Gå til innhold

Flaut med lite julegaver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I år skal jeg feire jul hos familien til kjørsten min for første gangen. De har ganske stor familie, og er ganske rike, noe ikke min familie er i de hele tatt. Har heller ikke så mye slekt. De fleste vennene mine studerer, og vi har bestemt oss for å heller gjøre noe hyggelig sammen enn å gi julegaver i år. Derfor vil min pakkehaug være minimal i år. For min del gjør ikke dette noen verdens ting. Det er ikke det det handler om for meg. Men syns det er så flaut å komme dit med så få gaver, også har de store berg. De må jo tenke sitt om meg da Og jeg tenker at ting kan bli generelt litt kleint. Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke du skal bry deg om det jeg. Det er ikke flaut med få gaver :) om du er bekymret for hvordan de skal oppfatte det, så forteller du jo ordningen med deg og vennene dine. Det er jo en fin ting å fortelle om uansett.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du får få gaver skal du ikke tenke på som flaut. Tvert imot. Det som kanskje (forhåpentligvis) kan skje er at de andre får øynene opp for at de renner over av gaver.

Selv er jeg godt voksen og får minimalt med julegaver. Det er helt ok for meg. Vi lever i overflod og alle pakkebergene gjør meg småkvalm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Håper bare ikke de syns det blir ekkelt å åpne fjellene sine foran meg, for noen kan jo synes det er ubehagelig... Jeg syns det er bare koslig på deres vegne, og føler ingen missunnelse eller noe ved det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du bør være STOLT over å ha god ordning med venninnene dine om å gjøre noe hyggelig framfor å gi gaver. Så kan du være fornøyd med å bidra mindre til overflodssamfunnet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finn frem pynteting, bøker og annet stæsj som du alt eier, pakk det inn og lat som det er gaver fra venner og slektninger! Ikke så veldig spennende for deg å åpne opp, men det hjelper jo på en slunken gavehaug!

Jeg selv hadde derimot ikke brydd meg en skit! Jeg jobber med å korte ned gavelista hvert år. Joda, er hyggelig å både gi og få, men gaver er ikke lenger så viktig for meg og jeg synes det er herlig å bare gi og motta fra de aller aller nærmeste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problem hadde jeg ifjor. Var litt brisen og klarte å slukke bålet relativt greit.

En spør: "Det var ikke mye pakker! Er det ikke kjipt for deg?"

Og jeg svarer: "Nei, for min del så handler ikke julen om å få masse gaver eller status. Jeg kommer fra en familie hvor de nærmeste har dårlig råd og har faktisk lært meg å sette pris på en ny tube med tannkrem istedenfor 47" flatskjerm fordi det er tannkremtuben som faktisk hjelper meg mest da det er den jeg står i butikken og ikke har penger til ved slutten av måneden"

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problem hadde jeg ifjor. Var litt brisen og klarte å slukke bålet relativt greit.

En spør: "Det var ikke mye pakker! Er det ikke kjipt for deg?"

Og jeg svarer: "Nei, for min del så handler ikke julen om å få masse gaver eller status. Jeg kommer fra en familie hvor de nærmeste har dårlig råd og har faktisk lært meg å sette pris på en ny tube med tannkrem istedenfor 47" flatskjerm fordi det er tannkremtuben som faktisk hjelper meg mest da det er den jeg står i butikken og ikke har penger til ved slutten av måneden"

Da ble det nok god stemning på julekvelden!

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt samme hos meg, min familie har kanskje litt dårligere råd men hovedsaklig så er vi vant til å gi mindre gaver enn min svigerfamilie. Mamma kan f.x gi en cd og et par ullsokker til min mann, mens jeg kan få dyrt løpetøy fra svigerfar/mor, type som koster 2-3000. De gir også veldig dyre gaver seg imellom og som regel får de akkurat det de ønsker seg(fordi de skriver ønskebrev til hverandre før jul).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de hyggelige mennesker ellers, så får de deg sikkert til å føle deg bra selv om du ikke matcher dem i kvantitet eller kvalitet på julegavene!

Og er de ufordragelige mennesker, vel, så har du større problemer enn at du får lite gaver denne julen.

Hilsen ei som i mange år har feiret jul med en svigermor som er som et barn på julaften. Svigermor har derfor sørget for at hun bytter med/får pakker av flere enn alle andre som er med på pakkeåpningen, inkludert barnebarna. Og vi andre må føye oss inn i den høylytte kommenteringen av hvor flott den hjemmelagde julepynten fra svigermors kollega var… Jeg rister bare stille på hodet for meg selv, og har lært meg å fylle på med noen smågaver til barna, slik at de ikke finner opplegget for påfallende. Er i mot masse unyttig nips til jul, men orker ikke å skape dårlig stemning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke du har noe å være flau over. Skjønner godt hvordan du tenker, men jeg syns det er kjempefint å heller finne på noe kjekt sammen i stedet for å gi gaver. Jeg får veldig lite gaver i år, fordi jeg heller har gjort noe hyggelig sammen med både venninner og kjæresten. Gode minner er jo enda mer koselig enn gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske normalt at voksne mennesker får få gaver. Og det vet nok svigerfamilien din også. :) Det beste med julen er stemningen og å tilbringe tid sammen med familie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært på begge sider av dette, og jeg må si at jeg opplevde det å få mer gaver som mye flauere enn da jeg fikk få.

Survival: Selv om noen velger å gimye til jul såbetyr ikke det at de måler kjærlighet og vennskap i dyre gaver. Det er fryktelig generaliserende å hevde.

Til ts så er jeg sikker på at svigerfamilien ikke vil tenke noe negativt pga få julegaver. Skulle de gjøre det så er de fryktelig overfladiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg var i den situasjonen i fjor og jeg turte ikke å ta med meg de gavene jeg fikk fra mine venner og familie, for "sviger"familien min kjente jo ikke dem, så det ville bli kjedelig for dem, tenkte jeg...pakket opp gavene mine i bilen 25.12, kult det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Survival

Survival: Selv om noen velger å gimye til jul såbetyr ikke det at de måler kjærlighet og vennskap i dyre gaver. Det er fryktelig generaliserende å hevde.

Hvis du leser innlegget mitt skrev jeg ikke at alle gjør det. Jeg skrev at man bør være flau over de som faktisk gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig i at voksne får så lite gaver jeg. For mamma'n min hun får gaver i massevis, hun får sikkert tre ganger så mange gaver som meg! Selv får jeg "bare" 7-8stk. Har liten familie, og kjøper ikke gaver til venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er noe flaut. Skal feire hos familien til samboeren min, og de bor på andre siden av landet. Derfor orker vi ikke å ta med oss absolutt alle julegavene på toget, og jeg har derfor allerede pakket opp noen av venninnegavene. Jeg syns også det hadde sett rart ut om jeg sitter og pakker opp masse venninnegaver som de ikke vet hvem er, mens samboeren min ikke får noen vennegaver fordi gutta ikke gidder å gi hverandre julegaver. Men jeg syns det er naturlig at de som har alle vennene sine boende rundt seg pakker opp de julegavene på julaften. Det gjør meg ikke noe om jeg får litt få gaver i forhold til dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...