Perelandra Skrevet 14. januar 2012 #1201 Del Skrevet 14. januar 2012 Jernteppe Stemmer det! Ordet kommer opprinnelig fra teaterverdenen. Jernteppe var en nedsenkbar skillevegg av jern mellom scenen og salen i et teater i tilfelle brann. Når skuespillerne glemte replikkene på scenen ble det i overført betydning sagt at de fikk jernteppe. Tilsvarende blir ordet brukt når man glemmer noe som er viktig å huske, for eksempel på en eksamen. Jernteppe ble også brukt om grensen mellom de kommunistiske landene i Øst-Europa og resten av de europeiske landene. Betydningen var da et ugjennomtrengelig skille. Mer om betydningen av jernteppe her 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soleklart Skrevet 14. januar 2012 #1202 Del Skrevet 14. januar 2012 Hmmm.. Jernteppe altså. Hjerneteppe høres mer logisk ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 14. januar 2012 #1203 Del Skrevet 14. januar 2012 Var på et akvarie da jeg var ca 20 og fikk se sjøhester for første gang. Ble utrolig skuffet over hvor små de var. De der gikk det jo ikke an å ri på i det hele tatt! Ikke at jeg trodde at det egentlig gikk an, men de gjør jo alltid det i tegneseriene, så så får meg at de var sånn ca 1 meter lange. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 14. januar 2012 #1204 Del Skrevet 14. januar 2012 Var på et akvarie da jeg var ca 20 og fikk se sjøhester for første gang. Ble utrolig skuffet over hvor små de var. De der gikk det jo ikke an å ri på i det hele tatt! Ikke at jeg trodde at det egentlig gikk an, men de gjør jo alltid det i tegneseriene, så så får meg at de var sånn ca 1 meter lange. Jeg trodde sjøhester var noe Disney hadde funnet på jeg. Så jeg ble overasket da jeg så grillet sjøhest på pinne i Kina 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #1205 Del Skrevet 14. januar 2012 Jeg var nitten år gammel før det gikk opp for meg at vi jenter ikke tisser med klitoris... Har egentlig aldri falt meg inn å tenke noe annet før mamma forklarte det. Greit flau da gitt 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 14. januar 2012 #1206 Del Skrevet 14. januar 2012 Hmmm.. Jernteppe altså. Hjerneteppe høres mer logisk ut Ordet hjerneteppe er faktisk ganske nytt for meg. Hørte om det første gang på radioprogrammet Språteigen for et par år siden. For meg har det vært selvsagt at det heter jernteppe. Siden jeg vokste opp på 80-tallet, assosierer jeg ordet like mye med skillet mellom Øst- og Vest-Europa som det å plutselig glemme noe. Et ord jeg lærte temmelig seint var morrabrød Var over 20 første gang jeg ordet ble nevnt. Det skjedde i forbindelse med at en studiekamerat av meg hadde en brødoppskrift som han kalte for det. Jeg skjønte at ordet måtte han en dobbeltbetydning for han gliste rått. Det samme gjorde flere andre som var til stede. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linvei Skrevet 14. januar 2012 #1207 Del Skrevet 14. januar 2012 Jeg har sunget "Å dusametta liten fugl, velsign vår mat og gud". Gikk ikke opp for meg at det var "Å du som metter liten fugl" før jeg en dag (etter mange år uten) skulle synge sangen og stusset litt over hva jeg sang.. hahaha! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #1208 Del Skrevet 14. januar 2012 Mannen min trodde man trengte en spesiell ring for å få lov til å bytte varer...en KVITTE-RING! Siden man skulle kvitte seg med varen, liksom. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #1209 Del Skrevet 14. januar 2012 Mannen min trodde man trengte en spesiell ring for å få lov til å bytte varer...en KVITTE-RING! Siden man skulle kvitte seg med varen, liksom. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #1210 Del Skrevet 14. januar 2012 Hmmm.. Jernteppe altså. Hjerneteppe høres mer logisk ut Det skal jo ikke være logisk, det er en metafor 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 14. januar 2012 #1211 Del Skrevet 14. januar 2012 Mannen min trodde man trengte en spesiell ring for å få lov til å bytte varer...en KVITTE-RING! Siden man skulle kvitte seg med varen, liksom. Fantastisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 14. januar 2012 #1212 Del Skrevet 14. januar 2012 JEG VIL VITE HVORFOR DET HETER FLISEKLEMMER!!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 14. januar 2012 #1213 Del Skrevet 14. januar 2012 (endret) . Endret 15. januar 2012 av Grønt blad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #1214 Del Skrevet 14. januar 2012 Jøss, der fikk jeg en oppvekker mens jeg ser på spellemannsprisen. Den "RING MEEEEG" sangen til Gabrielle, den er jo norsk! Jeg trodde hun sang på engelsk eller noe, altså at det ikke var "ring meg", men "ding dang i wanna blabla", har aldri tenkt over før nå at det er norsk haha. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 14. januar 2012 #1215 Del Skrevet 14. januar 2012 JEG VIL VITE HVORFOR DET HETER FLISEKLEMMER!!! Jeg vil vite hva en fliseklemmer er for noe?? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #1216 Del Skrevet 14. januar 2012 Jeg vil vite hva en fliseklemmer er for noe?? Min lenke 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 14. januar 2012 #1217 Del Skrevet 14. januar 2012 Jøss, der fikk jeg en oppvekker mens jeg ser på spellemannsprisen. Den "RING MEEEEG" sangen til Gabrielle, den er jo norsk! Jeg trodde hun sang på engelsk eller noe, altså at det ikke var "ring meg", men "ding dang i wanna blabla", har aldri tenkt over før nå at det er norsk haha. Haha:p Ikke så stø i bergensk med andre ord? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
redchilli Skrevet 14. januar 2012 #1218 Del Skrevet 14. januar 2012 Jeg er fra Oslo, men har flyttet til Sunnmøre og her i området sier de fliseklemmer. Her er forresten en tråd om det http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=414958 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 14. januar 2012 #1219 Del Skrevet 14. januar 2012 Hårnål eller hårspenne kaller jeg de. Hva i alle dager har det med flis å gjøre? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #1220 Del Skrevet 14. januar 2012 Haha:p Ikke så stø i bergensk med andre ord? Vet du hva? Det er nå jeg skal innrømme, som ANONYMBRUKER, ... JEG BOR I BERGEN!!!!!! Neida, jeg har bare aldri tenkt over sangen før, tror jeg?? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå