Gå til innhold

Stikkpiller til barn, hvilken vei skal den settes inn...?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vi diskutterte stikkpiller i gruppa på helsestasjonen her forleden, og da sa helsesøster at de skal settes inn med den BUTTE enden først. Er det riktig? Og hvorfor i så tilfelle?? Hva er da grunnen til "spissen" på pillen?

-uvitende mamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres jo helt latterlig ut :D Det er vel en grunn til at den er formet sånn?

Man setter jo tampongen inn med spiss ende først også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva i alle dager skal være poenget med en butt og en rund ende dersom du skal putte den inn med den butte enden først???? :o

har ikke tatt sånne piller, men har tatt vaginalpiller som jo også er formet med en rund ende og en butt ende, der skal den føres inn med den runde enden først ihvertfall.

All logikk i meg sier ihvertfall at de skal føres inn med den runde kanten først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mange rare helsesøstre ute og går... :hoho:

Selvfølgelig skal den spisse enden inn først - det er jo for å gjøre det enkelt og mindre vodt å sette dem inn. Dessuten skal den butte "gropa" være for å få feste for den fingeren som dytter inn stikkpilla. Det virker som om "uerfaren mamma" har mer fornuft enn helsesøster her, ja!

Hilsen erfaren mamma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er ikke uerfaren :lol:

Vi har fire barn og jeg har alltid satt den spisse enden inn først p.g.a. at det høres mer behagelig ut for ungene! Derfor reagerte jeg på helsesøsters utsagn også. Men tvilen satt sine spor siden hun skulle være mer "kvalifisert" i sine utsagn. Jeg tok kanskje feil av autoriteten..?

-uvitende mamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg også fått beskjed om og når jeg lurte på logikken i det sa helsesøsteren at det var for at det var vanskligere at den sklidde ut igjen når spissen var nederst.

Forstå det den som kan....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butte enden først, ja. Det står da også på pakkene. Jeg prøvde en gang å gi sønnen min pillen den andre veien, da kom den sannelig fort ut igjen også. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Spisse enden skal inn først. Den butte enden er til at den ikke skal gli ut igjen...har jobbet på sykehus og gitt mye stikkpiller :lol:

FEIL!!

Den flate enden skal inn først fordi når den kommer inn vil musklaturen i endetarmen hjelpe til å presse den vider oppover.

Så helsesøster har faktisk rett.

Men jeg vet det er mange uenigheter omkring dette, og så lenge den går inn og ikke kommer ut, så har det egentlig ikke så mye og si. Jeg vet også at mange sykepleiere setter den inn med den runde tuppen først, men teoretisk er faktisk det feil.

Hilsen helsesekretær Merete :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva hjelper en link med uttalelse fra en person fra fagmiljøet når det blir sagt at det er uenighet i fagmiljøet?

Viktigste er vel at pillen forblir i kroppen tenker jeg. Mulig jeg neste gang prøver buttheten først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel egentlig ikke noe rett og feil.

Poenget er jo at den blir værende i endetarmen. Jeg lærte på skolen at den butte enden skulle inn først, for når den passerte ett punkt med en spesiell muskel i endetarmen ville den ikke skli ut igjen, det ville den med den spisse enden først....

men det er jo uenighet der også, i fagmiljøet. Så lenge du ikke opplever at stikkpilla kommer ut igjen - sett den den veien du foretrekker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier faktisk legen som svarer i den linken at det ikke er stor uenighet i fagmiljøet. :wink:

Ære være pakningsvedlegget sier nå jeg.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...