vært veldig merkelig om en slik nyhet ikke hadde funnet veien til nettet i en form eller annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil. Islam og profeten Muhammed er ikke skånet for kritikk. Olav Versto hadde en to sider lang kronikk i VG, på andre side, hvor han sterkt kritiserte Muhammed. Han hadde da tidligere også kritisert muslimske land (etter stockholm terroren).

http://www.vg.no/vgpluss/article/l8h7rNb

Haddy har rett, det er nok ikke noen annen religion som får mer kritikk enn Islam i vår tid. Religioner og deres utøvelse må selvsagt kritiseres. Men kritikken bør være sannferdig og konstruktiv, og ikke av karakter "Muhammed var pedofil".

Ja, og når man kritiserer den såkalte profeten eller krenker ham ved å, jeg vet ikke, for eksempel tegner et bilde av ham, så blir man jo på ingen måte drapstruet og hatet. Landet vedkommende kommer fra blir heller ikke boikottet og flagget blir ikke brent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil. Islam og profeten Muhammed er ikke skånet for kritikk. Olav Versto hadde en to sider lang kronikk i VG, på andre side, hvor han sterkt kritiserte Muhammed. Han hadde da tidligere også kritisert muslimske land (etter stockholm terroren).

http://www.vg.no/vgpluss/article/l8h7rNb

Haddy har rett, det er nok ikke noen annen religion som får mer kritikk enn Islam i vår tid. Religioner og deres utøvelse må selvsagt kritiseres. Men kritikken bør være sannferdig og konstruktiv, og ikke av karakter "Muhammed var pedofil".

Jeg har ikke kommet med den slags utsagn.

Jeg tror og islam har en særstilling fordi mange av dens tilhengere kommer fra kulturer der fri tanke og spørsmålstilling ved religion ikke er like utbredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IkkeRegistrert

De fleste europeere er sekulære, det er en del av vår kultur.

De fleste i Norden er sekulære. Men jeg har møtt ganske mange religiøse kristne i Sør Europa, som tar eventyrene i bibelen, minst like alvorlig som muslimene tar eventyrene i koranen. Ikke at det er noe galt ved det, de er selvsagt frie til å tro og mene hva de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...