Gå til innhold

oralcon/microgynon p-piller


Luppa

Anbefalte innlegg

Har gått på microgynon i fire år, men fikk oralcon sist jeg var på apoteket, da dette skulle være akkurt det samme, bare billigere. Er bittelitt skeptisk, selv om det sikkert ikke er grunn til det. Noen som har gått fra microgynon til oralcon og har erfaringer med det? Er det akkurat som vanlig eller opplevde dere noen endringer i bivirkninger eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er en ordning som gjelder for veldig mange reseptbelagte medisiner som har forholdsvis mange brukere. Apoteket er pliktige til å si fra dersom de fører et produkt som er billigere.

Selv gikk jeg på microgynon for noen år siden, og da kan jeg ikke huske at det fantes noe alternativ, men jeg vet at når det gjelder Diane (som er den pillen jeg går på nå), vet jeg om flere som reagerer annerledes på de forskjellige alternativene. Hormontypen og mengden av denne er lik i "originalpillen", og i de alternative pillene. Imidlertid kan de ha brukt forskjellige bindemidler, og man kan i prinsippet reagere forskjellig på bindemidlene.

Tror nok egentlig ikke du har noe å være redd for - du er uansett like trygg som du er på microgynon. Skulle du likevel føle deg misfornøyd med oralcon, er det ikke verre enn at du ber om å få microgynon neste gang du henter ut piller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tilbydt dem sist, men sa nei. Jeg er også skeptisk.

Det er jo mange medisiner som en kan få en billigere variant av som skal være akkurat lik, jeg har forskjellige erfaringer akkurat der.

Noen billig varianter fungerer ikke like bra som den "orginale" andre billig varianter fungerer bedre enn "orginalen".

Men, når det kommer til p-piller er jeg uhyre skeptisk siden jeg tåler så vanvittig få av dem.

Jeg har endometriose og skal derfor ta pillene kontinuerlig for å unngå smerter, holde endoen i sjakk sånn at den ikke tetter igjen eggstokker osv.

Har vært igjennom så mange typer p-piller og minipiller som jeg ikke blør av, alt fra spotting til å blø som en hest i 5 mnd i strekk. Pluss migrene, kvalme, kvise utbrudd og brekninger.

Så derfor holder jeg meg til de jeg VET fungerer, tar ikke sjansen på noen andre, selv om de skal være "akkurat like".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har også brukt microgynon i ca 4 år, og sist gang jeg skulle hente på apoteket så jeg ja til oralcon. jeg er veldig skeptisk og lurer på om jeg skal gå tilbake på de gamle før jeg har hatt skikkelig hodepine hver dag denne uken (første uken med de nye), og det er jo ikke sikkert det er p-pillene som gjør det, men hadde ingen problemer med microgynon.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Heì! Jeg har også akkurat gått over til oralcon etter å ha gått på microgynon i 4 år, og har opplevd bivirkninger som mellomblødninger hvilket jeg aldri har hatt tidligere. Så nå blir det å bytte tilbake til microgynon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Farmasistudent

Det er jo akkurat det samme virkestoffet i begge p-pillene, så det er ikke noe å være septisk til. I norge blir medisinene sjekket opp mot hverandre før de kan kvalifisere seg til å ha samme virkning, hvis medisinene ikke har samme virkning ville det ikke kommet på marked som generika (to peperater med akkurat samme virkestoff men to forskjellige produsenter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest nocturne

Jeg byttet også fra microgynon til oralcon og er nå på tredje brettet i pakningen. Har merket at jeg lett blir utrolig kvalm og har tidligere ikke vært plaget med verken det eller hodepinen som stadig vekk verker. I tillegg var menstruasjonen mye verre enn noensinne denne gangen! Var plaget med mye blødninger som var annerledes enn de har pleid å være tidligere. I tillegg var magesmertene virkelig plagsomme i forhold til hva jeg har erfart før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Mariell (15 år )

Jeg har nettopp begynt på oralcon , og lurer litt på om det er prevensjonsmiddel , jeg fikk dem pga menssmerter ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt på oralcon , og lurer litt på om det er prevensjonsmiddel , jeg fikk dem pga menssmerter ..

Oralcon er p-piller, altså et prevansjonsmiddel, ja :) Sa ikke legen din noe om det når du fikk dem? Dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet på oralcon første gang jeg begynte med p-piller. Nå har jeg hatt Mensen ca i 2 mnd, vurderer å bytte, siden ganske irriterende med mensen så lenge:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunniva Anemone

Jeg går på Oralcon nå for første gang, og jeg har fått skikkelige hormonsvingninger, og blir lett veldig sur og depresiv. Microgynon var MYE bedre og det er ikke bivirkninger på den heller. Jeg var veldig skeptisk når de tilbudte meg Oralcon, men nå vet jeg at jeg ikke skal gå på de lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Belinda

Har også bytta til oralcon fra microgynom å fysj asså før nå dritt! Mensen i 1 måned i strekk og blødninger hele tiden! Jeg skal bytte fort som bare det! Ps legen sier det er helt normalt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Gjest måne

Er på brett nr 5 av oralcon, etter å ha takket ja til dem istedetfor microgynon og er super fornøyd! Fått tilbake sexlysten og gått ned i vekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er nok veldig greit å sjekke ut selv, for som du ser er det mye ulike tilbakemeldinger, siden alle kropper reagerer forskjellig. Jeg har nettopp byttet mellom disse p-pilletypene selv, og venter spent på å se om det blir noe forandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Kristine

Jeg byttet ut mersilon28 med oralcon for ca 1/2 år siden. Grunnen til at jeg byttet var at jeg fikk mensen "gjennom" pillene og det var derfor veldig vanskelig å forholde seg til når jeg skulle få mensen.. Men nå har jeg gått på oralcon i ca 1/2 år og er veldig fornøyd.. Har regelmessig mens og den dukker ikke uforventet opp :) har heller ikke hatt noen form for negative bivirkninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om virkestoffene i Oralcon og Microgynon er de samme, så er fyllstoffene forskjellige, og noen reagerer veldig på fyllstoffene i "feil" merke.

Jeg har god virkning og ingen bivirkninger på Microgynon, mens på Oralcon blir jeg dårlig og premenstruell omtrent hele tiden.

Andre er motsatt, med bivirkninger på Microgynon og ingenting på Oralcon.

Vi er alle forskjellige, og det er viktig å prøve andre p-pillemerker om du går på noen som ikke passer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med microgynon var jeg en del plaget med ømme bryster, som til tider var så ille at det var vondt å gå i trapp med bh på (og jeg har ikke spesielt store bryst). Har bytta til oralcon nå, og er snart ferdig med tredje brettet, og merker ingenting i brystene. Kan derimot tenkes at jeg har fått litt mer humørsvingninger, men det kan også skyldes de sosiale forholdene rundt meg, som har vært litt annerledes de siste månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Oralcon nå for første gang, og jeg har fått skikkelige hormonsvingninger, og blir lett veldig sur og depresiv. Microgynon var MYE bedre og det er ikke bivirkninger på den heller. Jeg var veldig skeptisk når de tilbudte meg Oralcon, men nå vet jeg at jeg ikke skal gå på de lenger!

Jeg har fått skikkelige hormonsvingninger, og blir lett veldig sur og depresiv.

Det samme. Jeg ble også trøtt og sliten, og har derfor gått tilbake til Mercelon igjen. Byttet i utgangspunktet da lege fortalte at det var et nytt preparat som hadde noe mindre sjanse for blodpropp o/l, men forskjellen er mindre enn minimal. Det er som skrevet over best åprøve selv, og finne det som passer deg best, da alle reagerer forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...