Aranciata Skrevet 16. desember 2011 #1 Del Skrevet 16. desember 2011 Når jeg ser på film eller tv synes jeg amerikanske juridiske uttrykk er så forvirrende! Det er spesielt et jeg lurer på: “you are hereby served”, som de bruker når de leverer et juridisk dokument om at noen må stille i retten eller noe sånt. Vet noen hvordan man sier det på norsk? Eller vet noen om en bra nettside hvor man kan sammenligne norske og amerikanske juridiske uttrykk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PinkLeaf Skrevet 16. desember 2011 #2 Del Skrevet 16. desember 2011 Jeg har ingen sider, men språkrådet kan sikkert hjelpe deg. Det finnes sikkert slike ordbøker på biblioteket. :-) Setningen blir forøvrig "du er herved stevnet". Saksøkt er nok også en mulighet, men det er ikke like riktig. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #3 Del Skrevet 17. desember 2011 Stevnet er riktig. Oversettelse av juridiske uttrykk er vanskelig, for selv om det finnes et ord som man tror betyr det samme på norsk i rent språklig forstand, så kan det ha forskjellig innhold i juridisk forstand. Jeg har tatt engelsk for jurister (30 studiepoeng) og der lærte vi at ofte må man forklare ordet, ikke bare oversette det til norsk. Norsk og anglo-amerikansk rett har noen likhetspunkter, men er i realiteten ganske forskjellig. Norsk rett er mest lik kontinental-eupopeisk rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #4 Del Skrevet 17. desember 2011 Forresten, hvis du skal låne noe på biblioteket, så er det Black´s Law Dictionary du skal ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aranciata Skrevet 18. desember 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 18. desember 2011 Tusen takk folkens! Dette var veldig nyttig! Pink Leaf, takk for "du er herved stevnet", nå vet jeg endelig hvordan det sies på norsk! Jeg tror jeg trenger å se tv-serier med norsk tekst så jeg kan få med meg disse uttrykkene på norsk, men har ikke bodd i Norge på lenge så det er litt vanskelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå