Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2003 #1 Del Skrevet 18. desember 2003 Vi diskutterte stikkpiller i gruppa på helsestasjonen her forleden, og da sa helsesøster at de skal settes inn med den BUTTE enden først. Er det riktig? Og hvorfor i så tilfelle?? Hva er da grunnen til "spissen" på pillen? -uvitende mamma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Joanna Skrevet 18. desember 2003 #2 Del Skrevet 18. desember 2003 Jeg har da satt den inn andre veien jeg, uten problemer og ubehag for ungen. :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Meg Skrevet 18. desember 2003 #3 Del Skrevet 18. desember 2003 Det høres jo helt latterlig ut :D Det er vel en grunn til at den er formet sånn? Man setter jo tampongen inn med spiss ende først også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 18. desember 2003 #4 Del Skrevet 18. desember 2003 hva i alle dager skal være poenget med en butt og en rund ende dersom du skal putte den inn med den butte enden først???? :o har ikke tatt sånne piller, men har tatt vaginalpiller som jo også er formet med en rund ende og en butt ende, der skal den føres inn med den runde enden først ihvertfall. All logikk i meg sier ihvertfall at de skal føres inn med den runde kanten først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2003 #5 Del Skrevet 18. desember 2003 Mange rare helsesøstre ute og går... Selvfølgelig skal den spisse enden inn først - det er jo for å gjøre det enkelt og mindre vodt å sette dem inn. Dessuten skal den butte "gropa" være for å få feste for den fingeren som dytter inn stikkpilla. Det virker som om "uerfaren mamma" har mer fornuft enn helsesøster her, ja! Hilsen erfaren mamma! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2003 #6 Del Skrevet 18. desember 2003 Jeg er ikke uerfaren Vi har fire barn og jeg har alltid satt den spisse enden inn først p.g.a. at det høres mer behagelig ut for ungene! Derfor reagerte jeg på helsesøsters utsagn også. Men tvilen satt sine spor siden hun skulle være mer "kvalifisert" i sine utsagn. Jeg tok kanskje feil av autoriteten..? -uvitende mamma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 18. desember 2003 #7 Del Skrevet 18. desember 2003 Spisse enden skal inn først. Den butte enden er til at den ikke skal gli ut igjen...har jobbet på sykehus og gitt mye stikkpiller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 18. desember 2003 #8 Del Skrevet 18. desember 2003 Dette har jeg også fått beskjed om og når jeg lurte på logikken i det sa helsesøsteren at det var for at det var vanskligere at den sklidde ut igjen når spissen var nederst. Forstå det den som kan.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 18. desember 2003 #9 Del Skrevet 18. desember 2003 Butte enden først, ja. Det står da også på pakkene. Jeg prøvde en gang å gi sønnen min pillen den andre veien, da kom den sannelig fort ut igjen også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 18. desember 2003 #10 Del Skrevet 18. desember 2003 Hva man ikke finner på nett.. http://www.lommelegen.no/sl/slartikkel.asp?visart=3675 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2003 #11 Del Skrevet 18. desember 2003 Spisse enden skal inn først. Den butte enden er til at den ikke skal gli ut igjen...har jobbet på sykehus og gitt mye stikkpiller FEIL!! Den flate enden skal inn først fordi når den kommer inn vil musklaturen i endetarmen hjelpe til å presse den vider oppover. Så helsesøster har faktisk rett. Men jeg vet det er mange uenigheter omkring dette, og så lenge den går inn og ikke kommer ut, så har det egentlig ikke så mye og si. Jeg vet også at mange sykepleiere setter den inn med den runde tuppen først, men teoretisk er faktisk det feil. Hilsen helsesekretær Merete Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2003 #12 Del Skrevet 18. desember 2003 Takk Starya, så ikke linken før nå.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2003 #13 Del Skrevet 18. desember 2003 Jeg har aldri opplevd at den kommer ut igjen... - uvitende mamma som er blitt opplyst :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seraphine Skrevet 18. desember 2003 #14 Del Skrevet 18. desember 2003 ..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 18. desember 2003 #15 Del Skrevet 18. desember 2003 Merete har helt rett. Hilsen Trille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 18. desember 2003 #16 Del Skrevet 18. desember 2003 Hva hjelper en link med uttalelse fra en person fra fagmiljøet når det blir sagt at det er uenighet i fagmiljøet? Viktigste er vel at pillen forblir i kroppen tenker jeg. Mulig jeg neste gang prøver buttheten først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 18. desember 2003 #17 Del Skrevet 18. desember 2003 Det er vel egentlig ikke noe rett og feil. Poenget er jo at den blir værende i endetarmen. Jeg lærte på skolen at den butte enden skulle inn først, for når den passerte ett punkt med en spesiell muskel i endetarmen ville den ikke skli ut igjen, det ville den med den spisse enden først.... men det er jo uenighet der også, i fagmiljøet. Så lenge du ikke opplever at stikkpilla kommer ut igjen - sett den den veien du foretrekker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 18. desember 2003 #18 Del Skrevet 18. desember 2003 Nå sier faktisk legen som svarer i den linken at det ikke er stor uenighet i fagmiljøet. Ære være pakningsvedlegget sier nå jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 18. desember 2003 #19 Del Skrevet 18. desember 2003 :oops: Leste for fort denne gangen også gitt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 18. desember 2003 #20 Del Skrevet 18. desember 2003 Butte enden. Da blir den sugd rasket opp i tarmen. Hønas egg kommer også ut md den butte enden først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå