Gå til innhold

det er ikke det samme hva du får i deg...


Redbull

Anbefalte innlegg

Har lest flere tråder her inne der det står at det er mengder kalorier inn og ut som gjelder. vel, jeg spiste lavkarbo i 4 mnd, jeg spiste mye men telte ikke kalorier så vet ikke hva jeg lå på... Raste ned i vekt! nå er jeg gått over på lavkalori, spiser 1500 hver dag. teller med ALT (en drue her og en der, hva jeg steker i osv), og fettet samler seg på magen! Jeg legger veldig lett på meg da... men uansett! Jeg spiser alt nå, passer bare på kaloriene.

så, det jeg har komt frem til nå er at det er ikke alle kropper som tåler raske karbohydrater... fettet mitt samler seg på magen bare jeg ser på ett kakestykke. så jeg må faktisk passe på karbene mer enn kaloriene.

Tanker noen?

Endret av Redbull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, er nok veldig individuelt hva som funker på hvem. Uansett, får du i deg mer kalorier enn du forbrenner, så selvfølgelig vil du legge på deg. Jeg driver med lavkalori, og jeg raser ned i vekt. Derimot ligger jeg på et lavere kalorinivå enn deg (litt under 1400) og jeg trener hardt og ofte. Minst 4 dager i uka. Har gått ned 1,3 kg siden mandag, noe jeg syns er litt for fort, men heller mye nedgang enn ingen nedgang. Jeg spiser som regel ikke opp kaloriene jeg har forbrent på trening heller. Det vil gi vektreduksjon. Du har ikke tenkt på at du kanskje gjør noe feil? Beveger deg for lite? Hvor ofte trener du?

Jeg har noen venninner som har vært på lavkarbo, de gikk også mye ned i vekt, men med en gang de sluttet, la de på seg alt igjen. Jeg gikk ned 16 kg på 4 mnd i 2010 ved å gå på lavkalori (eller, egentlig, rett og slett passe på at jeg ikke stapper i meg dritt), datt av lasset, har levd ganske usunt i over et år, har dog beveget meg mer enn jeg gjorde tidligere, og jeg har kun lagt på meg 1,5 kg. Derfor gidder jeg ikke å prøve lavkarbo, aldri noe jeg kunne hatt som livsstil uansett. Lavkalori passer meg mye, mye bedre.

Vil bare legge til at jeg spiser lite drittmat, unner meg kanskje litt sjokolade i helga. Ellers er det nada godis.

Endret av antibac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener en times tid 5-7 ganger i uka, men jeg spiser alltid opp de kaloriene jeg har trent da. Tenkte at kroppen trengte det. da legger jeg meg på 1400 og spisrr ikke mer etter trening, så får vi se ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er vel at du føler deg mettere på lavkarbo så du klarer ikke spise altfor mye... Ikke rart man føler seg mett på den maten. Jeg ble bare kvalm av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener en times tid 5-7 ganger i uka, men jeg spiser alltid opp de kaloriene jeg har trent da. Tenkte at kroppen trengte det. da legger jeg meg på 1400 og spisrr ikke mer etter trening, så får vi se ;)

Jeg spiser jo selvsagt etter trening, da er jeg alltid sulten. Jeg prøver å passe på at det er et måltid en stund før trening og etter trening, men jeg prøver alltid å ligge i underskudd. I dag har jeg spist en lussekatt, det er jo ekstremt mye kalorier i de, men ligger fortsatt 250 kalorier i underskudd siden jeg har trent og kuttet ut brødskivene jeg hadde med meg på jobb. Kommer ikke til å sprekke på noe med så høyt kaloriinnhold igjen på en stund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det feil av meg å tenke at selv om man går ned på lavkarbo, så kan jo fett legge seg andre steder? Som i blodårene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest flere tråder her inne der det står at det er mengder kalorier inn og ut som gjelder. vel, jeg spiste lavkarbo i 4 mnd, jeg spiste mye men telte ikke kalorier så vet ikke hva jeg lå på... Raste ned i vekt! nå er jeg gått over på lavkalori, spiser 1500 hver dag. teller med ALT (en drue her og en der, hva jeg steker i osv), og fettet samler seg på magen! Jeg legger veldig lett på meg da... men uansett! Jeg spiser alt nå, passer bare på kaloriene.

så, det jeg har komt frem til nå er at det er ikke alle kropper som tåler raske karbohydrater... fettet mitt samler seg på magen bare jeg ser på ett kakestykke. så jeg må faktisk passe på karbene mer enn kaloriene.

Tanker noen?

Men hvordan vet du hvor mye kalorier du inntok på lavkarbo om du ikke telte kalorier?

Jeg spiser selv relativt lite raske karbs; bli ca. 4-6 Ryita om dagen og noe frukt. Utover det spiser jeg mye kylling, fisk, egg, tomater, kokosmelk, sosikkeolje, mandler etc.

Har en spisedag i uka. Da baker en del bakverk med Grovt mel(cookies, vafler, rundstykker etc), men bruker kun natron, aldri gjær(tåler ikke det og vet mange blir oppblåste av det også). Det blir også gjerne lasagna, pizza og rismiddager. Legger ikke på meg av å spise sånn.

Når det kommer til at en skal fråtse i usunt fett fra oster, smør etc så kan jeg IKKE fatte og begripe at det på noen som helst måte kan defineres som et sunt kosthold, men meg om det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan vet du hvor mye kalorier du inntok på lavkarbo om du ikke telte kalorier?

Jeg spiser selv relativt lite raske karbs; bli ca. 4-6 Ryita om dagen og noe frukt. Utover det spiser jeg mye kylling, fisk, egg, tomater, kokosmelk, sosikkeolje, mandler etc.

Har en spisedag i uka. Da baker en del bakverk med Grovt mel(cookies, vafler, rundstykker etc), men bruker kun natron, aldri gjær(tåler ikke det og vet mange blir oppblåste av det også). Det blir også gjerne lasagna, pizza og rismiddager. Legger ikke på meg av å spise sånn.

Når det kommer til at en skal fråtse i usunt fett fra oster, smør etc så kan jeg IKKE fatte og begripe at det på noen som helst måte kan defineres som et sunt kosthold, men meg om det...

Du gir deg ikke med det ostetullet ditt? Det er IKKE USUNT FETT I OST, hvor mange ganger må folk gjenta det før du får det inn i den trange nøtta di?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir deg ikke med det ostetullet ditt? Det er IKKE USUNT FETT I OST, hvor mange ganger må folk gjenta det før du får det inn i den trange nøtta di?

Undskyld; la meg omformulere: FET ost. Fet ost er ikke gunstig for hverken kolesterol eller midjemålet.

Du trenger ikke å bli ufin.

Ps: Jeg snakker ikke om en brødskive eller 2 med litt ost på, men om LCHF som sier en skal kunne fråtse i mettet fett. Og mettet fett er dårlig fett. Det er hardt og finnes i dyreriket og i noen planteprodukter. Ost, melk, fløte. rømme, smør, harde margariner, oppblandete kjøttprodukter, fastfood, søtsaker og snacks har mye mettet fett. Ingen kan overbevise meg at det er lurt å stappe masse av dette i kroppen.

Endret av *Maja*
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan vet du hvor mye kalorier du inntok på lavkarbo om du ikke telte kalorier?

Jeg vet jo ikke det, det skrev jeg jo også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det feil av meg å tenke at selv om man går ned på lavkarbo, så kan jo fett legge seg andre steder? Som i blodårene?

Nei, jeg tenker også sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undskyld; la meg omformulere: FET ost. Fet ost er ikke gunstig for hverken kolesterol eller midjemålet.

Du trenger ikke å bli ufin.

Ps: Jeg snakker ikke om en brødskive eller 2 med litt ost på, men om LCHF som sier en skal kunne fråtse i mettet fett. Og mettet fett er dårlig fett. Det er hardt og finnes i dyreriket og i noen planteprodukter. Ost, melk, fløte. rømme, smør, harde margariner, oppblandete kjøttprodukter, fastfood, søtsaker og snacks har mye mettet fett. Ingen kan overbevise meg at det er lurt å stappe masse av dette i kroppen.

At du ikke evner å ta til deg nyere fakta og holde deg oppdatert på forskning er jo bare synd for deg. METTET FETT ER IKKE FARLIG. Dette har de tilbakevist for LENGE siden. Eneste grunnen til at de fraråder det er pga kaloritetthet.

Rene produkter som kjøtt, ost, melk, rømme, fløte, smør osv er rene produkter og ikke FARLIG for kroppen. Med mindre man spiser seg ihjel og blir overvektig av det, med de komplikasjonene det medfører.

Sukker, margarin og bearbeidede produkter stiller ikke i samme kategori som de overnevnte produktene, men sier seg selv at man bør holde seg unna sukker og produkter med masse tilleggsingredienser.

Fett fra rene produkter derimot har blitt renvasket for lenge siden. Du tror vel kanskje på myten om at egg også er farlig for kolesterolet du?

Legger ved en fin, nyttig link til deg som du kan lese deg opp på. Gjerne si fra om du behøver flere kilder for å kvitte deg med fettskrekken din, jeg har mange.

http://www.forskning.no/artikler/2010/mai/250146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo ikke det, det skrev jeg jo også...

Ja, men da er det jo vanskelig å sammenligne med hvor mye kalorier du inntok i forhold til da du gikk på lavkarbo. Mulig du spiste mindre kalorier på lavkarbo enn du gjorde før du startet på lavkarbo...det var det jeg mente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At du ikke evner å ta til deg nyere fakta og holde deg oppdatert på forskning er jo bare synd for deg. METTET FETT ER IKKE FARLIG. Dette har de tilbakevist for LENGE siden. Eneste grunnen til at de fraråder det er pga kaloritetthet.

Rene produkter som kjøtt, ost, melk, rømme, fløte, smør osv er rene produkter og ikke FARLIG for kroppen. Med mindre man spiser seg ihjel og blir overvektig av det, med de komplikasjonene det medfører.

Sukker, margarin og bearbeidede produkter stiller ikke i samme kategori som de overnevnte produktene, men sier seg selv at man bør holde seg unna sukker og produkter med masse tilleggsingredienser.

Fett fra rene produkter derimot har blitt renvasket for lenge siden. Du tror vel kanskje på myten om at egg også er farlig for kolesterolet du?

Legger ved en fin, nyttig link til deg som du kan lese deg opp på. Gjerne si fra om du behøver flere kilder for å kvitte deg med fettskrekken din, jeg har mange.

http://www.forskning.no/artikler/2010/mai/250146

Har aldri påstått at disse tingene er farlige. Har alltid skrevet alt med måte. Men LCHF handler om å fråtse i slikt fett og er ikke sunt i mine øyne. Så enkelt er det.

Er ikke redd for fett; det trenger vi. Spiser masse egg, oljer, nøtter etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da er det jo vanskelig å sammenligne med hvor mye kalorier du inntok i forhold til da du gikk på lavkarbo. Mulig du spiste mindre kalorier på lavkarbo enn du gjorde før du startet på lavkarbo...det var det jeg mente :)

Ser hva du mener :) men sånn egentlig så burde jeg gått ned på 14-1500 kalorier også... Synd jeg ikke telte kalorier på lsvkarbo, men det var en befrielse å ikke gjøre det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri påstått at disse tingene er farlige. Har alltid skrevet alt med måte. Men LCHF handler om å fråtse i slikt fett og er ikke sunt i mine øyne. Så enkelt er det.

Er ikke redd for fett; det trenger vi. Spiser masse egg, oljer, nøtter etc.

Det gjør det aldeles ikke!! Makan, jeg er også lei av alle vrangforestillingene om både generell lavkarbo og LCHF. Det er faktisk ikke slik at man sitter og drikker fløte mens man gumler en kilo bacon, verken på generell lavkarbo eller LCHF. Fettandelen i hvert måltid er høyere på LCHF ja, men ettersom fett metter mye mer, så blir ikke mengdene så store.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det gjør det aldeles ikke!! Makan, jeg er også lei av alle vrangforestillingene om både generell lavkarbo og LCHF. Det er faktisk ikke slik at man sitter og drikker fløte mens man gumler en kilo bacon, verken på generell lavkarbo eller LCHF. Fettandelen i hvert måltid er høyere på LCHF ja, men ettersom fett metter mye mer, så blir ikke mengdene så store.

Det er helt sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hva du mener :) men sånn egentlig så burde jeg gått ned på 14-1500 kalorier også... Synd jeg ikke telte kalorier på lsvkarbo, men det var en befrielse å ikke gjøre det også :)

Det viktigste er jo at det funket for deg og at du følte deg bra med den kosten da :) Uansett antall kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er jo at det funket for deg og at du følte deg bra med den kosten da :) Uansett antall kalorier.

Helt sant :) Jeg har nå funnet min vei :)

Takker for svar alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke evner å ta til deg nyere fakta og holde deg oppdatert på forskning er jo bare synd for deg. METTET FETT ER IKKE FARLIG. Dette har de tilbakevist for LENGE siden. Eneste grunnen til at de fraråder det er pga kaloritetthet.

Rene produkter som kjøtt, ost, melk, rømme, fløte, smør osv er rene produkter og ikke FARLIG for kroppen. Med mindre man spiser seg ihjel og blir overvektig av det, med de komplikasjonene det medfører.

Sukker, margarin og bearbeidede produkter stiller ikke i samme kategori som de overnevnte produktene, men sier seg selv at man bør holde seg unna sukker og produkter med masse tilleggsingredienser.

Fett fra rene produkter derimot har blitt renvasket for lenge siden. Du tror vel kanskje på myten om at egg også er farlig for kolesterolet du?

Legger ved en fin, nyttig link til deg som du kan lese deg opp på. Gjerne si fra om du behøver flere kilder for å kvitte deg med fettskrekken din, jeg har mange.

http://www.forskning.no/artikler/2010/mai/250146

Kanskje det er du som ikke er oppdatert på forskning?

Jeg leste i sommer en rapport der de hadde sett på en rekke studier av mettet fett. De de fant ut var at utbytting av mettet fett til fordel for umettet fett gav lavere forekomst av CVD.

Modifying fat in our food (replacing some saturated (animal) fats with plant oils and unsaturated spreads) may reduce risk of heart and vascular disease, but it is not clear whether monounsaturated or polyunsaturated fats are more beneficial. There are no clear health benefits of replacing saturated fats with starchy foods (reducing the total amount of fat we eat). Heart and vascular disease includes heart attacks, angina, strokes, sudden cardiovascular death and the need for heart surgery. Modifying the fat we eat seems to protect us better if we adhere in doing so for at least two years. It is not clear whether people who are currently healthy benefit as much as those at increased risk of cardiovascular disease (people with hypertension, raised serum lipids or diabetes for example) and people who already have heart disease, but the suggestion is that they would all benefit to some extent.

Hooper L, Summerbell CD, Thompson R, Sills D, Roberts FG, Moore H, Davey Smith G, 2011

Når det gjelder tilsetninger og såkalte "e-stoffer" så er de aller fleste av disse helt naturlige og kommer fra planter. Noen er nok ikke så sunne å få i seg i større mengder mens andre er fullstending trygg. Et eksempel er E300 askorbinsyre, eller det mer folkelige C-vitamin.

Jeg er dog enig at en bør unngå å spise for mye prosessert mat. Selv holder jeg meg til mat som jeg lager fra bunnen av.

I tillegg unngår jeg hvetemel og sukker så langt det er praktisk. Grønnsaker og frukt har en stor rolle i alle måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...