Tropic Skrevet 14. desember 2011 #1 Skrevet 14. desember 2011 Hei! Tenker å lage Aioli til å ha til foccacia. Noen som har en bra oppskrift? Er hvitløk en hovedingrediens? Har spist dette masse i utlandet på restaurant, men aldri lagt merke til hvitløksmak Vil lage fra bunnen, altså ikke med majoinese.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #2 Skrevet 14. desember 2011 Youtube funker perfekt for matoppskrifter!
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #3 Skrevet 14. desember 2011 Er ikke mulig å lage aioli uten majones
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #4 Skrevet 14. desember 2011 Er ikke mulig å lage aioli uten majones Joda, det går strålende med olivenolje, eggeplommer, hvitløk, salt og sitronsaft. 5
Kvist Skrevet 14. desember 2011 #5 Skrevet 14. desember 2011 Joda, det går strålende med olivenolje, eggeplommer, hvitløk, salt og sitronsaft. Og olje, eggeplommer, salt og sitronsaft blir? Majones... med hvitløk blir det aioli. Så nei, det er ikke mulig å lage aioli uten majones. 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #6 Skrevet 14. desember 2011 Og olje, eggeplommer, salt og sitronsaft blir? Majones... med hvitløk blir det aioli. Så nei, det er ikke mulig å lage aioli uten majones. Hva???? 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #7 Skrevet 14. desember 2011 ... og så regner jeg med at både første AB og Kvist forsto trådstarters poeng, nemlig at hun ønsker seg en oppskrift på aïoli der ferdig industrimajones ikke er en ingrediens (noe som ikke er uvanlig når man spør om aïoli-oppskrift her inne). Min oppskrift: 2 eggeplommer 1 liten ts dijonsennep (kan sløyfes, men gjør det lettere å få til emulsjonen) et lite fedd revet hvitløk (bruk gjerne Microplane) 1 dl extra virgin olivenolje, 1 dl solsikkeolje salt og friskpresset sitronsaft etter smak Ha eggeplommer, sennep og hvitløk i en bolle. Spe med oljen mens du pisker kraftig, gjerne med håndmikser - først dråpevis, så i en tynn stråle, til all oljen er brukt opp. Smak til med salt og sitron, og tilsett gjerne en liten skvett kaldt vann hvis du ønsker tynnere konsistens på aïolien. 3
Gjest navnelapp Skrevet 14. desember 2011 #8 Skrevet 14. desember 2011 Her er mi oppskrift, litt annleis enn AB over. To eggeplommer kan emulgere mykje olje, og eg ville brukt mindre extra virgin.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #9 Skrevet 14. desember 2011 Jeg har lagd majones med stavmikser etter denne oppskriften: http://ordentligmat.no/2009/11/hjemmelaget-majones-pa-to-minutter/ Akkurat hva man "krydrer" med av sennep, eddiktype etc er jo opp til en selv, men det var i hvert fall utrolig enkelt og vellykket med denne metoden - majonesen bare dukket opp med en gang jeg begynte å mikse. Men viktig at ingrediensene (også egget) har romtemperatur, at eggeplommene er i bunnen og mikseren står nedi disse, og olja ligger over.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #10 Skrevet 15. desember 2011 Og olje, eggeplommer, salt og sitronsaft blir? Majones... med hvitløk blir det aioli. Så nei, det er ikke mulig å lage aioli uten majones. Ehh, humor er en fin bil, eller? 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #11 Skrevet 15. desember 2011 Her er mi oppskrift, litt annleis enn AB over. To eggeplommer kan emulgere mykje olje, og eg ville brukt mindre extra virgin. Ja, oppskriften til AB sier jo tilsammen 2 dl. Halvparten xV er et helt vanlig forhold for å få en mer kompleks og dypere smak. Oppskriften du linker til gir en mer nøytral, men adskillg mer fettsmak, noe de færreste liker. 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #12 Skrevet 15. desember 2011 http://millasmat.com/nam-nam/aiolihvitloeksmajones/ Gordonramsaymetoden bruker hun her
Tropic Skrevet 15. desember 2011 Forfatter #13 Skrevet 15. desember 2011 Som enkelte av dere forsto vil jeg lage den fra bunn av, men skjønner at det jeg lager blir til majones. Hva gjør man om man ikke har hvitløkspresse? Var ikke klar over at det var hvitlœk i aioli
Gjest navnelapp Skrevet 15. desember 2011 #14 Skrevet 15. desember 2011 Du kan knuse kvitløksfeddet med kniven, og så finhakke det, du kan lage heile aiolien i ei matmølle eller med ein stavmiksar, eller du kan knuse kvitløksfeddet i ein mortar.
Tonka Skrevet 15. desember 2011 #15 Skrevet 15. desember 2011 Som enkelte av dere forsto vil jeg lage den fra bunn av, men skjønner at det jeg lager blir til majones. Hva gjør man om man ikke har hvitløkspresse? Var ikke klar over at det var hvitlœk i aioli Da hakker du hvitløken med en kniv - den blir kjørt opp fint i stavmikseren uansett. Og så synes jeg at du skal smake til med pepper også, ikke bare salt. Og ikke overdriv hvitløksmengden, spesielt hvis aïolien ikke skal spises samme dag som du lager den. Hvitløkssmaken blir kraftigere jo lengre aïolien står. Og ja - hvitløk er det som skiller aïoli fra majones, så det er absolutt en av de viktigste ingrediensene.
Gjest Mahareth Skrevet 15. desember 2011 #16 Skrevet 15. desember 2011 Jeg lager aioli med eggeplomme, sennep, solsikkeolje, litt sitronsaft, salt, pepper og hvitløk. Jeg synes ofte aiolien blir for tung og feit, og blander gjerne ei skje med lettrømme i den før servering. Er ikke aioli lenger, men den blir lettere får en fin og syrlig smak.
Tropic Skrevet 15. desember 2011 Forfatter #17 Skrevet 15. desember 2011 Da hakker du hvitløken med en kniv - den blir kjørt opp fint i stavmikseren uansett. Og så synes jeg at du skal smake til med pepper også, ikke bare salt. Og ikke overdriv hvitløksmengden, spesielt hvis aïolien ikke skal spises samme dag som du lager den. Hvitløkssmaken blir kraftigere jo lengre aïolien står. Og ja - hvitløk er det som skiller aïoli fra majones, så det er absolutt en av de viktigste ingrediensene. Da prøver jeg det! Et spm til (litt nybegynner på dette), i mange oppskrifter står det man skal bruke to forskjellige oljer, er dette nødvendig?
Gjest Mahareth Skrevet 15. desember 2011 #18 Skrevet 15. desember 2011 Da prøver jeg det! Et spm til (litt nybegynner på dette), i mange oppskrifter står det man skal bruke to forskjellige oljer, er dette nødvendig? Nei det er ikke nødvendig
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #19 Skrevet 15. desember 2011 Jeg tror det står to ulike oljer for å balansere olivenoljesmaken med en mer nøytral olje (sånn sett er det kanskje lurt å håndmikse og smake underveis første gang). Du bør ikke bruke BARE extra virgin olivenolje, da det kan bli i overkant beskt. Enig i at du ikke bør ta i for mye hvitløk, jeg lagde aioli av hjemmelagd majones her om dagen, og selv et halvt fedd ga mye smak.
Tonka Skrevet 15. desember 2011 #20 Skrevet 15. desember 2011 Det er ikke nødvendig, men som AB sier så bruker man gjerne en mer smaksnøytral olje for å balansere den kraftige smaken av olivenolje. Og olivenolje bruker man fordi det er det som egentlig skal være i aïoli... Lykke til da, håper den blir kjempegod!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå