Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri skjønt nord,vest,øst og sør.

Kan være hjemme hos folk,og de sier,nei vi går inn..østavinden trekker ånn her.Eller nordavinden.

Fikk en plante jeg hadde tenkt å sette i et bed hjemme til meg selv,nei sier hun som ga meg den...det bedet står mot nord,så der vil den ikke trives. Ka f....vet hun det sånn ut av det blå.

I sommer sa en...så dere hadde malt vestveggen på hytta i helga. Så står nå hytten på en annen plass og jeg klarer ikke orientere meg.

Jeg aner ikke hvilke vei terassen min er på,ikke utgangsdøren eller noe.

Finnes det noe tips for å huske dette?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være hjemme hos folk,og de sier,nei vi går inn..østavinden trekker ånn her.Eller nordavinden.

Fikk en plante jeg hadde tenkt å sette i et bed hjemme til meg selv,nei sier hun som ga meg den...det bedet står mot nord,så der vil den ikke trives. Ka f....vet hun det sånn ut av det blå.

I sommer sa en...så dere hadde malt vestveggen på hytta i helga. Så står nå hytten på en annen plass og jeg klarer ikke orientere meg.

Det hjelper å vite sånn noenlunde hvordan kartet ser ut, uansett hvor du er. Hver gang du skal et sted kan du finne fram et kart og finne stedet du skal til. Da vil du kunne se hvilken retning du må reise for å komme dit, og eventuelle landemerker du kan bruke til å vite hvilken retning du ser i (fjelltopper, vann, elver).

Jeg er oppvokst i en dal ved fjorden på vestlandet, med fjell på de fleste andre kanter. Fjorden er da i vest, mens den ene sida av fjorden kalles sørsida. Da er jo den motsatte sida nordsida, og den siste retningen er øst.

Og i øst står sola opp. Den går ned i vest (for det er likheten mellom sola og et slips - begge to går ned i vest :fnise: ), altså der fjorden er.

Så ja, se litt på kart, tenk litt på sola, og prøv å gjøre det til en lek å orientere deg, så går det nok lettere:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Da er vi to. :P

Eneste jeg veit er at jeg bor på østlandet. :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så flink på å se hvilken retning jeg går mot etc selv, men er ikke langt unna.

Huskeregel: Nord er alltid opp og sør er ned, det regner jeg med du vet ;) Hvis ikke: Nord-norge og sør-norge. Øst (Høyre, har Ø i seg), Vest (VEnstre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi to. :P

Eneste jeg veit er at jeg bor på østlandet. :fnise:

Tre! :lete:

Skulle til Sandefjord og kjørte mot Oslo, jeg... Har aldri greid å orientere meg om hvor himmelretningene er, utenom i mitt eget hjem hvor jeg vet at øst er mot østfold, sør er mot Tønsberg, vest er mot skogen og nord er mot Oslo, eller noe sånt. :sjenert: Hvis jeg er på nye steder klarer jeg ikke orientere meg, og å lese kart har jeg gitt opp for lenge siden. Jeg greier ikke helt å skjønne den greia med at man orienterer seg i kartet og snur på kartet og hva som skjer med himmelretningene... Og ja, jeg er elendig til å forklare. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Tre! :lete:

Skulle til Sandefjord og kjørte mot Oslo, jeg... Har aldri greid å orientere meg om hvor himmelretningene er, utenom i mitt eget hjem hvor jeg vet at øst er mot østfold, sør er mot Tønsberg, vest er mot skogen og nord er mot Oslo, eller noe sånt. :sjenert: Hvis jeg er på nye steder klarer jeg ikke orientere meg, og å lese kart har jeg gitt opp for lenge siden. Jeg greier ikke helt å skjønne den greia med at man orienterer seg i kartet og snur på kartet og hva som skjer med himmelretningene... Og ja, jeg er elendig til å forklare. :fnise:

Da veit du mer enn meg. :fnise:

Ikke at det skal så mye til, men. :P

Jeg er forresten dritdårlig på geografi og. Hvor ligger fylkene, verdensdelene, landa. U name it. :fnise::sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da veit du mer enn meg. :fnise:

Ikke at det skal så mye til, men. :P

Jeg er forresten dritdårlig på geografi og. Hvor ligger fylkene, verdensdelene, landa. U name it. :fnise::sjenert:

Jeg er også dritdårlig på geografi og alt som har med det å gjøre. Lærte meg fylkene nylig, ved hjelp av en test på internett, fungerte faktisk veldig bra! Fant ikke akkurat den testen jeg brukte men her er en annen du kan prøve. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Jeg er også dritdårlig på geografi og alt som har med det å gjøre. Lærte meg fylkene nylig, ved hjelp av en test på internett, fungerte faktisk veldig bra! Fant ikke akkurat den testen jeg brukte men her er en annen du kan prøve. :)

Jeg hadde rett på Finnmark! :jepp:

og det var det... x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde rett på Finnmark! :jepp:

og det var det... x)

Er det mulig? Har du ikke gått på skole i det hele tatt?

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke skjønt forskjellen på når månen er i ny og ne, altså hvordan man ser forskjellen...

Når månen er ny (nymåne) ligner den et gammeldags komma , - (altså buen på høyre side) ... den kommer - så bygger den opp til full - og nemånen minker over til den andre siden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når månen er ny (nymåne) ligner den et gammeldags komma , - (altså buen på høyre side) ... den kommer - så bygger den opp til full - og nemånen minker over til den andre siden.

Takk! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I ne er månen en c (det rimer). :)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 29 år, Universitetsutdannet, men fant akkurat ut via denne tråden at okser og kuer er samme rase. :fnise: Jeg har alltid trodd at okser/kuer var to raser som ligner, litt som elg og reinsdyr. :-)

Jeg kommer fra Oslo, men ferierer i Valdres årlig, og jeg har alltid referert til Valdres som "Midt-Norge", inntill noen fortalte meg at det er Østlandet... Jeg har alltid sett for meg at "Midt-Norge" starter litt under midten av den tykke delen av kartet. Når noen sier "Østlandet" tenker jeg kun Oslo/Akershus/Østfold. Kan gjerne innrømme at jeg stort sett ikke drar utenfor Oslo med mindre jeg skal til Gardermoen/utlandet... (og den årlige turen til Valdres, da ;-)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har heller ikke skjønt forskjellen på når månen er i ny og ne, altså hvordan man ser forskjellen...

fase.jpg

Endret av Kamikatze
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lærte jeg noe i dag også- jeg har alltid slitt med ny og né når det gjelder månefasene (men har jo som regel peiling på om det nettopp har vært fullmåne eller om månen har vært "vekk").

Hva heter forresten det motsatte av fullmåne? Jeg skjønner jo at månen ikke forsvinner, men bare blir skyggelagt, men...har det noe eget navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...