Gå til innhold

Min første jul!

Noldus

Anbefalte innlegg

Da har jeg invitert til jul hjemme hos meg for første gang! Denne julen skulle vi egentlig feiret hos svigers, så de måtte inviteres. Jeg ville gjerne feire med min familie også, så i et crazy øyeblikk inviterte jeg dem også.

Jeg gleder meg stort til kvelden altså, selv om maten gir meg litt nerver. Heldigvis kommer min mor og bestemor lillejulaften så det blir mye hjelp å få undervegs.

Nå sitter jeg da her å skal planlegge inkjøp som skal gjøres. Ribba er i hus, så det er alt av tilbehør som ennå mangler. Jeg har selvsagt aldri tenkt noe særlig over dette tidligere år (kan angre nå ja!) så jeg føler meg rimelig blank på hva som mangler.

Er det noen snille damer her inne som kan fortelle meg hva som hører med en god ribbemiddag?

Kan nevne at vi blir 15 personer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har jeg invitert til jul hjemme hos meg for første gang! Denne julen skulle vi egentlig feiret hos svigers, så de måtte inviteres. Jeg ville gjerne feire med min familie også, så i et crazy øyeblikk inviterte jeg dem også.

Jeg gleder meg stort til kvelden altså, selv om maten gir meg litt nerver. Heldigvis kommer min mor og bestemor lillejulaften så det blir mye hjelp å få undervegs.

Nå sitter jeg da her å skal planlegge inkjøp som skal gjøres. Ribba er i hus, så det er alt av tilbehør som ennå mangler. Jeg har selvsagt aldri tenkt noe særlig over dette tidligere år (kan angre nå ja!) så jeg føler meg rimelig blank på hva som mangler.

Er det noen snille damer her inne som kan fortelle meg hva som hører med en god ribbemiddag?

Kan nevne at vi blir 15 personer...

Julepølse, medisterkaker, rødkål eller surkål, mandelpoteter og god sennep, gjerne litt skarp. Øl og akevitt syntes jo mange er godt til.

Lykke til, dette fikser du!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble kanskje litt midt mellom alt annet, men skrev i hovedinlegget at ribba var i hus iallefall! ;)

Pfft. Det beste tilbehøret til ribbe og juletorsk er og blir pinnekjøtt. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Medisterkaker

Julepølse

Det du trenger til saus

Surkål

Rødkål

Tyttebærsyltetøy

Potet

Brus

Akevitt

Øl

Dessert

Bakst og litt godis til når man åpner pakker :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen!! Da har jeg fått handlet inn alt dere tipset om, så nå tror jeg det vil bli en bra julekveld =)

Å til dere som har skrevet pinnekjøtt, jeg er heeelt enig! Men desverre så tapte jeg kampen om julemiddagen så da blir det lite av det den kvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp heller frosne tyttebær og rør selv!;) dritgodt, enkelt, og imponerer litt!;)

Epler og svisker og tørkede aprikoser som du slenger i ribbeforma den siste tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisterkaker

Julepølse

Det du trenger til saus

Surkål

Rødkål

Tyttebærsyltetøy

Potet

Brus

Akevitt

Øl

Dessert

Bakst og litt godis til når man åpner pakker :)

Jepp, Tropic! Veldig enig i alt der!! :)

Men må ha rødbeter og suragurk i tillegg som tilbehør... Og potetene MÅ være mandelpoteter!!!

(Et lite snipetriks: Kjøp poser med "Saus til stek", bland inn fettet fra ribba - de tror GARANTERT at sausen er hjemmelaget...) :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ariadne85

Tapte kampen om pinnekjottet? Vi har alltid begge deler vi, er jo samme tilbehoret :) ikke koster det så mange kalorier å lage det til heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tapte kampen om pinnekjottet? Vi har alltid begge deler vi, er jo samme tilbehoret :) ikke koster det så mange kalorier å lage det til heller.

Samme tilbehøret? Man bruker da vanligvis ikke kålrabbistappe til ribbe eller surkål til pinnekjøtt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er også enig i at tilbehøret er ulikt.

Klart vi kunne hatt begge deler, men fra starten av så fant vi ut at vi måtte greie å bli enige om en ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ariadne85

Vi har surkal til pinnekjott jo (i tillegg til rodkal). Og kalrabistappe til svineribba :) og er jo bare å slenge kalrabien i potetgryta, mosen tar jo bare fem minutter å lage. Når man uansett lager juleniddag, så er det ikke mye ekstra som skal til for å få begge deler.

Og surkal? Kjøp en pose og varm i micro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lykke til med første julefeiring hos deg :) vi har gjort det noen ganger nå,men det et litt spennende likevel. Gode forberedelser er lurt, så du virker jo åvære i god rute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare innom for å ønske deg lykke til. Det går nok kjempebra. Krysser fingrene for at svoren blir sprø ;)

Bestemoren til samboer har alltid svisker til ribba. Nammis! Også bruker vi brun saus til både ribbe og pinnekjøtt. Noe mange kanskje syns er litt sært, men det blir jo så mye bedre enn ribbefett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for masse tips :) nå skal alt være i boks, så da er det bare å vente. Skal prøve å komme me en liten oppdatering etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor pleier å lage sjysaus med litt av ribbefettet oppi. Det blir ikke like mektig som brun saus/rent ribbefett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...