Gunilla Skrevet 18. desember 2003 #1 Del Skrevet 18. desember 2003 Er det noen som vet hvor en kan få tak i holdere til levende lys på juletreet? Jeg ser at det selges lys i flere forretninger, og det må vel (forhåpentligvis) bety at noen også selger lysestaken/klemmen/holderen de står i! Glassmagasinet? Jernvareforretning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piglet Skrevet 18. desember 2003 #2 Del Skrevet 18. desember 2003 Vi har noen veldig fine noen fra Georg Jensen (www.georgjensen.com), men vi kjøper dem alltid her i Danmark. Jeg vet wgentlig ikke om man kan få lysholdere i Norge, jeg. Det er ihvertfall ikke mange som har levnede lys på treet (selv om det er MYE finere). Hmmm, jeg var ikke til så mye hjelp, kanskje? Piglet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sinicola Skrevet 18. desember 2003 #3 Del Skrevet 18. desember 2003 Du får kjøpt både Georg Jensen og andre typer på Glasmagasinet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 18. desember 2003 #4 Del Skrevet 18. desember 2003 Åhlens kanskje? De selger ihvertfall lys... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunilla Skrevet 18. desember 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 18. desember 2003 Hjelpsomme, snille jenter! Takk, skal undersøke i morgen den dag! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurre Skrevet 18. desember 2003 #6 Del Skrevet 18. desember 2003 Tørr du virkelig å ha levende lys på treet ? Syns selv at det er utrolig flott, men jeg er alt for nervøs for brann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunilla Skrevet 19. desember 2003 Forfatter #7 Del Skrevet 19. desember 2003 Tørr du virkelig å ha levende lys på treet ? Syns selv at det er utrolig flott, men jeg er alt for nervøs for brann Jo, det er en annen sak, i grunnen! Kunsten er å passe på. Vi har dessuten åpen løsning mellom stue og kjøkken, så jeg kan ikke unngå å se treet til enhver tid. Jeg skal love deg at jeg skal passe på :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 19. desember 2003 #8 Del Skrevet 19. desember 2003 Jeg hadde heller ikke turt, men her må treet desverre stå intill en vegg da :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 19. desember 2003 #9 Del Skrevet 19. desember 2003 Elsker levende lys, men hadde nok ikke turt å ha det på juletreet.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunilla Skrevet 19. desember 2003 Forfatter #10 Del Skrevet 19. desember 2003 Veldig hyggelig at dere bryr dere :D Det er viktig med noen advarsler, og det gjelder generelt bruk av levende lys i jula! Jeg skal som sagt love å være forsiktig! Lover!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 29. desember 2003 #11 Del Skrevet 29. desember 2003 Ser til min store forskrekkelse at det har blitt "in" med levende lys på juletreet igjen. Si meg, er dere skvatt sinnsyke damer? Vet dere hvor fort et tørt grantre brenner når det først tar fyr? Og hvor mye er det som skal til? Bare at noen går litt fort gjennom stua er nok til å skape et luftdrag som får hele treet (og selvfølgelig også lysene...) til å røre på seg. Hva tror dere skjer da? Og hva tror dere forsikringsselskapet sier når "kåken" har brent ned og det viser seg at du har plassert en mengde levende lys i en tørr kvisthaug på stuegulvet? Her er hva Norsk brannvernforening mener om saken: Juletreet blir raskt tørt og ekstremt lettantennelig så snart du tar det innendørs. Bruk av levende lys i juletreet er derfor ekstremt brannfarlig, og bør ikke forekomme. Håper dere tok til vettet og/eller at det har gått bra! :fy: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunilla Skrevet 29. desember 2003 Forfatter #12 Del Skrevet 29. desember 2003 Ser til min store forskrekkelse at det har blitt "in" med levende lys på juletreet igjen. Si meg, er dere skvatt sinnsyke damer? Vet dere hvor fort et tørt grantre brenner når det først tar fyr? Og hvor mye er det som skal til? Bare at noen går litt fort gjennom stua er nok til å skape et luftdrag som får hele treet (og selvfølgelig også lysene...) til å røre på seg. Hva tror dere skjer da? Og hva tror dere forsikringsselskapet sier når "kåken" har brent ned og det viser seg at du har plassert en mengde levende lys i en tørr kvisthaug på stuegulvet? Her er hva Norsk brannvernforening mener om saken: Juletreet blir raskt tørt og ekstremt lettantennelig så snart du tar det innendørs. Bruk av levende lys i juletreet er derfor ekstremt brannfarlig, og bør ikke forekomme. Håper dere tok til vettet og/eller at det har gått bra! :fy: Hjelper det litt på blodtrykket ditt hvis jeg sier at jeg slo det fra meg? Jøssda for et engasjement! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 29. desember 2003 #13 Del Skrevet 29. desember 2003 Enig med Leo! Jeg bruker masse stearinlys i hele mørketiden, men levende lys på juletreet ville jeg ikke vurdert engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 29. desember 2003 #14 Del Skrevet 29. desember 2003 Hjelper det litt på blodtrykket ditt hvis jeg sier at jeg slo det fra meg? Jøssda for et engasjement! Ja, det hjalp betraktelig på blodtrykket Og når det gjelder engasjement, så kan vi vel si at jeg etter et par "uheldige opplevelser" lett lar meg engasjere av brann- og trafikksikkerhet... Det brenner forresten mer enn nok som det gjør; Det er ikke nødvendig å tenne på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunilla Skrevet 29. desember 2003 Forfatter #15 Del Skrevet 29. desember 2003 Du har rett, Leo. Og når det gjelder brann og trafikksikkerhet - det skal en ikke kimse av :fy: Men like fullt synes jeg det er pent med levende lys. For meg ble det likevel ikke aktuelt av to grunner. For det første synes jeg dette hører hjemme andre steder enn et vanlig bolighus. Hadde jeg bodd på gård, hvor treet kunne stå midt på golvet hadde det muligens vært aktuelt. For det andre hadde det bare vært aktuelt å ha levende lys på treet akkurat i det øyeblikket vi går rundt treet og synger sanger. Det har vi kutta ut de siste årene, derfor er ikke det aktuelt. ETTER at vi var ferdige med juletregangen, ville selvsagt de elektriske lysene blitt tent. Nå skal det sies at el. julelys også krever et visst oppsyn (skal ALDRI stå på om natten eller når en er bortreist, for eksempel). Vi hogger treet sjøl i vår egen skog lille julaften, og treet er nok ikke mest brannfarlig andre dagen det står på fot. Da er det rimelig ferskt, faktisk. Men etterhvert - (sånn som nå) helt klart!! Og da hadde det vært totalt uaktuelt å ha levende lys på det - jf hva jeg skrev ovenfor. Men jeg er enig med dere som advarer - dere gjør det med god grunn! Og så ble det altså ikke aktuelt med levende lys, og vil neppe bli det, heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 29. desember 2003 #16 Del Skrevet 29. desember 2003 Kjenner noen som har levende lys mens de spiser. Så blir lysene slukket. Det er ingen små barn som feirer jul her. Nyyydelig!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå