Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

R.I.P står for Rest In Peace, og er ikke latin nei. Forøvrig heter det heller ikke latinsk, men latin når du snakker om språket. ;)

Oops jeg visste jo det egentlig heter latin, hjernefjert *flau* men er så absolutt sikker på at det ikke står for rest in

peace, det er en vanlig feiloppfatning :)

Edit: oops, sent ute her og ;)

Endret av HedvigR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns dette var så morsomt at jeg har begynt å synge "vi padler i en kano" hver gang jeg hører sangen. Har fått noen venner hekta også, og det sprer seg fort, så når jeg var på fest her om dagen og sangen kom på satt sikkert femten mennesker og sang "vi padler i en kano!" mens de danset med padlebevegelser, hehe :)

Så herlig at jeg får spredd det videre :danse: Vi padler i en kano :D

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer visst noe nytt hver dag i denne tråden. :fnise:

Dette kommer til å ende som KG's nyttigste Klara Klok-tråd :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minimi

Jeg vet at styrbord er høyre.

Det jeg prøvde å si var at det er en grunn til at båtfolket kaller det styrbord og ikke høyre. Det handler ikke om at noen er for dumme til å forstå det, men for å ha et fast retningsord som ikke forandrer seg etter hvor man befinner seg på båten.

Kjære vene da. Du burde skrive et innlegg om at du var treg med å skjønne hva denne tråden handlet om :sjenert:

Endret av Minimi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skal jeg korrigere meg:

Høyre er høyre også på en båt når du står og ser fremover. Akkurat som at de aller aller fleste skjønner at høyre side av en bil er på høyre side når man står bak bilen og ser fremover vil de fleste skjønne at høyre side av en båt er høyre for deg når du står bak båten og ser fremover mot båten. Hvis noen tror at når man sier høyre side av en båt er på baksiden fordi man kan stå og se mot styrbord er de så dumme at de antakelig ikke skjønte det med lanternene uansett...

På Wikipedia står det forresten: Styrbord er et skips høyre side. Du får gå inn og endre forklaringen sånn at forvirringen ikke blir så stor.

Og det var uansett ikke det som var poenget i historien :filer:

Når man snakker om hvor grønn lanterne er plassert, er det riktige svaret styrbord side. Å si høyre er like blondt som huskereglen til din mor, det var mitt poeng

Kjære vene da. Du burde skrive et innlegg om at du var treg med å skjønne hva denne tråden handlet om :sjenert:

Eh...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Det betyr et vanskelig år, gjerne økonomisk vanskelig. F.eks. det meste av Europa har hatt et bratt år i år.

...tror jeg? :sjenert:

Wow! Tusen takk til deg og Kamikatze for oppklarende svar her, føler meg opplyst her jeg sitter :) Nyttig tråd altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte lang tid på å forstå greia med å skåle da jeg var liten.

Mormor og morfar prøvde å lære meg å si "skål", og brukte da en kopp for at jeg lettere skulle holde i den. Uansett, når de sa "skål" så jeg dumt på dem og sa: "nei, kopp".

Haha, tok kjempelang tid å forstå at de ikke snakket om en skål, men at å skåle var noe helt annet.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke skjønt hvordan jeg bare får på tenninga på bilen :P Litt flaut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke skjønt hvordan jeg bare får på tenninga på bilen :P Litt flaut!

Putt inn nøkkelen, og vri på den så svakt som mulig. Når den gir etter vrir du ikke videre, du lar den bare falle på plass. Dette kan du gjøre to ganger (på de fleste biler) uten at motoren starter. Det er først når du vrir nøkkelen rundt så langt det går, at du fyrer opp motoren. Når du da slipper nøkkelen vil den jo gå tilbake til hakk nr 2 (som jeg nevnte i sted) av seg selv.

Har du aldri kjørt dieselbil, eller stoppet motoren uten å vri nøkkelen helt tilbake (slik som når man skal vente på noen og slukker motoren men fortsetter å høre på radio, feks)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr et vanskelig år, gjerne økonomisk vanskelig. F.eks. det meste av Europa har hatt et bratt år i år.

...tror jeg? :sjenert:

Endelig noen som kan fortelle meg hva det betydde i sangen! Spurte pappa, han visste ikke og han er godt voksen...

Putt inn nøkkelen, og vri på den så svakt som mulig. Når den gir etter vrir du ikke videre, du lar den bare falle på plass. Dette kan du gjøre to ganger (på de fleste biler) uten at motoren starter. Det er først når du vrir nøkkelen rundt så langt det går, at du fyrer opp motoren. Når du da slipper nøkkelen vil den jo gå tilbake til hakk nr 2 (som jeg nevnte i sted) av seg selv.

Har du aldri kjørt dieselbil, eller stoppet motoren uten å vri nøkkelen helt tilbake (slik som når man skal vente på noen og slukker motoren men fortsetter å høre på radio, feks)?

Visste ikke jeg heller, faktisk... For øvrig kan man ikke slå på bare tenninga på bilen vår når man starter den pga den har et slags kort som nøkkel og en knapp man slår på. Men det går an når man slår av bilen, av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visste ikke jeg heller, faktisk... For øvrig kan man ikke slå på bare tenninga på bilen vår når man starter den pga den har et slags kort som nøkkel og en knapp man slår på. Men det går an når man slår av bilen, av en eller annen grunn.

Janei bilene forandrer seg jo med årene, så det jeg beskrev gjelder bare for de aller fleste modellene som er i drift nå, og ikke for absolutt alle:)

Jeg spurte om det med dieselbil fordi man der skal skru på bare tenninga først, vente til glødesymbolet har sluknet, og deretter starte motoren. Tviler ikke på at det er en del dieselbileiere (eller ektefeller til dieselbileiere) som ikke er klar over det, men det er viktig for at glødepluggene skal holde lengst mulig (etter hvert vil man ikke få start om man har latt være å gløde for ofte).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har ikke nøkkel på bilen vår, men en sånn "klump" du putter inn i et hull.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke nøkkel på bilen vår, men en sånn "klump" du putter inn i et hull.

Så lenge den skal vries på for å starte motoren blir prinsippet akkurat det samme. I alle fall på de vi har hatt som har vært "klumper".

Som sagt er det ikke en absolutt og universell regel jeg snakker om. Jeg snakker om de fleste biler. Men om du forteller hvilken bilmodell dere har, så kan jeg sikkert fortelle deg hvordan du skal skru på tenninga (eller om det evt ikke går an).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg leste den siste Harry Potter boka trodde jeg at det sto "dove" istedenfor "doe" når skytsvergen viste seg. Skjønte ikke at det var et rådyr før jeg så filmen, og jeg har lest den en del ganger :sjenert: På tross av at det ikke ga helt mening enkelte steder i boka.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

:klaske::ler::klappe::fnise:

Ja men det er helt sant :P En sånn en: http://www.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2009/07/29/1248859349128_753.jpg

Du putter den inn i et hull for å starte bilen :P

Så lenge den skal vries på for å starte motoren blir prinsippet akkurat det samme. I alle fall på de vi har hatt som har vært "klumper".

Som sagt er det ikke en absolutt og universell regel jeg snakker om. Jeg snakker om de fleste biler. Men om du forteller hvilken bilmodell dere har, så kan jeg sikkert fortelle deg hvordan du skal skru på tenninga (eller om det evt ikke går an).

Nei den skal ikke vris, den skal puttes inn. Men da skal den sikkert bare halvveis inn for å få på tenninga? Jeg føler jeg burde vite dette, så tør ikke spør pappa (det er hans bil). Det er en VW Passat 2011-modell, vet ikke mer om den (men det er dieselbil).

Må jeg ha inn clutchen hvis jeg skal ha på tenninga?

(Herregud så lite jeg vet om biler, skulle ikke tro jeg hadde førerkort :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det er helt sant :P En sånn en: http://www.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2009/07/29/1248859349128_753.jpg

Du putter den inn i et hull for å starte bilen :P

Nei den skal ikke vris, den skal puttes inn. Men da skal den sikkert bare halvveis inn for å få på tenninga? Jeg føler jeg burde vite dette, så tør ikke spør pappa (det er hans bil). Det er en VW Passat 2011-modell, vet ikke mer om den (men det er dieselbil).

Nyere biler har etterhvert fått elektronisk start, istedet for ikke elektromekanisk, slik som de litt eldre bilene. Dette muliggjør bl.annet fjernstart. Veldig kjekt å starte bilen fra frokostbordet, og komme ut til en varm bil! :)

Må jeg ha inn clutchen hvis jeg skal ha på tenninga?

Skal du starte en bil med manuell gir, som står parkert i gir, JA. Ellers ikke.

(Herregud så lite jeg vet om biler, skulle ikke tro jeg hadde førerkort :fnise: )

Da tar man frem boka fra teoritimene og terper! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...