Gjest D_flatmajor Skrevet 16. desember 2011 #21 Skrevet 16. desember 2011 (endret) Det er bra du er for en mangfoldig debatt. For ordens skyld: Jeg (og de fleste menn) ønsker altså å komme ut av kjønnsgeneraliseringen som på mange måter er blitt til den den er idag med feminismens inntog for 40 år siden. Å ta pendelen fra den ene ytterlighet til den andre, skaper ikke noe bedre samfunn. Jeg ønsker altså å bidra til at pendelen roer seg i midten, sånn noenlunde i balanse. Er du med? Det høres ut som vi er ganske enige om hva som bør være målet. Jeg mener ikke at menn er tapere på alle områder i samfunnet, det må jeg poengtere. Samtidig mener jeg at det finnes områder, blant annet skolen, som illustrerer at gutter og menn har kommet i bakgrunnen. Vi må ta innover oss at samfunnsdebatten og samfunnsforskningen har oversett menn og gutter. Og at dette nok kan spores til et ganske ensidig fokus på kvinner og jenter. Jeg mener samtidig at dette fokuset er en arv fra en tid der likestilling faktisk handla om kvinners rettigheter, og at det er helt feil å si at ingenting av dette har noe for seg. Problemet er at vi nok trenger et mer oppdatert syn på kjønnsroller enn diskursen som blant annet noen former for feminisme har lagt grunnlaget for. For det handler vel mer om "samfunnets syn" enn plattforma til Kvinnegruppen Ottar. Problemet er altså ikke hva en enkeltgruppering tar for seg, etter min mening. Problemet er summen, diskursen og danningsperspektivet. Samtidig er jeg ydmyk nok til å innrømme at jeg ikke er allvitende. Det med samfunnsutvikling, kjønn og kjønnsroller er ganske sammensatt, og det finnes mange perspektiver. Det er ofte vanskelig å si at et perspektiv er 100% feil, mens et annet er 100% riktig. Jeg blir oppgitt når noen mener at alle feminister tilhører "Ottar", at alle kvinner ønsker å undertrykke menn (og omvendt) og andre konspirasjonsteorier. Dessuten tror jeg menn og kvinner identifiserer seg med perspektiver som tar til orde for "deres side" i kjønnsdebatten. Vi er alle subjektive, i større eller mindre grad. Så slike debatter vil aldri bli helt objektive, til tross for at man kan diskutere f.eks faktaopplysninger. Endret 16. desember 2011 av D_flatmajor
Jalp Skrevet 16. desember 2011 #22 Skrevet 16. desember 2011 D_flatmajor: Jeg er enig med mye av det du skriver. Og selvfølgelig har kvinners rettigheter noe for seg. Men ikke bare kvinners. Vi er dømt til sameksistens og endringer for kvinner får automatisk direkte eller indirekte konsekvenser for menn. Derfor var (og er) det feil at menn ikke inkluderes mer i disse komplekse spørsmålene og det er feil å avvise menns problemsstillinger f. eks. ved bruk av hersketeknikker. Det har ikke jeg sett at du har gjort, men det er rimelig vanlig og da oppleves det som om kvinner avviser problemsstillingene. Dette er et eksempel på hvordan menn blir holdt utenfor i disse spørsmålene. Et annet eksempel er mer eller mindre formaliserte kvinnenettverk. For eksempel er kvinnenettverk rimelig formaliserte og reelle aktører i arbeidslivet, og der holdes menn utenfor. Så jeg oppfordrer alle kvinner til istedenfor å fortelle oss hva vi menn ER, så spør oss heller hva vi selv mener om dette. Og kanskje dere vil bli overrasket når dere får høre hva vi ønsker å være? Likestilling er ikke det samme som kvinnekamp. Likestilling er tosidig, kvinnekamp ensidig og ofte det motsatte av likestilling.
Gjest D_flatmajor Skrevet 16. desember 2011 #23 Skrevet 16. desember 2011 (endret) . Jeg skjønner hva du mener. Jeg tror også at hersketeknikker (fra begge "sider") er med på å ødelegge en god debatt. Eksempler: medlemmer i Ottar meldte seg inn fordi de er så stygge, eller utsagn om at menns erfaringer og synspunkter er latterlige og verdiløse i en likestillingsdebatt. Dette er ofte bare forsøk på undergraving av meningsmotstandere, og bidrar ikke til en god debatt om likestilling i 2011. Jeg er altså enig angående forskjellen mellom kvinnekamp og likestilling. Eller, jeg mener at likestilling er noe større og bør være prioriteten. Derfor mener jeg også at man skal passe seg for å tillegge andre synspunkter og egenskaper basert på kjønn. Er også enig i at menn bør inkluderes i likestillingsspørsmål på en annen måte enn i dag. Jeg tror forresten at det er de som har de mest "ekstreme" meningene og den skarpeste retorikken i disse debattene som blir lagt merke til. Som i alle debatter-om hva som helst. Derfor tror jeg ikke nødvendigvis de representerer synet til "kvinner flest" eller "menn flest". Jeg ville aldri funnet på å tro at jeg i egenskap av å være kvinne kan uttale meg om hvordan det er å være mann, eller at jeg har mer å bidra med enn en mann i en likestillingsdebatt. Det tror jeg gjelder de fleste, men jeg kan jo ta feil. Endret 16. desember 2011 av D_flatmajor
Gjest Nuppdupp Skrevet 16. desember 2011 #24 Skrevet 16. desember 2011 det er jeg ikke enig i. jeg synes jenter får mest pepper... også fra meg hihihi
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå