Gå til innhold

Veldig tungt og slitsomt å trene når man er feit


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er død etter 5min på trampoline, men kan sykle lange oppoverbakker. Jeg kan svømme 1km uten problemer på under 45min, men ellipsemaskinen tar nesten knekken på meg. Å løpe kan jeg bare glemme, men gå kan jeg gjøre lenge. Poden kunne herje på trampolinen i timesvis, men falt bak i bunnen av bakken på sykkel.

Men svømming er fint - alt annet blir lettere etter å ha fått opp formen litt i svømmehallen. Synes jeg, da.

Ikke ta det så tung, det ER tungt, men blir bedre. Og kneikene kommer, men du skal over. Etter de to første skikkelige strevsomme kneikene blir det bedre. Jeg møtte en i dag, men nå har jeg vært helt ute av trening lenge, og vet fra sist og gangen før der at det går over denne gangen også. Etterpå blir det faktisk gøy. Stå på!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke overvektig men jeg klarte så vidt 1 min på lipsemaskin med nivå 1. Hadde ikke kondis i det hele tatt.

Du kan ikke begynne med å gå sakte på tredemølla da? og jobbe deg oppover i fart?

Jeg er helt sjokkert over hvor dårlig form det er mulig å være!

Ikke bare deg, men flere her i tråden som svarer. Jeg skjønner ikke at det er mulig å være så lite interessert i å ta vare på kroppen sin at man ikke klarer mer enn 1 min på ellipse.

Jeg kan til dels skjønne at veldig overvektige syns det er ekstremt slitsomt (men trening skal være vondt uansett vekt!), men når ikke-overvektige er i så dårlig form får jeg hakeslepp. Syns nesten det er respektløst ovenfor egen kropp å drite så fullstendig i den.

Jeg tar 40 min før og etter styrkeøkt på ellipse, og jeg har ikke spes. god kondis. Trener hovedsaklig styrke, men ellipse som oppvarming (dvs jeg blir ikke skikkelig sliten av 40 min, bare varm og klar til selve treningen).

1 min på 1 motstand = sliten? Det hadde jeg ikke trodd om en overvektig 80-åring en gang.

Erre mulig... Skammes over mine medmennesker i blant! (gjentar at jeg snakker om normalvektige som BURDE klart 1 time på ellipse uten problemer, ikke de som har handikap i form av overvekt, skader osv)

Til Ts: Mitt råd er å presse seg maks hver eneste gang. Uansett hvor ubehagelig det er. Det blir bedre! Ellipse er super kondisjonstrening pga du kan holde på lenge uten å belaste beina sånnn som på tredemølle. Ser mange overvektige på mitt senter som trener ellipse og tenker alltid at de er lure. Tror det er en av de beste treningsformene:)

Press deg selv og ikke gi opp:) Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke liker ellipse kan du jo gjøre noe annet? Jeg klarer ikke mer enn ti minutter på ellipsemaskinen før jeg KJEDER MEG I HJEL. Syns det er mye bedre å gå eller jogge turer i skogen, evnt på mølle. Tredemølle syns jeg er morsommere. Kanskje det fins en aktivitet du syns er morsommere også? F.eks. skitur i stedet for ellipse, det aktiverer jo mye av de samme muskelgruppene. Å gjøre noe man syns er hvert fall litt morsomt gjør det mye lettere å glemme at man trener.

Og forresten: Det er nok mye tyngre å trene for de med mye ekstra å bære på, selv om man ikke bør bruke det som en slags unnskyldning. Så dere den scena på Biggest Loser hvor Bob prøvde å bære all ekstra vekta Michael hadde? Han klarte nesten ikke bevege seg. Det er kanskje lettere når vekta er skikkelig jevnt fordelt, men den gir litt å tenke på hvert fall :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

Nå sies det at om du klarer å løpe i et jevnt tempo i 3 minutter så er du i relativt god form.

Kødder du? Jeg har elendig kondis og klarer fint 45 minutter på 9,8 km/t på tredemøllen.

Til trådstarter: synes du har fått fine råd her. Særlig det med å konkurrere med deg selv. Dersom du trener tre gagner i uken og øker med 10 sekunder hver gang, så øker du faktisk med et halvt minutt i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødder du? Jeg har elendig kondis og klarer fint 45 minutter på 9,8 km/t på tredemøllen.

Til trådstarter: synes du har fått fine råd her. Særlig det med å konkurrere med deg selv. Dersom du trener tre gagner i uken og øker med 10 sekunder hver gang, så øker du faktisk med et halvt minutt i uken.

Men da har du jo ikke elendig kondis da. :fnise:

Trener ganske mye men har fortsatt problemer med 45 min på mølla. Får det til, men gjennomsnittsfarten ligger nærmere 8 enn 9. Og det kostet meg MYE å komme hit.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt sjokkert over hvor dårlig form det er mulig å være!

Ikke bare deg, men flere her i tråden som svarer. Jeg skjønner ikke at det er mulig å være så lite interessert i å ta vare på kroppen sin at man ikke klarer mer enn 1 min på ellipse.

Jeg kan til dels skjønne at veldig overvektige syns det er ekstremt slitsomt (men trening skal være vondt uansett vekt!), men når ikke-overvektige er i så dårlig form får jeg hakeslepp. Syns nesten det er respektløst ovenfor egen kropp å drite så fullstendig i den.

Må bare svare deg. Jeg er AB som holdt maks 5 minutter da jeg startet opp med ellipsemaskinen.

Uten at du vet årsaken til at folk klarer så lite så bør du heller spørre hvorfor.

Hos meg har det ingenting med at kondisen ikke holder, men at beina ikke klarer mer. Dette skyldes igjen 3 mnd på krykker hvorav 2 mnd var mer eller mindre i ro. Var en utfordring bare det å skulle gå på tredemølla. Vet du hvor fort du mister styrken i musklaturen når den ikke er i bruk?

Mitt råd til TS var å prøve å konkurrere med seg selv. 10 sekunder lenger hver gang er en seier. Vi har alle vårt utgangspunkt og må starte derfra. Lykke til :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet med romaskina. Holdt på å krepere etter 5 min, men sa til meg selv, at jeg skal klare litt ekstra hver gang. På hver trening la jeg på 1 minutt. 1 minutt er ikke lenge, og det klarer man. Etter en tid holdt jeg på i 20 min, og gud så stolt jeg var. Ja, det tok tid, men jeg opplevde mestringsfølelse hver eneste treningsøkt - selv bare med det ene minuttet ekstra. Og det var deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Jeg ville sett på det sånn: jo mer du prøver, dess flere kilo faller av og erstattes med muskler, og jo enklere blir det.

Jeg hadde elendig kondis og slutta å røyke, kjentes ut som 30 kilo ble løfta fra kroppen min! Jeg tror virkelig du bare må prøve sakte men sikkert. Mye bra råd her om å konkurrere med seg selv forresten :)

og skriv treningsdagbok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt sjokkert over hvor dårlig form det er mulig å være!

Jeg tar 40 min før og etter styrkeøkt på ellipse, og jeg har ikke spes. god kondis. Trener hovedsaklig styrke, men ellipse som oppvarming (dvs jeg blir ikke skikkelig sliten av 40 min, bare varm og klar til selve treningen).

1 min på 1 motstand = sliten? Det hadde jeg ikke trodd om en overvektig 80-åring en gang.

Hvordan hjelper dette TS? Jeg håper ikke TS gir opp på grunn av alle disse svarene. Man må jo konkurrere med seg selv, som siste AB sier. Hvis fem minutter på ellipse er maks, så må man rose seg selv for å klare seks, ikke tenke "en anonym bruker på KG syns 40 min er lett oppvarming, så jeg kan bare drite i å prøve, jeg som klarer så lite".

Gepardieu hadde et veldig bra poeng: Siden TS begynner der hun gjør, kommer hun til å få en enorm framgang! En liten gåtur hver dag kan være nok til at hun begynner å merke vektnedgang og bedring i form. Hun trenger ikke klare 40 minutter ellipse før og etter styrkeøkt for å gå ned i vekt :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Jeg er ikke overvektig da, men jeg har helt ræva kondis. Har jeg ikke trent på lenge så ser jeg stjerner og planeter etter 3 min jogging. Men progresjonen er helt enorm, man kommer seg veldig fort fra 0 til normalt nivå. Det er ikke spesielt gøy i begynnelsen når man blir fysisk dårlig, men treningsgleden øker når kondisjonen øker.

Plukk det kondisjonsapparatet du synes er lettest. For min del er det ellipsemaskinen, men du kan jo kanskje prøve stepmaskin, sykkel eller gange på tredemølla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å ikke sammenligne seg selv med andre, du gjør det du klarer. Når du føler at du ikke klarer mer så presser du deg selv et halvt minutt ekstra. Da kan du ta en pause for å få igjen pusten, drikke litt og få ned hjerterytmen. Etter hvert vil du klare mer og du blir nødt til å presse deg selv enda mer.

Å bygge opp kondisjon er en tidskrevende prosess som for noen kan være svært vanskelig å begynne med. Husk at det går bare en vei etter at du har begynt å jobbe med det, og det er oppover!

Flink du er som har tatt et grep for å bli i bedre form, ignorer det nedlatende folk slenger etter deg, de har jo tydeligvis ikke noe bedre å finne på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi først fikk ellipsemaskin hjemme var jeg SKIKKELIG utrent. Trodde jeg skulle dø etter 15 minutter, det var sinnsykt hvis jeg holdt ut så lenge. Jeg fortsatte med å presse meg selv, og klarte etter hvert 45 minutter, selv om det var helt utrolig slitsomt. Jeg veide riktignok 18 kg mer på den tiden. Etter hvert begynte jeg med spinning og step også, tok alt i mitt tempo (så mye jeg klarte, men jeg pressa meg selv), vekta gikk nedover og kondisen opp. Har vært litt av og på trening de siste åra, men er tilbake i det nå. Klarer 60 minutter med ganske høy intensitet på ellipsemaskinen uten store problemer. Er også på de tøffeste spinningtimene. Ved å trene mye spinning og på ellipsemaskinen (disse to måtene å trene på er ypperlig, da de er skånsomme for knær, osv) og selvsagt ved å passe på hva jeg spiser klarte jeg i 2010 å gå ned 16 kg på 4 mnd. Det har bare med at du MÅ presse deg selv, trening skal være hardt, det er slik du blir bedre. Uansett, føler du at du må ta deg en pause, så gjør du det. Bare ikke stopp!

Det tar TID å få god kondisjon (jeg jobber fortsatt med min for å si det sånn), og det kan til tider virke helt umulig i begynnelsen, men det er det IKKE. Du er flink som tar tak og begynner å trene, bare hold ut! Det vil ikke ta lang tid før du får fremgang, men du må huske på at det skal være hardt. Du veier også en del, og klart at det blir tyngre da, men tenk så deilig når kiloene bare renner av fordi du har vært så utrolig flink :) Jeg vil også anbefale å variere treningen, slik at du ikke går lei.

HUSK: No pain, NO GAIN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SemperFi

Når jeg gikk i 7-8 var jeg overvektig, fikk vondt i akillessene om jeg løp for lenge.

Jeg begynte å sykle, syklet ofte, ca 2t hver dag, og når snøen kom hadde jeg gått ned såpass mye at jeg kunne jogge, da jogget jeg ca 1-2t hver dag. Heeelt til jeg gikk ned til min normale vekt.

Jeg fikk gode råd fra legen og treninginstruktør også.

Samtidig at min mor passet på matinntaket.

Det folk flest ikke er oppmerksom på er hva de småspiser.

Jeg har alltid med meg noen nøtter i jakken som jeg kan spise på. Holder meg unna sjokolade og brus (unntak i julen). Og hvor mye du spiser. Unngå store måltider! Spis jevnlig hele dagen, slik holder du forbrenningen oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare svare deg. Jeg er AB som holdt maks 5 minutter da jeg startet opp med ellipsemaskinen.

Uten at du vet årsaken til at folk klarer så lite så bør du heller spørre hvorfor.

Hos meg har det ingenting med at kondisen ikke holder, men at beina ikke klarer mer. Dette skyldes igjen 3 mnd på krykker hvorav 2 mnd var mer eller mindre i ro. Var en utfordring bare det å skulle gå på tredemølla. Vet du hvor fort du mister styrken i musklaturen når den ikke er i bruk?

Jeg har full forståelse for at noen holder ut kortere pga diverse årsaker. De jeg snakker om var de som selv sa de var slanke og friske, men likevel ikke klarer mer enn noen minutter.

Når friske mennesker med helsa og beina i orden ikke klarer mer enn 1 minutt blir jeg "hæææ?". Kjenner nok av tynne folk som er forferdelig usunne. Ikke har de kondis (gjerne pga de er storrøykere) og de putter i seg så mye dritt, feks mye alkohol. Da "tar" (velger) jeg heller en med 10 kg mer og som trener jevnlig.

Jeg har selv hatt beinbrudd, ankelbrudd osv og vet hvor sakte og forsiktig man må trene seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

kropper "liker" forskjellige treningsformer. jeg klarer ikke mer enn1-2min på elipse, men kan fint gå med 70kg på ryggen i oppoverbakke mens jeg synger av full hals. vennina mi klarer 50min på elipsemaskinen, men klarer ikke gå opp innkjørselen min(60m lang bakke, ca 8%helling tror jeg) uten å måtte ta pause.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Drit i pulsklokke hvis du er dårlig trent, da blir du bare psyket ut. Selv jeg som er tilnærmet toppidrettsutøver bruker ikke pulsklokke hvis jeg har vært syk lenge (eller starter opp etter pause på 3-4 uker). Prøv å periodisere litt, f.eks.:

2 min -3 min - 4 min - 1,5 min - 3 min - 4 min - 5 min osv osv

Progresjon, tilpasning og periodisering er det som skal til for å få framgang (langsiktig). Man kan selvfølgelig trene maks hver gang, og dette er ikke farlig hvis man trener mindre enn 4 ggr i uka, men ved å øke jevnt og trutt over 3 treninger, så ta en rolig trening og på igjen vedlikeholder du motivasjonen (og fremgang).

Tren intervaller; det er ingen fysiologisk grunn som sier at intervaller er best, men det er lettere å holde intensiteten høy gjennom hele treningen. Åpner man for hardt vil intensiteten falle, og man forbrenner ikke like mye.

Og så, det beste slanketipset i hele verden (ja for faen): drikk en halv liter vann på styrten rett før hvert måltid, så fyller du opp magen. Sulthetsfølelse er psykologisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...