Gå til innhold

Hvorfor bry seg så inderlig om dyr når så mange mennesker

Anbefalte innlegg

Skrevet

LIDER!

Jeg blir av og til så irritert på dette overdrevne engasjementet for dyr i alle former og fasonger som noen legger ned hele sitt livsengasjement i å redde, når det er så utrolig mange mennesker som trenger at noen bryr seg.

Eks. foreningen for omplassering av dyr kan ta vare på en mannbisk hund eller katt i årevis, som ingen vil ha (ingen bør ha, kanskje!), og bruke masse krefter og penger på dette. Det mest skånsomme ville jo vært å få dyret avlivet. .... og tusenvis av andre eksempler på krefter og penger brukt på dyr istedet for mennesker.

Hva ligger bak dette?

Ser man på dyr og mennesker som likeverdige skapninger? Har dyr like stor verdi som mennesker? Jeg mener at mennesker har større verdi enn dyr, og at man bør legge kreftene sine i å gjøre forhold bedre for mennesker, redde mennesker istedet..

Jeg må også si at jeg er glad i dyr, liker dyr, og mener disse både har verdi, og bør tas vare på. Men at det er grenser for hvor mye man skal legge i det. Av og til bør dyr avlives. Dyr har ikke menneskeverd.

Synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i h****** må det være en motsetning mellom å engasjere seg i at dyr har det bra og at mennesker har det bra da????

Det er vel ikke snakk om enten eller, men både og!!! :evil:

Skrevet

For mange er det ikke et både og, nei. De bruker hele livet sitt på en pjuskete katt! Og da lurer jeg ; har denne katten mer verdi enn de menneskene rundt som lider, er ensomme, sulter osv. osv.??

Skrevet

Noen vier livet sitt og all sin energi på omplassering av dyr.

Noen gjør det samme med mennesker.

Noen bruker all sin energi på seg selv.

Noen bruker all sin energi på miljøet.

Osv.

Hvis alle skulle bruke mest energi og tid på å ta vare på alle menneskene, ville andre og vel så viktige saker bli glemt. Jeg synes for eksempel at flere burde kjempe for å redde regnskogene som er igjen, men det betyr ikke at jeg ønsker at færre mennesker skal få nødvendig hjelp.

Ingen vits i å redde og ta vare på dyr?

En kan også stille dette spørsmålet angående mennesker. Blir ikke mindre kynisk det. Vi kunne jo bare latt de ta selvmord istedetfor å prøve å hjelpe de. De som har det så vondt inni seg og ikke ønsker annet enn å dø, å slippe ut av helvetet sitt. De som sitter der og er så psykotisk at de ikke tør treffe noen i sin egen familie, ikke får noe undervisning. Man blir veldig kynisk når man tenker sånn. Jeg synes det blir like kynisk å tenke sånn om dyr, hunder og katter for eksempel.

Synes det er positivt at alle her i verden har minst en som tenker på en og er villig til å hjelpe, enten det er et mennske, dyr eller blomst.

Skrevet

Jeg mener ikke at mennesker og dyr er like, men dyr er også verdifulle skapninger! Jordkloden tilhører dem like mye som oss og når dyr lider er det ofte av menneskeskapte årsaker. Jeg mener at vi mennesker har et ansvar for å ta vare på jorda og livet her, som f.eks dyr og natur. (Fra et kristent synspunkt kan man si at vi er satt til å forvalte jorden). Enig i at det ikke behøver å være noen motsetning mellom at dyr og mennesker skal ha det bra. Det er likevel ikke sikkert at det hadde hjulpet om ingen kjempet for dyrene, det er ikke sikkert at alle de som arbeider for dyrs rettigheter hadde ønsket å gå over til en jobb (frivillig jobb eller ikke) som hjelper mennesker. Ikke alle passer til det.

Synes det er fint at noen tar seg av og jobber for dyrene jeg.

Skrevet

Seff går det grenser, men jeg er utrolig glad for at det er såpass mange som engasjerer seg i at dyr lever under verdige forhold. Demonstrerer mot pelsdyroppdrett, burhøns, slakteforhold, smertefull avliving, tyrefekting.....you name it!!! Dyr er faktisk levende skapninger som føler både redsel og smerte og har selvfølgelig verdi! De samme menneskene er ofte like opptatt av menneskerettigheter. Ser ikke at det må være noen motsetning mellom disse to!

Skrevet
For mange er det ikke et både og' date=' nei. De bruker hele livet sitt på en pjuskete katt! Og da lurer jeg ; har denne katten mer verdi enn de menneskene rundt som lider, er ensomme, sulter osv. osv.??[/quote']

Halloo ?

Stått opp med feil ben i dag ? :o

Hva skal de gjøre da ? Kvitte seg med "den pjuskete katten" for å bruke cash på de fattige barna i Afrika i stedet ?

Kanskje tenk om det er mulighet for at den "usle" katten faktisk betyr mye for en ? Skal Redd dyra og liknende foreninger legge ned og heller bruke penger på sultne barn ? Det er faktisk veldig mange som hjelper dem! Det gis masse i støtte fra Norge hvert år.

Dyr har en veldig positiv innvirkning på mennesker og de kan også virke terapeutiske. Jeg hadde blitt knust om katten min hadde dødd eller noe, selv om det er sultne, slitne og ensomme mennesker rundt omkring!!!

Og ja! Katten min har for meg mye mer betydning enn et fattig barn i Afrika. Sånn er det for meg nå. Mulig jeg hadde tenkt annerledes om jeg var og opplevde disse barnas skjebne på nært hold, men jeg ville likevel ikke bagatellisert dyr!

Sier som Chimp : Hvorfor kan man bare støtte den ene saken ?

Skrevet

Jeg synes dette er et strålende poeng, Abelone!

Jeg synes også det er viktig med dyrevelferd o.l., men menneskers lidelse må da allikevel settes høyere? Jeg har tenkt på om dette er nok et tegn på hvor utrolig godt vi har det her i Vest-Europa. Kanskje er det lettere å forholde seg til hvor mange (få) m2 en høne har, enn at 1/3 (er det ikke noe sånt?) av Vest-Afrikas innbyggere dør av HIV?

Piglet

Skrevet

Egentlig er det ingen motsetnign mellom omtanke for en gruppe og en annen. Jeg tror hvordan vi behandler våre dyr generelt sier noe om hvordan vi har det.

Men helt enig-mennesker er over dyr, uten tvil.

Skrevet
Hvorfor i h****** må det være en motsetning mellom å engasjere seg i at dyr har det bra og at mennesker har det bra da????

Det er vel ikke snakk om enten eller, men både og!!! :evil:

:enig: Det er så mye enten eller tenkning blandt nordmenn. Lurer på om det er noe galt med dem :(

Skrevet

Alle brenner vel for sitt..

For de som hjelper dyrene er det kanskje ikke et alternativ å støtte en organisasjon som hjelper mennesker?

Er vel bedre å støtte dyrene enn å ikke gjøre noenting?

Skrevet

Dersom det er mennesker som nå gjør masse for dyr, som ellers ikke ville gjort noe spesielt for noen, så sier jeg hurra for at de tenker på dyrene.

Skrevet

Er helt enig med de andre her inne om at selvfølgelig kommer mennesker først. Og om du hadde spurt en som virkelig er engasjert i dyrenes vel så tror jeg vedkommende hadde sagt det samme. Men jeg tror det er viktig og bra at det finnes mennesker som har evne til å engasjere seg på dyrenes side. I dagens samfun trenger virkelig de dyrene som har det vondt, noen som orker å bry seg om dem. Egentlig tør jeg ikke tenke på hvordan forskjelige dyr hadde hatt det om det ikke fantes slike mennesker. Ja det er mange mennesker som lider rundt om i verden. Det de fleste kan gjøre i den saken er at de kan støtte en human organisasjon, som igjen vil sende nedover den nødvendige hjelpen. Og så har du en god følelse inni deg for nå har du gjort en innsats. Det er mange forskjellige organisasjoner som trenger hjelp. Hørte nettopp på nyhetene i går at nå hadde de så mange frivilige at de var begynt å si nei. (tror det var i Oslo) Det synes jeg er flott. MEN jeg sitter med en følelse av at all denne hjelpen som de har nå har noe med at det nærmer seg jul. Alle har lyst å gjøre noe bra for et medmenneske, da får vi det så godt med oss selv. Og når vi er kommet en månde eller to ut i det nye året så er de vekk. Alle disse menneskene som har et engasjement både for dyr og mennesker har en ståpå vilje som jeg bare må bøye meg i støvet for. Og så kan vel egentlig vi andre som er så flink til å komme med pekefingeren eller som stiller opp en gang i året på noe veldedighet starte med å gå litt i oss selv.

Vi trenger ikke å gå lengre enn til det som skjer med barna på skole og fritid. Hvor mange av dere kan si med hånden på hjerte at dere stiller opp som frivilige hjelpere? Når barnehagen har kalt inn til dugnad en lørdag.... stiller dere opp da?

Dette var kanskje litt på siden, men det at et menneske velger å engasjere seg enten det gjelder det ene eller det andre... Det har vi ikke noe som helst rett til å verken se ned på eller kritisere. Og det er ikke rett å sette mennesker og dyr opp mot hverandre. Alle som trenger det har rett på hjelp enten det er dyr eller mennesker. Det mener jeg virkelig :D

Skrevet

Ja, jeg visste jo at dyr engasjerer...... :-?

Noen svarer at det er bedre at noen engasjerer seg i dyrs velferd enn at de ikke engasjerer seg i det hele tatt. Og det er jeg enig i. Jeg lurer bare på : hva i hel.... er det som får dem til å lette r..a opp av sofaen for dyrene, og ikke for menneskene??? Er det fordi dyr har større verdi enn mennesker?!?!

Det er det som er spørsmålet.

Skrevet
Jeg lurer bare på : hva i hel.... er det som får dem til å lette r..a opp av sofaen for dyrene' date=' og ikke for menneskene??? Er det fordi dyr har større verdi enn mennesker?!?![/quote']

Hva er det som provoserer deg så? Dyr har så klart ikke større verdi enn mennesker, men når mennesker trenger hjelp strømmer mange til for å hjelpe. Det skjer ikke det samme når dyr trenger hjelp. Derfor engasjerer jeg meg for dyrene. Om mennesker trenger hjelp, og jeg vet jeg kan bidra med noe, stiller jeg selvfølgelig opp. Jeg ser ikke helt hva problemet i at jeg bryr meg om dyrene også er.. :o

Skrevet

Jeg lurer bare på : hva i hel.... er det som får dem til å lette r..a opp av sofaen for dyrene, og ikke for menneskene??? Er det fordi dyr har større verdi enn mennesker?!?!

Unnskyld at jeg spør, men hva gjør du da? For menneskene siden du er så opptatt av dette? Jeg bare lurer

Skrevet

Jeg ser litt annerledes på det, jeg.

Hvis jeg ikke er glad og fornøyd, så klarer jeg slett ikke å hjelpe andre mennesker. Og jeg blir glad av dyr, de gir meg overskudd og glede. Og da har jeg plutselig mer å gi andre mennesker også.

Vil ikke si at dyr er verd mer enn mennesker. Egentlig ser jeg ikke noen grunn til å sammenligne disse to i det hele tatt.

Skrevet

Må si meg fullstendig enig med Diva og Chimp....

Skrevet

IKKE enig med hovedinnlegg. Ja hva gjør DU for å redde denne "syke" verden som er ødelagt av menneskene?

Det er da bra at noen gjør noe og ikke bare sitter der å kjefter på de som nettopp hjelper.

Jeg syntest alle ting har sin verdi......

Menneskene er ikke mer verdt enn dyr i mine øyner vertfall.. :o

Skrevet

Er dette et "enten eller"- hva med både og. Det ene utelukker ikke det andre :blunke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...