Gå til innhold

Hvor mye penger bruker dere på julegaver til barna deres?

Gjest LilleLovely

Anbefalte innlegg

Jeg var vel en av dem som skrev at barna får for forskjellige summer, og ser selv at det ser urettferdig ut....

...12-åringen ønsker seg Iphone 4, og den kostet ikke mer enn ca 800.

Da regner jeg med at denne telefonen er kraftig subsidiert, slik at dere kommer til å betale betraktelig mer for denne gaven i løpet av året enn 800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da regner jeg med at denne telefonen er kraftig subsidiert, slik at dere kommer til å betale betraktelig mer for denne gaven i løpet av året enn 800.

Vi betaler ikke mer enn det vi allerede betaler for det abbonementet hun har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt en gave til 300,- til 4årigen her.

Han trenger ingenting, har nok av leker og klær. Dessuten vil han få haugevis av gaver på julaften av familien...

Når han blir eldre kommer jeg nok til å bruke mer på julegaven, alt etter hva han ønsker seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris varierer fra år til år og fra barn til barn, alt fra 200-2000kr. Prisen ser også ut til å stige med alderen. De første par årene ble det med et par hundringser.

Noen ganger får de ting de ønsker seg og andre ganger får de ting de trenger.

I år får de nintendo wii sammen fra oss, med div. spill og ekstra kontroll kom det på ca 2100kr. I tillegg har jeg betalt gaver som de har kjøpt til hverandre på 2-300. Så i år blir det ganske likt, ca 1400 på hver.

I fjor fikk eldste gave for 1600kr mens yngste fikk for ca 600kr. Året før var det sånn ca omvendt. Ingen av de har noen gang tenkt over prisen på det de har fått og ment at det har vært urettferdig.

Mine foreldre har fire barn, og vi får heller ikke likt. Den ene søstera mi har generelt dårlig råd av forskjellige årsaker. Hun jobber og står på for å få ting til å gå rundt med hjem og barn. Hun pleier å få dyrere gave enn oss andre rett og slett fordi hun får noe hun virkelig trenger til huset eller bilen etc. (f.eks. bidrag til nye piggdekk, ny varmtvannstank, ovn e.l.)

Jeg er den i søskenflokken som har best råd. Jeg og samboeren min kjøper det vi trenger når vi trenger det, og har ikke behov for dyre julegaver. Ettersom mine foreldre heller ikke har kjempegod råd, så er det jo bedre at de bruker noe av "min andel" av julegavebudsjettet på søstera mi som har dårlig råd. Jeg får uansett fine gaver som f.eks. deler til bestikk vi samler på eller håndverk av noe slag. For meg blir disse gavene til 3-400kr mer personlig enn 2000kr i bidrag til nye piggdekk.

Svigermor derimot, er typen som alltid gir for likt beløp til barn og barnebarn. Sambo og broren hans er uansett ganske likt stilt økonomisk. Men det virket litt overdrevet da det ene barnet vårt fikk den kjempehaugen med klær til bursdagen sin en gang. Det var jo salg, og da fikk hun jo så mye klær for den summen hun skulle kjøpe for...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre bruker ca 1000 kroner på hvert av barna, vi er voksne. Hvis det er noen vi trenger veldig, eller har trengt så kan vi få for mer. Det kommer jo helt an på.

Jeg kommer ikke til å ha råd til gaver til mine barn for flere tusen kroner, så det blir vel å legge seg på 500-1000 og kanskje mer hvis det er noe de trenger som sko eller ski osv. Hvis jeg hadde hatt råd ville jeg så klart gitt de så mye mer, og alt de ønsket seg.

Mine foreldre har vært veldig snille med meg i min oppvekst, men jeg hadde jobb fra jeg var 13 og har ALDRI bedt de om noe eller forventet meg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Summen som brukes har flere variabler i budsjettet.

Inntekt/utgifter - samt hvilken livssituasjon den som får gaven er i. 

Etablerte søskenbarn med full inntekt samt ektemann med full inntekt - får mindre enn det søskenbarnet som er student og alene.

Kjøpeevnen stiger som regel hvis økonomien gjør det.

Samtidig som jeg prioriterer gaver som støtter veldedige organisasjoner. + støtter noen fast på si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hater sånne her tråder, er alltid noen som må "uff vil egentlig ikke skrive dette men jeg bruker 5000 +++ per unge" aah enten står du for at du bruker horribelt mye penger på barna dine, eller så skriver du ikke denne tråden om du "egentlig" ikke vil skrive.....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida, da antar jeg at jeg er veldig bortskjemt.

Min mor kjører alltid på med julegaver til mist 2-3000kr.

Jeg ER veldig bortskjemt... Jeg fikk Macbook Pro til jul i fjor. Gaven blir IKKE like stor i år, that's for sure.

Jeg har ikke barn, hadde vel ikke brukt særlig mye penger på gaver de første årene, men hadde nok begynt å bruke litt etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det iPhone 4, koster 4000. Grusomt, jeg vet.

Hvorfor er det egentlig grusomt? Har du råd til det, så gjør det vel ingenting? Eller, jeg syns det er helt sinnsykt at noen foreldre kjøper iPhone til 10-åringen sin, men for litt eldre tenåringer syns jeg det er ok så lenge h*n vet at å ta vare på ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt en gave på deling til dem til 500 kroner, og så får de hver sin gave til 500 kroner hver i tillegg. Syns det holder i massevis, jeg er student så vi har ikke supergod råd. De er 2 og 4.

Dagen kommer tidlig nok når de ønsker seg ting til mange tusen kroner :-) De får ufattelig mye av besteforeldre og oldeforeldre, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomien er stram (det har den vært i årevis), så julegavene blir deretter. Barna er tenåringer og ønsker seg kun penger. De får 500 kr hver pluss en liten sak til rundt femtilappen for at det skal være noe litt mer interessant både å pakke inn og pakke ut enn bare en konvolutt med penger. Skulle gjerne gitt dem mer, men da hadde det gått utover julemat og annen kos. Om vi hadde hatt råd skulle den ene fått ny laptop og den andre skulle fått ps3.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bruker alt fra noen hundre til noen tusen. Det kommer an på hva de trenger. I fjor trengte elstemann en PC, da fikk han det til jul. Minstemann fikk en gøy leke til noen hundrelapper. Han var kjempefornøyd! I år får han også en leke, dog litt dyrere (6-700,-), den nye minstemannen får klær til 7-800,-, mens elstemann får en gave som han trenger og har lyst på til noen tusenlapper. Jeg kvir meg ikke på å bruke flere tusen på julegaver når det er noe de trenger. Hadde vi ikke kjøpt det til jul, hadde vi kjøpt det utenom, og hadde da brukt enda mere penger på å kjøpe andre julegaver i stedet for. Unyttige dyre gaver kjøper vi ikke. Det må de heller spare til. Elstemann ønsker seg f.eks. en ny androidmobil. Det trenger han ikke, da han har en enkel mobil som har det han trenger (3g, mms, sms, et enkelt kamera og ringing). Det må han spare til selv hvis han vil ha. Ikke har vi bortskjemte unger, og ikke spør de etter kvitteringen for å sammenligne hvem av dem vi er mest glad i.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har sånn passelig råd og en unge på fem og jeg syns alt mellom 200-500 er ok. Prøver å kjøpe noe hun ønsker seg.

Først fant jeg et pet shop sykehus til 200.- kr og var kjempefornøyd.. (Før pris 500 kr)men vips var det en ting til til 200 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:O herregud, mange som gir 1000 til og med 7000:O Og jeg skjønner godt at ski koster mye, god regnjakke, sykkel, og andre nyttige gaver som barn trenger.. det syns jeg er helt greit å bruke mye penger på. men virkelig.. å gi en iphone eller ipad til et barn/tenåring?????? De kommer jo virkelig ikke til å føle hvordan det er å spare for ting selv? Jeg husker selv at jeg sparte for min nintendo for leeeeenge siden. Jeg måtte betale halvparten og jeg husker jeg var så stolt at jeg klarte å spare nok penger!

Selvom man har nok penger syns jeg at man virkelig gjør barn en tjeneste å ikke gi dem alt. Jeg har nok penger, men gir ikke barna mine en ipad. Det får de spare for selv. Og hvis de ikke syns det er verdt å spare så lenge for det, så ønsker de den ikke så mye heller.

Her skulle det vært en "liker" knapp! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har brukt i underkant av 1000 kr pr unge, dei er 2 og 3,5. Mesteparten av det er nyttige ting, eldstemann får ny utedress, minsten ein skikkeleg barnehage/tursekk. Og så får dei eit par leiker kvar seg. Her begrensar det seg automatisk pga økonomi, men eg ynskjer uansett ikkje å bruke så veldig mykje meir. Prøver å gje såpass at dei kan få noko dei treng og ynskjer seg, utan å ta heilt av... Dei får sjeldan ting dei ynskjer seg elles i året, eg vil gjerne at dei skal få oppleva det å få noko dei har ynskja seg lenge, i stadet for at dei skal få alt før dei i det heile tatt har ynskja seg det. Her er det vel besteforeldrene som må haldast i sjakk for ikkje å overlesse ungane...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss får ungene på 10,12 og 16 gaver for rundt 2000,- hver. Ca 3/4 av gaven går til fritidsutstyr og ting de trenger. Så går 1/4 av gavesummen til morro og "dill".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt ca 500,- til hver av barna. Når man har 18000 utbetalt, betaler 8000,- i hus og forsikring, strøm bensin og mat i tillegg, og gaver til hele familien, da blir det dessverre ikke mere per pers. Jeg har dårlig samvittighet, men vi får ta det igjen siden :)!

God jul alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...